Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

IC4 i Struer (Generelt)

af Lue., 27/1 2016, 09:54 (3037 dage siden)

Hej.

Har set der holder en IC4 ude ved Arrivas remise i Struer, hvad laver den der????

IC4 i Struer

af Gæst, 27/1 2016, 10:27 (3037 dage siden) @ Lue.

Den skal bruges til uddannelse af lokomotivfører i Struer

IC4 i Struer

af Lue, 27/1 2016, 11:56 (3037 dage siden) @ Gæst

Åh nej stakkels de gæve gutter i Struer, så kunne de ikke slippe fri længere. Har sgu ondt af dem.

IC4 i Struer

af L. Krüger, 29/1 2016, 12:05 (3035 dage siden) @ Lue

Det skal du ikke have, de har ikke prøvet nye materieltyper siden de fik MF uddannelse.;-)
Som arbejdsplads, er MG faktisk rigtig god.
En væsentlig forbedring i forhold til skaldekasserne litra MR.:-D

--
Åbner ikke for gæster!

IC4 i Struer

af glade-koege ⌂, køge, 29/1 2016, 12:15 (3035 dage siden) @ L. Krüger

Det skal du ikke have, de har ikke prøvet nye materieltyper siden de fik MF uddannelse.;-)
Som arbejdsplads, er MG faktisk rigtig god.
En væsentlig forbedring i forhold til skaldekasserne litra MR.:-D

Til gengæld bare flere nedbrud end MR hvor de bare skal ha gaffa tape med og spærre en dør engang imellem ;-)

IC4 i Struer

af Lars Jensen @, 29/1 2016, 13:09 (3035 dage siden) @ glade-koege

Til gengæld bare flere nedbrud end MR hvor de bare skal ha gaffa tape med og spærre en dør engang imellem ;-)

og du har selvfølgelig dokumentation for din påstand? Fremlæg venligst, inkl. metode og data. Både med hensyn til at der er flere nedbrud på IC4 end på MR og at der benyttes "gaffa tape" til at reparerer med?

Hilsen Lars

IC4 i Struer

af M Thomsen, 29/1 2016, 14:41 (3035 dage siden) @ Lars Jensen

Til gengæld bare flere nedbrud end MR hvor de bare skal ha gaffa tape med og spærre en dør engang imellem ;-)


og du har selvfølgelig dokumentation for din påstand? Fremlæg venligst, inkl. metode og data. Både med hensyn til at der er flere nedbrud på IC4 end på MR og at der benyttes "gaffa tape" til at reparerer med?

Hilsen Lars


Er der ingen der har fortalt dig, at en smiley efter en sætning ofte bruges til at indikere ironi i det skrevne ?

M Thomsen

IC4 i Struer

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 29/1 2016, 15:47 (3035 dage siden) @ M Thomsen

Er der ingen der har fortalt dig, at en smiley efter en sætning ofte bruges til at indikere ironi i det skrevne ?


Det virker nu ellers til at være i fuld alvor.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

IC4 i Struer

af Peter Hansen, 29/1 2016, 15:50 (3035 dage siden) @ Lars Jensen

Glade-koege er jo en ansat i DSB som tilsyneladende er træt af sit arbejde.....

Her bør man trække sig og ikke mindst find et andet job..... Hans indlæg er intet sigende og ikke mindst udokumenteret...

/vh
Peter

låst
1334 visninger

IC4 i Struer

af glade-koege ⌂, køge, 29/1 2016, 16:08 (3035 dage siden) @ Peter Hansen

Glade-koege er jo en ansat i DSB som tilsyneladende er træt af sit arbejde.....

Her bør man trække sig og ikke mindst find et andet job..... Hans indlæg er intet sigende og ikke mindst udokumenteret...

/vh
Peter

Intet mere forkert ang job ;-) at arbejde hos DSB kommer aldrig til at ske..

Og det med Gaffa tap'en er såment herinde fra nævnt flere gange af andre.. men humor er åbenbart ikke velkommen herinde..

låst
1346 visninger

IC4 i Struer

af jmp ⌂, Vejle, 29/1 2016, 20:54 (3035 dage siden) @ Lars Jensen

Bullshit.

Os der regelmæssigt kører med IC4, os der regelmæssigt registrerer alt om vores togrejse kan selvfølgelig dokumentere de regelmæssige skift til andre materieltyper, de regelmæssige forsinkelser og aflysninger. Og personligt den usædvanlig ringe komfort. Det hjælper ikke meget for de rejsende, at førerummet er lækkert.

IC4 er bare et seriøst ringe tog og jeg forstår ikke rigtig, hvorfor folk bliver ved med at forsvare det.

Jan, der har ca. 400 rejser med IC4 bag sig.

IC4 i Struer

af glade-koege ⌂, køge, 29/1 2016, 21:35 (3034 dage siden) @ jmp

Bullshit.

Os der regelmæssigt kører med IC4, os der regelmæssigt registrerer alt om vores togrejse kan selvfølgelig dokumentere de regelmæssige skift til andre materieltyper, de regelmæssige forsinkelser og aflysninger. Og personligt den usædvanlig ringe komfort. Det hjælper ikke meget for de rejsende, at førerummet er lækkert.

IC4 er bare et seriøst ringe tog og jeg forstår ikke rigtig, hvorfor folk bliver ved med at forsvare det.

Jan, der har ca. 400 rejser med IC4 bag sig.

Samme jeg høre og oplever de få gange jeg endnu har kørt med ryste toget...

Problemet er dsb fremtid hænger på ic4 uden det kan man ikke leve op til kontrakten..

IC4 i Struer

af Scharfenberg, 29/1 2016, 22:08 (3034 dage siden) @ jmp
redigeret af Scharfenberg, 29/1 2016, 22:42

Bullshit.

Os der regelmæssigt kører med IC4, os der regelmæssigt registrerer alt om vores togrejse kan selvfølgelig dokumentere de regelmæssige skift til andre materieltyper, de regelmæssige forsinkelser og aflysninger. Og personligt den usædvanlig ringe komfort. Det hjælper ikke meget for de rejsende, at førerummet er lækkert.

IC4 er bare et seriøst ringe tog og jeg forstår ikke rigtig, hvorfor folk bliver ved med at forsvare det.

Jan, der har ca. 400 rejser med IC4 bag sig.

Jeg har ca. 20-30 såvel korte som lange ture med IC4 bag mig. Og 100-vis af stationsobservationer. 2 af turene var toget hat og briller. De resterende var på MF-niveau eller over. Jeg tror meget, det afhænger af øjnene, der ser. Alting er relativt. Og noget mere nuanceret end 'dårligt tog'/'godt tog'.

Helt subjektivt: Her er IC4 bedre/dårligere end IC3:

Bedre:
* Rumfølelse (højt til loftet især i flexvognen)
* Flexvogn (med adskilte områder for cykler/barnevogne og kørestolsplads)
* Handicaptoilet (stort, flot og lækkert designet m/ buet skydedør)
* Indstigningsforhold (lav indstigning i flexvogn og bedre fordeling af døre)
* Sæder (knap så mormoragtige som IC3, stole i stedet for sofaer og stadig langt bedre end sæderne og nakkestøtterne i fx mange europæiske højhastighedstog)
* Midterarmlæn (bredere end i andre togtyper)
* Strømudtag ved hvert sæde
* Fodstøtte ved sæder i flyopstilling (forebygger at man glider for meget ned i sædet)
* Flere siddepladser og toiletter
* Designelementer (fx højhastighedssnude udvendigt og glasskillevægge indvendigt, DSB-logoer på paneler indvendigt til at forebygge slid og hærværk)
* Flere små kupeer med helt ned til 8 pladser (IC3 har flere storrumskupeer med mere støj)
* Mulighed for 200 km/t
* Fremstår mindre slidt (mange af togsættene har kun være i drift ganske få år) og designmæssigt som et moderne tog
* Mere ensartet udtryk ift. IC3's brogede kunst på væggene
* Større pitch (afstand mellem sæder)
* Bagagehylder i de små kupéer i endevognene
* Ikke mulighed for gennemgang mellem tog = ikke forstyrrende gennemrend i endekupeerne (kan dog også være en ulempe)
* Ingen forskel på sæder mv. på standard og 1' (kan dog også være en ulempe)

Dårligere:
* Driftsstabilitet (rettidighed og aflysninger. Stor forskel i performance pr. togsæt. Bliver samlet set aldrig så godt som IC3 på driftsstabilitet)
* Funktioner (manglende driftskobling, langsom døråbning osv.)
* Stadig et udviklingstog
* Kraftige motorer brummer/vibrerer mere ved tomgang
* Gearkasser rykker generelt mere ved igangsætning
* Generelt mere eksklusivt men også lidt mere mørkt farvevalg indvendigt (mørkeblå og stålblå nuancer)
* Dyrere i drift end IC3 (pr. pladskm?)
* Ingen forskel på sæder mv. på standard og 1'
* Ikke mulighed for gennemgang mellem togsæt (manglende flexibilitet)

Ja, kald mig bare en IC4-tognørd :-P

IC4 og god service...

af Lars, 30/1 2016, 00:17 (3034 dage siden) @ jmp

Jeg skulle i torsdags med morgentoget, et regionaltog fra Esbjerg til Århus, og steg med de sædvanlige bange anelser om bord i det IC4 tog, der var udkommanderet til turen.

VI afgik fra Esbjerg (rettidigt) med ryk, rysten, rumlen og knagen og kørte af sted ganske langsomt.

Farten blev ikke sat ret meget op, men motoren arbejdede efter lyden at dømme hårdt i perioder.

Lokomotivføreren meddelte så ved Bramming, at toget desværre havde en teknisk fejl, som betød, at det ikke kunne stå ordentligt fast på sporet, så vi måtte snegle os af sted. Da vi nåede Vejen, var vi 15 minutter bagud, og det var blevet til 20 min, da vi kom til Lunderskov.

Her vågnede lokomotivførerens servicegen, og han meddelte, at toget havde alvorlige problemer, men at folk, der skulle nordpå, med fordel kunne stå af her i Lunderskov og tage Intercitytoget, der om ca. 1 minut ville ankomme på den anden side af perronen. Så kunne vi komme hurtigere frem.

Fint nok efter omstændighederne. (God service).

Jeg og flere andre skiftede tog til et IR4 og kørte videre til Fredericia, hvor jeg spurtede over til spor 4 og nåede et IC-tog, der skulle nordpå og skulle til at afgå.

Toget blev dog holdende et stykke tid efter, at det skulle være afgået ifølge planen, men kom så endelig af sted. Togføreren beklagede forsinkelsen, men oplyste, at vi skulle vente på et tog fra Esbjerg, som havde haft et nedbrud og derfor var meget forsinket, og tilføjede, at vi i dag i samme anledning kørte i regionaltogets køreplan indtil Skanderborg…. (2x god service, men...)

Nå, jeg nåede til sidst frem til Århus efter brug af tre tog.

Det var noget bedre end de efterhånden adskillige gange, regionaltoget i form af et IC4 har måtte holde med nedbrud i Kolding eller Vejle eller Hedensted eller Horsens eller i nordenden af Fredericia, hvor det spærrede for trafikken, indtil lokomotivføreren og en kollega fik det i gang igen efter at have skruet og rumsteret (for ikke at nævne de gange, toget har været aflyst).

Hertil kommer støjniveauet, de gange dørene eller varmen ikke virker, ventilationen højlydt blæser kold luft rundt i kupeen, og ca. halvdelen af hylderne og panelerne ikke er skruet helt fast, så de larmer og klaprer.

Men hertil kommer også alle de gange (og det er vel de fleste), hvor toget er afgået rettidigt, har gennemført en behagelig tur uden problemer eller forsinkelser og vi alle er nået derhen, hvor vi skulle til tiden.

Det er et udmærket tog med fin komfort, det er bare dårligt lavet.

--
mvh
Lars
Esbjerg

IC4 og god service...

af Nordexpress, 30/1 2016, 11:21 (3034 dage siden) @ Lars


VI afgik fra Esbjerg (rettidigt) med ryk, rysten, rumlen og knagen og kørte af sted ganske langsomt.


Tak for en fin beskrivelse fra dagligdagen ved den jyske front!

IC4 og god service...

af Niels, Aarhus, 30/1 2016, 12:16 (3034 dage siden) @ Lars

Det er et udmærket tog med fin komfort, det er bare dårligt lavet.

Ja, det tør svagt antydes at udførelsen af arbejdet er af yderst tvivlsom karakter. Det komfortmæssige og æstetiske design er til gengæld flot - det kan de italienere bare - men!
Jeg har indtil køreplansskiftet 13/12 kørt dagligt med IC4 afg. 6.54 fra Aarhus til Odense, og altid siddet i stillekupe, da jeg bruger transporttiden som arbejdstid.
Det har været mig en stadig kilde til undren, at man i forbindelse med det indvendige design har placeret stillekupeen lige ovenpå en af motorbogierne - andre har ganske udmærket beskrevet larmen, rykkene, og rystelserne, så det vil jeg ikke komme nærmere ind på.
En anden designmæssig "genialitet" er placeringen af mekanikken til toiletterne - den har man Gud hjælpe mig også placeret i et indhak i stillekupeen. Det medfører, at ingen er i tvivl om, når der bliver trukket ned på toilettet - der lyder en voldsom susen og klapren af magnetventiler, så den uerfarne rejsende blandt de mange faste pendlere ser ængsteligt op og tror, at der er noget alvorligt galt med toget - og det har de jo nok i virkeligheden ret i, at der er - vi andre ryster bare endnu en gang på hovedet og arbejder videre.
Jeg har i øvrigt adskillige fine blå tæpper med DSB's logo i min besiddelse. Tæpperne har jeg fået udleveret af det altid venlige og hjælpsomme personale de (mange) gange, varmesystemet har været i uorden, og der har stået en strid og iskold vind ind i kupeen (bl.a. sidst i juni måned!!!)
Nu har jeg fast et af tæpperne liggende i min taske, for at spare DSB for yderligere udgifter i den henseende.
Men hvad kan man også forvente sig i den henseende af en ingeniør, der lever i et dejligt mildt klima i Italien og skal designe et klimaanlæg, der skal fungere i Skandinavien.
Nå, men IC4 bliver vi nok aldrig rigtig færdige med, men nu fik jeg da sagt min åbenhjertige mening.

Venlig hilsen og god weekend

Niels H.

--
Niels

IC4 i Struer

af peter_lynge, 19/5 2016, 17:55 (2924 dage siden) @ Lue.

Et par billeder af IC4 ved Hvidmosen mellem Vinderup og Viborg d. 28. januar kl. 15.50.

[image]

[image]

[image]

[image]

Det sidste billede vil ligge "vandret" af en eller anden årsag.

Østre Gasværk
Østre Gasværk

I jernbanekredse er Østre Gasværk mest kendt for sin unikke jernbane og de 3 små engelske sadeltanklokomotiver, der i over 70 år skubbede kulvogne op til de store retortovne. Her er historien om Østre Gasværk med fokus på værkets interne jernbane og det rullende materiel.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak