Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Motorer i DSB MO 551 og 552 siden 1951 og 1952 (Generelt)

af Erik H, Frederikssund, 31/8 2015, 14:58 (3161 dage siden)

Jeg har kikket under Motorlokomotiver, og har der set at DSB MO 551 og 552 oprindeligt hver var forsynet med to B&W dieselmotorer men blev forsynet med Frichs motorer i hhv. 1941 og 1946.
Hvad var egentlig årsagen til dette?
Så vidt jeg ved var motorerne i litra MO, MP, MS, MB af samme type. Det samme gjaldt vist nok også litra MK. Sidstnævnte mener dog var trykladet. Yderligere mener jeg at det var 4-taketsmotorer, men at B&W var berømte for deres 2-taktsmotorer.

Med venlig hilsen
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Motorer i DSB MO 551 og 552 siden 1951 og 1952

af Niels Munch, 31/8 2015, 15:27 (3161 dage siden) @ Erik H

Jeg har kikket under Motorlokomotiver, og har der set at DSB MO 551 og 552 oprindeligt hver var forsynet med to B&W dieselmotorer men blev forsynet med Frichs motorer i hhv. 1941 og 1946.
Hvad var egentlig årsagen til dette?


Hej Erik,

Det er egentlig en længere historie, som er vel beskrevet i Motormaterielbøgerne MM6, side 107-110, og MM7, side 55-56 samt side 65-66.

Emnet er vel også bedre egnet til det historiske forum?

Bedste hilsener
Niels

Motorer i DSB MO 551 og 552 siden 1951 og 1952

af Preben Andersen @, Frederikshavn, 31/8 2015, 23:45 (3161 dage siden) @ Erik H

Motorerne i de nævnte Mo skal jeg ikke kloge mig på.
B & W har bygget masser af 4 takt motorer. M/S Selandia fra 1912 havde 4 takt motorer.
B & W 4 takt motorer er også bygget på licens i f.eks. Helsingør.
Det er rigtigt at for store motorer på verdensmarkedet er det først og fremmest 2 takt motorer fabrikken er kendt for. I dag undernavnet MAN men konstrueret i København hvor der stadig er mange mennesker ansat.

Motorer i DSB MO 551 og 552 siden 1951 og 1952

af Rolf Berg @, 1/9 2015, 00:54 (3161 dage siden) @ Preben Andersen

B&W byggede 4-taktsmotorer til DSB Storebältsfärgerne (M/F) Korsör , Nyborg , Själland & Freia . M/F Storebält var den förste DSB Storebältsfärge der fik den af B&W i 30'erne udviklede 2 takts trunkmotor . Efter "Storebältsoverfarten i 100 år" . OBS M/F Heimdal hade 4 takts Frichs motorer .
HC Örsteds värkets motor fra 1932 er en 2 takter .
http://www.dieselhouse.dk/h-c-orsted-motor/
Dette er vel OT da skibsmotorer mange gange er i en anden störrelse end jernbanemotorer .
Og det korte ufuldständige svar på B&W motorerne i Mo 551 & 552 var at B&W önskede at vise jernbanemotorer bygget til hjemmemarkedet for udenlandske kunder .
mvh Rolf Berg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak