Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

U-signaler (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/4 2012, 20:31 (4399 dage siden)

I følge min "barnelærdom" kan et U-signal vise grøn eller rød i forskellige varianter. Jeg blev derfor lidt overrasket, da jeg så nedenstående.

Jeg har selv en idé om, hvordan det kan lade sig gøre; men lader mig gerne belære fra mere autoritative kilder.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

U-signaler

af Fleizch, 12/4 2012, 20:38 (4399 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er en signalgivning der kun findes på Privatbanerne og betyder ganske enkelt at der er udkørsel fra afvigende spor

U-signaler

af Filip Gram, 12/4 2012, 20:45 (4399 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I følge min "barnelærdom" kan et U-signal vise grøn eller rød i forskellige varianter. Jeg blev derfor lidt overrasket, da jeg så nedenstående.

Jeg har selv en idé om, hvordan det kan lade sig gøre; men lader mig gerne belære fra mere autoritative kilder.

Med venlig hilsen

Du har vist været en tur i Grønnehave... ;-) Men nu er det jo ikke et billedgætteri og dog. For det faktum at du har bevæget dig ud på de små baner, betyder at privatbanernes små finurligheder begynder at gøre sig gældende.

Det vi ser her, er et fælles U-signal og idet der ikke er PU eller lignende, har man med den gule lampe markeret at udkørslen gælder for et specifikt spor, idet der jo strengt taget kunne holde to tog og vente på afgang i samme retning, hvilket kunne blive lidt grimt på en enkeltsporet strækning. Derfor er der to muligheder for udkørsel på disse anlæg: 1) en grøn, 2) en gul over grøn.

Avatar

U-signaler

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 12/4 2012, 20:49 (4399 dage siden) @ Filip Gram

I følge min "barnelærdom" kan et U-signal vise grøn eller rød i forskellige varianter. Jeg blev derfor lidt overrasket, da jeg så nedenstående.

Jeg har selv en idé om, hvordan det kan lade sig gøre; men lader mig gerne belære fra mere autoritative kilder.

Med venlig hilsen


Det er en signalgivning der kun findes på Privatbanerne og betyder ganske enkelt at der er udkørsel fra afvigende spor

Du har vist været en tur i Grønnehave... ;-) Men nu er det jo ikke et billedgætteri og dog. For det faktum at du har bevæget dig ud på de små baner, betyder at privatbanernes små finurligheder begynder at gøre sig gældende.

Det vi ser her, er et fælles U-signal og idet der ikke er PU eller lignende, har man med den gule lampe markeret at udkørslen gælder for et specifikt spor, idet der jo strengt taget kunne holde to tog og vente på afgang i samme retning, hvilket kunne blive lidt grimt på en enkeltsporet strækning. Derfor er der to muligheder for udkørsel på disse anlæg: 1) en grøn, 2) en gul over grøn.

Tak til jer begge. Det lurede mig nok, at der (stadig) er forskel på SR på henholdsvis privatbanernes net og Banedanmarks net.

Og så blev jeg, og måske også nogle andre, lidt mere vidende - også i dag.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

U-signaler

af cslundsten, 12/4 2012, 22:26 (4399 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tak til jer begge. Det lurede mig nok, at der (stadig) er forskel på SR på henholdsvis privatbanernes net og Banedanmarks net.

Og så blev jeg, og måske også nogle andre, lidt mere vidende - også i dag.

Du kan finde lidt om fænomenet her (engelsksproget beskrivelse):
http://www.lundsten.dk/dk_signaling/si_u_p/si_u_p.html

Praksis med det fælles U-signal er under udfasning og vil efterhånden bortfalde.

Mvh
Carsten Lundsten

U-signaler

af Kjeld, 13/4 2012, 20:30 (4398 dage siden) @ cslundsten

Tak for den fine henvisning. Har været der engang før, men glemt den igen.
Super!

U-signaler

af Poul Andersen @, 13/4 2012, 08:34 (4399 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der er ikke forskel på SR på privatbanerne, for det er Banedanmarks SR der anvendes.
Det enkelte selskab har så udarbejdet en TIB og SIN, og det er i sidstnævnte evt. afvigelser fra SR er optaget, bl.a. det nævnte fælles U-signal og ikke mindst det på privatbanerne i mange år anvendte "passagersignal".

Mvh.
Poul.

U-signaler

af MHsøhus, 13/4 2012, 12:22 (4399 dage siden) @ Filip Gram

Lige et eksempel på signalgivningen i Ålbæk, afvigende spor ;-)

[image]

Mvh. Martin

U-signaler

af 1146Repratør, 12/4 2012, 22:41 (4399 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Grunden til signalet er jo også at man på privatbanerne ikke havde de samme penge som ved daværende storebror DSB så man lavede et fælles U-signal. alle privatbaner havde næsten dette signal som også var i den gamle SIN-PRB inden denne blev nedlagt og hver operatør skulle sin egen SIN.

På f.eks skagensbanen er der 1 overkørsel i hver retning som skal tændes på strækningsradio pga lukningstid og stansning ved et trinbræt. så "spare" man jo et ekstra trinbræt som jo skal holdes om vinteren sprøjtes om sommeren og vedligeholdes. + at der er et trinbræt som skal igangsættes med tyfon syd over da der ellers vil komme lang kø på hovedevejen til skagen om sommeren..:-)

Privatbanerne havde godt nok nogle måder at spare på i gamle dage.
Det omtalte U-signal havde banedanmark også øje på på et tidspunkt da de også kunne se fidusen i det..

U-signaler

af Casper @, 13/4 2012, 09:39 (4399 dage siden) @ 1146Repratør

På f.eks skagensbanen er der 1 overkørsel i hver retning som skal tændes på strækningsradio pga lukningstid og stansning ved et trinbræt. så "spare" man jo et ekstra trinbræt som jo skal holdes om vinteren sprøjtes om sommeren og vedligeholdes.

Må man spørge hvilket trinbræt der er tale om? :-)

+ at der er et trinbræt som skal igangsættes med tyfon syd over da der ellers vil komme lang kø på hovedevejen til skagen om sommeren..:-)

Er det det samme eller et andet trinbræt?

U-signaler

af 1146Repratør, 13/4 2012, 12:12 (4399 dage siden) @ Casper

På f.eks skagensbanen er der 1 overkørsel i hver retning som skal tændes på strækningsradio pga lukningstid og stansning ved et trinbræt. så "spare" man jo et ekstra trinbræt som jo skal holdes om vinteren sprøjtes om sommeren og vedligeholdes.


Må man spørge hvilket trinbræt der er tale om? :-)

Det er frederikshavnsvej i Skagen. hvis man kommer nord fra tænder overkørsels 120 (buttervej) som den skal men 118a (frederikshavnsvej) skal tændes på radio. og syd fra tænder 118a somden skal og 120 tændes på radio

+ at der er et trinbræt som skal igangsættes med tyfon syd over da der ellers vil komme lang kø på hovedevejen til skagen om sommeren..:-)


Er det det samme eller et andet trinbræt?

Det er et andet trinbræt, nemlig Rimmen hvor overkørsel 29 er hovedevejen. der igangsætter man overkørselen med tyfon syd over hvis ikke der er passergere at udvæksle. ellers tænder den lige ved perronen, hvis der er. Nordpå virker den normalt

U-signaler

af Casper @, 13/4 2012, 12:40 (4399 dage siden) @ 1146Repratør

Det er et andet trinbræt, nemlig Rimmen hvor overkørsel 29 er hovedevejen. der igangsætter man overkørselen med tyfon syd over hvis ikke der er passergere at udvæksle. ellers tænder den lige ved perronen, hvis der er. Nordpå virker den normalt

Det vil sige at man tuder i tyfonen, og så er der en lydsensor som tænder overkørslen?? Meget specielt.

Men så må toget køre langsomt sydpå, for der er ikke langt fra Rimmen perron til overkørslen.

Jeg må prøve at se om man stadig kan se tv-programmet fra Skagensbanen på DR's hjemmeside, så ser man måske hvordan det fungerer.

Det kunne være praktisk med sådanne fleksible systemer på flere baner, f.eks. Thybanen, men på den anden side er det måske en sikkerhedsrisiko hvis lokoførerne kører på flere strækninger og ikke er vant til alle de lokale finurligheder.

U-signaler

af L.H. Jensen, 13/4 2012, 15:37 (4398 dage siden) @ Casper

Det er et andet trinbræt, nemlig Rimmen hvor overkørsel 29 er hovedevejen. der igangsætter man overkørselen med tyfon syd over hvis ikke der er passergere at udvæksle. ellers tænder den lige ved perronen, hvis der er. Nordpå virker den normalt


Det vil sige at man tuder i tyfonen, og så er der en lydsensor som tænder overkørslen?? Meget specielt.

Men så må toget køre langsomt sydpå, for der er ikke langt fra Rimmen perron til overkørslen.

Jeg må prøve at se om man stadig kan se tv-programmet fra Skagensbanen på DR's hjemmeside, så ser man måske hvordan det fungerer.

Det kunne være praktisk med sådanne fleksible systemer på flere baner, f.eks. Thybanen, men på den anden side er det måske en sikkerhedsrisiko hvis lokoførerne kører på flere strækninger og ikke er vant til alle de lokale finurligheder.

Systemet med "tudehorns-tænding" er udviklet af Skagensbanens innovative tidligere direktør, Jørgen Verner Petersen for 30-40 år siden. Han er også ophavsmand til "duttelut-lyden" ved dørlukning på Y-togene.

Måske er der nogen her i dette forum, der kan vise billeder af lydopfanger-tragten ved Rimmen samt de særlige grønne T-tavler med hvid kant ...

Mvh
LHJ

U-signaler

af 1146Repratør, 13/4 2012, 21:30 (4398 dage siden) @ L.H. Jensen

Det er et andet trinbræt, nemlig Rimmen hvor overkørsel 29 er hovedevejen. der igangsætter man overkørselen med tyfon syd over hvis ikke der er passergere at udvæksle. ellers tænder den lige ved perronen, hvis der er. Nordpå virker den normalt


Det vil sige at man tuder i tyfonen, og så er der en lydsensor som tænder overkørslen?? Meget specielt.

Men så må toget køre langsomt sydpå, for der er ikke langt fra Rimmen perron til overkørslen.

selve tragten sidder ca 1200m ude fra overkørselen. så der er til til lukning og markering at overkørselen er sikkert inden mærke 11.5 pilemærke


Jeg må prøve at se om man stadig kan se tv-programmet fra Skagensbanen på DR's hjemmeside, så ser man måske hvordan det fungerer.

det bliver ikke nemt du kan skimte tragten da filmen er optaget nordgående

Det kunne være praktisk med sådanne fleksible systemer på flere baner, f.eks. Thybanen, men på den anden side er det måske en sikkerhedsrisiko hvis lokoførerne kører på flere strækninger og ikke er vant til alle de lokale finurligheder.


Systemet med "tudehorns-tænding" er udviklet af Skagensbanens innovative tidligere direktør, Jørgen Verner Petersen for 30-40 år siden. Han er også ophavsmand til "duttelut-lyden" ved dørlukning på Y-togene.

Jørgen Verner Pedersen er nu en god mand.. Han tjente penge til banen. "duttelut-lyden" er et josti kit bygge sæt lavet af gamle "Bosch Hansen" i Hjørring. og blev solgt til alle privatbaner. Skagensbanen va også de første der byggede nye styreskabe i de første bygge serier. (magen med byggeserie 7).

Måske er der nogen her i dette forum, der kan vise billeder af lydopfanger-tragten ved Rimmen samt de særlige grønne T-tavler med hvid kant.

Nu er det kun radio tændingen der er en grøn T-tavle med hvid kant. fløjtedetektoren er markeret med en rund grøn F-tavle med hvid kant.

U-signaler

af re20000, 14/4 2012, 00:46 (4398 dage siden) @ 1146Repratør

Nu er det kun radio tændingen der er en grøn T-tavle med hvid kant. fløjtedetektoren er markeret med en rund grøn F-tavle med hvid kant.

Kan det passe jeg har set sådan et mærke på Hirtshalsbanen i 70erne også? Undrede mig over hvad det betød men min hukommelse svigter mig mht hvor i det nordlige jeg har set det så det kan sagtens have været på SB.

Nold

U-signaler

af Fysikeren, 13/4 2012, 18:13 (4398 dage siden) @ 1146Repratør

Privatbanerne havde godt nok nogle måder at spare på i gamle dage.
Det omtalte U-signal havde banedanmark også øje på på et tidspunkt da de også kunne se fidusen i det..

Men droppede det fordi?

U-signaler

af KimC, 13/4 2012, 21:14 (4398 dage siden) @ Fysikeren

Men droppede det fordi?

Umiddelbart er det ikke en god ide at et signalbilled kan betyde to forskellige ting.
Gul over grønt i alle andre signaler betyder at der er hastighedsbegrænsning, og kan ventes restriktiv signalgivning bag signalet.
Samme signalbilled i et U signal på en privatbane vedrører noget der sker før signalet, og der er/behøver ikke være nogen hastighedsbegrænsning eller restriktiv signalgivning efter signalet.

Den typiske BDK løsnng med et mylder af PU signaler og U signaler kan godt virke lidt overkill på mindre stationer. En brugbar mellemting syens jeg må være signalopstilling som feks i Ry og Laven, hvor der er et seperat U signal for hvert spor, og ikke mere - nåja, lige bortset fra en dværg i hver ende af sidesporet.

U-signaler

af Jens V, 13/4 2012, 21:32 (4398 dage siden) @ KimC

Umiddelbart er det ikke en god ide at et signalbilled kan betyde to forskellige ting.

Én grøn i et I-signal og én grøn i et U-signal betyder nu da også to ret forskellige ting.

Gul over grønt i alle andre signaler betyder at der er hastighedsbegrænsning, og kan ventes restriktiv signalgivning bag signalet.
Samme signalbilled i et U signal på en privatbane vedrører noget der sker før signalet, og der er/behøver ikke være nogen hastighedsbegrænsning eller restriktiv signalgivning efter signalet.

Gul over grøn bruges dog i VU-signaler.

Og med hensyn til restriktiv signalgivning, så er én grøn i et U-signal jo også restriktiv: Forvent Stop på næste hovedsignal.

Den typiske BDK løsnng med et mylder af PU signaler og U signaler kan godt virke lidt overkill på mindre stationer. En brugbar mellemting syens jeg må være signalopstilling som feks i Ry og Laven, hvor der er et seperat U signal for hvert spor, og ikke mere - nåja, lige bortset fra en dværg i hver ende af sidesporet.

Og så bliver vi rigtig krakilske (undskyld): Ikke sidesporet, men vigesporet. ;-)

U-signaler

af Georg Schmidt, 15/4 2012, 22:51 (4396 dage siden) @ KimC

Her er dværgen "R2"i Ry (den ene af dem)og U-signalerne mod Silkeborg 15/4 2012.
[image]
[image]
Sikringsanlægget i Ry fotograferet 5/4 1977 "R2" ses.
[image]
U-signalerne mod Silkeborg den 5/4 1977, bemærk kilometersten 12,3 på perronen.
[image]
Ry 15/4 2012, en pæn samling skilte omkring U-signalerne.
[image]
Ry station 15/4 2012.
[image]
MX ankommer til Ry 5/4 1977, området til venstre ser noget anderledes ud i dag.Foto A B Sillesen.

Hilsen Georg

U-signaler

af sorensen_dk, Tølløse, 17/4 2012, 03:11 (4395 dage siden) @ Georg Schmidt

Hvad er egentlig proceduren for at rangere forbi denne opstilling af U-signal/signaler, f.eks. hvis et lokomotiv skal løbe om? Skal der vises udkørsel fra eksempelvis spor 1 for at rangere ud fra spor 1, eller må man "luske" forbi stop i den situation?

Hvis et tog holder for stop ved I-signalet, kan man jo ikke bare stille udkørsel fra stationen...

Hvad siger sagkundskaben?

U-signaler

af Jens V, 17/4 2012, 07:24 (4395 dage siden) @ sorensen_dk

Hvad er egentlig proceduren for at rangere forbi denne opstilling af U-signal/signaler, f.eks. hvis et lokomotiv skal løbe om? Skal der vises udkørsel fra eksempelvis spor 1 for at rangere ud fra spor 1, eller må man "luske" forbi stop i den situation?

U-signaler har ingen betydning for rangerbevægelser.

U-signaler

af SvendD, 17/4 2012, 16:20 (4394 dage siden) @ Jens V

Nej det er rangergrænsemærket da markerer hvor langt ud man må rangere uden tilladelse. (Rangeringen indenfor rangergrænsemærket skal dog stadig aftales med stationsbestyreren). Nogle steder er rangergrænsemærket placeret ved / på U-signalet, men det ses ikke på billederne fra Ry og er formentlig placeret ude i nærheden af I-signalet.

U-signaler

af jaer, 17/4 2012, 17:08 (4394 dage siden) @ SvendD

Det er jo heller ikke i modstrid med Jens V's svar?

For rangerbevægelser betyder et U-signal intet; det må man frit passere (med mindre rangergrænsemærket er placeret på eller foran signalet, men det er ikke tilfældet på det billede, der spørges til).

Og hver gang man er i tvivl om hvad et signal eller mærke betyder, så er kilden, SR, jo forholdsvis let tilgængelig på Banedanmarks hjemmeside.

/Jan

U-signaler

af sorensen_dk, Tølløse, 18/4 2012, 03:49 (4394 dage siden) @ jaer

Tak for præciseringen - jeg vil konsultere SR.

Tom

Maglemølle Papirfabrik, Næstved
Maglemølle Papirfabrik, Næstved

Historien om både gamle og nye Maglemølle Papirfabrik i Næstved, der var i drift fra 1875 til 2012. Få her historien om bygningen af den private industrihavn og det store fabriksområde med eget spornet, lokomotiver og vogne.

Læs mere

Jernbanebøger

Københavns Hovedbanegård 1969

Københavns Hovedbanegård 1969. Pris 170 kr.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak