Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

MQ indsat på lille syd fra idag. (Generelt)

af Bongo-Anders, 27/6 2016, 17:29 (2860 dage siden)

Der jeg og min bror skulle hjem fra Roskilde Festival i dag var det til vores store overraskelse en Siemens Desiro (Litra MQ) der skulle bringe os til Ølby.

Ifølge togføreren var det første dag i drift og jeg tror vi kom med den første afgang fra Roskilde med Desiro, vi var med afgangen 10:03.

Der min togviden er lig nul må i undvære litra nummeret :-)

MQ indsat på lille syd fra idag.

af Niels-Erik Hansen @, Roskilde, 27/6 2016, 18:52 (2860 dage siden) @ Bongo-Anders

Så heldig var du ikke. - Den første MQ-afgang fra Roskilde var fire timer tidligere.

MQ indsat på lille syd fra idag.

af glade-koege ⌂, køge, 27/6 2016, 20:07 (2860 dage siden) @ Niels-Erik Hansen

Er sæt 19..

Toget kan ses i rejseplanen da toget står som lavgulv tog..

Det starter nok igen som re2400 imorgen vil jeg tro

MQ indsat på lille syd fra idag.

af Bongo-Anders, 27/6 2016, 20:56 (2860 dage siden) @ Niels-Erik Hansen

Så heldig var du ikke. - Den første MQ-afgang fra Roskilde var fire timer tidligere.

Der sov jeg så :-)

Det var i hvert fald personalets første tur (de var 2) der de gik rundt og tjekkede efter hvor brandslukkere osv. var henne så jeg måtte lige spørge dem.

MQ indsat på lille syd fra idag.

af SvendD, 27/6 2016, 22:26 (2860 dage siden) @ Bongo-Anders

"Fornøjede" med en MQ-tur fra Roskilde i dag, Bestemt et tilbageskridt hvad angår komfort. Interiøret virker mere slidt end MR's, rengøringsstandarden ringere og hvordan mon man beskytter sig mod generende solindfald når man vil benytte sin computer (jeg så ingen gardiner). Så vidt jeg kan se er pladsantallet mere eller mindre det samme MR/MQ - men MQ'en virker mindre rummelig.

Avatar

MQ indsat på lille syd fra idag.

af Kaj Aage Holdt ⌂, Køge, 28/6 2016, 04:22 (2859 dage siden) @ Bongo-Anders

Jeg var i Gadstrup mandag og spotte lidt MR og MQ.

Det blev der en lille film ud af og den kan ses her

MQ indsat på lille syd fra idag.

af LasseG, 28/6 2016, 07:42 (2859 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Er det svært at få tilladelse af Banedanmark og Trafikstyrelsen til at flyve henover banelegemet med en drone ?

Når man tænker på hvor skrappe reglerne ellers er, så er det meget godt klaret hvis du har fået det ?

--
[image]

MQ indsat på lille syd fra idag.

af Peter F, 3/7 2016, 23:36 (2854 dage siden) @ LasseG

Ud over CVR nummer kræver det du kan dokumenterer overfor Trafikstyrelsen du kan flyve en drone uden GPS, at du til en hver tid er så dygtig en pilot, at du kan "redde" dig ud af uforudsete situationer samt at du fører logbog og en opdateret Dronehåndbog, der er også lidt krav til research af det område du flyver til, luftrummet kan af forskellige årsager være indskrænket. Når du har samlet den dokumentation sender du det til dem, med en accept af du er indforstået med der er omkostninger forbundet med sagsbehandlingen. Hvis alt er som det skal være modtager du en dispentation til Bl 9-4, så kan man efterfølgende flyve uden for brænsningerne af BL9-4, så frem du har indhentet tilladelse hos ejeren af ejendommen, politi, havnefodge eller lig.

MQ indsat på lille syd fra idag.

af Peter F, 4/7 2016, 11:01 (2853 dage siden) @ Peter F

PS. Og har tegnet en forsikring!

MQ indsat på lille syd fra idag.

af Peter Sloots, 28/6 2016, 09:32 (2859 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Jeg var i Gadstrup mandag og spotte lidt MR og MQ.

Det blev der en lille film ud af og den kan ses her

Fantastisk - det er sørme nye tider for jernbanefotografer. Puh-ha og her gik jeg og syntes at spejlrefleksudstyret ofte er for stort at slæbe med på tur. Det ender jo med, at man må udvide med en drone! Mon den kan være i fototasken?

PS

MQ indsat på lille syd fra idag.

af SvendD, 28/6 2016, 09:49 (2859 dage siden) @ Kaj Aage Holdt

Kaj - og I andre der skulle få drone-ideer -

Den er helt gal her

1: dronen er under 5 km fra runway på nærmeste Lufthavn (ca 1,7 km fra)
2: du er nærmer vandret end 150 meter til såvel jernbane som bymæssig bebyggelse
3: det ser ud til du overflyver personer

Reglerne findes i BL 9-4 og i Lov om TV-overvågning.
Selv om dispensationer kan opnås vil det næppe (ikke) være sandsynligt i dette tilfælde (alene pkt 1 vil udelukke det helt).

Ingen tvivl om at droner giver os nye muligheder, men der er altså også i denne sammenhæng, begrænsninger.

MQ indsat på lille syd fra idag.

af K D Larsen, 28/6 2016, 11:41 (2859 dage siden) @ SvendD

1: dronen er under 5 km fra runway på nærmeste Lufthavn (ca 1,7 km fra)
...
Reglerne findes i BL 9-4 og i Lov om TV-overvågning.
Selv om dispensationer kan opnås vil det næppe (ikke) være sandsynligt i dette tilfælde (alene pkt 1 vil udelukke det helt).

Punkt 1 udelukker nu ikke helt at dispensation kan opnås. Roskilde Festival - eller rettere, den medievirksomhed de har ansat til at filme med drone - har fået dispensation i et par år nu. Jeg tillod mig at spørge ind til det et af de første år, og fik forklaringen at de så sandelig havde søgt om - og fået - den påkrævede dispensation til at filme med drone, selv med den meget korte afstand til Tune Lufthavn.

Om privatpersoner så kan opnå den slags dispensation, ja det er så en helt anden sag.

MQ indsat på lille syd fra idag.

af John, 28/6 2016, 12:47 (2859 dage siden) @ K D Larsen
redigeret af John, 28/6 2016, 13:28

Der vil nok på visse betingelser opnås dispensation såfremt flyvningen med drone sker længere væk fra runway end 2000 meter, men afhænger også af formål (erhverv f.eks.) og der kan være specifikke restriktioner.
Foruden de afstande SvendD nævner bør man også være opmærksom at der skal holdes afstand til ulykkessteder - 200 meter (foruden at de øvrige krav skal opfyldes)

MQ indsat på lille syd fra idag.

af Pierresfører, 3/7 2016, 23:57 (2854 dage siden) @ SvendD

> Kaj - og I andre der skulle få drone-ideer -

[quote]Den er helt gal her
[/quote]

Slap nu af!

> 1: dronen er under 5 km fra runway på nærmeste Lufthavn (ca 1,7 km fra)

Korrekt.

> 2: du er nærmer vandret end 150 meter til såvel jernbane som bymæssig bebyggelse

Bymæssig begyggelse, korrekt igen, men hvor i BL 9-4 finder du jernbaner beskrevet?

> 3: det ser ud til du overflyver personer

Ja og? "Så længe andres liv og ejendom ikke
udsættes for fare"

> Reglerne findes i BL 9-4 og i Lov om TV-overvågning.

Er du venlig at oplyse, præsic hvor i BL 9-4 de anfægtet påstande står?

> Selv om dispensationer kan opnås vil det næppe (ikke) være sandsynligt i dette tilfælde (alene pkt 1 vil udelukke det helt).

Hvad ved du egentlig om det? Du kan jo egentlig kun sidde og gætte? Du kan rent faktisk opnå tilladelse til at flyve tættere på lufthavnes landingsbaner, end 5km. UAS Danmark har f.eks. fornylig afholdt UAE2016, og der var der adskellige droner i luften, på landingsbanen.

> Ingen tvivl om at droner giver os nye muligheder, men der er altså også i denne sammenhæng, begrænsninger.

Men så nyd dem da i stedet for at side og hæve dig selv ved at vise du kan læse en online-pjece, der ikke engang tager udgangspunkt i gældende lovgivning. (Nej, det er ikke lov blot fordi Trafikstyrrelsen syntes de vil ha det som lov, der skal være en gældende lov eller bekendtgørelse bag, ellers vil du aldrig kunne dommes for noget ulovligt ved en dansk domstol)

MQ indsat på lille syd fra idag.

af eiken, 28/6 2016, 09:00 (2859 dage siden) @ Bongo-Anders

Det giver god mening. Undrede mig godt hvad pokker det var for et tog der holdt parkeret i Køge her til morgen da jeg kørte forbi.

Valby Gasværk
Valby Gasværk

Valby Gasværk åbnede i 1907 og fik fra starten leveret kul fra gashavnen i Københavns havn via en 5 km lang jernbane ejet af gasværket. Her er historien om Valby Gasværks jernbane, lokomotiverne og vognene.

Læs mere
DSB MH395Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak