Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Exit IC2? (Generelt)

af jmp ⌂, Vejle, 2/8 2016, 10:28 (2824 dage siden)

Ifølge omløbsplanen skal der ikke planmæssigt køre MP mere fra 8/8.

Om det er et permanent stop, ved jeg ikke.

Jan

Exit IC2?

af Scharfenberg, 2/8 2016, 12:13 (2824 dage siden) @ jmp

Ifølge omløbsplanen skal der ikke planmæssigt køre MP mere fra 8/8.

Om det er et permanent stop, ved jeg ikke.

Jan

Om nogle måneder bliver vi forhåbentlig klogere, når DSB sidst på året offentliggør, hvad de mener er fremtiden for IC4 og IC2.

Exit IC2?

af Scharfenberg, 2/8 2016, 12:14 (2824 dage siden) @ Scharfenberg

På Vestfyn erstattes IC2 af IC4

Exit IC2?

af Gæst1, 3/8 2016, 07:59 (2823 dage siden) @ Scharfenberg

Mon ikke man vil se, at alle kræfter (samt en hel del penge) kanaliseres til at få IC4 til at performe noget bedre end nu. Formentlig peaker det i November, således at DSB til December kan melde, at IC4 er "godt på vej", og dermed undlade at "andre alternativer" kommer i spil.
Det kommer til at ligne forløbet ved Prose rapporten, hvor IC4 lige op til rapportens udgivelse performer bedre end nogensinde (stadig ikke specielt godt, "men hvis udviklingen fortsætter er der stadig hurtigere at satse på IC4, end at købe nye tog" - som DSB af uransagelige grunde skal bruge syv år på at købe), for derefter at dale ned på det leje, hvor toget er nu, da mDSB i længden ikke har råd til denne ekstra indsats.

DSB har ikke alternativer til IC4 de næste ti års tid, men der kan findes alternativer til DSB i efterårets politiske reformer. De færreste vil opdage, hvis DSB overfører et par hundrede mio mere til at holde IC4 i live, mens de forhandlinger foregår. Med et eksisterende monopol på trafik (og rådgivning af politikerne) på spil, vil det i al fald være en oplagt investering for DSB.

Exit IC2?

af andersj, Aalborg, 3/8 2016, 10:40 (2823 dage siden) @ Gæst1

Mon ikke man vil se, at alle kræfter (samt en hel del penge) kanaliseres til at få IC4 til at performe noget bedre end nu. Formentlig peaker det i November, således at DSB til December kan melde, at IC4 er "godt på vej", og dermed undlade at "andre alternativer" kommer i spil.
Det kommer til at ligne forløbet ved Prose rapporten, hvor IC4 lige op til rapportens udgivelse performer bedre end nogensinde (stadig ikke specielt godt, "men hvis udviklingen fortsætter er der stadig hurtigere at satse på IC4, end at købe nye tog" - som DSB af uransagelige grunde skal bruge syv år på at købe), for derefter at dale ned på det leje, hvor toget er nu, da mDSB i længden ikke har råd til denne ekstra indsats.

DSB har ikke alternativer til IC4 de næste ti års tid, men der kan findes alternativer til DSB i efterårets politiske reformer. De færreste vil opdage, hvis DSB overfører et par hundrede mio mere til at holde IC4 i live, mens de forhandlinger foregår. Med et eksisterende monopol på trafik (og rådgivning af politikerne) på spil, vil det i al fald være en oplagt investering for DSB.

Jeg tror det er meget mere afhængigt af de politiske forhandlinger om Togfonden og specielt investeringerne i køreledninger. Det vil være nødvendigt at holde en flåde IC4 i drift frem til nye elektriske fjerntog bliver leveret, for alternativet er at hente MR tog frem fra gemmerne - og det vil hverken regeringen eller DSB.
Har du andre alternativer tror jeg at både os her i forum, DSB og transportministeren rigtigt gerne vil høre hvad det er.

--
Mvh Anders

Exit IC2?

af Børge Sundahl, 3/8 2016, 11:20 (2823 dage siden) @ andersj

Nu kunne man jo være morsom.
Hvad med at bruge noget af Jernbanemuseets materiel, som er i fin stand?
Ja det var en "vittighed"

Børge

Exit IC2?

af andersj, Aalborg, 3/8 2016, 11:52 (2823 dage siden) @ Børge Sundahl

Nu kunne man jo være morsom.
Hvad med at bruge noget af Jernbanemuseets materiel, som er i fin stand?
Ja det var en "vittighed"

Børge

Hvis lovgivningen var anderledes så kunne det sagtens tænkes at man kunne køre weekendforstærkere med MY Veterantog og DJM's B og Bn vogne mellem København og Aarhus med MZ 1401 eller en ME foran (efter indbygning af nødbremseoverstropning på vognene). I Tyskland har man også et ordinært IC tog med gamle TEE vogne.

--
Mvh Anders

Exit IC2?

af jmp ⌂, Vejle, 3/8 2016, 13:13 (2823 dage siden) @ andersj

I Tyskland har man også et ordinært IC tog med gamle TEE vogne.

Er det ikke fortid? Jeg mener, det er holdt igen.

Jan

Exit IC2?

af andersj, Aalborg, 3/8 2016, 14:21 (2823 dage siden) @ jmp

I Tyskland har man også et ordinært IC tog med gamle TEE vogne.


Er det ikke fortid? Jeg mener, det er holdt igen.

Jan

Det kan faktisk godt være at det er holdt op igen.

Men HKX kører/har kørt med alt lige fra TEE og andre ældre vogne.

--
Mvh Anders

Exit IC2?

af jmp ⌂, Vejle, 3/8 2016, 15:29 (2823 dage siden) @ andersj

Men HKX kører/har kørt med alt lige fra TEE og andre ældre vogne.


Ja. Lige pt. kører HKX med materiel (og licens) fra Bahn Touristik Express. Vognene er tidligere DR-vogne fra værkstedet i Halberstadt. I øvrigt stopper HKX igen med at køre til Frankfurt om ganske kort tid.

Bl.a. ALEX kører rundt med enkelte gamle TEE-vogne, lige som nogle af de ældste (1. klasses) IC-vogne hos DB stammer fra TEE-vogne; men er moderniseret nogle gange efterhånden.

Og så er der nogle, der maler ikke-TEE-vogne op i TEE-farver. Det gør dem altså ikke til TEE-vogne.

Jan

Avatar

Exit IC2?

af Ove Nygaard, 5/8 2016, 16:40 (2821 dage siden) @ Børge Sundahl

Nu kunne man jo være morsom.
Hvad med at bruge noget af Jernbanemuseets materiel, som er i fin stand?
Ja det var en "vittighed"

Børge

Ja, Børge, ligesom man genbrugte stationsbestyreruddannet personale, som var i fin stand, bl. a. som stationsbestyrer i Langå! :-D

Det var så ingen "vittighed", men "ganske vist".

Bedste hilsener

Ove af Erritsø
selv i sin tid "genbrug"

Exit IC2?

af Scharfenberg, 3/8 2016, 11:42 (2823 dage siden) @ Gæst1

"men hvis udviklingen fortsætter er der stadig hurtigere at satse på IC4, end at købe nye tog" - som DSB af uransagelige grunde skal bruge syv år på at købe), for derefter at dale ned på det leje, hvor toget er nu, da mDSB i længden ikke har råd til denne ekstra indsats.

DSB har ikke alternativer til IC4 de næste ti års tid, men der kan findes alternativer til DSB i efterårets politiske reformer.

DSB forventer at få leveret en række nye ellokomotiver til 200 km/t allerede om tre år i 2019. Disse suppleres af en række eltogsæt fra 2023-24. Men ja, meget afhænger af elektrificeringen og Togfonden DK. IC4 kan ikke bare parkeres fra i morgen - der er trods alt 30-40 i drift hver dag og en årlig driftspulje på ca. 64 togsæt. Men man kan vælge at fokusere på de bedst performende togsæt og så udfase dem kontrolleret frem mod 2030, hvor nye eltog kan sende hele flåden af IC3 på velfortjent pension.

DSB's strategi er klar: Først skal IC4 performe fornuftigt igen, og derefter kan IC2 evt. følge trop - hvis det ellers giver mening. Husk på at IC4-flåden udgør op til 77 togsæt x 204 siddepladser = ca. 16.000 siddepladser. IC2 kun 23 x 113 = 2600 siddepladser.

Exit IC2?

af gamle ole2, 3/8 2016, 17:17 (2823 dage siden) @ jmp

Tja, så kan det da værre vi slipper af med navneforvirringen omkring DSB IC2 og privatbane IC2:-)

Hilsen Ole

Exit IC2?

af Scharfenberg, 3/8 2016, 19:47 (2823 dage siden) @ gamle ole2

Tja, så kan det da værre vi slipper af med navneforvirringen omkring DSB IC2 og privatbane IC2:-)

Hilsen Ole

Jeg har altid været lidt splittet mht. privatbanernes IC2-betegnelse. På den ene side er der jo ikke meget InterCity over stationerne på en privatbane. På den anden side giver IC2 god mening for at vise slægtskabet med Flexliner-søsteren IC3.

Mht. DSB's IC2 giver denne betegnelse god mening, da toget jo er specificeret til samkørsel med IC4 og en del af togsættene oprindeligt tiltænkt IC-trafikken. IC2 giver også god mening for at vise slægtskabet til storesøster IC4. Om IC2 så nogensinde kommer i drift i IC-trafikken, er en helt anden sag :-D

Exit IC2?

af LHP, 5/8 2016, 06:49 (2821 dage siden) @ Scharfenberg

Hvordan performer et tog, IC2, IC4 eller ej... ??

Exit IC2?

af Peter Christensen, 5/8 2016, 09:07 (2821 dage siden) @ LHP

Tja, man kan jo se på hvor langt et tog kører mellem nedbrud - blandt venner kaldet MDBF (Mean Distance Between Failure).

[image]

Som det ses på ovenstående, så går det ikke specielt godt for IC4 og de fine planer fra Atkins og PROSE holder bare ikke....
All tal brugt til overnstående kan nappes fra DSB egne rapporter til folketingets trafikudvalg.
Atkins og PROSE rapporterne kunne nappes via Ingeniørens hjemmeside, så der er på ingen måde tale om at afsløre "hemmelig" information.....men visse hos DSB ønsker mig nok hen hvor pebret gror, hvilket kan blive svært, da jeg allerede er dér.

IC2 har jeg ikke fundet en graf på.
Mindes dog at have set en MDBF på ca. 1800 km for IC2 i de seneste rapporter. Det er nogenlunde på niveau med IC4 i 2010-11...
I betragtning af at kun 3 (!!!!) IC2 har kunnet holdes så nogenlunde kørende, så er det ikke imponerende.
På godt dansk: IC4 er en bunke skrammel og IC2 er værre.
Men bare rolig - det har før set sort ud for senere at gå helt af h...til.

Bare lige for sammenligning: IC3 har en MDBF på henad 30-35.000 km - og nogle gange mere!
I betragtning af at DSB/Ansaldo nu har brugt over 10 år på at få IC4 til at virke, men konklusionen blive at det evnede parterne ikke.
Uden at have insider kilder eller andet godt, så ligner IC2 et project i dødskramper....så ja, det er meget muligt at de forsvinder fra skinnerne om få dage.

Exit IC2?

af Mester, 5/8 2016, 11:57 (2821 dage siden) @ Peter Christensen

Hvad var egentlig DSBs oprindelige plan med IC2?
Hvilke strækninger skulle de køre på, og hvor skulle de køre sammenkoblet med IC4?

Exit IC2?

af Peter Christensen, 5/8 2016, 12:30 (2821 dage siden) @ Mester

Som jeg har forstået det, så var idéerne som følger:

- Re-tog Od-Svg og evt. bagpå en IC henover Fyn til "etellerandet" sted hvor man syntes.
- Re-tog Vj-Str. Gerne bag på en IC'er fra Kh og afkoblet i Vj. Omvendt i modsat retning.

Med de koblingsproblemer IC4 har og den manglende løsning heraf (det er jo reelt umuligt at koble som med IC3/ER4), så har jeg ikke den store tiltro til at IC2 nogensinde kan koble med IC4 og køre bagefter.

Det er jo lidt en bet for DSB at deres fine tog ikke kan koble som man nu lyster (har ellers været kendetegnet med jernbanemateriel de sidste ca. 150 år, men det koncept passed tydeligvis ikke etaten). Ved at have tog, som ruller rundt på to forskællige strækninger, så gøres det meget svært at opgøre økonomien for den enkle strækning.
Hermed kan monopolet forsvaret da INGEN (heller ikke DSB) kan finde hoved og hale i regnskabet......
Men, når nu togsættene ikke vil koble, så ryger grundlaget for dén strategi......Gad vide hvad DSB så finder på?

Exit IC2?

af Nordexpress, 5/8 2016, 12:51 (2821 dage siden) @ Peter Christensen

Hvad man så kunne finde på?
Det ligger da lige til venstrebenet: øge frekvensen, f.eks. 20 minutters drift med enkelttogsæt.
Ville sikkert glæde publikum og øge passagertallet på en given strækning.

Exit IC2?

af andersj, Aalborg, 5/8 2016, 13:03 (2821 dage siden) @ Nordexpress

Hvad man så kunne finde på?
Det ligger da lige til venstrebenet: øge frekvensen, f.eks. 20 minutters drift med enkelttogsæt.
Ville sikkert glæde publikum og øge passagertallet på en given strækning.

Men hvor? På Sjælland er der ikke plads til at køre korte tog ofte. Lille Syd og Svendborgbanen har Desiro togsæt. Struer-Fredericia får IC4. Nordjylland overgår til NJ's Desiro/Lint togsæt. Odense-Nyborg overgår til IC tog i K17 også er der kun Fredericia-Odense tilbage hvor IC4 kan indsættes.

--
Mvh Anders

Exit IC2?

af Peter Christensen, 5/8 2016, 14:13 (2821 dage siden) @ andersj

Nordjylland overgår til NJ's Desiro/Lint togsæt. Odense-Nyborg overgår til IC tog i K17 også er der kun Fredericia-Odense tilbage hvor IC4 kan indsættes.

IC4 på vestfyn vil virke som en art rullende sporspærring......dét lokaltog vil i den grad komme til at ligge i vejen for alt andet.
Skulle man nu følge PROSE rapporten (som er skrevet med let ført hånd af DSB), så skal IC4 indsættes på lange strækninger med få stop. Derfor giver det god mening at bruge dem på korte regionaltogsstrækning med mange stop.......not!

Exit IC2?

af Nordexpress, 5/8 2016, 17:07 (2821 dage siden) @ andersj

Nu var mit hurtige forslag ikke baseret på en grundig beregning af noget som helst.
Og jeg skal afstå fra at diskutere køreplansfakta med Anders.

Men en række myldretidsafgange med Holbæk og Kalundborg som destinationer afgår da i dag med 10 minutters mellemrum fra København.

Og i øvrigt gælder, at en del Holbæk-København vv. tog med ét-togsæt-IC4 er særdeles godt belagte, eller læs: kører med for få sæder i forhold til efterspørgslen. F.eks. også om lørdagen.

Exit IC2?

af LasseG, 5/8 2016, 17:29 (2821 dage siden) @ Nordexpress

Men en række myldretidsafgange med Holbæk og Kalundborg som destinationer afgår da i dag med 10 minutters mellemrum fra København.

Der kører 4 tog i timen i myldretiden, 2 stoptog til Holbæk og 2 hurtige til Kalundborg...


Og i øvrigt gælder, at en del Holbæk-København vv. tog med ét-togsæt-IC4 er særdeles godt belagte, eller læs: kører med for få sæder i forhold til efterspørgslen. F.eks. også om lørdagen.

Nu er "særdeles godt belagte" et meget subjektivt udtrykt, så er der så få at folk skal stå op eller bliver efterladt på perronen ?

Man skal nok vænne sig til at den overkapacitet som dobbeltdækkertog har kørt med i eksempelvis weekenderne ikke bliver videreført når der skal køres med togsæt i stedet.

--
[image]

Exit IC2?

af Nordexpress, 5/8 2016, 17:51 (2821 dage siden) @ LasseG

Ja ja, enhver observation, der ikke ledsages af en edsvoren COWI statistik, må jo være subjektiv.

Jeg hævder ikke, at passagerer typisk efterlades på perronen ved Holbæktog med IC4, men jeg er af den opfattelse, at rejser 'som sardiner i tønde' er et udtryk for, at der er indsat forkert / for lidt materiel.

Exit IC2?

af LasseG, 5/8 2016, 18:22 (2821 dage siden) @ Nordexpress

Ja ja, enhver observation, der ikke ledsages af en edsvoren COWI statistik, må jo være subjektiv.

Jeg hævder ikke, at passagerer typisk efterlades på perronen ved Holbæktog med IC4, men jeg er af den opfattelse, at rejser 'som sardiner i tønde' er et udtryk for, at der er indsat forkert / for lidt materiel.

Nu skrev du "særdeles godt belagte" i dit andet indlæg hvilket giver en helt andet indtryk end 'som sardiner i tønde'... I øvrigt siger jeg ikke at du tager fejl, jeg kunne bare ikke tyde om "særdeles godt belagte" betød en belægningsgrad på 80, 90, 100 eller 110 %....

Som jeg husker det ligger belægningsgraden for samtlige DSB-tog omkring 47 % og for IC-tog på 80 %, en del af grunden for det er netop IC4 der kører en del tog hvor der slet ikke er behov for den togstørrelse. Lige netop på de sjællandske regionaltog kan godt være dem der er med til at trække tallet op, men ved det ikke.

--
[image]

Exit IC2?

af UTJ, 5/8 2016, 18:54 (2821 dage siden) @ LasseG

Nu er det med passagerernes opfattelse også subjektiv. Hvis passagererne opfatter pladsen som trang er det oplagt at tænke på bil mens man sidder i toget. Derfor kan man ikke bare tale om matematisk kapacitetsudnyttelse, hvis toget blot skal opretholde sin (i øvrigt vigende) markedsandel.

Exit IC2?

af LasseG, 5/8 2016, 20:40 (2821 dage siden) @ UTJ

Nu er det med passagerernes opfattelse også subjektiv. Hvis passagererne opfatter pladsen som trang er det oplagt at tænke på bil mens man sidder i toget. Derfor kan man ikke bare tale om matematisk kapacitetsudnyttelse, hvis toget blot skal opretholde sin (i øvrigt vigende) markedsandel.

Bestemt, jeg har bare svært ved at forholde mig til en subjektiv beskrivelse når jeg ikke selv har været der. Eksempelvis opfatter jeg altid pladsen som trang i metroen grundet den korte sædeafstand i flyopstilling og også i vis-a-vis hvis der sidder nogle ovenfor.

DSB har også undersøgelser der viser at passagerantallet i et s-tog (ét SA-sæt) ikke skal overstige 245( så vidt jeg husker) før passagerne begynder at føle at toget er overfyldt, selvom der i togsættet burde være over 300 sidepladser.

I sidste ende vil det blive en afvejning mellem komfort og økonomi på lang sigt samt på kortere sigt også hvor mange tog og togsæt der er til rådighed for driften.

--
[image]

Avatar

Exit IC2?

af Ove Nygaard, 5/8 2016, 16:43 (2821 dage siden) @ Nordexpress

Hvad man så kunne finde på?
Det ligger da lige til venstrebenet: øge frekvensen, f.eks. 20 minutters drift med enkelttogsæt.
Ville sikkert glæde publikum og øge passagertallet på en given strækning.

Og øge driftsomkostningerne! God idé!:-(

Bedste hilsener

Ove af Erritsø

Exit IC2?

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 5/8 2016, 20:41 (2821 dage siden) @ Ove Nygaard

Hvad man så kunne finde på?
Det ligger da lige til venstrebenet: øge frekvensen, f.eks. 20 minutters drift med enkelttogsæt.
Ville sikkert glæde publikum og øge passagertallet på en given strækning.


Og øge driftsomkostningerne! God idé!:-(

Bedste hilsener

Ove af Erritsø

og beskæftigelsen - en endnu bedre idé;-)

Mange venlige hilsner
Lars Møller Jensen.

Det er synd man ikke kan give IC2 væk som bistandshjælp. Polen laver jo selv tog.:-(

Avatar

Exit IC2?

af gaest, 5/8 2016, 22:17 (2820 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hvad man så kunne finde på?
Det ligger da lige til venstrebenet: øge frekvensen, f.eks. 20 minutters drift med enkelttogsæt.
Ville sikkert glæde publikum og øge passagertallet på en given strækning.


Og øge driftsomkostningerne! God idé!:-(

Bedste hilsener

Ove af Erritsø


og beskæftigelsen - en endnu bedre idé;-)

Mange venlige hilsner
Lars Møller Jensen.

Det er synd man ikke kan give IC2 væk som bistandshjælp. Polen laver jo selv tog.:-(

Hvad med Libyen?

Exit IC2?

af gamle ole2, 6/8 2016, 17:37 (2820 dage siden) @ Mester

I hvertfald ikke på Lille Syd. Hørte lige i dag lørdag på p4 at MQ afløser MR helt, men det er jo kendt.

Ole

Exit IC2?

af Peter Christensen, 20/8 2016, 11:23 (2806 dage siden) @ Peter Christensen

Under morgenbadningen slog en tanke ned.....

Det er efterhånden tydeligt at IC4/IC2 ikke helt virker som oprindeligt planlagt.
Mine tanker kredser derfor lidt om "har Ansaldo bare været møg-uheldig med IC4 eller?"
Og hvordan kunne det evt. opklares?
Måske ved at kikke på de små metro-togsæt i København?
Der er MEGET stille på den front og har været det længe......
Selv bruger jeg metroen "en del" og det største problem syntes at være mangel på plads i myldretiden - ikke så meget aflyse/forsinkede/eller på anden måde vrangvillige tog.
Er der nogle af dette forums læsere der kender til følgende for metro-togene?
- MDBF (kunne være sjov at sammenholde med IC4 - trods det meget korte net)
- årlig kørsel pr. togsæt (igen for at sammenligne med IC4)

Jeg har absolut ingen idé hvor jeg skulle lede efter de oplysninger.....så enhver vejledning vil være velkommen.

Exit IC2?

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 5/8 2016, 14:38 (2821 dage siden) @ LHP

Hvordan performer et tog, IC2, IC4 eller ej... ??

Det er nok en slags opformering ? Det er jo en af de ting de ikke er så gode til.:-D

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Exit IC2?

af gamle ole2, 6/8 2016, 17:29 (2820 dage siden) @ Scharfenberg

Ja oplagt at DSB IC2 og 4 "hønger sammen", men det gør som der skrives IC3 og privatbane IC-2 også (?)
Kan de to sidst mon køre sammen-er det forsøgt?, og kan Privatbane IC-2 også sammen med IR-4 logesom IC-3?

Ole

Exit IC2?

af Poul Andersen, 6/8 2016, 18:33 (2820 dage siden) @ gamle ole2

Prb. IC 2 (MF-FS) kan ikke samkøres med DSB MF/ER.

Mvh.
Poul.

Exit IC2?

af Niels Munch, 6/8 2016, 18:57 (2820 dage siden) @ gamle ole2

Ja oplagt at DSB IC2 og 4 "hønger sammen", men det gør som der skrives IC3 og privatbane IC-2 også (?)
Kan de to sidst mon køre sammen-er det forsøgt?, og kan Privatbane IC-2 også sammen med IR-4 logesom IC-3?


Hej Ole,

Se: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=53861 .

V.h.
Niels

Exit IC2?

af gamle ole2, 7/8 2016, 11:37 (2819 dage siden) @ Niels Munch

Tak for info.

Ole

Exit IC2?

af ulca, 9/8 2016, 07:34 (2817 dage siden) @ gamle ole2

Tja, så kan det da værre vi slipper af med navneforvirringen omkring DSB IC2 og privatbane IC2:-)

Hilsen Ole

Ja, men det kan dog holde ved meget længe, se bare på eks. My 11xx (GM/Nohab) og My 12xx (Frichs), jeg kender nogen enkelte som stadig nogen gange beder om en uddybning omkring spørgsmål vedrørende. My.

Men oprindelig havde privatbane IC2 en anden betegnelse, som vistnok stadig er den officielle internt, "RL2D", men grundet ligheden med IC3 valgte man istedet den kendte. I øvrigt er RL2D en forkortelse for "Regional Lokal 2 vogns Diesel motor" hvilket giver god mening; se bare f.eks. Lollandsbanen sammenlignet med Svendborgbanen som har nogenlunde samme strækningslængde og antal stationer, hvor Lollandsbanen kaldes en "lokal" bane mens Svendborgbanen af DSB anses for at være en "regional" bane. Men sidstnævnte er irrelevant i dette emne, og nogen måske kalde det ordkløveri.

Exit IC2?

af Thomas Hauerslev ⌂, 9/8 2016, 12:24 (2817 dage siden) @ Jens V

skrev til DR, og de har rettet billedet - THa

Exit IC2 - en realitet

af Niels Munch, 23/8 2016, 12:51 (2803 dage siden) @ jmp

Jf. DSBs regnskabsmeddelelse af d.d. vedr. 1. halvår 2016 disponeres således vedr. IC2:

"IC2-togsættene lever ikke op til de krav til stabilitet, som er en forudsætning for anvendelse i togdriften. Samtidig reduceres afhængigheden af både IC4 og IC2 med de planlagte materielinvesteringer – i første omgang nye el-lokomotiver. Alle 23 IC2-togsæt udfases derfor straks, og der foretages en nedskrivning af de 23 togsæt og af 5 IC4-togsæt".

Altså exit IC2.


M.v.h.
Niels

Exit IC2 - en realitet

af esni, Frederikssund, 17/9 2016, 11:18 (2778 dage siden) @ Niels Munch

Jf. DSBs regnskabsmeddelelse af d.d. vedr. 1. halvår 2016 disponeres således vedr. IC2:

"IC2-togsættene lever ikke op til de krav til stabilitet, som er en forudsætning for anvendelse i togdriften. Samtidig reduceres afhængigheden af både IC4 og IC2 med de planlagte materielinvesteringer – i første omgang nye el-lokomotiver. Alle 23 IC2-togsæt udfases derfor straks, og der foretages en nedskrivning af de 23 togsæt og af 5 IC4-togsæt".

Altså exit IC2.


M.v.h.
Niels

Betyder det så at man fx kan demontere ATC udstyret og genanvende det til indlejet eller nyindkøbt trækkraft mens man venter på en godkendt DK-STM?
Vil det give en besparelse i det store billede?
Vil det skaffe nyt materiel hurtigere?

Exit IC2 - en realitet

af andersj, Aalborg, 17/9 2016, 12:29 (2778 dage siden) @ esni

Jf. DSBs regnskabsmeddelelse af d.d. vedr. 1. halvår 2016 disponeres således vedr. IC2:

"IC2-togsættene lever ikke op til de krav til stabilitet, som er en forudsætning for anvendelse i togdriften. Samtidig reduceres afhængigheden af både IC4 og IC2 med de planlagte materielinvesteringer – i første omgang nye el-lokomotiver. Alle 23 IC2-togsæt udfases derfor straks, og der foretages en nedskrivning af de 23 togsæt og af 5 IC4-togsæt".

Altså exit IC2.


M.v.h.
Niels


Betyder det så at man fx kan demontere ATC udstyret og genanvende det til indlejet eller nyindkøbt trækkraft mens man venter på en godkendt DK-STM?
Vil det give en besparelse i det store billede?
Vil det skaffe nyt materiel hurtigere?

Hvem er det der skal have nyt materiel inden ERTMS bliver udrullet?

--
Mvh Anders

Exit IC2 - en realitet

af Gæst1, 19/9 2016, 13:16 (2776 dage siden) @ andersj


Hvem er det der skal have nyt materiel inden ERTMS bliver udrullet?

Hvornår kommer ERTMS da? Der kunne nok blive en businesscase ud af at indbygge ATC i materiel, der ikke har det pt (eks MX, MY eller lign). Men kun for togtyper, der findes i dag. Nye togtyper skal leveres med ETCS som det primære sikkerhedssystem.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak