Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Sydney 2017 (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/2 2017, 14:17 (2593 dage siden)

Om det bliver til mere end disse få billeder, ved jeg p. t. ikke. Men nu bliver de i hvert fald samlet ét sted. Så kan de, der ikke gider at se billeder fra Sydney, blot springe én tråd over.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]Central Railway Station, Sydney, Australien.

[image]Som ovenfor. Sporvognene kører via denne vejunderføring ind foran stationen i første sals højde og ud igen på en tilsvarende bro på den anden side af stationen.

Begge fotos: Thomas Boberg Nielsen 11. februar 2017.

Avatar

Sydney 2012

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 11/2 2017, 16:21 (2593 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Se også her:

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=42760

Argh - er det allerede 5 år siden, jeg var i Sydney?? Tiden ikke bare løber - den pisker afsted.
Det var sjovt at gense min gamle tråd med alle mine fede billeder. Jeg gætter på, at du allerede har læst den igennem med henblik på ideer til udflugter. Hvis du kun er afsted i 14 dage, har du travlt. Jeg kan anbefale 6 måneder. ;-)
Jeg nåede at få samlet næsten komplette lister med australske lokomotiver (byggested, byggeår, byggenummer osv) og hvis jeg en dag bliver pensionist, kan det være jeg får tid til at lægge dem i databasen.
Jeg ønsker dig alletiders tur (og er ret misundelig). :-)

--
[image]

Avatar

Sydney 1911

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/2 2017, 13:07 (2592 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Sydneys 2. banegård (den nuværende er angiveligt den tredje) så angiveligt således ud (affotograferet i lobbyen i vores hotel). Vi bemærker "sporvognsrampen". Kører sporvognene på billedet som "i dag" er de på vej bort fra banegården og ned ad rampen.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Avatar

Sydney 2017 - Central Station - Letbanen

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/2 2017, 13:55 (2591 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 13/2 2017, 14:54

Som nævnt andet steds er sporvognene nu udskiftet med letbane ("light rail"), men ankommer stadig i 1. sals højde.

Som det anes "bølger" perronen i højden - det skyldes, at der er lavet forhøjninger ud for nogle af dørene i togsættet. Disse steder er der fuldstændig niveaufri adgang til "toget".

Billedet er set fra vest mod øst. PS: I øvrigt spøjst at skulle vænne sig til, at når klokken er 12.00 middag, står solen i nord(!)

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]Sydney, Central Station, 13. februar 2017. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

Sydney 2017 - Central Station - TU-signaler

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/2 2017, 21:51 (2590 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 13/2 2017, 22:04

Om det faktisk er TU-signaler, ved jeg ikke. Men de er i hvert fald en del af den udkørselstogvej, som togene skal passere. Disse to fyre gælder for henholdsvis sporet ved "platform 2" (til højre) og "platform 3". Jf. tidligere diskussion om, om det hedder "track" eller "platform", kan vi konstatere, at det i hvert fald på Central Station i Sydney hedder "platform".

I øvrigt minder de to signaler mig om nogle af "krigerne" fra Starwars-filmene.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Avatar

Sydney 2017 - billetter m. v.

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/2 2017, 17:55 (2583 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Lufthavnen i Sydney er koblet op på undergrundsbanenettet med to stationer: En for den internationale del af lufthavnen og en for den indenrigs del af lufthavnen. En kontantbillet til undergrundsbanen koster normalt 4,10 dollars. Men lige præcis mellem lufthavnen og Central Station er prisen 17,90 dollars.

Sydneys svar på "Rejsekortet" hedder "Opal". I modsætning til i Danmark kan man i Sydney i billetautomaterne købe nogle "engangsrejsekort", der fungerer som kontantbilletter. Første gang vi skulle "sluses ind" på en undergrundsstation, kunne jeg konstatere, at man blot skulle holde billetter hen til en "læser", der så aflæste billetten. Holder man billetten op mod lyset, kan man se, at selv om den er lavet af pap, indeholder den noget "elektronik".

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

[image]For- og bagside.

[image]Holdt op mod lyset.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak