Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skrifttype på togviserskilte (Generelt)

af Peter Sloots, 20/1 2016, 14:20 (3024 dage siden)

Jeg har bemærket en pudsig ting, at der kan forekomme forskellig skrifttype på togviserskiltene på S-banen.

Normalt ser jeg denne type med den tykke skrift (Farum i dag):
[image]

På den anden side af samme skilt sås en tyndere udgave af skriften, som jeg også en sjælden gang har bemærket andre steder:
[image]

PS

Skrifttype på togviserskilte

af Niels M H @, 20/1 2016, 14:58 (3024 dage siden) @ Peter Sloots

Det er da ikke bare en tyndere udgave, det er en helt anden skrifttype. Det er sikkert en fejl i installationen, eller måske bare opstarten, af den computer der driver skiltet. Den ikke får indlæst DSBs mærketype, og så bruger den Arial eller lignende i stedet for.

Skrifttype på togviserskilte

af J, 20/1 2016, 20:11 (3024 dage siden) @ Niels M H

Den gængse type hedder AtB

Den anden ser ud til at være en "default"- type, der kun kommer frem ved en fejl

Skrifttype på togviserskilte

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 20/1 2016, 20:19 (3024 dage siden) @ J

Den gængse type hedder AtB

Man kan læse mere om den her. Man kan downloade den i woff-format her, og hvis man googler "woff to ttf", kan man få den konverteret over til en ttf-fil, som man kan installere på sin computer. Det er dog lidt på kant med loven, hvis man bruger den ikke-privat.

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Skrifttype på togviserskilte

af Casper, 22/1 2016, 09:26 (3022 dage siden) @ Peter Sloots

Så kan man jo diskutere hvad der er mest læsbart. Jeg foretrækker den neutrale skrifttype. Især på togviserskiltene og i den trykte køreplan er DSB's firmaskrifttype mindre læsbar end en standardskrifttype. Endnu et eksempel på at design sættes over funktion - typisk i Danmark og typisk for DSB på mange måder. ;-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak