Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

BD vognen i IC tog...? (Generelt)

af Jan Bøgedal Slundt @, 10/7 2012, 08:24 (4318 dage siden)

Hej rødder...

Det er jo kendt af de fleste her, at BD vognen ikke kørte i IC tog..!! Men det rygtes at BD vognen var fast vogn i stammen i IC toget til Esbjerg i 80'erne. Er det rigtigt, og hvis det er, hvorfor...???

mvh.

Jan

BD vognen i IC tog...?

af Allan Eriksen, 10/7 2012, 09:16 (4318 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Jeg tror det drejer sig om det tog der hed Englænderen, toget var ikke IC tog men blev naturligvis kørt af blandt andet vogne til IC tog. Ligesom Nordpilen også kørte med BD vogne AB vogne og B vogne.

m.v.h.

Allan

BD vognen i IC tog...?

af Allan Eriksen, 10/7 2012, 14:39 (4318 dage siden) @ Allan Eriksen

Jeg vil lige bemærke at på et tidspunkt i mange år der var et IC løb til Esbjerg der blev kørt af prototypelyntoget (Apo toget)

Venlig hilsen

Allan

BD vognen i IC tog...?

af KimC, 10/7 2012, 10:34 (4318 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej rødder...

Det er jo kendt af de fleste her, at BD vognen ikke kørte i IC tog..!! Men det rygtes at BD vognen var fast vogn i stammen i IC toget til Esbjerg i 80'erne. Er det rigtigt, og hvis det er, hvorfor...???

Jeg har en gang siddet i en BD vogn i Nordpilen fra Aalborg til TInglev, og mener at have set BD i dette tog ved andre lejligheder. Så vidt jeg erindrer var Nordpilen nærmest blot et IC tog med vogne der blev videreført syd for grænsen, men om det var et officielt IC eller ej kan jeg ikke huske.

Avatar

BD vognen i IC tog...?

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 10/7 2012, 11:08 (4318 dage siden) @ KimC

I en køreplan fra 1981 er IC 331 med afgang fra Padborg kl. 12.05, også benævnt "Nordpilen". Nordpilen var tilsyneladende en del af et IC-tog.

Hilsen
Henrik

--
[image]

BD vognen i IC tog...?

af Georg Schmidt, 10/7 2012, 14:33 (4318 dage siden) @ Henrik Thomsen

Eksprestog 330 "Nordpilen" indgik i IC-systemet fra K 74 med faste minuttal fra Århus og sydpå. Minuttallene for stationerne nord for Århus blev først "nogenlunde faste" fra K 79. Fra K 79 blev tog 330 betegnet IC 330 Frederikshavn-Padborg og "endvidere "Nordpilen" Frederikshavn-Hamburg". Der var BD-vogn med Fra Frederikshavn og fra K 75 i en periode sogar en yderligere fra Århus. BD-vognene blev brugt til gods og især ekspresgods til udlandet. Nordpå blev den ene BD afkoblet i Fredericia og fandt så i løbet af natten i tog 7435 tilbage til Århus så den kunne være klar til en ny tur til Hamburg.

Hilsen Georg

Avatar

BD vognen i IC tog...?

af Per Hauberg, 11/7 2012, 19:30 (4317 dage siden) @ Georg Schmidt

Den med BD ( 2 BD) i 330 for ekspresgodsets skyld skriver jeg under på.
Donnerwetter, så mange fragtbreve jeg har ekspederet i min grønne ungdom på ekspreshuset i Aarhus - Stort set hver dag kæmpe ladninger af orkideer - oftest til Schweiz, og guldfisk til mange destinationer i Europa, -hovedsageligt Sydtyskland. -Og begge disse to faste afsendere havde for vaner at komme i sidste øjeblik.

vh

P.

Avatar

BD vogn i IC-tog til Esbjerg var standard!

af mss ⌂, 10/7 2012, 11:55 (4318 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

IC-løbet København-Esbjerg var i øvrigt et af de sidste (hvis ikke DET sidste) IC-løb med rødt materiel.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

BD vogn i IC-tog til Esbjerg var standard!

af Allan Eriksen, 10/7 2012, 14:47 (4318 dage siden) @ mss

Jeg syntes man kan misforstå ovennævnte tekst lidt, en BD vogn var ikke standard i en IC stamme, jeg mener stadig at det kun var Englænderen og Nordpilen der kørte med BD vogn, måske har der undtagelsvis været BD vogn i andre IC tog, men det hørte da til undtagelserne, hvis jeg husker rigtigt.

Venlig IC hilsen

Allan

Avatar

BD vogn i IC-tog til Esbjerg var standard!

af mss ⌂, 10/7 2012, 18:16 (4318 dage siden) @ Allan Eriksen

De Esbjerg-tog jeg mener, var på København H annonceret som IC tog, og afveg svjv. Kun ved deres kortere stamme på 4-5 vogne, inkl. en BD-vogn.
Nordpilen var et internationalt tog og Englænderen igen i en helt tredje kategori, da den udover BD vognen også indeholdte helt andre vogntyper.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

BD vogn i IC-tog til Esbjerg var standard!

af Jan Bøgedal Slundt @, 10/7 2012, 22:27 (4318 dage siden) @ mss

Hej igen rødder.. :-)

Jeg mener at oprangeringen fra Kbh. til Esbjerg var MZ/ME 3-5 lokal vogne f.eks. Bn/Bg/B - BD - B - BK - B - A... muligvis ikke som et rigtigt IC Tog, men det indgik i IC "planen" - men det jeg reelt efterlyser er, hvad var oprangeringen til Esbjerg i perioden 1/1 1983 - 31/12 1990 på Sjællands siden fra Kbh. til Korsør.
Men een ting står fast BD vognen var langt fra standard i IC-tog, men der var vist denne ene undtagelse...??

mvh.

Jan

BD vogn i IC-tog til Esbjerg var standard!

af Georg Schmidt, 10/7 2012, 23:17 (4318 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej Jan
Hvis vi tager sommerkøreplanen 1983 var der fire hurtige forbindelser til Esbjerg. MA-lyn 123 afg, kl 8.10 fra København, IC 135 afg 10.00, Tog 443 "Englænderen" afg kl 11.50 og IC 159 afg kl 15.00.
Når vi kommer op i firserne bliver det desværre lidt for "nyt" for mig:-D , men jeg har fundet en oprangeringsplan fra sommer 79 og selve systemet er ikke ændret meget til 83 (tror jeg).
I sommer 79 var oprangeringen for IC 135 fra Kh midt på ugen: Lok B17 B16 B15 B14 B13 Bk12 Ag11 hvoraf vognene 11 til 15 overførtes og videre til Esbjerg.

IC 159: lok B18 B17 B16 B14 B13 Bk12 A11 hvoraf 11 til 14 overførtes.

Tog 443 er mere interessant: Lok BD24 B23 Bk22 AB21/Esbjerg.

Mon ikke det er "Englænderen" du tænker på.

[image]

Hilsen Georg

BD vogn i IC-tog til Esbjerg var standard!

af Georg Schmidt, 11/7 2012, 01:17 (4317 dage siden) @ Georg Schmidt

Ups, jeg glemte i farten to forbindelser mere til Esbjerg i sommer 83. Selvfølgelig aftenlyntoget L 175 Syd-Vestjyden afg Kh 17.10 samt det sene IC 191/691 som ved afgangen fra København kl 20.00 i 79 bestod af Lok Bk15 AB14 B12 AB11. Toget blev delt i Fredericia og vognene 14 og 15 blev videreført til Esbjerg som IC 691 og vogn 11 og 12 fortsatte til Århus i 191. Med hensyn til BD-vognen kan jeg ikke forestille mig den anvendt andre steder end i "Englænderen".
Mvh
Georg

BD vogn i IC-tog til Esbjerg var standard!

af Jan Bøgedal Slundt @, 11/7 2012, 01:36 (4317 dage siden) @ Georg Schmidt

:-) okay, jeg må vel bøje mig... det er nok englænderen jeg kan huske :-) men den kørte i en IC lignende plan :-)

Avatar

BD-vogn i "Englænderen" 1984

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 18/7 2012, 00:49 (4311 dage siden) @ Georg Schmidt

Tog 443 er mere interessant: Lok BD24 B23 Bk22 AB21/Esbjerg.

Mon ikke det er "Englænderen" du tænker på.

Dette postkort er p.t. til salg på QXL. Sælger anfører, at der er tale om MY 1133 "med bådtoget "Englænderen" ved Middelfart 1984" og at postkortet er udgivet af "Lokomotivklubben 1992". Det må vel være KLK.

Fotograf er ikke angivet.

Så vidt jeg kan se, er vognen op til maskinen en BD og toget må være på vej mod Nyborg Færge.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

BD vognen i IC tog...?

af Hedegaard, 12/7 2012, 21:21 (4316 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Jeg begriber faktisk ikke hvorfor BD-vognene ikke indgik fast i alle IC-tog.
Jeg husker tydeligt sommer-sæsonerne, hvor IC-togene var proppede med sommerhusgæster mod Jylland. Det var noget at et puslespil at få plads til den ekstra baggage, og op til flere gange undervejs kunne man høre togføreren, der bad folk om at fjerne deres baggage fra sidegangen.
Og hvad med folk med cykler og barnevogne?

De ældre rejsegodsvogne (CAE) blev da, så vidt jeg ved, flittigt anvendt i de store eksprestog før K74 trådte i kraft.

BD vognen i IC tog...?

af Svend, 12/7 2012, 21:36 (4316 dage siden) @ Hedegaard

Jeg begriber faktisk ikke hvorfor BD-vognene ikke indgik fast i alle IC-tog. Jeg husker tydeligt sommer-sæsonerne, hvor IC-togene var proppede med sommerhusgæster mod Jylland. Det var noget at et puslespil at få plads til den ekstra baggage, og op til flere gange undervejs kunne man høre togføreren, der bad folk om at fjerne deres baggage fra sidegangen. Og hvad med folk med cykler og barnevogne?

Skulle folk så bare placere deres pik-pak i BD-vognen og håbe på, at det også var der, når de kom frem til bestemmelsesstationen? Cykler skulle dengang indskrives som rejsegods/bagage, men man kunne jo selvfølgelig have fundet på andre regler - men tiden var vist ikke til det.

--
Svend

Indsend billeder
Maribo Sukkerfabrik
Maribo Sukkerfabrik

A/S Maribo Sukkerfabrik blev grundlagt i 1896 af Storkøbmand C. A. Quade i Maribo og to store københavnske firmaer. Allerede to år senere blev fabrikken solgt til De danske Sukkerfabrikker og i denne koncern fungerede fabrikken frem til nedlæggelsen i 1963.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak