Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Ukendt kasse med balise på Sprogøvej trinbræt - lemvigbanen (Jernbanen i dag)

af T. Rithmester ⌂, Struer, 13/7 2012, 21:18 (4307 dage siden)

Jeg var i dag et smut i Thyborøn.
På Sprogøvej trinbræt var der denne gule kasse med tilhørende balise i sporet.
Nogen der ved hvad den er til ? Der er jo ikke umiddelbart nogle overkørsler eller signaler i nærheden.

[image]
[image]

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Ukendt kasse med balise på Sprogøvej trinbræt - lemvigbanen

af KimC, 13/7 2012, 22:11 (4307 dage siden) @ T. Rithmester

86N er et overkørselsnummer på grenen Lemvig - Thyborøn. Det kan være den på Jagtvej, eller også er der kommet et varslingsanlæg ved kirken, hvor der før bare har været en helt ubevogtet passage. Jeg kan ikke huske numrene præcist, men overkørslerne i Thyborøn har firsernumre+N, hvis ikke de har lavet det hele om siden jeg var der sidst.
Den tingest der ligger på indersiden af skinnen er bare en retningsfølsom flangedetektor.

Avatar

Ukendt kasse med balise på Sprogøvej trinbræt - lemvigbanen

af T. Rithmester ⌂, Struer, 13/7 2012, 22:15 (4307 dage siden) @ KimC

86N er et overkørselsnummer på grenen Lemvig - Thyborøn. Det kan være den på Jagtvej, eller også er der kommet et varslingsanlæg ved kirken, hvor der før bare har været en helt ubevogtet passage. Jeg kan ikke huske numrene præcist, men overkørslerne i Thyborøn har firsernumre+N, hvis ikke de har lavet det hele om siden jeg var der sidst.
Den tingest der ligger på indersiden af skinnen er bare en retningsfølsom flangedetektor.

Aha, tak for opklaringen.
Ja jeg ville jo have været forbi Thyborøn Kirke trinbræt også, men det glemte jeg dæleme :-(
For på krak's luftfoto ser man kun kryds ved overkørslen/overgangen ved kirken.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Ukendt kasse med balise på Sprogøvej trinbræt - lemvigbanen

af KimC, 15/7 2012, 08:10 (4306 dage siden) @ T. Rithmester

Nu har jeg tjekket i mit billedarkiv, men fandt ingen billeder oaf Ovk 86N Til gengæld har jeg et billed af kontrolsignalet for overkørslen på Harboørevej (næste efter den på Jagtvej) og den har nr 87N. Derfor må ovk 86N altså være den på Jagtvej.
Da jeg første gang var i Thyborøn i 1981 var det daddelæsker der stod for trafikken. De havde somme tider lidt svært ved at kortslutte sporisolationerne, især på første tur Søndag. Det skyldtes at der dengang var ca 22 timers pause i køreplanen før første tog søndag. Klimaet i Thyborøn kan lave meget rust på et skinnehoved på den tid. Man havde forsøgt at afhjælpe problemet ved at lave en ca 50 cm langsgående elektrodesvejsning på skinnehovedet. Det var før spormoderniseringen, dengang svellerne hang ved skinnerne vha søm. Om sporisolationerne var til at slukke perronsignalerne eller til overkørslerne fandt jeg aldrig helt ud af.

Avatar

Ukendt kasse med balise på Sprogøvej trinbræt - lemvigbanen

af T. Rithmester ⌂, Struer, 15/7 2012, 21:40 (4305 dage siden) @ KimC

Jeg siger endnu engang tak for supplerende info :-)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Ukendt kasse med balise på Sprogøvej trinbræt - lemvigbanen

af QpoX ⌂, 15/7 2012, 22:03 (4305 dage siden) @ KimC

Nu har jeg tjekket i mit billedarkiv, men fandt ingen billeder oaf Ovk 86N Til gengæld har jeg et billed af kontrolsignalet for overkørslen på Harboørevej (næste efter den på Jagtvej) og den har nr 87N. Derfor må ovk 86N altså være den på Jagtvej.
Da jeg første gang var i Thyborøn i 1981 var det daddelæsker der stod for trafikken. De havde somme tider lidt svært ved at kortslutte sporisolationerne, især på første tur Søndag. Det skyldtes at der dengang var ca 22 timers pause i køreplanen før første tog søndag. Klimaet i Thyborøn kan lave meget rust på et skinnehoved på den tid. Man havde forsøgt at afhjælpe problemet ved at lave en ca 50 cm langsgående elektrodesvejsning på skinnehovedet. Det var før spormoderniseringen, dengang svellerne hang ved skinnerne vha søm. Om sporisolationerne var til at slukke perronsignalerne eller til overkørslerne fandt jeg aldrig helt ud af.


Ovk. 86 ligger før I-signalet til Thyborøn.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak