Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Spor og sportegninger af Helsingør Havnebane. (Generelt)

af Kenneth Verting, Helsingør, 26/11 2011, 02:59 (4552 dage siden)

Er der nogle der ligger inde med tegninger eller gamle foto af Helsingør Havnespor, lige fra den gl. kran ved kongekajen, og især af de spor helt ud til molen ved Kronborg Slot, som jeg kan huske fra dengang jeg var dreng. Det kunne være sjovt at se om nogen har noget liggende i gemmerne man aldrig har set nogen steder før, som fx.dem fra diverse postkort.

Også historier/anekdoter/årstal om ombygning af disse helt tilbage fra dengang godsvognene kom til havnen via den gamle hestetrækbane i 1800-tallet. (Jeg har bogen om Nordbanen, så alt hvad der står i den ved jeg) - Og lige til sporændringer og sporoptagelser i nyere tid.

Fx. gerne med årstal på, hvornår de 2 kajspor på Kronborgmolen blev pillet op.Og senere sporet der ud til, der gik rundt om værftet ringmur forsvandt osv..

På forhånd mange tak !

Kenneth Verting. Årg. 1949.

Avatar

Spor og sportegninger af Helsingør Havnebane.

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 27/11 2011, 00:36 (4551 dage siden) @ Kenneth Verting

Er der nogle der ligger inde med tegninger eller gamle foto af Helsingør Havnespor, lige fra den gl. kran ved kongekajen, og især af de spor helt ud til molen ved Kronborg Slot, som jeg kan huske fra dengang jeg var dreng. Det kunne være sjovt at se om nogen har noget liggende i gemmerne man aldrig har set nogen steder før, som fx.dem fra diverse postkort.

Her er to billeder fra arkivet uden nogen oplysninger.

[image]

[image]

--
[image]

Spor og sportegninger af Helsingør Havnebane.

af Kenneth Verting, Helsingør, 27/11 2011, 04:28 (4551 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg takker dig for de 2 foto her Tommy.

Jeg har engang faldet over det gamle med alle de parkerede gamle biler ved kajkanten.

Dit farvefoto med Skandia-skinnebussen, har jeg aldrig set før. Så ekstra mange tak for det.

På det øverste foto ligger der hele tre spor. Det yderste tilhøjre kan ikke ses pga. de gamle parkerede biler.

Såvidt jeg husker jeg har læst engang, så er sporet tilvenstre midt ude i gaden bygget som privatbanespor til Hornbækbanen, da den startede i 1906. Men blev fjernet igen engang under krigen, eller få år derefter for at give mere plads til biltrafikken. Således at HHGB herefter kører på det gl. fotos midterspor, som man kan se på dit farvefoto. Og som også viser det havnespor helt ude ved kajkanten, som biler skjuler på det gl. foto.

Spor og sportegninger af Helsingør Havnebane.

af h087 ⌂, køge, 27/11 2011, 06:00 (4551 dage siden) @ Kenneth Verting

Hej Kenneth
her link til sporplan af Helsingør 1914
opvoksede selv i Helsingør 1950 - 1966
boede i starten i Strandgade 89 og 93 - senere Sabroesvej, Hjørnet af Kronborg Ladegårdsvej 18 / Blichersveg( Vestervangens Taxi )og sidst Højhuset Gl Hellebæksvej/Gefionsvej og kort Rønnebergs Alle før vi flyttede til Hillerød - Gik på Lundegade Skole
men her linket
http://kmk-ho87.dk/forum/showthread.php?tid=200
mvh Henning Orlowiczh087 (Solgryn)
finder noget mere frem fra Helsingør

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Spor og sportegninger af Helsingør Havnebane.

af Kenneth Verting, Helsingør, 28/11 2011, 03:26 (4550 dage siden) @ h087

Hej ho87/Henning !

Pudsigt at læse du flyttede fra Helsingør i 1966. For det år kom jeg til Helsingør fra Espergærde, hvor jeg havde boet siden jeg blev født i 1949. Jeg har iøvrigt også boet en meget kort perioden i 1973 i Strandgade 89 kaldet "pumpen". Du har boet i bebyggelsen Grønningen (Krb. Ladegårdsvej 18) Jeg er i sommers flyttet ind i nr. 38. Så det var da en række sjove lighedstræf. :-)

Nu tilbage til tråden: Ej hvor blev jeg glad for at se den pragtfulde sportegning fra 1914 af hele Helsingørs spornet på stationen og alle de gamle havnespor.Hvoraf mange jeg ikke kendte til. Sikken dog en masse ny viden jeg fik ud af det.

Særlig interessant er det at se de spor ude på "Kronborgmolen" før molen en gang i 30'erne blev "rettet ud", så den ikke mere "krogede ind i havnebassinget. Jeg har altid troet de lå på samme måde som dem jeg kan huske i 50/60'erne, hvor der lå 2 paralelspor under den gl. kran ud til 2 sporstopperer (Små "jerntrekanter" eller hvad de hedder svejset på skinnestrengene) "helt ud til fyret på spidsen, med en transversal midtvejs, så man kunne lave omløb derude. Som årg. 1950 kan du vel også huske dem ikke ?

En anden overraskelse var det også at se et noget kortere omløbsspor i gaden ved Toldkammeret før vores levetid. Bemærk de 2 spor bliver til et allerede mellem Hovedvagtstræde og Bramstræde inden sporet forsvinder ind hos DSB. I vores ungdom var det forlænget, så sporskiftet er trukket ud, hvor sporet føres tværs over Jernbanegade indtil DSB.

Er der mon nogen her ? Der har en lignende DSB-tegning fra 50/60'erne, så man kan se de forskelle jeg har beskrevet her. Det kunne da være sjovt.

Jeg glæder mig til det mere stof du skriver du vil komme med.

Spor og sportegninger af Helsingør Havnebane.

af gamle ole, 29/11 2011, 11:55 (4549 dage siden) @ Kenneth Verting

Nu skal jeg ikke kolge mig, men kunne det have noget at gøre med den relative korte periode hvor der var gennemgående vogne fra DSB til HHGB, og dette har krævet nogle sporændringer?

Ole

Spor og sportegninger af Helsingør Havnebane.

af gamle ole, 29/11 2011, 12:43 (4549 dage siden) @ gamle ole

Jeg skal måske lige tilføje at det var de gennemgående personvogne i 30erne jeg primært tænkte på. Der var jo ikke så meget godstrafik at det gjorde noget på HHGB.

Ole

Spor og sportegninger af Helsingør Havnebane.

af Kenneth Verting, Helsingør, 29/11 2011, 13:43 (4548 dage siden) @ gamle ole

Det tror jeg ikke Ole !

For gennemgående tog inde fra DSB og videre langs havnen og nord på til Hornbæk og Gilleleje og retur, havde vel ikke brug for noget omløb ude i gaden mellem stationen og toldkammeret i Helsingør. Deres omløb med en togmaskine er vel sket i København og i Gilleleje.

Spor og sportegninger af Helsingør Havnebane.

af shipmik, 27/11 2011, 11:36 (4551 dage siden) @ Tommy Nilsson

Billed med Scandia skinnebussen er taget i 1970 - sikkert om sommeren. Det er ganske vist, da skibet under udrustning er Olau-Lines Olau Pil eller Olau Rolf, der blev leveret i 1970. Olau Pil sejlede ud i maj 1970 og Olau Rolf i september 1970. Jeg hælder mest til den sidste. Begge skibe er omtalt i min nyeste bog om danske rederier, volume 11. Se på www.bettynordgas.dk - hvor der også er et udvalg af jernbane billeder.

Mvh
Bent Mikkelsen
shipmik

Spor og sportegninger af Helsingør Havnebane.

af Kenneth Verting, Helsingør, 28/11 2011, 03:29 (4550 dage siden) @ shipmik

Jeg takker for dit årtal, samt info om din flotte hjemmeside, som jeg kort (pt) har været lidt inden og kikke på.

Spor og sportegninger af Helsingør Havnebane.

af Svend, 28/11 2011, 10:24 (4550 dage siden) @ Kenneth Verting

[image]

--
Svend

Spor og sportegninger af Helsingør Havnebane.

af Kenneth Verting, Helsingør, 28/11 2011, 13:43 (4549 dage siden) @ Svend

Hvor er jeg glad for jeg fornylig fandt dette forum. I nat efterlyste jeg sportegninger efter nordre. mole ("Kronborgmolen") blev "rettet ud i 30'erne. Og som jeg kan huske de spor lå ud i min barndom. Og promte kommer du Svend med den efterlyste tegning. Man bliver sku helt "høj" af alle gode svar man får herinde af folk der ved meget mere om jernbanedrift end jeg gør.

TUSIND TAK....!!! Svend.

Desværre kan jeg ikke forstørre din tegning Svend.(Eller også kan jeg ikke finde ud af det)

Ligger der nogen steder et link til den ligesom den jeg fik fra 1914 fra ho87/Henning. Og hvor man bla. også kan se det forlængede omløbspor ved Toldkammeret, samt resten af Helsingør ST. spornet, så jeg og andre kan sammenligne det gamle kort fra 1914, og dit tilsendte med hinanden på denne tråd.

Kender du et præcist årstal på dit fremsendte kort ?

Endnu engang. Tak for kortet Svend !

Hilsen Kenneth Verting.

Spor og sportegninger af Helsingør Havnebane.

af Svend, 28/11 2011, 13:50 (4549 dage siden) @ Kenneth Verting

Desværre kan jeg ikke forstørre din tegning Svend.(Eller også kan jeg ikke finde ud af det)

Hej Kenneth

Send mig en mail med din egen mailadresse, så finder vi ud af et eller andet :-)
Du kommer i kontakt med mig ved at klikke på "konvolutten" ved mit navn.

--
Svend

Spor og sportegninger af Helsingør Havnebane.

af h087 ⌂, køge, 28/11 2011, 16:06 (4549 dage siden) @ Kenneth Verting

Hej Kenneth og Svend

er det ikke 1957 sporplanen havneudsnittet kommer fra?

har nogle sporplaner yderligere fra omkring 1910 tallet og senere 50erne på pdf
til Kenneth
du kan også give mig en Emailadresse
har også noget på pdf - som vi desværre ikke kan lægge ind her på forum
da man ikke kan oploade pdf - har også nogle foto fra gammel tid, men da der er nogen igang med at lave noget om Helsingør til noget jubilæum - kan de ikke offentligøres pt - det vil være noget forstyrende
og så noget fra det jeg husker - mener at der endda var 3 spor på nordre mole ved Kronborg - og at man også kunne komme ind til værftet fra nordre mole - der hvor muren slutter og repdokken lå - endvidere kan jeg huske at sporet/ne lå på søndre mole da sundbusserne startede op - men er ikke sikker på om det er rigtig at de blev brugt på det tidspunkt - men det forsvæver mig at de gjorde , måske i forbindelse med optagning af dem. Forlængelsen af HHGB og omløbsporet mener jeg også jeg kan huske og så må disse ting ligge omkring 1955/56 - Ved Wright og Svendsen mindes jeg også 3 spor samt brostenene - fordi vi knægte stjal sukkeroer der - der brugte man W&S kraner til omlæsning mellem bane og skib - og der er meget - der skal bare huskes tilbage - og det er mange år - og forøvrigt har vi på forum også PED fra Helsingør der også rendte stationen tynd - ham og jeg har rendt klods op af hinanden - men kendte ( kan ikke huske ) ikke hinanden - men han vil nok også komme ind på et tidspunkt - han skal bare have læst indlægget - han har taget nogle foto fra dengang som jeg har liggende pt -
håber at det gav lidt mere - og vender tilbage når jeg får fundet mere frem
mvh
h087

mvh
h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Spor og sportegninger af Helsingør Havnebane.

af Kenneth Verting, Helsingør, 28/11 2011, 19:08 (4549 dage siden) @ h087

Hej igen hO87

Der VAR kun to spor ude på ndr. mole ved Kronborg. Der var også kun sporforbindelse ind på værftet overfor Kongensgade. Der var dog et spor også på indersiden af værftets ringmur ud til Kronborg, men det var baseret til de små kraner der kørte rundt på hele værftet på normal spor. Men med så mange skarpe kurver rundt om diverse bygninger og også ind i dem, at det ville være umuligt for et normalt tog at komme rundt derinde. Til gengæld tænkte jeg som dreng, at det kunne være sjovt hvis kranfører fes ud af porten, og kørte sig en lille tur ind til Station. Det ville have givet store øjne inde i byen, og sikkert ham en fyreseddel. :-)

Kransporet på indersiden af ringmuren stoppede lidt før ringmuren stoppede derude. For der var afstanden mellem muren og dokken så smal, at der ikke ville være plads til en forbindelse ud til havnesporene.

Som Espergærdedreng kom jeg ikke ud på sdr. mole ("Sundbusmolen")før de begyndte i 1958. (øv) Så jeg fik først set de spor på gamle postkort bagefter som voksen. Og jeg må sige blev noget overrasket over jeg aldrig havde langt mærke til dem. Men sådan skulle det ikke gå.

Jeg har set på gamle postkort, at der i starten kun var et enkelt spor derud til det karantænehus, der lå derude, hvor sundbusterminalen kom til at ligge, og som blev fjernet omkr. 1940. Senere kom der et omløbspor til. Sporet blev brugt til Helsingørs interne kulvogne, når de gl. dampfærger skulle "fodres" med kul gennem en sidelem (eller lign).

Jeg tror ikke du kan erindre det tredie spor langs "kongekajen" din gamle roeplukker, ;-)når du først er født i 1950. For der var det revet op forlængst.

Til gengæld tror jeg, at jeg husker forkert med et forlænget omløbspor inde ved Toldkammeret. Det er ihvertfald ikke længere på en sportegning Svend har sendt mig fra 1960, end din tegning fra 1914. Jeg synes bare jeg har set et foto fornylig med et sporskiftet helt ude i gaden, hvor sporet løber ind hos DSB. Så nu er jeg i syv sind desangående.

Tak for al din hjælp, samt for det du har på beddingen til denne tråd.

Spor og sportegninger af Helsingør Havnebane.

af Kenneth Verting, Helsingør, 28/11 2011, 19:16 (4549 dage siden) @ Kenneth Verting

Hej Niels !

Og velkommen til denne tråd. Jeg er ny her, men været inde nu på utallige interessante tråde, og har set du er med allevegne. :-)

Tak for din info med PED. Og det er 100 pct. en korrekt beskrivelse han giver af havnesporet hen til værftet. Jeg tror jeg vil glæde mig til han kommer på/opdager denne tråd. For jeg er nu overbevist om han også kan tilføje nogle guldkorn hertil.

Spor og sportegninger af Helsingør Havnebane.

af Per Sørensen @, Hg, 29/11 2011, 00:46 (4549 dage siden) @ Kenneth Verting

Hej Kenneth,
Jeg er jo lige her...

Jeg har bare ikke rigtig noget at tilføje, men det kommer måske.
Hvis vi er ude i sporplaner, er der mange eksperter herinde og du har jo allerede hørt fra nogle af dem.
Jeg må dog advare dig: Henning han ved FOR MEGET om alt muligt og SÅ ER HAN OGSÅ FRA Hg!

Hvis du er ny på forum, kan du jo prøve med søgefunktionen, selvom det ikke altid er ligetil. Spørg på Hg, Helsingør, Færger, Helsingborg, Henning, Ped, osv...

Måske er du heller ikke bekendt med www.evp.dk. På Erik's sider vil du finde en masse fotos fra Kystbanen, Nordbanen, HHGB og derfor også Helsingør.


Navnet Verting virker bekendt på en eller anden måde. Har du boet i Skydebane Allé? Eller i nærheden af Stubbedamsvej/Flynderborgvej?
Du ved Flynderborgvej der går over sporene her:
[image]

Det er altså ikke mit foto, men jeg har en henvendelse hos Arne Magnussen.

Tommy Verting er fotograf; det er vel familie??

Venligst

Ped

Spor og sportegninger af Helsingør Havnebane.

af h087 ⌂, køge, 29/11 2011, 01:20 (4549 dage siden) @ Per Sørensen
redigeret af h087, 29/11 2011, 01:39

Hej PED
nå så vågnede du - troede du var ude at skovle kul igen:-D - selv om det ikke ser ud som dengang vi var knægte - og dejligt at du bragte det herlige foto af Arne Magnussen - har længe vente på at det kom - men sender dig lige en pm om nogle tilladelser til noget jubilæumsting om Hg - Og så må jeg se at komme til Hg snart - hvordan ser det ud omkring lige efter den første? - og så bør vi også lige se ned på værftmuseumet - tror også de har noget - og det kunne være sjovt at få en tråd om Hg her på siden - kan du huske om der var et spor ind på bagsiden af værftet ved repdokken ved kronborg - jeg er ved at være mere og mere sikker på at det var der - for har fundet noget foto der viser at dokken deromme er bygget om flere gange og i 50erne var der mere plads mellem dok og mur - ser ud til at der er mindst 3 udgaver af dokken - var der jo selv i 80 - 83 og svejste afdøde Saddams skibe også luxsusen han ikke fik sejlet helt hjem - men der var "hærværket" af Helsingørs station og omliggene spor næsten fuldbragt - har foresten fundet noget der viser HHGB spor ved Grønnehave før det blev flyttet og remisen ligger der stadig - skal så lige prøve at finde fotograf eller arkiv - selvom foto er fra før 70
og det der med at vide for meget - tja det ved jeg nu ikke - skylden er vel dem der har fortalt mig det og hjulpet mig ;-) + vel også lidt lidt mig selv - og du er vel heller ikke fri for at være med i bundtet - wasdas
og - inden der går for meget pludder i det
hav en god nat og god ny dag
mvh h087

PS - læg lige mærke til stødrangering med tankvogn der står nede i den halve englænder i spor 13 er det vist - det har jeg set flere gange når jeg efter aftale med mig selv "holdt fri" fra skole for at følge livet på stationen ( var jo næsten en pligt for en "rask" dreng - og selvfølgelig var ved at fryse ihjel ude på den f....... bro - men man var sej dengang - tror foresten stadig at billedet er fra omkring 62 og røgskyerne i baggrunden er fra S maskine og forvarmeledningerne i spor 33 - noget andet er at rangisten står lidt farligt - transversalen bagved ham er stillet om fra spor 1 til 2 og enten er det prøveskiftning pga sne eller også er der tog på vej fra Lille Nord - de kom og afgik på den tid mest i spor 2 undtagen ved 7-8 tiden om morgenen - der afgik de i spor 1 - fordi svensker toge holdt til afgang i spor 2
nå - men godnat nu - skal op kl 5

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Spor og sportegninger af Helsingør Havnebane.

af Per Sørensen @, Hg, 29/11 2011, 22:55 (4548 dage siden) @ h087

Hej Henning,

Magnussen er ikke kommet tilbage omkring foto, så jeg aner ikke om det er ham.
Jeg mindes ikke det spor, du taler om ovre ved den store dok. Jeg har checket en del steder og ikke fundet noget. Rent logisk ville det heller ikke være nødvendigt, da værftet havde både pladelager og skrot-læsning ved sporet ved hovedindgangen.
Husk endvidere at det var dengang, man sagde at der gik et skib ud igennem porten, for hver gang der løb et af stablen! Jeg kan ikke forestille mig at man havde mere end en port, selvom der var en rød (?) jerndør ude for enden af muren, til brug ved dokning.
Der gik et spor lige på indersiden af muren til dampkranen, men det er en anden historie. Jeg har en sporplan for dampkranerne et sted...
Stødrangeringen foregik hele tiden, også med tankvogne. Rangisterne stod altid i hovedsporet, for ellers kunne det ikke lade sig gøre. Husk der var tvungen "Giv Agt", og blink for ankommende tog, samt besked om ankomstspor på komandoposten. Alt det hjalp; så gik man til side. Der er så vidt jeg husker aldrig kørt nogen ned - altså i hovedsporet...
Da man gravede ud til udtrækket, skulle man have gnavet sig mere ind i skrænten ved Trykkerdammen og ladet rangisterne stå på den anden side. Samtidig burde man have lavet udtrækket lidt længere og så have haft en mini-rangerryg, som de havde på mange tyske stationer. Det havde hjulpet gevaldigt. Så havde der været "Klar tilbage"

Venligst

Ped

Spor og sportegninger af Helsingør Havnebane.

af h087 ⌂, køge, 29/11 2011, 23:26 (4548 dage siden) @ Per Sørensen

Hej Ped

ok kan være man husker forkert - rigtigt at det var der der var en rød dør - mener bare at dengang var der svingdøre eller en større dør ( ikke port ) men måske forveksling at det måske er dampkranens spor der gik ud på kajen - dokken derover er jo bygget om og udvidet et par gange - og har vist et foto der vise et af ØK skibe der ligger inde i dokken og ud langs kajen ( dokken der var jo til rep - så måske spor til dampkranen så den kunne komme længere ud - ??? - måske også derfor et besøg værd på værftmuseumet , der skulle stadig være nogle af de helt gamle drenge tilbage - Per Stubbegård Nilsen som vi begge to har gået i klasse med - mig først til du kom og afløste - var også udlært og ansat på værftet - jeg er ved at grave mig dybere ned i gamle ting - og finder sjove ting frem - men det kommer senere.
Ærgeligt nok med Arne Mag - må kunne en genvisit - bringe noget frem - han var jo ved dagbladet - og mon ikke han har taget mere omkring Hg - værft og HHGB ?? - måske kunne ------
mvh
h087
ps - ja den med badekarret, og foriøvrigt ikke nødvendigt med porten - der kunne og blev planket og muret - og ikke så godt når en mester var i byen om aftenen og var på beværtning i Kongensgade eller Sct Annasgade og så folk der skulle være på aftenhold - så blev der knurret lidt:-D - man kunne også nå en tur med LB færgerne uden problemer ;-) ;-) :-D

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Spor og sportegninger af Helsingør Havnebane.

af Kenneth Verting, Helsingør, 30/11 2011, 03:31 (4548 dage siden) @ Per Sørensen

Ang. al det fusk der blev lavet på værftet. (Der findes fx vel ikke en smedejernslåge i Helsingør kolonihaver, der I K K E .. !! er lavet på værftet)

Der har sågar været en udstilling om al det fusk der er lavet der for en del år siden.

For en del år siden fortalte en kollega til mig, (jeg er "HT"-chauffør. (32 år i Helsingør, og nu 4 år i København)) at han engang var ansat hos DSB som rangermand. Og når de med en MH skulle hente skrotvognen på værftet, så fik de besked på, at de skulle gøre et stop henne ved Wiibros Bryggeri ca. 200 m. fra værftet, og gå ind og få sig en bajer, for ikke at være vidende om det fusk der var gemt i vognen, og som nu skulle bjærges. Kom ikke og sig de værftfolk ikke var opfindesomme.:-D

Spor og sportegninger af Helsingør Havnebane.

af Kenneth Verting, Helsingør, 30/11 2011, 03:43 (4548 dage siden) @ Kenneth Verting

Glemte at skrive at fusk-udstillingen var lavet Bymuseet.:-)

Lige en lille ting, jeg pludselig kom i tanke om her i skrivende stund.

Gamle helsingoranerer kender også til et hus, der bliver kaldt "det sjålne hus".

Man siger der er blevet bygget af en mand der sjal altsammen fra div. byggepladser engang i 20/30'erne.

For ca. 20 år siden pegede en gammel buspassager (som jeg vidste - vidste alt om alt i Helsingør) huset ud for mig ved Gurrevej/Odinsvej-området. Men nu har jeg glemt præcis hvor det ligger. Jeg hørte første gang om det som dreng fra min bedstefar som var murer.

Tænk alle vidste det, men ingen stoppede hans byggeri.

Spor og sportegninger af Helsingør Havnebane.

af Kenneth Verting, Helsingør, 29/11 2011, 03:11 (4549 dage siden) @ Per Sørensen

Hej Per !

Jamen det var du jo. :-) ("lige her"):-D

Rart at træffe dig også, selvom du ikke lige (pt. tror jeg kun :-) )kan bidrage med noget. Men en lille kommentar i ny og næ, kan sikkert også blive til en puslebrik til min ringe viden i forhold til de dejlige super-"togtosser" jeg her er kommet i forbindelse med. Nej hvor jeg bare hygger mig her midt i min vinterferie. :-)

Jeg har fundet ud af at søge i dette forum. Bla. på ordene: Helsingør og Hornbækbanen, som gav dejlig læsning. Men tak for andre søgeideer. Dem vil jeg gå til også.

Jeg er fandt EVP og JERNBANE.DK for et par uger siden, hvor jeg brugt meget tid på at kikke masser af foto igennem. Det er dog kun en lille uges tid siden jeg fik øje på dette forum ved at læse omtalen det skulle deles i to emner, som man gik bortfra igen. (sikken et held jeg lige så det)

Med fare for at få skæld ud over jeg er væk fra min egen tråd nu. Vover jeg lige pelsen ganske kort med at fortælle, at jeg blev ganske høj, da jeg på evp.dk/kystbanen/Rungsted-Helsingør, så foto fra 1958 af Espergærde St. med det gamle spor til henstilling af godsvogne på. JEG BLEV SUPER HØJ !!for foto af det spor, samt de gamle gennemkørselsspor har jeg kikket efter i flere år uden at finde nogen. Iøvrigt en super samlende hjemmesiden, som alle fotogagrafer giver bidrag til nu.

Som gl. Espergærdedreng kom jeg en del på den station, og blev så gode venner med en portør Nielsen, at jeg fik lov til at skifte de manueltbetjente skiftespor, der gik ud til sporstopperne i hver ende, når den (vistnok)daglige ? ranger-MO kom med godsvogne til de forskellige stationer, og en sjælden gang imellem havde en vogn med, eller skulle hente en på godssporet. Jeg, en 12-13 års knægt dengang, fik også lov til ALENE...!! :-P at gå over sporene med bagagevognen med pakker til CLL vognen der var med i alle passagertog dengang. Det var jeg jo stolt af. For alle passager til modsatte perron skulle jo bruge perrontunnelen.

Nok om det nu, for når min tråd om Helsingør Havnespor er udtømt (??), så er det min plan at lave en ny om Espergærde St. Især nu hvor jeg kan se al det "guld" I andre her givet mig her.

Jeg erindre ingen Vertinger(familienavn), der har boet på de veje du har beskrevet. Men Tommy Verting er min yngste bror. Kender du ham ? Eller har du kun stødt på hans navn gennem Arne Magnussen ?

Spor og sportegninger af Helsingør Havnebane.

af Per Sørensen @, Hg, 29/11 2011, 23:18 (4548 dage siden) @ Kenneth Verting

Hej Kenneth,

Mo-godstoget blev kaldt Strandvejsekspressen og samlede vogne op hele vejen ind. Udover vogn i Espergærde, var der også Humlebæk, naturligvis Rungsted og så Skodsborg. Når man tænker på hvad en MO kan trække, har det jo ikke været overvældende. Lokalgodset var ikke det der holdt Kystbanen igang!

Det var fantastisk at man kunne få lov til at rende rundt på banerne; over hovedsporet som dig. Jeg har fået megen skæld ud, men mange var også flinke, ligesom din Portør Nielsen.

Vi var tre drenge der fik lov at køre frem og tilbage med en dræsine på et lille blindspor, der gik sydpå fra "Søsporet". "Søsporet" var det østligste spor, nær murstensbygningen på foto. Denne bygning blev naturligvis kaldt "Søpavillonen"!

Navnet Tommy Verting kender jeg bare fra Helsingør Dagblad.

Venligst

Ped

Spor og sportegninger af Helsingør Havnebane.

af h087 ⌂, køge, 29/11 2011, 23:37 (4548 dage siden) @ Per Sørensen

Hej
det navn Tommy Verting siger også mig et eller andet - var han på dagbladet og hvad var han - mine forældre der jo havde en vognmandsforretning "Vestervangen" kørte aviser rundt til kioskerne i Hg og jeg har rendt med aviser for dem - allerede imens
det lå i Sct Olaigade og vi hentede aviserne nede i Trykkeriet - senere flyttede det jo op i nærheden af ryggen på Føtex - var det vist - kan ikke lige huske navnet på gaden - men var forlængelsen af (tror jeg nok) Sudergade langs Øresundshospitalet
mvh
h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Spor og sportegninger af Helsingør Havnebane.

af Kenneth Verting, Helsingør, 30/11 2011, 02:27 (4548 dage siden) @ h087

Den gade hedder Fiolgade,og som går fra I.L. Tvedesvej til Stengade. og i samme gård hvor trykkeriet lå. Lå også Strandvejsbussens garage. Hvor Tommy Verting pudsigt nok vaskede busser om aftenen som dreng et kort stykke tid, og havde intet med Dagbladet at gøre, da det lå nede i byen, for han er kun årg 1958. Jeg ved ikke om du er klar over Dagbladet nu har ligget ude på hjørnet af Kongevejen og Klostermosevej i mange år efterhånden.

Spor og sportegninger af Helsingør Havnebane.

af Kenneth Verting, Helsingør, 30/11 2011, 02:19 (4548 dage siden) @ Per Sørensen

Ha Ha "Strandvejsexpressen". Så blev jeg det klogere. "Dræsinekørsel på østsporet". Det minder mig om engang en kammerat og jeg var cyklet til Nivå St. Der holdt en af de gl. trojler med rødt førerhus og gråt lad dengang, og afventede udkørsel ved perronen nordpå. Vi tog os mod til at spørge, om vi måtte komme med til Espergærde. Og minsanten ikke om der blev sagt, så er det på med cykler i en fart, og i sidder ned med ryggen af førerhuset. Det ville jo slet ikke kunne forekomme i dag. Sikken en oplevelse for et par knægte.

Utroligt du kan huske et navn fra en gammel freelancefotograf for Dagbladet. Der er mange år siden han har lavet noget for dem. I dag er han selv bladudgiver af TAXI DANMARK, der tilgår alle Danmarks taxaer. Han har nemlig også en for tid som taxavognmand.

Spor og sportegninger af Helsingør Havnebane.

af Kenneth Verting, Helsingør, 29/11 2011, 03:15 (4549 dage siden) @ Per Sørensen

Glemte lige at sige tak for det flotte foto du havde lagt på. Og som jeg aldrig har set før.

Spor og sportegninger af Helsingør Havnebane.

af Niels Munch, 28/11 2011, 17:13 (4549 dage siden) @ Kenneth Verting

Hej Kenneth,

Ped havde bl.a. dette indlæg *her* i en af de tidligere tråde om Helsingør. Har du evt. fundet den?

M.v.h.
Niels

Spor og sportegninger af Helsingør Havnebane.

af Kenneth Verting, Helsingør, 29/11 2011, 03:22 (4549 dage siden) @ Niels Munch

Jeg kom til at svare dig på en forkert undertråd lige op af over din info her Niels !

Jeg går udfra du har læst det. Endnu engang tak for din info om PED her, som nu er kommet "på banen".

Spor og sportegninger af Helsingør Havnebane.

af Niels Munch, 29/11 2011, 07:05 (4549 dage siden) @ Kenneth Verting

Du er velkommen, Kenneth! Vedr. Espergærde, har du evt. bemærket den lille detalje *her* - billede nr. 4?

M.v.h.
Niels

Spor og sportegninger af Helsingør Havnebane.

af Kenneth Verting, Helsingør, 29/11 2011, 08:51 (4549 dage siden) @ Niels Munch

Hold da op !

Det er jo par gamle skurvogne på Espergærde St. Hvor sådan en snottet knægt på 15 år i 1964 kun havde kik for numrene på lokomotiverne. Men i dag er et klenodiom af "stationsinventar" i mine øjne. De var fuldstændigt glemt i min hukommelse. Vel nok fordi der stod sådan nogle gamle kasser alle steder dengang.

Jeg kun huske jeg lagde mærke til, at der nok kun fandtes 20 S-maskinerne. (nr. 721-740)Hvilket jeg senere var stolt jeg selv havde fundet ud, da jeg en dag på et meget senere tidspunkt, efter de var væk, fik bekræftet i noget læsestof.:-)

Tusind tak Niels...!!

Spor og sportegninger af Helsingør Havnebane.

af h087 ⌂, køge, 29/11 2011, 22:37 (4548 dage siden) @ Kenneth Verting
redigeret af h087, 29/11 2011, 22:56

Hej

efter at have kigget kasser, pc, mapper, papirbunker igennem er det nogen gange "sjovt" at se hvad man har glemt man har liggende
men fandt blandt andet dette

kopifoto af Helsingør posthus anno 1900 - P&T arkiv

kopi af udsnit af Helsingør station anno 1981 ( også den store originaltegning ) Helsingør Markjorde + DSB - ( her ser man sporskiftet ved HHGB/DSB trukket helt til Hovedvagtstræde !!!) + noget gammelt fra tidligere; molesporet og havnespor stiblet

foto fra DJK udflugten 1961 eller 1962 - Christian Oddershede 196 - 1
HHGB M 2 + GDS C 41 eller 42 + HHGB M1 - de to sidste gemt bag bussen -
der ser også ud til at være en to-akslet vogn med lige efter M2 ved nærmere eftersyn ( nogen der ved noget om det )

især bussen fanger blikket, mener at det er en Volvo - ( nogen der ved mere ) reklamenavnet på tagrundingen Nikolai Larsen var navnet på en koloniforretning i Stengade - som undertegne frekventerede ret tit - grunden - dengang var der på OTA SOLGRYN pakkerne modeller af jernbanemateriel - og til ( tænkte en toggal knægt nok ikke på ) betjenningens store irretationsmoment skulle de have fat i alle pakker og vende dem om - ( de stod ret højt oppe på en hylde med navneside fremad )så knægten kunne se om der var nogen nye han ikke havde - der blev spist noget solgryn dengang ( fik faktisk også øgenavnet Solgryn som spejder - da jeg nægtede at spise elle lave havregrød - hvis ikke man brugte solgryn - det gav jo noget paptog - og til mine forældres store forundring når der blev ringet tlf eller på døren og spurgt efter Solgryn - hven h....var det? - men de fandt da ud af det - på et tidspunk var der flere der ikke kendte eller huskede mit rigtige navn - også i skolen - det var og blev Solgryn :-D
men over til det væsentlige

[image]

[image]

[image]

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Spor og sportegninger af Helsingør Havnebane.

af Niels Munch, 30/11 2011, 01:11 (4548 dage siden) @ h087

foto fra DJK udflugten 1961 eller 1962 - Christian Oddershede 196 - 1
HHGB M 2 + GDS C 41 eller 42 + HHGB M1 - de to sidste gemt bag bussen -

der ser også ud til at være en to-akslet vogn med lige efter M2 ved nærmere eftersyn (nogen der ved noget om det)
især bussen fanger blikket, mener at det er en Volvo - (nogen der ved mere)

Ja da, Henning, se bare *her*!

M.v.h.
Niels

Spor og sportegninger af Helsingør Havnebane.

af h087 ⌂, køge, 30/11 2011, 01:40 (4548 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af h087, 30/11 2011, 01:51

Hej eller god aften Niels
tak for de herlige foto og datoen - har desværre ikke altid været flink at notere ned på foto der er erhvervet
Det er egenligt utroligt nogen gange at se at mange af fotograferne fra den tid har være med på samme ture - Her kan jeg så se at JB-P og du har været der - Arne Kirkeby og Christian Oddershede - og måske HGC - Ved dit nr 2 foto har du faktisk stået lige ved siden eller i Kirkeby og Oddershede fodspor eller visa versa - Ved gennemgang af foto er der ikke stor forskel på jeres billede af netop dette motiv - du har så været mere flitig med at tage af toget undervejs - hvor Kirkeby har taget mange af M2 ( han byggede den i model ) Et andet sjovt tilfælde er dette foto
[image]
C 710 med hjælpetog Helsingør 1960 - Arne Kirkeby/OMJK
årsagen til besøget af toget var - at ude i englænderen ved pakhuset mente man at Feren af en eller anden grund skulle stå ved siden af sporet- det specielle ved foto er at knægten med hænderne dybt begravet i lommerne er undertegnede - og først i firserne ved gennemgang af Kirkebys foto opdager man det - pudsigt sammentræf
mvh h087

ps - hvis der er nogen bilkendere - selv om det er et jernbaneforum - et spørgsmål -
på den af dig henviste tråd - foran bussen til venstre for M2 holder der en bil ved længere inde (taxa/taxi holdt der til der var plads foran stationen ) ved kanstenen - er det en Fairlane 500 ? - for hvis det er en sådan - så er det de "gamles" - og det vil være pudsigt!

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Spor og sportegninger af Helsingør Havnebane.

af Niels Munch, 30/11 2011, 10:50 (4548 dage siden) @ h087
redigeret af Niels Munch, 30/11 2011, 11:00

Apropos busser i Helsingør m.v., se denne hjemmeside:

http://www.123hjemmeside.dk/postkort/709309 .

Jeg har valgt opslaget "Gamle Bus Billeder"; men der er mange andre interessante opslag vedr. Helsingør og omegn - en fordybelse værd. Men måske I allerede kender den?

Vedr. Ford Fairlane 500, prøv evt. at sammenligne med *her*.

M.v.h.
Niels

Spor og sportegninger af Helsingør Havnebane.

af gamle ole, 30/11 2011, 12:28 (4548 dage siden) @ Niels Munch

Fine billeder, Niels. Nogle af dem optræder vist også i SHS-bogen. Den eneste model der mangler her, er nok GUY_Arab med Carlsen/Humlebækkarosseri-rød stribe-til landruterne. Men der er billeder både i SHS-bogen og hæftet om Carlsen/Humlebækbusserne.
Det med GUY-busserne havde drillet mig i mange år, da jeg tydeligt huskede dem fra barndommen i Nødebo, men ikke anede hvad det var for et mærke.
Billedet af "næsebussen" larmede af h til, da den jo var luftkølet og havde en høj hvineende motorlyd.:-)
Godt du også er bus/rutebilekspert, Niels!:-P


Hilsen Ole

Spor og sportegninger af Helsingør Havnebane.

af h087 ⌂, køge, 30/11 2011, 12:47 (4548 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels
takker for linket, det kan godt ligne en Fairlane 500 - mener at det var enten 63 eller 64 de "gamle" købte den - og var den eneste taxi i Helsingør der var et dollargrin - og det gav kunder - men det er måske også bare et forfængeligt håb at det lige skulle være den
men mange tak
h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Spor og sportegninger af Helsingør Havnebane.

af Kenneth Verting, Helsingør, 30/11 2011, 18:58 (4547 dage siden) @ Niels Munch

Ha Ha....!! Verden er sku lille. De foto af gamle busser på Michaels hjemmeside, har jeg selv sendt til ham med underliggende tekst til for en 5-6 år siden.

Opdagede du ikke mig på 2 af de foto fra mine unge dage som buschauffør ? :-D

Det foto af den luftkølede Magius ved Esbønderup Sygehus, har jeg fået af nu afdøde Hans Nielsen, som sidder bag rettet på en (BA 79.012)af de 3 små volvo busser HHGB anskaffede sig til sine landruter til begyndelsen af 60'erne. (De andre 2 havde BA 79.008 og 009 numrepladerne)

8'teren og 9'eren kom hverdag på Espergærde St. (på søsiden dengang) kan jeg huske, da jeg besøgte portør, Nielsen, som jeg har beskrevet andet sted på denne tråd.

Ja ja. Verden er lille.

Michael kender jeg gennem hans far, Erling Pedersen, som er en mangeårrig kollega til mig.

Spor og sportegninger af Helsingør havnebane.

af Kenneth Verting, Helsingør, 6/12 2011, 01:48 (4542 dage siden) @ Svend

Hej igen Svend !

Tak for din info om hjemmesiden,Helsingørnostalgi.

Utroligt jeg aldrig er støt på den før. Sikke dog en masse herlige gamle Helsingør postkort. Især med de gl. DSB færger. De fleste har jeg godt nok set før. Men der var da også nye "overraskelser".

Ved tryk på foto om værftet, faldt jeg over et gammelt postkort (det øverste, som er postsendt i 1907), som jeg har kendt til i mange år. Jeg har altid haft en mistanke om at sporet tilhøjre, som svagt kan anes (ihvertfald på tydeligere postkort af samme motiv)går ind igennem den daværende træport til værftet. Det har jeg nu fået bekræftet via Ho87 indlagte DSB sportegning fra 1914 i starten af denne tråd. Der ses det tydeligt, at sporet går en vognlængde, eller to ind på værftområdet. Herligt ! Så fik jeg denne mangeårige mistanke bekræftet.

Postkort, som er afstemplet i 1907, er en del år ældre end dette årstal, da man kan se det mangler Hornbækbanens private spor tilvenstre for de 2 viste havnespor. Hornbækbanen åbnede, som de fleste vel er bekendt med, først i 1906. Jeg gætter på postkortet er fra engang i 1890'erne.

De bedste hilsner ! Kenneth Verting.

Spor og sportegninger af Helsingør havnebane.

af Per Sørensen @, Hg, 6/12 2011, 21:01 (4541 dage siden) @ Kenneth Verting

Hej Kenneth,

NU ved jeg hvem du er!!! Det her er sgu sjovt!!HA HA HA

Efter at have set foto af dig med busserne, opdager jeg jo at vi kender hinanden. Ikke tæt, men vi gik vel på Mustache og Svingelport samtidig.
Spillede vi billard eller løb vi mon efter de samme damer???

Jeg har ikke lige nogle fotos fra dengang, men her er et fra en spisevogn på RHB i Schweiz. Så har det da lidt med jernbane at gøre...

[image]

Hilsen

Ped

Spor og sportegninger af Helsingør havnebane.

af Kenneth Verting, Helsingør, 6/12 2011, 22:14 (4541 dage siden) @ Per Sørensen

Ha ha ! Hvor morsomt Per !

Jeg kan ikke huske direkte dig af udseende her. Men du virker på en eller anden måde bekendt alligevel. Vel nok fra "bybilledet". Det kender du godt ikke. :-)

Og ja... Vi har helt sikkert løbet efter de samme damer på byens diskoteker i sin tid.:-D På den tid var jeg også Diskjockey og bartender på Maritza, som i øvrigt kan ses på evp.dk om Hornbækbanen i baggrunden, hvor en skinnebus trykker med en spec. kobling et par godsvogne ind til DSB-området.

Jeg må sige. Jeg gjorde store øjne, da jeg så de foto fornylig. Jeg har aldrig før set HHGB's skandia-skinnebusser haft godsvogne "på krogen". Dengang var det jo altid HHGB M2 der kørte godstogene. Men den har måske været på værksted.

Du har pt. ingen ungdomsfoto af dig tilrådighed kan jeg forstå. Synd, for det ville måske hjælpe lidt på hukommelsen.

Men vil du se mig som en gammel "knark", så gå ind på www.s-smartha.dk, og tryk på forsidens vidio-klip fra TV's store sommerprogram: DANMARK FRA KYST TIL KYST.

Der vil du kunne se mig live i dag som "kaptajn, Peter Nielsen sidde ved bordenden i Martha-stuen i Svendborg i drikke en snaps bla..

Det hele handler om den gl. danske film fra 1967, MARTHA for os i Logen S/S Martha - Helsingør.:-D

Jeg har lige før skrevet om det i tråden: MZ godstog mellem Svendborg og Hjallese. (Jeg kom lidt der ind på et "sidespor" af den tråd). :-D Derfor var det nærliggende her at give dig dette tip.

Spor og sportegninger af Helsingør havnebane.

af Per Sørensen @, Hg, 13/2 2012, 19:31 (4472 dage siden) @ Kenneth Verting

Hej igen Kenneth,
vi skriver jo sammen med Egon fra Esbjerg og i den forbindelse synes jeg lige du skal sende mig en privat mail.
Venligst

Ped

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak