Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

PIGEN (Generelt)

af Allan Eriksen, 3/8 2012, 12:06 (4304 dage siden)

Jeg kører sommetider flere steder med tog på Sjælland og nogle steder, er det stadig pigen der melder, gå ikke over sporet der kommer tog. Jeg tænker tit på at nogle steder lyder den ikke så godt mere. Er nogen bekendt med om der kommer nyt anlæg der laver advarslen bedre i lyden, jeg er klar over at det ikke er overflødig med et sådant anlæg, hvad har man i udlandet af den slags eller er det bare Danmark der har noget sådant. Jeg mener i Sverige er der en mindre bom der spærrer og inden den lukker er der en klokke der ringer et lille stykke tid.

Venlig hilsen

Allan

PIGEN

af Hedegaard, 3/8 2012, 18:06 (4303 dage siden) @ Allan Eriksen

Lokalbanen har faktisk anskaffet en ny udgave af dette anlæg, hvor det er en mandlig stemme som annoncerer.

Er der egentlig nogle stationer tilbage i landet som har det HELT gamle anlæg? Dvs det som har en lidt ældre "rigsdansk" dame til at annoncere?
Mener at have hørt det på en af de nordjyske stationer.

PIGEN

af Allan Eriksen, 3/8 2012, 18:09 (4303 dage siden) @ Hedegaard

Jeg kører sommetider ad lille Syd til og fra Køge og jeg mener at både Lille Skensved Havdrup og Gadstrup har dette,

Med venlig hilsen

Allan

PIGEN

af Rolf Jensen, 3/8 2012, 22:39 (4303 dage siden) @ Allan Eriksen

Jeg mener det også bliver sagt i Hjørring, samt Lindholm, det var i påsken.

Da jeg var der i sidste uge, der var det jo togbus.

PIGEN

af Allan Eriksen, 4/8 2012, 08:44 (4303 dage siden) @ Woodi

Av jeg vidste ikke der var en internetside med toglyde, jeg takker for linkene.

Det er vel mange år siden det system med pigen blev sat i søen, jeg syntes jeg har hørt om det i mange mange år.

Venlig hilsen

Allan

PIGEN

af Hedegaard, 4/8 2012, 11:57 (4303 dage siden) @ Woodi


Men en mandlig stemme har jeg ikke endnu hørt.. :-|

Du finder den på de fleste Nordsjællandske lokalbanestationer.
Bla Fredensborg, Skævinge og Gørløse bruger den.

Avatar

PIGEN

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 6/8 2012, 17:35 (4300 dage siden) @ Woodi

Og så er der denne lidt "generte" privatbane kvinde..:
http://www.toglyde.dk/lyde/spor3.mp3

Den stemme virker bekendt! Skal vi holde os til den herskende stil ved billedgætterier, så bor indehaveren vist idag i Nordsjælland?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

PIGEN

af KimC, 4/8 2012, 07:56 (4303 dage siden) @ Allan Eriksen

Pigen bliver også kaldt "Marie". Mit første bekendtskab med Marie var i Laven engang midt i 70'erne. Jeg var vel 14 dengang, og kendte allerede noget til jernbaner, men ikke Marie. Jeg kom at stien fra Julsø, og ville over til Laven by. I samme øjebli jeg tog fat i lågen lød den gong, og "Gå ikke over sporet der kommer tog". Jeg troede at der sad en et sted der havde set at jeg var på vej over sporet, og slap forskrækket lågen, men stemmen fortsatte bare. Snart fandt jeg ud af at den her var automatisk.
Dengang havde man runde metalhøjttalere med gitter på begge sider, der var ikke noget varselslys, men højttalerne var suppleret med skilte hvor der stod "Pas selv på inden De går over sporet"

Få dage senere blev fjernstyringskablet gravet over, så Laven og Ry fskulle være lokalbetjente, foruden at et par overkørsler skulle bemandes. Desuden ankom et reparationshold der skulle reparere kablet, der var endvidere sket nogen skade i et releskab i Laven. En velvillig sikringsmester brugte et ledigt øjeblik på at vise mig hvordan Marie fungerer. Bag en plexiglasplade sad en messingskive, vel ca på diameter med de gamle single plader, men denne skive var bredere, og på yderfladen sa der noget der kunne mind eom et bånd fra en spolebåndoptager. Båndet blev holdt stramt af et fjederarrangement i skivens midte. For hver omgang skiven kører aktiverer den en kontakt, det er der hvr gogen starter sekvensen.
I Laven kræver alle indkørselstogveje assistance af Marie.
Når der skal fastlægges en indkørselstogvej startes skiven, men højttalerne siger ikke noget - eller næsten ikke. Der er indkoblet en modtand, og man kan faktisk godt høre marie på det tidspunkt hvis man lægger øret til højttalerne. Formålet med det er at der sidder et målekredsløb der kontrollerer at båndet kører, forstærkeren virker, og at der er forbindelse til højttalerne. Først da kan der komme grønt i I signalet.
Når så toget kommer, bliver modstanden koblet ud, men først når skiven med båndet passerer det sted hvor kontakten aktiveres således at man starter det rigtige sted i sekvensen. Derimod stoppede Marie midt i en sætning, hvilket kunne føre til feks: "[dong] Gå ikke over sporet der komer tog! [dong] Gå!" Lidt uhensigtsmæssigt fordi Marie faktisk stoppede før toget kom til overgangen når der var indkørsel fra Silkeborg til spor 2.

Snart fandt jeg ud af at der på hverdagsaftener kom et stort godstog gennem Lavenmed retning mod Skanderborg. Dette tog var gennemkørende i Laven, men dengang var U signalerne mod Skanderborg ikke til at se fra stationen på grud af træer - hvilket sikringsmesteren også gjorde indsigelser mod. For mig var det en oplevelse at se dette ganske lange tog, fremført af MZ komme buldrende. På grund af landskabet kunne man ikke høre toget før det var omkring F signalet til Laven, og U signalerne mod Skanderborg var jo ikke til at se. Men ved at lytte til om Marie var i beredskab kunne jeg lure om der var sat signal for godstoget.

På vej hjem fra Laven kom vi forbi Jelling og skulle da med KLK's veterantog. Der har de også en marie, som dg kun siger noget når der køres i spor 1. Jeg lagde mærke til at Marie her startede midt i sætningen således: "Der kommer tog [dong] Gå ikke over sporet der komer tog! (undsoweiterundsoweiter)". Måske forskellige sikringsmestres opfattelse af hvordan tingesten skulle indstilles.

PIGEN

af Allan Eriksen, 4/8 2012, 09:01 (4303 dage siden) @ KimC

Pudsigt det er Laven du henviser til, idet jeg som barn, det var vel 1957 eller 1958, der var jeg med mine forældre i et sommerhus et stykke udenfor Laven station, der var en overkørsel og et ledvogterhus, vejen gik dengang ud til nogle sommerhuse. Jeg har været forbi med toget for en fem seks år siden og der er stadig sommerhuse, men væsentlig nyere end dengang.

Apropos godstog dengang var der daglig (såvidt jeg husker) et tog fra brunkulslejerne og jeg mener de kørte til Århus. Det blev trukket af et ældre diesellokomotiv, det var før MY og MX var kommet på banen. Men kan det passe det hed MX, fortaber sig lidt i hukommelsen jeg var jo kun otte eller ni år.

Men jeg kom lidt bort fra emnet Jeg kan nu ikke huske om der dengang var disse varslingsanlæg på stationerne hvor der var overgang til anden perron som Marie/pigen kært barn har sikkert haft mange navne rundt omkring. Disse ferier i min barndom får mig til at huske at når jeg besøgte en station. Det var den der meldte der kom tog, det forstod jeg ikke helt rigtig dengang, men en erindring om fordums jernbanedrift.

Med venlig hilsen og god weekend

Allan

Avatar

PIGEN

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 4/8 2012, 13:07 (4302 dage siden) @ KimC

Dengang havde man runde metalhøjttalere med gitter på begge sider, der var ikke noget varselslys, men højttalerne var suppleret med skilte hvor der stod "Pas selv på inden De går over sporet"

Jeg er ikke i nærheden af mit arkiv, så frit efter hukommelsen: Højttalerne var oprindeligt suppleret med nogle "drejeskilte". De var udformet som et rør, der var placeret vandret og vendende den lange side ud mod perronen. Røret var delvist gennemsigtigt og inden i røret sad en "rulle", der kunne drejes rundt, således, at der kunne vises to forskellige tekster ud mod perronen - alt efter om man måtte gå over eller ej. Jeg kan ikke huske de nøjagtige tekster. Men kan kan eksperterne på Forum sandsynligvis.

Mekanikken i disse "drejeskilte" har nok været lidt følsom og har været grund til, at ordningen, der jo i øvrigt var god for døve, blev erstattet af "discount" udgaven med at man selv skal passe på, inden man går over sporet.

Sætningen er retorisk i øvrigt lidt interessant. For ved at inkludere ordet "selv" indikeres, at der engang har eksisteret en ordning, hvor man ikke selv skulle passe på.

"Pas på, inden De går over sporet" giver ingen historik. Men det gør "Pas selv på, inden De går over sporet" (underforstået: For vi gør det ikke mere for Dem; men det gjorde vi i øvrigt engang).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

PIGEN

af Georg Schmidt, 4/8 2012, 13:55 (4302 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Mon ikke det er denne type du husker Thomas, scan fra Sodb side fra 9/12 1962.
[image]
Mvh
Georg

Avatar

PIGEN

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 4/8 2012, 14:00 (4302 dage siden) @ Georg Schmidt

Mon ikke det er denne type du husker Thomas, scan fra Sodb side fra 9/12 1962.
[image]
Mvh
Georg

Kære Georg

Det er lige præcis den type, jeg husker. Det foresvæver mig, at billedet skulle være fra Hjulby? Det er i hvert fald en lidt atypisk svelleperron, vi ser ved spor 3.

Bedste hilsner

Thomas

PIGEN

af Woodi, 4/8 2012, 15:45 (4302 dage siden) @ Georg Schmidt

lige nøjagtigt den model, med teksten "Overgang" og drejende til "Pas På Toget" havde vi på Pjedsted St. i mange år, jeg har aldrig observeret at den skulle være fejlfuld eller defekt, kun at et lys en gang i mellem var gået.

--
[image]

Avatar

PIGEN

af T. Rithmester ⌂, Struer, 4/8 2012, 13:15 (4302 dage siden) @ KimC

Pigen bliver også kaldt "Marie". Mit første bekendtskab med Marie var i Laven engang midt i 70'erne. Jeg var vel 14 dengang, og kendte allerede noget til jernbaner, men ikke Marie. Jeg kom at stien fra Julsø, og ville over til Laven by. I samme øjebli jeg tog fat i lågen lød den gong, og "Gå ikke over sporet der kommer tog". Jeg troede at der sad en et sted der havde set at jeg var på vej over sporet, og slap forskrækket lågen, men stemmen fortsatte bare. Snart fandt jeg ud af at den her var automatisk.
Dengang havde man runde metalhøjttalere med gitter på begge sider, der var ikke noget varselslys, men højttalerne var suppleret med skilte hvor der stod "Pas selv på inden De går over sporet"

Det må være sådan nogle som stadig findes i Kvissel:
Varslingsanlæg ved perronovergang på Kvissel station

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Avatar

PIGEN

af Morten Larsen, Nørresundby, 4/8 2012, 13:35 (4302 dage siden) @ T. Rithmester

Pigen bliver også kaldt "Marie". Mit første bekendtskab med Marie var i Laven engang midt i 70'erne. Jeg var vel 14 dengang, og kendte allerede noget til jernbaner, men ikke Marie. Jeg kom at stien fra Julsø, og ville over til Laven by. I samme øjebli jeg tog fat i lågen lød den gong, og "Gå ikke over sporet der kommer tog". Jeg troede at der sad en et sted der havde set at jeg var på vej over sporet, og slap forskrækket lågen, men stemmen fortsatte bare. Snart fandt jeg ud af at den her var automatisk.
Dengang havde man runde metalhøjttalere med gitter på begge sider, der var ikke noget varselslys, men højttalerne var suppleret med skilte hvor der stod "Pas selv på inden De går over sporet"


Det må være sådan nogle som stadig findes i Kvissel:
Varslingsanlæg ved perronovergang på Kvissel station

Skiltene "Pas selv på inden de går over sporet" er som regel opsat ved siden af varslingsanlæggene - der iøvrigt selv har påmonteret et "Pas På"-skilt, som vist på billedet.

I "mit domæne" er der varslingsanlæg ("Tude-Marie") på følgende stationer:

Kvissel, Sindal, Hjørring, Vrå, Lindholm og Skørping.
Iøvrigt blev nuværende varslingsanlæg på Skørping station opsat for ganske få år siden.

--
Mvh Morten L.

PIGEN

af KimC, 4/8 2012, 15:29 (4302 dage siden) @ Morten Larsen

Det må være sådan nogle som stadig findes i Kvissel:
Varslingsanlæg ved perronovergang på Kvissel station

De højttalere der var i Laven dengang i 1970'erne (og forøvrigt også i bl.a. Ry) var af samme type som den der ses på billedet fra Hjulby, de lignede fuldstændigt de højeste der hv rmanden står, men der var ikke noget rør med drejeskilt nedenunder. De stod også på hver sin side af overgangen, men den ene var drejet 90° i forhold til den anden. Dengang var der ikke nogen form for visuel varsling.

ContecRailSvenska-lok
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak