Umiddelbart er det ikke en god ide at et signalbilled kan betyde to forskellige ting.
Én grøn i et I-signal og én grøn i et U-signal betyder nu da også to ret forskellige ting.
Gul over grønt i alle andre signaler betyder at der er hastighedsbegrænsning, og kan ventes restriktiv signalgivning bag signalet.
Samme signalbilled i et U signal på en privatbane vedrører noget der sker før signalet, og der er/behøver ikke være nogen hastighedsbegrænsning eller restriktiv signalgivning efter signalet.
Gul over grøn bruges dog i VU-signaler.
Og med hensyn til restriktiv signalgivning, så er én grøn i et U-signal jo også restriktiv: Forvent Stop på næste hovedsignal.
Den typiske BDK løsnng med et mylder af PU signaler og U signaler kan godt virke lidt overkill på mindre stationer. En brugbar mellemting syens jeg må være signalopstilling som feks i Ry og Laven, hvor der er et seperat U signal for hvert spor, og ikke mere - nåja, lige bortset fra en dværg i hver ende af sidesporet.
Og så bliver vi rigtig krakilske (undskyld): Ikke sidesporet, men vigesporet.