Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Næstved - Præstø - Mern Banen - NPMB.

af Niels Munch, 3/3 2011, 10:33 (4805 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Kære Erik - og alle NPMB-interesserede m.fl.,

TAK til Erik for det nye initiativ til en fælles NPMB-side!

Hidtil har vi ikke her i forum beskæftiget os så meget med denne bane; jeg erindrer "kalenderlåge nr. 4, 2010" og dette indslag, der begge havde at gøre med DJKs afskedstur med banen den 19. marts 1961, altså om kort tid for 50 år siden (!), samt billeder fra Henning Petersens arkiv i denne tråd.

Jeg var selv med på DJK-afskedsturen sammen med JB-P og Thyge af Mern, hvor vi i pausen i Præstø i en uopvarmet NPMB C 31 tænderklaprende blev interviewet af Danmarks Radios Palle Bo Bojesen, JB-Ps lærer og grundlægger af regionalradioen i Næstved:

[image]
NPMB C 31 interieur, Præstø 19.03.1961 (foto: Povl Bruun-Petersen, arkiv: nm).

På billedet, der er taget af JB-Ps fader, interviewes undertegnede, og de 2 andre gutter sidder på bænken t.v. for vinduet. Indslaget blev, så vidt jeg erindrer, sendt efterfølgende mandag i "Ugerevyen" kl. 16:20 .....

I påsken 1961 havde "drengene" suppleret sig med ESA, og vi kørte med banens allersidste tog den 31. marts 1961, en langfredag, hvor flaget hele dagen - meget passende - var på halv:

[image]

Stærkt eksalteret blev jeg forleden, da jeg, medens jeg ledte efter gamle notater fra mine jyske eskapader, tilfældigt fandt ovenstående billet fra sidste tur med NPMB, der havde indsat alt sit skinnebusmateriel til den sørgelige anledning.

Nå, det korte af det lange er, at der hermed opfordres til at slutte op om EVPs nye initiativ, for vi var ikke de eneste, der for rundt med kamera ved NPMB på de tider - se bare menneskerne på EVPs billeder!

Og så er jeg personlig meget spændt på, om Thyge af Mern - på trods af div. forhindringer - har fået løbet sin scanner i gang ;-) !

Bedste hilsener
Niels

Næstved - Præstø - Mern Banen - NPMB.

af Sydbanen, Sydsjælland, 3/3 2011, 16:15 (4805 dage siden) @ Niels Munch

Tak for det, Stationer som alle ligger i mit opland. De må vises til min morfar, som bor i Brandelev :-)

Næstved - Præstø - Mern Banen - NPMB.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 4/3 2011, 08:55 (4804 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels.

Tak for et par nydelige illustrationer :-). Foto´et: Her skal jeg lige have afklaret "ophav´et", og billetten bliver først rigtig aktuel, når / hvis der kommer en egentlig tekst på, langs "hen ad sporet".

Foreløbig vil jeg afvente og glæde mig til Jens´ sikkert interessante "illustrerede foredrag" på tirsdag. NPMB er jo (heller) ikke nogen kedelig bane.

Erik V. Pedersen,
http://evp.dk/index.php?page=stationer

Næstved - Præstø - Mern Banen - NPMB.

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 9/3 2011, 05:43 (4799 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Ganske glimrende foredrag, med en masse underholdende anekdoter flettet ind :-) Må indrømme at jeg stadig er fobavset over at saftstationen i Mern alligevel havde et SÅ stort opland som den havde. Og en herlig smalfilms afslutning :-)
Men tak for en lærerig aften :-)

--
[image][image][image]

Næstved - Præstø - Mern Banen - NPMB.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 9/3 2011, 03:25 (4799 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Nu -foreløbig- også med de første 25 fotos af rullende materiel.

Tekster følger snarest, men "kassen" er stadig åben for modtagelse af fotos til "Fællessiden".

Hvordan og hvorledes: Se hj.siden: http://evp.dk/index.php?page=rullende-materiel

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

Afsked med NPMB, del 1 (rigt illustreret)

af Niels Munch, 17/3 2011, 13:32 (4791 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Kære Erik og alle øvr. NPMB-interesserede m.fl.,

Som tidligere nævnt, bl.a. næstøverst i denne tråd, tog DJK afsked med Præstøbanen med et særtogsarrangement den 19. marts 1961 - meget snart for 50 år siden!

Til de medlemmer m.fl., der havde tilmeldt sig turen (herunder undertegnede), sendte DJK en udførlig meddelelse indeholdende bl.a. køreplan for særtoget samt henstilling om ønsket adfærd i f.m. fotostop!

Meddelelsen, der var på 2 sider, kan læses via disse links: *side 1* og *side 2*

Læg desuden mærke til prisniveauet for deltagelse!

Forsynet med denne "weekendbillet"

[image]

valgte jeg tilbringerforbindelsen med skift i Ringsted, hvorfra toget til Næstved bestod af Mo + CRS med åbne endeperroner. Jeg befandt mig undervejs på bagerste endeperron - så vidt huskes - sammen med bl.a. K.E. Jørgensen.

Det var en af disse marts-dage med god vind, blå himmel og kold sol; så det meste af tiden CLAKkede mine tænder om kap med mit jævne Agfa fotoapparat. Og bedre skulle det ikke blive i løbet af dagen, da særtogets personvogne var uopvarmede.....

[image]
NPMB Nr. 4 + D 41 + C 31 + C 34 + DSB Cv 4322 + Fe 4906 + Fe 4904 i Næstved.

Det er forklaringen på, hvorfor en del af dagen optagelser - incl. ovenstående - er rystede. Vi frøs skide-bravt!

[image]
Dette fotostop skulle være omkring Næstelsø.

[image]
Bøgesø St., hele lokalbefolkningen må være mødt op.

[image]
NPMB Nr. 4 ved Askov Huse.

[image]
Særtoget er ankommet til Mern.

[image]
NPMB Nr. 4 under omløb i Mern.

[image]
NPMB Nr. 4 rangerer i Næstved efter endt tur for DJK.

Selvfølgelig fotograferede jeg mere den dag; men som det var min praksis, fortrinsvis "individbilleder" af det materiel, jeg fandt "interessant", og som jeg nok så meget havde "rationeret film til".

Desuden besøgte jeg NPMB i påsken 1961, hvor sidste driftsdag, den 31. marts 1961, jo faldt på langfredag. Se i øvrigt også *denne tråd*

[image]
NPMB Nr. 3 og M 8, Præstø 19.03.1961 (nm).

[image]
NPMB Nr. 3 i Præstø, 31.03.1961 (nm).

[image]
NPMB Nr. 4 og Sneplov nr. 1, Præstø 04.04.1961 (nm).

[image]
NPMB Sneplov nr. 1, lok 4 og 5 i Præstø, 31.03.1961 (nm).

[image]
NPMB Nr. 5 i Præstø, 04.04.1961 (nm).

[image]
NPMB M 6 i Præstø, 19.03.1961 (nm).

[image]
NPMB M 6 i Præstø, 31.03.1961 (nm).

[image]
NPMB M 7 i Præstø, 04.04.1961 (nm).

[image]
NPMB M 7 i Præstø, 04.04.1961 (nm).

[image]
NPMB M 8 i Præstø, 19.03.1961 (nm).

[image]
NPMB M 8 og lok 3, Præstø 19.03.1961 (nm).


Fortsættelse følger .............

M.v.h.
Niels

Afsked med NPMB, del 1 med CRS-spørgsmål

af Søndenfjords, 17/3 2011, 14:29 (4791 dage siden) @ Niels Munch

Tak for en "rystende" god beskrivelse.

Jeg studsede over en enkelt detalje, nemlig denne:

[...] hvorfra toget til Næstved bestod af Mo + CRS med åbne endeperroner. Jeg befandt mig undervejs på bagerste endeperron [...]

Spørgsmål: Har der nogensinde eksisteret CRS med åbne endeperroner?
Var det ikke forbeholdt de oprindelige FF og senere CR?

Jeg ser i øvrigt frem til anden del af din illustrerede beretning :-)
mvh
Søndenfjords

Afsked med NPMB, del 1 med CRS-spørgsmål

af Niels Munch, 17/3 2011, 15:17 (4791 dage siden) @ Søndenfjords

Sorry Søndenfjords, der skulle naturligvis have stået "CR".

M.v.h.
Niels

Afsked med NPMB, del 1 med CRS-spørgsmål

af Søndenfjords, 17/3 2011, 15:58 (4791 dage siden) @ Niels Munch

Sorry Søndenfjords, der skulle naturligvis have stået "CR".

M.v.h.
Niels

Tænkte det nok, det kunne ellers have været et elegant køretøj ;-)

Afsked med NPMB, del 1 (rigt illustreret)

af K:.E.Jørgensen, 17/3 2011, 17:48 (4791 dage siden) @ Niels Munch

[image]

Ja jeg var på bagperronen her ved tyvelse Trb kej

Avatar

Afsked med NPMB, del 1 (rigt illustreret)

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 17/3 2011, 18:00 (4791 dage siden) @ K:.E.Jørgensen

Fantastisk billede!! Og nu ser her sådan ud!!
[image]

--
[image]

Afsked med NPMB, del 1 (rigt illustreret)

af Svend, 17/3 2011, 18:27 (4791 dage siden) @ Henrik Thomsen

En nydelig og let konstruktion, men jeg fortrækker nu alligevel den ældre Hiort-Lorentzen bro

--
Svend

Afsked med NPMB, del 1 (rigt illustreret)

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 17/3 2011, 19:43 (4791 dage siden) @ Henrik Thomsen

Fantastisk ide med at sammenligne et førbillede med et idagbillede.

Der kunne vist nemt laves diverse tråde med det.

Ellers kan jeg også varmt anbefale bogen "Hilsen fra jernbanen", med jernbanepostkortmotiver før og nu. Den kan i øvrigt stadigvæk fås.

Mvh
Claus

Afsked med NPMB, del 1 (rigt illustreret)

af Niels Munch, 17/3 2011, 19:36 (4791 dage siden) @ K:.E.Jørgensen

Ja jeg var på bagperronen her ved Tyvelse Trb kej

Herligt billede, Kjeld, tak for det!

M.v.h.
Niels

Afsked med NPMB, del 2 (også rigt illustreret)

af Niels Munch, 17/3 2011, 16:26 (4791 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Kære alle,

Her fortsætter kavalkaden af billeder fra Præstøbanen, fortrinsvis af det rullende materiel og fra tiden omkring banens lukning:

[image]
NPMB Sm 2 og Sp 52 i Præstø, 31.03.1961 (nm).

Langfredag, med flaget på halv hele dagen, var med til at understøtte den vemodige stemning på banens sidste driftsdag.

[image]
NPMB Sp 51 i Præstø, 19.03.1961 (nm).

[image]
NPMB Sp 51 i Præstø, 31.03.1961 (nm).

[image]
NPMB C 31 i Præstø, 19.03.1961 (nm).

[image]
NPMB C 34 i Præstø, 19.03.1961 (nm).

[image]
NPMB D 41 i Næstved, 19.03.1961 (nm).

[image]
NPMB D 41 i Næstved, 19.03.1961 (nm).

[image]
NPMB Sneplov nr. 1 i Præstø, 04.04.1961 (nm).

[image]
NPMB Q 100 i Præstø, 19.03.1961 (nm).

Q 100 var en tidligere bænkevogn (i stil med OHJ Qa 301-304), der havde fået normaliserede sidevægge og sine endeperroner "inddæmmet".

[image]
NPMB Q 141 i Præstø, 19.03.1961 (nm).

Q 141 har en afvigende feltinddeling i den fjerne ende; en "inddæmmet" bremseplatform?

[image]
NPMB Q 145 i Præstø, 19.03.1961 (nm).

[image]
NPMB Pf 168 (sprøjtevogn)i Præstø, 19.03.1961 (nm).

Jeg er i årene efter tit kommet gennem Præstø, men har dog kun ved en enkelt lejlighed fotograferet:

[image]
Præstø Station, perronsiden, 02.06.1984 (nm).

[image]
Præstø Station, remisekomplekset (her møbelfirma), 02.06.1984 (nm).

Som afslutning et par arkivbilleder:

[image]
PNJ Nr. 1 (ukendt fotograf, arkiv nm).

[image]
SJ Y01 514 - NPMB Sm 1, Præstø 1945 (Fotograf Jacobsen, Algade, arkiv nm).

Jeg har ikke indbygget links til de enkelte køretøjer, men databasen for NPMB findes jo her: http://www.jernbanen.dk/pbaner.php?s=155 .

@ EVP: Så er magasinet skudt tomt f.s.v.a. NPMB, og du er meget velkommen til at vælge og vrage til den fælles NPMB-side: http://evp.dk/index.php?page=nastved-prasto-mern-banen---npmb !

Bedste hilsener
Niels

Afsked med NPMB, del 2 (også rigt illustreret)

af re20000, 17/3 2011, 17:41 (4791 dage siden) @ Niels Munch

Flere dejlige billeder! I var da heldige med lyset den dag. Jeg har et spørgsmål: Hvad er det for en rund ting, der hænger under vognen i enden op mod lokomotivet på D41? Varmekedel? Dynamo?

Nold

Afsked med NPMB, del 2 (også rigt illustreret)

af Peter Roland Hansen, 17/3 2011, 17:47 (4791 dage siden) @ re20000

Dynamo

Afsked med NPMB (foredrag)

af LBC, 21/3 2011, 12:06 (4787 dage siden) @ Niels Munch

I anledning af 50 året for lukning af Næstved - Præstø - Mern banen er der 30/3 2011 foredrag om banen i Ringsted kulturhus, Søgade 3, 4100 Ringsted.

Steen Jørgensen fortæller samt viser billeder og smalfilm fra banen.
Entre 30 kr inkl kaffe og kage.

Avatar

Afsked med NPMB (foredrag)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 25/3 2011, 07:48 (4783 dage siden) @ LBC

I anledning af 50 året for lukning af Næstved - Præstø - Mern banen er der 30/3 2011 foredrag om banen i Ringsted kulturhus, Søgade 3, 4100 Ringsted.

Steen Jørgensen fortæller samt viser billeder og smalfilm fra banen.
Entre 30 kr inkl kaffe og kage.

Jeg har spurgt til arrangementet hos Ringsted Kulturhus men de ved blot, at lokalerne hele denne dag er booked af "Skælskørbanen" som de ikke har nogen kontaktoplysninger på. Jeg går ikke ud fra, at arrangementet varer hele dagen (selvom det var en lang bane)?

--
[image]

Afsked med NPMB (foredrag)

af LBC, 25/3 2011, 12:17 (4783 dage siden) @ Tommy Nilsson

Tidspunktet var desværre smuttet ud, det er kl 19.00
Mvh
Lars

Afsked med NPMB - et PS (4 fotos)

af Niels Munch, 16/4 2011, 14:46 (4761 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Kære Erik og øvr. NPMB-interesserede m.fl.,

Det er lidt siden, vi har "rørt ved" NPMB-fællesprojektet; der har været travlt med andet.

Jeg har dog gravet lidt "bonusbilleder" op, som følger her:

[image]
Præstø, Banegaarden (udateret postkort, arkiv: nm).

[image]
NPMB C 34, affot. fabriksfoto Arlöf 1913 (arkiv: nm).

Billedet er - uanset dets begrænsede tekniske kvalitet - interessant, idet det viser vognen med "traditionelle Arlöf-tagender" (som ved de fynske privatbaner). Som det fremgår af et foto tidligere i tråden, har vognen senere (hvornår?) fået andre tagender (lignende dem på Arlöf-vognen OHJ C 217).

[image]
NPMB C 33 i Præstø, 05.1958 (foto: JB-P, arkiv: nm).

I min optik et sjældent billede af vogn med en i DK ikke så udbredt "tysk tagryttertype".

[image]
NPMB Sm 1 - Sp 52, svensk og dansk i Tappernøje, 05.1958 (foto: JB-P, arkiv: nm).

Så skrev jeg tidligere i tråden, at godsvognen Q 141's lidt "urolige" feltinddeling i den ene ende kunne skyldes, at bremseplatformen var blevet "inddæmmet" i vognkassen.

Af mine notater fra 1961 fremgår, at vognens bundflade udgør 17,4 m². I Statsbanernes fortegnelse fra 1931 over privatbanevogne angives bundfladen til 16,3 m² (samt skruebremse); så jeg anser, mit udsagn er bevist. Ombygning skulle være sket i 1948.

Bænkevognen G 100 fik (i 1939 jf. databasen) begge endeperroner indlemmet i vognkassen og gik derved fra en bundflade på 13,9 m² til 17,5 m², da den blev til Q 100.

Vognenes lasteevne er hele vejen igennem sat til 12.500 kg.

Nå, nu bliver det nok for nørdet!

Bedste hilsener
Niels

http://evp.dk/index.php?page=nastved-prasto-mern-banen---npmb

Afsked med NPMB - et PS (4 fotos)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 17/4 2011, 04:55 (4760 dage siden) @ Niels Munch

Kære Erik og øvr. NPMB-interesserede m.fl.,

Det er lidt siden, vi har "rørt ved" NPMB-fællesprojektet; der har været travlt med andet.

Jeg har dog gravet lidt "bonusbilleder" op, som følger her:

(...)

Bedste hilsener
Niels

http://evp.dk/index.php?page=nastved-prasto-mern-banen---npmb

------


Hej Niels.

Tak for tilsendte NPMB-fotos. Billederne er lagt "i depot" og vil komme på, når jeg er færdig med Slangerupbanen (her mangler jeg jo stadig "Det rullende materiel").


Hilsen,
Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=kobenhavn---slangerup-banen---ksb

Afsked med NPMB - et PS (+ 1 foto)

af Niels Munch, 18/6 2011, 14:14 (4698 dage siden) @ Niels Munch

Lige et aktuelt foto fra Præstø:

[image]
NPMB Præstø Station 05.06.2011 (nm).

Bus 102A, som ruten nu hedder, er klar til afgang mod Køge.

M.v.h.
Niels

Svenska-lok
Det militære sidespor ved Næstved
Det militære sidespor ved Næstved

I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak