Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Københavns Frihavns- og Stevedoreselskab A/S - 1985 (Generelt)

af Niels Munch, 13/4 2012, 19:03 (4399 dage siden)

God fredag aften,

En kold og overskyet lørdag for præcis 27 år siden arrangerede DJK en lille udflugt fra Roskilde til Frihavnen.

Der var afgang fra Roskilde kl. ca. 12:15 med særtog bestående af D 826 + EH 6762 + OKMJ C 9 (HgJK) + CU 4011 + Elo + Gs:

[image]
D 826 rangerer med særtoget i Roskilde, 13.04.1985 (nm).

Turen gik via Vigerslev-Flintholm-Nørrebro-Lersøen til Østerport, hvorfra vi rangerede til Frihavnsstationen:

[image]
Frihavnsstationen - ganske øde og trist - 13.04.1985 (nm).

[image]
Særtoget ved Frihavnsstationen 13.04.1985 (nm).

Fra Frihavnsstationen var der i perioden 1894-1974 færgeforbindelse til Malmø. Frihavnen blev senere det ene knudepunkt for godstransportruten DanLink mellem København-Helsingborg, der blev åbnet den 3. november 1986 og nedlagt igen den 30. juni 2000. Selve stationsbygningen var tegnet af DSB-arkitekten Heinrich Wenck i 1895 og 1900. Den blev restaureret i 1986, men pillet ned i 2002 og genopstillet tre år senere på Amerika Plads.

Særtoget rangerede tilbage til Østerport, hvor D-maskinen blev udskiftet med KFS' Sentinel-traktor, og så gik turen ud på KFS' spor:

[image]
Særtoget i Frihavnen 13.4.1985 (nm).

[image]
KFS Sentinel-traktor, 13.04.1985 (nm).

I administrationsbygningen blev vi over en kop kaffe med varm kringle orienteret om Frihavnens udflytning fra det sydlige til det nordlige havneområde.

[image]
KFS aktuelt situationskort 1985 (arkiv nm). Klik på kortet for større udgave.

I syd havde man - lidt endnu - bl.a. remiserne for KFS-traktorerne:

[image]
KFS' remiser, 13.04.1985 (nm).

[image]
KFS nr. 3 og Sentinel, 13.04.1985 (nm).

[image]

[image]
Begge: KFS nr. 3, 13.04.1985 (nm).

Medens vi beså remiserne, havde D 826 rangeret med vort særtog, afsat OKMJ C 9 og optaget CP 3244 og 2835, hvori der var varme!! Fra Kk spor 12 fik vi afgang og ankom via Kh i Roskilde kl. 18:19 - efter en ganske interessant tur.

Ca. 20 år tidligere fotograferede jeg disse:

[image]
KFAs åbne godsvogne ved Gittervej, 1965 (nm).

Nyttige links om Frihavnen:

http://da.wikipedia.org/wiki/K%C3%B8benhavns_Frihavn
http://www.havnebaner.dk/home/frihavnen
Bonus: http://images.kb.dk/present?id=dt013073&sys=000008322&bas=kbb01

Desuden har der været flere indlæg om Frihavnen her på forum, bl.a. om såvel jernbanetrækkraft som Frihavnens rutebiler, brug evt. søgefunktionen.

Bedste hilsener
Niels

Avatar

Københavns Frihavns- og Stevedoreselskab A/S - 1985

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 13/4 2012, 21:52 (4398 dage siden) @ Niels Munch

God fredag aften,

[image]
KFS nr. 3 og Sentinel, 13.04.1985 (nm).

God herlig fredag aften, Niels :-)

Jeg synes nok, at jeg kunne genkende dit billede af den herlige Sentinel-traktor et-eller-andet sted fra.
Der er altså et eller andet "nuttet" over den traktor - den kunne godt ligne lidt et lokomotiv fra et begynder-startsæt med to godsvogne, transformator og skinnekreds til.
Det kunne være lidt sjovt at bygge den i 1:87 - er der nogen, der har en tegning af den ?.
(Det er en skam, at Trianglen ikke fik sig et godt otium efter "pensioneringen", ligesom Sentinel'en heldigvis gjorde).

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Københavns Frihavns- og Stevedoreselskab A/S - 1985

af Henrik Høvring @, 22/4 2012, 16:41 (4390 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hvad skete der med Triangel,
Jeg kørte som rangermand fra 79 med sentinel og triangel, og senere OK og mh
Hilsen henrik

Københavns Frihavns- og Stevedoreselskab A/S - 1985

af Gæst, 14/4 2012, 11:22 (4398 dage siden) @ Niels Munch

Tak for billed nr. 2

Det er sjældent jeg har set Frihavn stationens perroner og spor fotograferet med farvefoto, og FØR Dan-link.

Københavns Frihavns- og Stevedoreselskab A/S - 1985

af Svend Jensen, 15/4 2012, 14:55 (4397 dage siden) @ Niels Munch

Tak for dette indlæg med en masse billeder! Det er virkelig spændende!

Avatar

Københavns Frihavns- og Stevedoreselskab A/S - materiel

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 16/2 2013, 13:43 (4090 dage siden) @ Niels Munch

Jeg er ved at samle oplysninger om KFA´s rullende materiel. Her er, hvad jeg har fundet ud af indtil videre:

Damp:
KFA 1: Neilson 4754/1894. Udr. 1933
KFA 2: Neilson 4857/1895. Udr. 1933
KFA 3: Hartmann 2309/1897. Udr. 1933
KFA 4: O&K 8320/1920

Motor:
KFA 1: Triangel 1367/1932. Solgt 1966 til GM i Sydhavnen. Solgt 19?? til SSB. Marslev 2013.
KFA 2: Triangel 1368/1932. Oph. 1971
KFA 3: Triangel 1369/1933. Solgt 19?? til SSB. Pedersborg 2013.
KFA 4: triangel 1370/1933. Solgt 1937 til DSB (Traktor 70).
KFA uden nummer: Sentinel ????/196?.
KFA uden nummer: Købt 19?? fra DdS.

Hvem kan hjælpe med yderligere oplysninger?

--
[image]

Københavns Frihavns- og Stevedoreselskab A/S - materiel

af OD, Od ⌂, 16/2 2013, 14:18 (4090 dage siden) @ Tommy Nilsson

KFA uden nummer: Sentinel ????/196?.

1962 - Marslev.

Københavns Frihavns- og Stevedoreselskab A/S - materiel

af OD, Od ⌂, 16/2 2013, 14:34 (4090 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg er ved at samle oplysninger om KFA´s rullende materiel. Her er, hvad jeg har fundet ud af indtil videre:

Motor:
KFA 1: Triangel 1367/1932. Solgt 1966 til GM i Sydhavnen. Solgt 19?? til SSB. Marslev 2013.

1981-1989 DDS
1989-2006 FDSB/SSB
2006 Til Marslev

KFA 3: Triangel 1369/1933. Solgt 19?? til SSB. Pedersborg 2013.

1987-2008 FDSB/SSB
2008 Til Pedersborg

Hvem kan hjælpe med yderligere oplysninger?

MH 374:
1999-2005 CMP
2005-2010 EJK
2010 Ophugget

MH 378:
2002-2005 CMP
2005 Ophugget

Med P 917 over Sjælland
Med P 917 over Sjælland

Lars B. Christensen har igen været i avisarkivet og har fundet denne levende beretning i Dagens Nyheder en søndag i 1935. I artiklen beskriver journalisten, hvilken oplevelse det var, at køre med på maskinen fra København til Korsør.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak