Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Diesellyd fra S-tog (Generelt)

af Casper @, 20/7 2012, 15:41 (4316 dage siden)

Jeg kørte i denne uge med et S-tog, som lavede en pæn diesel-larm, da det holdt på Kh. Det fortsatte mens den kørte, så det var altså ikke en eller anden motor andensteds.

Som en anden bemærkede, så lød det næsten som en fiskekutter - eller snarere en dieselmotor i tomgang. Lyden ændrede sig ikke under kørsel.

Da jeg stod ud kunne jeg læse at der stod "Hjælpekompressor" under døren på det pågældende sted i togsættet. Så vidt jeg kunne se var der kun én hjælpekompressor i et togsæt.

Mon det var hjælpekompressoren der kørte - og hvad bruges den til?

Jeg ville gætte på luft til bremsesystemet hvis toget henstår uden spænding - men mon nogen havde glemt at slukke den?

Diesellyd fra S-tog

af Allan Eriksen, 20/7 2012, 15:45 (4316 dage siden) @ Casper

Mig bekendt er 4G s-tog ikke udstyret med trykluftbremser, er det ikke en form for hydralik de bruger til bremserne??

Venlig hilsen

Allan

Diesellyd fra S-tog

af Søren Jakobsen, Randers, 20/7 2012, 18:27 (4316 dage siden) @ Allan Eriksen

Mig bekendt er 4G s-tog ikke udstyret med trykluftbremser, er det ikke en form for hydralik de bruger til bremserne??

Korrekt

Diesellyd fra S-tog

af KimC, 20/7 2012, 19:04 (4316 dage siden) @ Allan Eriksen

Men de har luftaffjedring?

Diesellyd fra S-tog

af Allan Eriksen, 20/7 2012, 19:20 (4316 dage siden) @ KimC

Bingo det var den jeg ikke kunne huske tak for oplysningen

Venlig fredags hilsen


Allsn

Avatar

Diesellyd fra S-tog

af Erik H, Frederikssund, 20/7 2012, 19:22 (4316 dage siden) @ KimC

Ja det mener jeg bestemt at de har.
Jeg mindes for nogle år siden, at et nedbrudt 4G S-tog skulle trækkes til Høje Tåstrup, men såvidt jeg husker skete der noget, der absolut ikke skulle være sket, nemlig at det afsporede, mellem. Enghave og Valby, vist nok pga. problemer med luftaffjedringen. Resultatet var at sporet ikke var farbart efter dette uheld, hvor lang tid ved jeg ikke, men jeg mener at 4G S-togene blev "grounded", i en periode.
Der er sikker nogle eksperter, der ved mere om denne hændelse.

Med venlig hilsen og god weekend
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Diesellyd fra S-tog

af KimC, 20/7 2012, 20:51 (4316 dage siden) @ Erik H

Der er sikker nogle eksperter, der ved mere om denne hændelse.

Jernbanetilsynet lavede en temmelig udførlig rapport. Det er et meget langt link, ved ikke om det kommer med her uden at knække.
Essensen var at togsættene mht til vrid i sporet var længere end det målvognen kunne måle, og uden luftaffjedring for stift til at kunne holde alle hjul på sporet.

http://hcl.dk/da/jernbane/havarirapporter/jernbanetilsynets-undersoegeler-1996-_-2004/~...

Avatar

Diesellyd fra S-tog

af Erik H, Frederikssund, 20/7 2012, 21:23 (4316 dage siden) @ Erik Olsen

Det var trods alt heldigt at 2. og 3. generations S-togene stadig var i drift på uheldstidspunktet. For hvad havde man gjort hvis der kun havde været 4. generions S-toge tilbage??? Konklusionen måtte være at S-togsdriften ville have ligget brak i henved et halv år

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Diesellyd fra S-tog

af Rolf Jensen, 20/7 2012, 21:51 (4316 dage siden) @ Erik H

Ej at glemme, da der blev fyldt forkert sand i 4g, det var beregnet til 2g, og det resultere i at et sporstopper i Hillerød blev påkørt. Det kostede også et par dage med korte tog.
Dette skete viste kun et par dage efter den første togulykke, hvor Linje E påkørte Linje B ved Holte St. Fordi føreren havde glemt at stoppe i tide, ude på vendesporet.

Avatar

Diesellyd fra S-tog

af Erik H, Frederikssund, 20/7 2012, 23:15 (4316 dage siden) @ Rolf Jensen

Jeg må tilstå én ting: hvad er forskellen "forkert" sand og "rigtigt" sand i denne forbindelse? Har det noget at gøre med den samlede togvægt? Jeg ved godt at 4g s-togene er lettere end 2g S-togene var.

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Diesellyd fra S-tog

af Rolf Jensen, 20/7 2012, 23:18 (4316 dage siden) @ Erik H

Jeg må tilstå én ting: hvad er forskellen "forkert" sand og "rigtigt" sand i denne forbindelse? Har det noget at gøre med den samlede togvægt? Jeg ved godt at 4g s-togene er lettere end 2g S-togene var.

Mvh.
Erik H

Jeg mener at sandet til 4g var fint, og det måtte godt være lidt grovere til 2g.

Diesellyd fra S-tog

af Allan C., 21/7 2012, 08:45 (4315 dage siden) @ Rolf Jensen

Jeg må tilstå én ting: hvad er forskellen "forkert" sand og "rigtigt" sand i denne forbindelse? Har det noget at gøre med den samlede togvægt? Jeg ved godt at 4g s-togene er lettere end 2g S-togene var.

Mvh.
Erik H


Jeg mener at sandet til 4g var fint, og det måtte godt være lidt grovere til 2g.

Jep, og fylder man det forkerte på så kan det ikke komme ud og ned på sporret.

Vh
Allan

Diesellyd fra S-tog

af Allan C., 21/7 2012, 08:53 (4315 dage siden) @ Casper

Jeg kørte i denne uge med et S-tog, som lavede en pæn diesel-larm, da det holdt på Kh. Det fortsatte mens den kørte, så det var altså ikke en eller anden motor andensteds.

Som en anden bemærkede, så lød det næsten som en fiskekutter - eller snarere en dieselmotor i tomgang. Lyden ændrede sig ikke under kørsel.

Da jeg stod ud kunne jeg læse at der stod "Hjælpekompressor" under døren på det pågældende sted i togsættet. Så vidt jeg kunne se var der kun én hjælpekompressor i et togsæt.

Mon det var hjælpekompressoren der kørte - og hvad bruges den til?

Jeg ville gætte på luft til bremsesystemet hvis toget henstår uden spænding - men mon nogen havde glemt at slukke den?

Et 4G tog bruger som allerede nævnt ikke luft til bremserne..

Hjælpekompressoren bruges til at hæve strømaftageren, hvis der ingen luft er på toget når toget rigges op.
Denne køre på batterispænding og er ved normal drift ikke i brug.

Togets hovedkompressor skal bruge 400V for at køre, og dette har man kun til rådighed når omformeren får 1650V fra køreledningen.

Vh
Allan

De danske Sukkerfabrikker
De danske Sukkerfabrikker

Aktieselskabet De danske Sukkerfabrikker (DdS) blev grundlagt i 1872 af finansmanden etatsråd C. F. Tietgen og blev snart en af Danmarks største virksomheder. Ved at bygge nye og opkøbe eksisterende sukkerfabrikker, fik DdS monopol på sukkerproduktion.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak