Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mens el-lok processen kører herhjemme (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 30/3 2017, 14:21 (2584 dage siden)

...har DB Fernverkehr i dag ordret yderligere 25 stk IC2 togstammer fra Bombardier, hver bestående af 25 TRAXX P160 AC3 (BR 147.5) lokomotiver og 5 TWINDEXX Vario dobbeltdækkervogne.
Hermed er der ordret 125 TRAXX AC3 til Intercity og Regionaltogstrafik, og DB Fernverkehr kommer op på 69 IC2 togstammer - hvoraf de første 27 er med TRAXX P160 AC2 (BR 146.5).

DB Fernverkehrs TRAXX AC3 leveres (som de første lokomotiver i Tyskland?) med ETCS og tysk STM istedet for det tyske PZB.

Togstammerne leveres i forlængelse af den tidligere ordre på 17 IC2 togstammer, der leveres fra sommeren 2018.

http://www.bombardier.com/en/media/newsList/details.bt_20170330_bombardier-to-provide-2...
"Tyrkfjelen" med 124 vogne bliver forventelig hurtigt rettet til de 125 :-)

/Lasse
Bombardier

Mens el-lok processen kører herhjemme

af Bent Larsen, Kalundborg, 30/3 2017, 14:59 (2584 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Hej
Det går nok lidt stærkere fordi DB Fremverkehr ikke har 179 bestyrelses medlemmer.
vh
Bent Larsen

Mens el-lok processen kører herhjemme

af Jens Hansen, 31/3 2017, 21:43 (2583 dage siden) @ Bent Larsen

Jeg tror ikke at det er de 179 medlemmer som er problemet.

Der er givet en udfordring hos DSB, de har jo ingen erfaring i at købe tog.

Og de har en passiv ejer, ministeriet, som ikke forstår en lyd, men bare siger " DSB oplyser......".

Alt i alt uartigt!

Mens el-lok processen kører herhjemme

af Scharfenberg, 31/3 2017, 22:13 (2583 dage siden) @ Jens Hansen

Jeg tror ikke at det er de 179 medlemmer som er problemet.

Der er givet en udfordring hos DSB, de har jo ingen erfaring i at købe tog.

Og de har en passiv ejer, ministeriet, som ikke forstår en lyd, men bare siger " DSB oplyser......".

Alt i alt uartigt!

DSB har rundt regnet 150 års erfaring i at købe tog.

Mens el-lok processen kører herhjemme

af Gæst1, 1/4 2017, 11:36 (2582 dage siden) @ Scharfenberg


DSB har rundt regnet 150 års erfaring i at købe tog.

Med al respekt. Jeg tror ikke engang de omkring 50 ansatte i "Fremtidens Tog" tilsammen kan mønstre 150 års erfaring i indkøb af tog.
De eneste erfarne togindkøbere DSB kan mønstre, er fra IC4 indkøb (de fleste mellemledere fra dengang er der jo endnu) eller fra indkøbet af de leasede dobbeltdækkervogne, der blev købt alt for dyrt.

Mens el-lok processen kører herhjemme

af Peter Christensen, 1/4 2017, 16:27 (2582 dage siden) @ Scharfenberg

DSB har rundt regnet 150 års erfaring i at købe tog.

Som resulterede i de pragtfuldt performende IC4 tog?
Så meget for erfaringen......

De 150 år kan jeg nu heller ikke finde belæg for. Mig bekendt var SJS selvstændigt indtil 1880, hvor staten overtog selskabet.
Banerne på Jylland-Fyn havde staten allerede gulerødderne i.
Som altid var den praktiske og politiske side ikke lige logisk, for trods statsligt ejerskab var der bl.a. 2 maskinchefer (en på hver side af Storebælt).
Efterhånden blev tingene lagt sammen ved lov og først henad 1892 fås det DSB, som trods talrige mutationer, stadig er tilbage.

Mens el-lok processen kører herhjemme

af Scharfenberg, 4/4 2017, 12:29 (2579 dage siden) @ Peter Christensen

DSB har rundt regnet 150 års erfaring i at købe tog.


Som resulterede i de pragtfuldt performende IC4 tog?
Så meget for erfaringen......

De 150 år kan jeg nu heller ikke finde belæg for. Mig bekendt var SJS selvstændigt indtil 1880, hvor staten overtog selskabet.
Banerne på Jylland-Fyn havde staten allerede gulerødderne i.
Som altid var den praktiske og politiske side ikke lige logisk, for trods statsligt ejerskab var der bl.a. 2 maskinchefer (en på hver side af Storebælt).
Efterhånden blev tingene lagt sammen ved lov og først henad 1892 fås det DSB, som trods talrige mutationer, stadig er tilbage.

Ret skal selvfølgelig være ret. Så ja, 150 år er lige i overkanten. Men DSB er grundlagt i 1885, så 125-135 års erfaring.

Grunden til at jeg generelt fremhæver de positive ting herinde på forummet er, at tonen ofte bliver meget negativ. Nogle gange berettiget. Andre gang knap så berettiget. DSB har desværre haft vildskud gennem årene, men heldigvis har der også været gode indkøb som fx MS-lyntoget i 1935, MY'erne fra 1954, MZ fra 1967, IC3 fra 1990 og SA 4. generations S-togene fra 1996. De har virkelig givet skatteyderne, de rejsende og DSB valuta for pengene, hvilket jeg inderligt håber, at Fremtidens Tog også gør. Det må man forvente, når nu indkøbet kvalitetsikres på alle leder og kanter. Jeg krydser i hvert fald fingre.

Mens el-lok processen kører herhjemme

af Peter Christensen, 4/4 2017, 19:35 (2579 dage siden) @ Scharfenberg

Grunden til at jeg generelt fremhæver de positive ting herinde på forummet er, at tonen ofte bliver meget negativ. Nogle gange berettiget. Andre gang knap så berettiget. DSB har desværre haft vildskud gennem årene, men heldigvis har der også været gode indkøb som fx MS-lyntoget i 1935, MY'erne fra 1954, MZ fra 1967, IC3 fra 1990 og SA 4. generations S-togene fra 1996. De har virkelig givet skatteyderne, de rejsende og DSB valuta for pengene, hvilket jeg inderligt håber, at Fremtidens Tog også gør. Det må man forvente, når nu indkøbet kvalitetsikres på alle leder og kanter. Jeg krydser i hvert fald fingre.

Erfaring udgøres af de folk, som er i organisationen. Ikke smarte konsulenter, som tjener deres penge på at holde problembørn i live....Det er det, der kaldes kvalitetssikring i vore dages management lingo-bingo.

Lad os tage de nævnte materieltyper lidt under lup.
Ms
Læg mærke til at der kun blev købt 4, hvilket var ganske almindeligt når DSB dengang anskaffede noget, som man ikke var helt sikker på.
Dieselmotoren kendtes som type fra MP ligesom elektrisk kraftoverføring også var kendt. Så skridtet videre var ikke stort og der blev taget en begrænset risiko.
My + Mz
På dette tidspunkt købte DSB materiel stort set hvert år, så der var rutiner i organisationen hvor hvorledes "nyheder" skulle tumles.
GM'erne blev anskaffet af nogenlunde de samme folk - med Risbjerg-Thomsen som en gennemgående figur.
Hvad var karakteristisk for de materieltyper? Ikke andet end at teknikken og koncept var gennemprøvet i USA. Der skulle "blot" laves en passende vognkasse.
Med Mz4 kammede det lidt over. DSB ville skabe det ultimative diesellokomotiv og samtidig kneb det for Nohab at honorere DSBs krav.
IC3
Fødslen var noget hård og de første par år var ikke en dans på roser. Omvendt, så var der en fabrik i baggrunden som kunne og ville. Det er ikke alene DSBs fortjeneste at IC3 blev en succes. Dén del med en dedikeret fabrik blev "glemt" ved IC4.
SA
Utroligt nok lykkes det ofte S-togs folket at anskaffe nogle gode materieltyper.
Der kan vi godt blive enige om at "ole opfinder" og driftssikkerhed gik op i en højere enhed. Omvendt, meget kan jo fås bare man betaler Siemens en tilpas bunke penge.

Kritikken af negative bemærkninger kan jeg ikke tage alvorligt; DSB sørger jo selv for at komme med "tåbelighederne".
Lad os tage købet af el-loko.
DSB ønsker 200 km/t - trods det at DD-vognene kun er godkendt til 160 km/t.
Så lød argument at det var til tog mellem Købehavn og Hamborg.
EUs fjerde jernbanepakke sætter altså en stopper for støttet trafik over grænserne (at kalde løbet København-Hamborg for regionaltog er nok en overdrivelse).
Med tanke på DSBs problemer med at holde vandtætte skotter til DSBFirst, så begynder dét argument at blegne.
Sidste skud i bøssen er argumentet om, at "så er lokomotiverne mere værd når de sælges til godsoperatører".
Helt ærligt, hvilken godsoperatør kører 200 km/t og hvilke godsvogne kan det?
Endelig, så lyder salg til godsoperatører efter en kort årrække godt nok som en nyskabelse - det vil mig bekendt være første gang i DSBs historie, at materiel er blevet købt for at blive solgt.
Jamen - er købet da ikke kvalitetssikret?
Tja-nja-bum-bum - kommer vel an på om man ser reelt eller formelt på det.
Formelt set ligger der en kvalitetssikret rapport fra eksternt firma, som siger god for DSBs tanker (inc. 200 km/t).
Nu var det bare således, at rapporten blev læst af en tidligere BDK direktør, hvis viden om rullende materiel nok kunne være større.

Lad mig komme med et rigtig godt råd.
Den, som udelukkende vægter lav indkøbspris højt, kan risikere at få mange problemer.
Måske var det en idé at lade energiforbrug og vedligeholdelsesomkostninger spille en større rolle i evalueringsmodellen?

Har jeg kræfter (og er læserne stadig vågne) til at skrive noget om styrevogne med 200 km/t?
Næ, faktisk ikke.
Men kunne nogle af dette forums brugere ikke lægge deres fotos op af de styrevogne (enkeltdækkere), som kan køre 200 km/t og ikke er en del af et højhastighedstog?
Skulle ikke være så svært - om de findes.....

Mens el-lok processen kører herhjemme

af AndreasM, 4/4 2017, 20:17 (2579 dage siden) @ Peter Christensen

Har jeg kræfter (og er læserne stadig vågne) til at skrive noget om styrevogne med 200 km/t?
Næ, faktisk ikke.
Men kunne nogle af dette forums brugere ikke lægge deres fotos op af de styrevogne (enkeltdækkere), som kan køre 200 km/t og ikke er en del af et højhastighedstog?
Skulle ikke være så svært - om de findes.....

Tror ikke jeg forstår legen, hvorfor er det vigtigt at det er enkeltdækkere? Og hvorfor er det væsentligt at man selv har taget billederne og at de lægges op her? Hvis du kan finde ud af at trykke på et link, så har du et par fine eksempler her:

Google: SBB EW IV Bt

Google: DB Bpmbdzf

Mens el-lok processen kører herhjemme

af esni, Frederikssund, 4/4 2017, 20:26 (2579 dage siden) @ Peter Christensen

Grunden til at jeg generelt fremhæver de positive ting herinde på forummet er, at tonen ofte bliver meget negativ. Nogle gange berettiget. Andre gang knap så berettiget. DSB har desværre haft vildskud gennem årene, men heldigvis har der også været gode indkøb som fx MS-lyntoget i 1935, MY'erne fra 1954, MZ fra 1967, IC3 fra 1990 og SA 4. generations S-togene fra 1996. De har virkelig givet skatteyderne, de rejsende og DSB valuta for pengene, hvilket jeg inderligt håber, at Fremtidens Tog også gør. Det må man forvente, når nu indkøbet kvalitetsikres på alle leder og kanter. Jeg krydser i hvert fald fingre.


Erfaring udgøres af de folk, som er i organisationen. Ikke smarte konsulenter, som tjener deres penge på at holde problembørn i live....Det er det, der kaldes kvalitetssikring i vore dages management lingo-bingo.

Lad os tage de nævnte materieltyper lidt under lup.
Ms
Læg mærke til at der kun blev købt 4, hvilket var ganske almindeligt når DSB dengang anskaffede noget, som man ikke var helt sikker på.
Dieselmotoren kendtes som type fra MP ligesom elektrisk kraftoverføring også var kendt. Så skridtet videre var ikke stort og der blev taget en begrænset risiko.
My + Mz
På dette tidspunkt købte DSB materiel stort set hvert år, så der var rutiner i organisationen hvor hvorledes "nyheder" skulle tumles.
GM'erne blev anskaffet af nogenlunde de samme folk - med Risbjerg-Thomsen som en gennemgående figur.
Hvad var karakteristisk for de materieltyper? Ikke andet end at teknikken og koncept var gennemprøvet i USA. Der skulle "blot" laves en passende vognkasse.
Med Mz4 kammede det lidt over. DSB ville skabe det ultimative diesellokomotiv og samtidig kneb det for Nohab at honorere DSBs krav.
IC3
Fødslen var noget hård og de første par år var ikke en dans på roser. Omvendt, så var der en fabrik i baggrunden som kunne og ville. Det er ikke alene DSBs fortjeneste at IC3 blev en succes. Dén del med en dedikeret fabrik blev "glemt" ved IC4.
SA
Utroligt nok lykkes det ofte S-togs folket at anskaffe nogle gode materieltyper.
Der kan vi godt blive enige om at "ole opfinder" og driftssikkerhed gik op i en højere enhed. Omvendt, meget kan jo fås bare man betaler Siemens en tilpas bunke penge.

Kritikken af negative bemærkninger kan jeg ikke tage alvorligt; DSB sørger jo selv for at komme med "tåbelighederne".
Lad os tage købet af el-loko.
DSB ønsker 200 km/t - trods det at DD-vognene kun er godkendt til 160 km/t.
Så lød argument at det var til tog mellem Købehavn og Hamborg.
EUs fjerde jernbanepakke sætter altså en stopper for støttet trafik over grænserne (at kalde løbet København-Hamborg for regionaltog er nok en overdrivelse).
Med tanke på DSBs problemer med at holde vandtætte skotter til DSBFirst, så begynder dét argument at blegne.
Sidste skud i bøssen er argumentet om, at "så er lokomotiverne mere værd når de sælges til godsoperatører".
Helt ærligt, hvilken godsoperatør kører 200 km/t og hvilke godsvogne kan det?
Endelig, så lyder salg til godsoperatører efter en kort årrække godt nok som en nyskabelse - det vil mig bekendt være første gang i DSBs historie, at materiel er blevet købt for at blive solgt.
Jamen - er købet da ikke kvalitetssikret?
Tja-nja-bum-bum - kommer vel an på om man ser reelt eller formelt på det.
Formelt set ligger der en kvalitetssikret rapport fra eksternt firma, som siger god for DSBs tanker (inc. 200 km/t).
Nu var det bare således, at rapporten blev læst af en tidligere BDK direktør, hvis viden om rullende materiel nok kunne være større.

Lad mig komme med et rigtig godt råd.
Den, som udelukkende vægter lav indkøbspris højt, kan risikere at få mange problemer.
Måske var det en idé at lade energiforbrug og vedligeholdelsesomkostninger spille en større rolle i evalueringsmodellen?

Har jeg kræfter (og er læserne stadig vågne) til at skrive noget om styrevogne med 200 km/t?
Næ, faktisk ikke.
Men kunne nogle af dette forums brugere ikke lægge deres fotos op af de styrevogne (enkeltdækkere), som kan køre 200 km/t og ikke er en del af et højhastighedstog?
Skulle ikke være så svært - om de findes.....

British Rails IC225 tog på strækningen KingsX York Newcastle Edingburg bestod af class 91 lokomotiv, et antal Mk4 vogne og en styrevogn. I drift fra ca 1995.

Railjet tog bwestår af en fast stamme og et Taurus lokomotiv - men det udgør vel tilsammen et højhastighedstog?

Lokomotiverne holder vel også længere end de nuværende DD-vogne - så det er rimelig fremtidssikring at ønske 200 km/t mulighed

Mens el-lok processen kører herhjemme

af Scharfenberg, 4/4 2017, 22:20 (2579 dage siden) @ Peter Christensen

Med Mz4 kammede det lidt over. DSB ville skabe det ultimative diesellokomotiv og samtidig kneb det for Nohab at honorere DSBs krav.

Hvad tænker du nærmere på? Så vidt jeg husker, var MZ IV i 1978 det hidtil mest kraftige diesellokomotiv i DK og samtidig det mest støjsvage. Overgår selv ME'erne på støjsvag kørsel.

DSB ønsker 200 km/t - trods det at DD-vognene kun er godkendt til 160 km/t.

Jeg tænker umiddelbart, at der er flere købere til 200 end 160-lokomotiver ved evt. videresalg. Endvidere vil 200-lokomotiver både kunne betjene Nordvestbanen med 160-vogne og Sydbanen med nye 200-regionalvogne hvis man altså ønsker at fastholde lokomotiv- og dobbeltdækkervognsdrift på Sjælland og Sydhavsøerne. Kunne faktisk være ret fedt med både togsæt og lokomotiver med driftshastighed på 200 km/t i DK. Jernbanefotograferne vil i hvert fald ikke blive kede af det.

Mens el-lok processen kører herhjemme

af Peter Christensen, 5/4 2017, 06:18 (2579 dage siden) @ Scharfenberg

Med Mz4 kammede det lidt over. DSB ville skabe det ultimative diesellokomotiv og samtidig kneb det for Nohab at honorere DSBs krav.


Hvad tænker du nærmere på? Så vidt jeg husker, var MZ IV i 1978 det hidtil mest kraftige diesellokomotiv i DK og samtidig det mest støjsvage. Overgår selv ME'erne på støjsvag kørsel.

Ikke andet end at leveringerne fra Nohab siden 1954 enten havde været til tiden eller med 1-3 måneders forsinkelse i forhold til kontrakten. Desuden kunne lokomotiverne ofte sættes direkte i drift efter en kort prøvetur.
Med MzIV var lokomotiverne henad 8 måneder efter kontrakten og fulde af fejl ved leveringen.....derfor.
Sammenlignet med IC4 var MzIV leveringen jo nærmest ideel. Sådan rykker grænserne sig med tiden......


Jeg tænker umiddelbart, at der er flere købere til 200 end 160-lokomotiver ved evt. videresalg. Endvidere vil 200-lokomotiver både kunne betjene Nordvestbanen med 160-vogne og Sydbanen med nye 200-regionalvogne hvis man altså ønsker at fastholde lokomotiv- og dobbeltdækkervognsdrift på Sjælland og Sydhavsøerne. Kunne faktisk være ret fedt med både togsæt og lokomotiver med driftshastighed på 200 km/t i DK. Jernbanefotograferne vil i hvert fald ikke blive kede af det.

Skal jeg læse det således at det nye argument er, at det bliver sjovere at fotografere tog? Dét bliver sjov at præsentere for bestyrelsen.....
Flere købere til brugte el-loko? Nja, DSBs manglende vedligehold er rimeligt kendt i Europa, så dette vil virke som stopkolds både på antal købere og pris.
Der er et par småting, som du - måske - skal have i tankerne. TSI-grænserne går ved 189 km/t og 249 km/t. og det betyder altså en del for det udstyr, som er nødvendigt for godkendelse (hint: højere hastighed = højere pris).
200 km/t passer som en hund i et spil kegler til dagens TSI grænser.
Omkring det køreplansmæssige, så tager det tid at accelerere op på 200 km/t. Med de korte afstande stationerne har her i landet, så er det ikke så interessant til regionaltogstrafik; tidsgevinsten er minimal. Men energiforbruget bliver HØJT (maskinen kører så at sige med klampen i bund indtil bremsningen indledes).
Dette er ikke noget problem for DSB, for "det kan jo bare indregnes i trafikkontrakten med staten". Rent principielt, så er det energisvineri og det får mig altid til at rejse børster......
200 km/t er ikke nok til timeplanen - så dér er maskinerne ikke bedste valg.
Så vil du have regionaltogsvogne til 200 km/t - kan du ikke lige vise mig hvor den ønskede type er i drift i Europa? Dagens TSI krav gør at brede døre - som gør det hurtigt at udveksle passagerer hurtigt - til en umulighed grundet krav om tryktæthed. Og hvem bygger i øvrigt den påtænkte type?

Mens el-lok processen kører herhjemme

af Gæst1, 5/4 2017, 08:50 (2579 dage siden) @ Peter Christensen

Scharfenberg, jeg er helt enig. Der kommer ofte alt for mange negative historier om DSB herinde, men da flere brugere herinde også er tæt knyttet til DSB, ser jeg det nu mere som en "afbalancering" af de ret ofte "alternative facts" der kommer fra DSB.
I forhold til el-lokomotiverne har DSB ikke meldt ret meget ud, andet end at de skal erstatte ME, køre med de eksisterende dobbeltdækkervogne, kunne sælges til godsoperatørerne og kunne køre 200 km/t.

De 200 km/t er ikke rigtig begrundet, og giver virkelig stof til eftertanke, når det er almindelig kendt, at Bombardiers TRAXX kun kan køre 160 km/t, og Skodas E109 har enorme vanskeligheder ved at blive godkendt i Tyskland til mere end 160 km/t, da boggierne sidder så tæt på hinanden, at lokomotivet "slingrer" mere end hvad infrastrukturejeren og lokomotivpersonalet bryder sig om.
Det er således kun Siemens, der leverer 200 km/t lokomotiver, og det ved DSB naturligvis godt.

Der har gået rygter i DSB længe om, at DSB har tilrettelagt udbuddet, således at kun Siemens kan vinde - og at disse krav er "sneget ind" i udbuddet. Nu kender vi jo ikke flere detaljer end de 200 km/t, men jeg håber da, at der ligger en mere klart rationale bag DSBs valg en blot valg af leverandør. Måske ligefrem en intern beslutning om at de nye vogne skal være Siemens Railjet. Det ville være interessant.

Mens el-lok processen kører herhjemme

af UTJ, 5/4 2017, 10:17 (2578 dage siden) @ Gæst1

Det er jo ganske konspiratorisk snak. Man kan også udlægge de skræddersyede krav til Siemens i retning af, at man ikke ønsker en eller anden leverandør (læs:Ansaldo, måske Skoda (?)) kommer med et lavt bud som man så lader sig friste af, belært af seneste 15 års erfaringer.

Udbudsprocesser egner sig jo kun når udbyder er kompetent og hvis den snævre kravspec er et resultat af en erkendelse af, at man ikke er særlig kompetent er det jo nok ganske fornuftigt, også hvis det skulle betyde en fordyrelse på 10-15 % på grund af manglende konkurrence.

--
ئۇلغىك

Mens el-lok processen kører herhjemme

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 5/4 2017, 10:27 (2578 dage siden) @ UTJ

Noget af en drejning mit oprindelige indlæg har taget.

Blot for lige at rette lidt misforståelser: TRAXX kan såmænd sagtens køre 200 km/t. Det er de tyske BR 147 testet til, og det er kun en anden type bremseskiver - og så homologeringen - der forhindrer dem i at nå de 200 km/t i kommerciel drift. Da der ikke rigtig er nogen (udover finske VR og DSB), der har efterspurgt de 200 km/t, og næste generation el-lok bevæger sig mere i retning af de 230 km/t, som DB er begyndt at forespørge på, har der ikke været grundlag for at bruge penge på en egentlig homologering til 200 km/t.

/Lasse

Mens el-lok processen kører herhjemme

af esni, Frederikssund, 5/4 2017, 19:49 (2578 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Noget af en drejning mit oprindelige indlæg har taget.

Blot for lige at rette lidt misforståelser: TRAXX kan såmænd sagtens køre 200 km/t. Det er de tyske BR 147 testet til, og det er kun en anden type bremseskiver - og så homologeringen - der forhindrer dem i at nå de 200 km/t i kommerciel drift. Da der ikke rigtig er nogen (udover finske VR og DSB), der har efterspurgt de 200 km/t, og næste generation el-lok bevæger sig mere i retning af de 230 km/t, som DB er begyndt at forespørge på, har der ikke været grundlag for at bruge penge på en egentlig homologering til 200 km/t.

/Lasse

Skal man tro railcolor.net så har ÔBB og Hector bestilt Vectron med 200 km/t option, muligvis også andre...

Mens el-lok processen kører herhjemme

af QN903Qnr0779, 5/4 2017, 20:19 (2578 dage siden) @ esni

Skal man tro railcolor.net så har ÔBB og Hector bestilt Vectron med 200 km/t option, muligvis også andre...

Det kan du rolig tro, og ikke kun som option, og ikke kun muligvis men bestemt også adskillige andre. Jeg har selv været med og teste Hectors 193.923 (eller 243.001, som Hector skriver på fronten men ikke på siden) i 200+ km/t, i forbindelse med godkendelsen i Sverige.
Hvis man må være lidt fræk og stikke lidt til Lasse fra Bombardier (og stort tak for at du er med Lasse, og bringer noget seriøsitet ind i dette debatforum), så har Siemens faktisk været lidt smarte. Den tyske godkendelse af typen BR193 dækker over en større familie af lokomotiver: 5 MW eller 6.4 MW, 160 km/t eller 200 km/t, Last-Mile diesel eller ikke, 1,5 kV DC og 3 kV DC oveni (d.v.s. multi-system) eller ikke, og så videre. Og med en tysk godkendelse kommer man nu engang rigtig langt.....

Mens el-lok processen kører herhjemme

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 6/4 2017, 11:47 (2577 dage siden) @ QN903Qnr0779

Hvis man må være lidt fræk og stikke lidt til Lasse fra Bombardier (og stort tak for at du er med Lasse, og bringer noget seriøsitet ind i dette debatforum), så har Siemens faktisk været lidt smarte. Den tyske godkendelse af typen BR193 dækker over en større familie af lokomotiver: 5 MW eller 6.4 MW, 160 km/t eller 200 km/t, Last-Mile diesel eller ikke, 1,5 kV DC og 3 kV DC oveni (d.v.s. multi-system) eller ikke, og så videre. Og med en tysk godkendelse kommer man nu engang rigtig langt.....

Nja, helt så meget har de nu ikke godkendt - og slet ikke på en gang. Men det smarteste ved Vectron var nok mere, at den kom 3 år før TRAXX AC3, for i mellemtiden er godkendelsesprocesserne ændret, så en "familiegodkendelse" ikke længere er mulig i samme omfang, til gengæld er vi jo så først med godkendt batteridrift, radiostyring og PZB-STM :-)

Udbuddene/tilbuddene for Hector og ÖBB var defineret som 140 km/t, og der var ikke krav eller point for optioner på højere hastighed. Men naturligvis vil man jo altid se på hvad man kan få oveni, når man har valgt.

/Lasse

Mens el-lok processen kører herhjemme

af UTJ, 5/4 2017, 20:37 (2578 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Jamen så er der jo intet problem. Det er jo bare bedre.

--
ئۇلغىك

Mens el-lok processen kører herhjemme

af QN903Qnr0779, 30/3 2017, 16:01 (2584 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Din egen tyrkfjel med at der skal 25 lokomotiver til at trække 5 vogne bliver nok også hurtigt rettet - ellers tror jeg ikke DSB vil udvise interesse for din lokomotivtype. Men flotte billeder kunne det jo blive til.... ;-)

Mens el-lok processen kører herhjemme

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 30/3 2017, 17:46 (2584 dage siden) @ QN903Qnr0779

Din egen tyrkfjel med at der skal 25 lokomotiver til at trække 5 vogne bliver nok også hurtigt rettet - ellers tror jeg ikke DSB vil udvise interesse for din lokomotivtype. Men flotte billeder kunne det jo blive til.... ;-)

Ha! Den bad jeg sgu selv om. Har nok fået for meget kaffe på det seneste...Godt nok leveres lokomotiverne med 6,0 MW istedet for de "sædvanlige" 5,6 MW, men det skulle gerne have den modsatte effekt. Det er naturligvis 25 togstammer, der hver består af eet lok og 5 DD vogne.

/Lasse

Mens el-lok processen kører herhjemme

af kme, 30/3 2017, 19:04 (2584 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Apropos danske el-lokomotiver... DSB udtalte d. 28 august at udbuddet skulle ske i løbet af efteråret. Nu er efteråret og vinteren gået og jeg har i hvert fald ikke kunne finde et lyd om processen. Er det bare mig der har sovet i timen? Jeg ville da forvente lidt offentlighed om hvem der har budt ind og med hvad. Priser er selvfølgelig en hemmelighed endnu.

Mens el-lok processen kører herhjemme

af andersj, Aalborg, 30/3 2017, 19:14 (2584 dage siden) @ kme

Apropos danske el-lokomotiver... DSB udtalte d. 28 august at udbuddet skulle ske i løbet af efteråret. Nu er efteråret og vinteren gået og jeg har i hvert fald ikke kunne finde et lyd om processen. Er det bare mig der har sovet i timen? Jeg ville da forvente lidt offentlighed om hvem der har budt ind og med hvad. Priser er selvfølgelig en hemmelighed endnu.

Der er blevet foretaget prækvalifikation hvor Skoda, Bombardier og Siemens er blevet inviteret til at afgive et tilbud senest 6. februar 2017. Selve kontrakten forventes at blive underskrevet i starten af 2018.

--
Mvh Anders

Mens el-lok processen kører herhjemme

af Frank Poulsen, 30/3 2017, 19:46 (2584 dage siden) @ andersj

Er det normal tidshorisont når andre selskaber køber lokomotiver... Halvanden års tid... Synes det lyder frygtelig længe.

Mens el-lok processen kører herhjemme

af Scharfenberg, 30/3 2017, 21:26 (2584 dage siden) @ Frank Poulsen

Er det normal tidshorisont når andre selskaber køber lokomotiver... Halvanden års tid... Synes det lyder frygtelig længe.

Ved ikke hvad der er normal tidshorisont, men DSB's timing hænger tæt sammen med Banedanmarks elektrificeringsprojekt. Næstved-Køge Nord er elektrificeret i 2019. Dernæst følger Nordvestbanen og Ringsted-Femern banen.

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/sjaelland/sjaellandsk-jernbanenet-er-ikke-klar-til-...

Mens el-lok processen kører herhjemme

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 30/3 2017, 21:50 (2584 dage siden) @ Scharfenberg

- Det lyder helt absurd og for godt til at være sandt at vi heroppe nordvest på får el før end dem som får allermest at bruge det til.

Men er der el til Kalundborg før Femern åbner tager jeg gerne ordene i mig igen - og giver dem der har æren for det et stort "flue"-fald med på vejen.

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Avatar

Mens el-lok processen kører herhjemme

af BoergeOf61, Randers C, 30/3 2017, 22:38 (2584 dage siden) @ Frank Poulsen

Er det normal tidshorisont når andre selskaber køber lokomotiver... Halvanden års tid... Synes det lyder frygtelig længe.


For togsæt fra Alstom ser den normale tidshorisont ud til at være tre år. Eks.: 1, 2, 3.

Næste spørgsmål er, om de tre producenter har produktionskapacitet nok på det ønskede tidspunkt.

Mens el-lok processen kører herhjemme

af Alexander B., 31/3 2017, 10:26 (2583 dage siden) @ BoergeOf61


Næste spørgsmål er, om de tre producenter har produktionskapacitet nok på det ønskede tidspunkt.

Vil der i kontrakten ikke være indskrevet en tidshorisont for leveringen af lokomotiverne? I så fald må man da antage, at producenten sørger for, at de har kapacitet til at overholde leveringstiden.

Avatar

Mens el-lok processen kører herhjemme

af BoergeOf61, Randers C, 31/3 2017, 10:34 (2583 dage siden) @ Alexander B.

Vil der i kontrakten ikke være indskrevet en tidshorisont for leveringen af lokomotiverne? I så fald må man da antage, at producenten sørger for, at de har kapacitet til at overholde leveringstiden.


Den tid den glæde. Foreløbig har de tre prækvalificerede selskaber ikke afgivet tilbud. Hvis de ikke har kapacitet på det ønskede tidspunkt, må de undlade at give tilbud. Jeg har bare konstateret, at bl.a. DB og SNCF også har været på indkøb, så der skal produceres mange tog de næste fem år. Det er i øvrigt uklart, om Alstom også samarbejder med Bombardier om et evt. tilbud til DSB, når de nu ikke selv er prækvalificeret. De to selskaber har tidligere fået fælles ordrer.

Mens el-lok processen kører herhjemme

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 31/3 2017, 11:32 (2583 dage siden) @ BoergeOf61

Den tid den glæde. Foreløbig har de tre prækvalificerede selskaber ikke afgivet tilbud. Hvis de ikke har kapacitet på det ønskede tidspunkt, må de undlade at give tilbud. Jeg har bare konstateret, at bl.a. DB og SNCF også har været på indkøb, så der skal produceres mange tog de næste fem år. Det er i øvrigt uklart, om Alstom også samarbejder med Bombardier om et evt. tilbud til DSB, når de nu ikke selv er prækvalificeret. De to selskaber har tidligere fået fælles ordrer.

Som du kan læse i DSBs meddelelser, der er refereret til tidligere, så har leverandørerne afgivet tilbud 6. februar. Dette er første indikative tilbud på vej mod det endelige bindende tilbud i efteråret engang.
Processen er længere end gennemsnittet, men ikke specielt voldsomt, og med DSBs erfaringer med andre materieltyper, er det nok meget klogt, at gøre det ekstra grundigt.

Det er temmeligt klart at Bombardier ikke samarbejder med Alstom, når der direkte står, at det er Bombardier, der er prækvalificeret :-) Det er normalt at alle producenter både konkurrerer og samarbejder, alt efter hvilke produkter der skal tilbydes hvorhenne. Således har Bombardier også samarbejde med Siemens, og har tidligere haft med Skoda også.

Det vil være højst usædvanligt i hele Europa, hvis der er en producent, der ikke byder fordi man ikke har produktionskapacitet. Normalt kan produktionskapaciteten skrues op eller ned med relativt kort varsel.

/Lasse

Avatar

Mens el-lok processen kører herhjemme

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 31/3 2017, 11:59 (2583 dage siden) @ Lasse Toylsbjerg-Petersen

Det vil være højst usædvanligt i hele Europa, hvis der er en producent, der ikke byder fordi man ikke har produktionskapacitet. Normalt kan produktionskapaciteten skrues op eller ned med relativt kort varsel.

Ja, det vil vel betragtes som et luxusproblem?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Det militære sidespor ved Næstved
Det militære sidespor ved Næstved

I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak