Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Renoveringen af Bn-vognene i 90'erne (Generelt)

af Hedegaard, 23/11 2017, 00:22 (2347 dage siden)

Det er almen viden at DSB legede med to forskellige design-koncepter til Bn-vognene under den store renovering af vognene i start-90'erne.
Her tænker jeg på Bn-v serien der fik en markant anderledes indretning i forhold til den almindelige Bn-serie (senere Bn-o). Indretningen i Bn-v var tydeligvis inspireret af IC3, og alle styrevogne beholdte den på 1. klasse indtil udrangeringen.

De DSB-blade jeg har fra den periode omtaler også primært denne indretning, hvorimod Bn/Bn-o interiøret som senere blev standard aldrig blev nævnt.

Her er så mit spørgsmål.
Hvorfor valgte DSB to forskellige indretninger til samme vogntype? Og hvorfor valgte man at gå væk fra Bn-v indretningen som både var mere moderne og populær, til fordel for den indretning der blot lignede en let opfriskning af den klassiske fra 70'erne?

Renoveringen af Bn-vognene i 90'erne

af Gæst1, 23/11 2017, 09:40 (2346 dage siden) @ Hedegaard

Der var flere år mellem de to renoveringer. Dermed var restlevetiden også mere begrænset for den sidste omgang.
løsningen med nakkepuder var dyrt og vanskelig at gøre ren (stor lagring af sved i puderne!), derfor blev der valgt en billigere og mere "rengøringsbar" løsning

Renoveringen af Bn-vognene i 90'erne

af Scharfenberg, 23/11 2017, 16:43 (2346 dage siden) @ Hedegaard

De første serier af Øresundstog blev født med gulvtæpper på både 1. og 2. klasse - ligesom ER. Det virkede ovenikøbet til at være af et meget slidstærkt gulvtæppemateriale. Det gik man dog væk fra efter nogle år, hvor vidundermaterialet :-D linoleum kom på i hele toget. Det har sikkert været noget med, at fx kaffestænk og andet var svært at få ordentligt renset. Men ja, især 1. klasse i Bn var meget fornemt indrettet med rigelig med plads ved siden af sæderne.

Renoveringen af Bn-vognene i 90'erne

af re20000, 23/11 2017, 22:07 (2346 dage siden) @ Scharfenberg

De første serier af Øresundstog blev født med gulvtæpper på både 1. og 2. klasse - ligesom ER. Det virkede ovenikøbet til at være af et meget slidstærkt gulvtæppemateriale. Det gik man dog væk fra efter nogle år, hvor vidundermaterialet :-D linoleum kom på i hele toget. Det har sikkert været noget med, at fx kaffestænk og andet var svært at få ordentligt renset. Men ja, især 1. klasse i Bn var meget fornemt indrettet med rigelig med plads ved siden af sæderne.

Nu kørte de jo også hele natten og også i wekenderne så det er nok ikke kun kaffe, der er spildt på gulvtæpperne...

Nold

Renoveringen af Bn-vognene i 90'erne

af Bent Olsen, 24/11 2017, 11:25 (2345 dage siden) @ Scharfenberg

Findes der billeder af indretningen på 1.klasse i Bn vognen, du henviser til?
Mvh Bent ;-)

Renoveringen af Bn-vognene i 90'erne

af Ottoemil, 24/11 2017, 12:49 (2345 dage siden) @ Bent Olsen

Goddag i forummet!

I bogen 'Danske Personvogne' (banebøger 2012, ISBN 978-87-91434-34-1) findes på side 232 et interiørbillede af 1. kl. i litra ABns.

venlig hilsen
Ottoemil

Renoveringen af Bn-vognene i 90'erne

af Peter Christensen, 24/11 2017, 11:43 (2345 dage siden) @ Scharfenberg

Men ja, især 1. klasse i Bn var meget fornemt indrettet med rigelig med plads ved siden af sæderne.

Æh, var det ikke Bns, som fik 1.klasse?
Dermed opstod ABns og ADns.
Underlitra med -e, -v etc vl jeg lade de mere vognkyndige om at rode i.

Avatar

Renoveringen af Bn-vognene i 90'erne

af mss ⌂, 25/11 2017, 13:29 (2344 dage siden) @ Peter Christensen

Æh, var det ikke Bns, som fik 1.klasse?
Dermed opstod ABns og ADns.
Underlitra med -e, -v etc vl jeg lade de mere vognkyndige om at rode i.

Selvfølgelig :-)
Først kom ABns. Da de dog havde et for ringe antal pladser på 1. Kl. til nogle løb fortsatte man med ADns og ADns-e. Sidstnævnte var de tidligere Bns-e der var indrettet for kørsel med EA. Disse var blandt de sidst ombyggede da man jo havde An-vognene på Kystbanen.

De 100 Bn-v blev allerede ombygget ca. 1987-88.
Bn-o (med nødbremse-overstropning for kørsel over storebælt) kom først i 90'erne. Man valgte her at genanvende de gamle nakkestøtter osv. Efter min mening den bedre løsning.
Ikke moderniserede vogne blev i første omgang ombygget til cykelvogne (BDn, BDan) og siden udrangeret.
Bn-v blev i slutningen af 90'erne ombygget i stil med Bn-o og fik igen litra Bn (II).
Nye cykelvogne blev ombygget fra Bn (II) og Bn-o.
Bn-i (ex. Bn (II)) og Bn-oi (ex. Bn-o)) opstod da man nedlagde rygerkupéerne i ca. halvdelen af vognene.
Og så var der lige børneguide-vognen Bn-x. Den fik legeområde i midten og Bn-v sæder men hørte sådan set ikke til de moderniserede vogne. Den løb i IR tog og udrangerede ved storebæltsbroens åbning.
En enkelt styrevogn blev til tunnelredningsvogn ved storebælt. En tidligere An blev til udstillingsvogn.
De første udrangerede vogne blev skrottet (Bn med asbest), de fleste vogne endte dog i Iran.
Få vogne er bevaret, dem har jeg ikke overblik over.
Det var vist det :-)

Der er lidt interiører at finde blandt mine vognfotos:
http://mortenschmidt.piwigo.com/index?/category/24-dsb_personvogne

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Renoveringen af Bn-vognene i 90'erne

af Rørvig Station, 25/11 2017, 23:14 (2344 dage siden) @ mss

Ikke moderniserede vogne blev i første omgang ombygget til cykelvogne (BDn, BDan) og siden udrangeret.

BDan... Var det den, der (stort set kun) blev anvendt i "samsø-togene"?

Renoveringen af Bn-vognene i 90'erne

af UTJ, 26/11 2017, 02:09 (2344 dage siden) @ Rørvig Station

BDan: interregionaltog Nyborg-Århus mv

--
ئۇلغىك

Renoveringen af Bn-vognene i 90'erne

af Hedegaard, 26/11 2017, 11:04 (2343 dage siden) @ Hedegaard

Tak for de gode svar.

Egentlig en skam at der ikke findes så mange billeder af de forskellige Bn interiører. Bn-v har jeg set ét af. BDan har jeg aldrig set interiør-billeder fra. Kan huske at An blev født med grønne sæder, men mener at de under ombygningen til BDan havde samme type sæder som i A-vognene. Kan dette bekræftes?

Renoveringen af Bn-vognene i 90'erne

af Peter H, Nærum, 26/11 2017, 13:14 (2343 dage siden) @ Hedegaard

Hej Hedegaard

Jeg mener bestemt at Thomas Boberg for ca. 5år siden, lagde et billede op, der viste interiøret i litra An.

Det var vist fra et DSB reklamehæfte eller lignende.

An'erne blev leveret med sædebetræk i en lidt mørk grøn kulør og hvidt klæde på nakkestøtter. Det har vel stadig været standard for 1.kl i 1972.

Med venlig hilsen
Peter H.

Avatar

Renoveringen af Bn-vognene i 90'erne

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/11 2017, 13:40 (2343 dage siden) @ Peter H

Jeg mener bestemt at Thomas Boberg for ca. 5år siden, lagde et billede op, der viste interiøret i litra An


Det gjorde jeg ganske rigtigt i dette indlæg:

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=39129

Links er af tekniske årsager siden da gået døde. Men de vækkes til live lige om lidt.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Avatar

Renoveringen af Bn-vognene i 90'erne

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 26/11 2017, 13:45 (2343 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Links er af tekniske årsager siden da gået døde. Men de vækkes til live lige om lidt


Genopstået fra de døde:

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=124090

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

Renoveringen af Bn-vognene i 90'erne

af Peter H, Nærum, 26/11 2017, 16:08 (2343 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Thomas,

Du var hurtigere end mig:-) , havde eller fundet det i mellemtiden:-D

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak