Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Pt. ingen S.tog (Generelt)

af Rolf Jensen, 11/12 2012, 12:22 (4172 dage siden)

Klippet fra DSB's intranet:

Ingen S-tog kører lige nu - bortset fra Ringbanen
11-12-2012
Sideindhold
En fejl på en køreledning har beskadiget pantograferne på flere S-togsæt, hvilket gør, at de ikke kan køre. En pantograf sidder på taget af S-togene og sørger for, at der er strøm fra køreledningen. Banedanmark arbejder på at finde og udbedre fejlen.

Banedanmark har derfor valgt at stoppe S-togsdriften bortset fra på Ringbanen, indtil fejlen er fundet og udbedret.

Vi har bestilt buser, som kommer til at køre på følgende måde:

København H- Køge
Valby- Høje Taastrup
Valby- Frederikssund
Svanemøllen- Farum
Hellerup- Hillerød
Hellerup- Klampenborg

Antallet af busser er begrænset, så der kan opstå pladsmangel og lang ventetid.

Vi knokler for at få togene ud at køre så hurtigt som muligt, men vi kan desværre ikke på nuværende tidspunkt sige noget om hvor længe der vil gå. Info-S opdaterer løbende trafikinformationen på dsb.dk/trafikinfo.

Pt. ingen S.tog

af Niels Bak, 11/12 2012, 13:55 (4172 dage siden) @ Rolf Jensen

Den forklaring virker underlig. Man må da kunne se på hvilke linjer, det er, der er blevet beskadiget, og så nøjes med at aflyse på den relevante strækning. Hvis det er flere linjer, så er problemet på centralafsnittet, og så kunne man jo i det mindste køre ind til Ny Ellebjerg, Valby, Ryparken og Hellerup, så skift til Ringbanen ville være mulig. Det ville give tog til i hvert fald nogen af passagererne....

Pt. ingen S.tog

af steenth, 11/12 2012, 14:11 (4172 dage siden) @ Niels Bak

Den forklaring virker underlig. Man må da kunne se på hvilke linjer, det er, der er blevet beskadiget, og så nøjes med at aflyse på den relevante strækning. Hvis det er flere linjer, så er problemet på centralafsnittet, og så kunne man jo i det mindste køre ind til Ny Ellebjerg, Valby, Ryparken og Hellerup, så skift til Ringbanen ville være mulig. Det ville give tog til i hvert fald nogen af passagererne....

Man ved endnu ikke hvor fejlen er... så alle linier er i spil.

Pt. ingen S.tog

af Casper, 11/12 2012, 16:49 (4172 dage siden) @ Niels Bak

Hvis det er flere linjer, så er problemet på centralafsnittet, og så kunne man jo i det mindste køre ind til Ny Ellebjerg, Valby, Ryparken og Hellerup

Det giver logisk mening, men jeg ved ikke om de turde stole på det.

I øvrigt ville jeg ønske Banedanmark og DSB ville holde sig fra ordet "knokle". Det er en slem floskel for tiden. "Knokle" plejer at betyde hårdt, kropsligt arbejde, men bruges kun af politikere og funktionærer, som ikke knokler.

Ligesom det er totalt tåbeligt at udråbe et stolt "Til tiden!" i højttalerne når toget ankommer til tiden. Jeg håber den formulering snart forsvinder igen.

Alle forsøgene på at udtrykke sig smart og moderne fører bare til at man mister autoritet, og så bliver kunderne endnu surere.

Det giver også et skær af dårlig undskyldning. Hvis man absolut skal fortælle passagererne at man holder for rødt signal, hver gang man gør det, vil mange opfatte det som om der er tale om en uregelmæssighed eller fejl. Hvis man lod være med at sige noget ville mange slet ikke bemærke det.

Pt. ingen S.tog

af Peter Roland Hansen, 11/12 2012, 17:21 (4172 dage siden) @ Casper

Når vi nu er i gang med teminologien, så er signalerne normalt sorte , men kan vise forskellige farver lys

Pt. ingen S.tog

af Gæst, 11/12 2012, 22:02 (4172 dage siden) @ Peter Roland Hansen

Når vi nu er i gang med teminologien, så er signalerne normalt sorte , men kan vise forskellige farver lys

Du mener vel at signalets baggrundsplade er malet sort. Et "sort signal" kan jo også betyde et slukket signal.

Pt. ingen S.tog

af kamo, 11/12 2012, 23:04 (4171 dage siden) @ Gæst

Du mener vel at signalets baggrundsplade er malet sort. Et "sort signal" kan jo også betyde et slukket signal.

"Sort signal" = slukket signal.

Pt. ingen S.tog

af Casper, 11/12 2012, 18:06 (4172 dage siden) @ Niels Bak

Den forklaring virker underlig. Man må da kunne se på hvilke linjer, det er, der er blevet beskadiget, og så nøjes med at aflyse på den relevante strækning. Hvis det er flere linjer, så er problemet på centralafsnittet, og så kunne man jo i det mindste køre ind til Ny Ellebjerg, Valby, Ryparken og Hellerup, så skift til Ringbanen ville være mulig. Det ville give tog til i hvert fald nogen af passagererne....

Det forlyder nu at man først indkredsede sig til linjen Farum-Køge og derefter et sted på Dyssegård-Svanemøllen. Så man har vel fulgt den logik du beskriver. Det gik bare lidt langsomt.

Jeg forstår nu ikke hvorfor det var nødvendigt at stoppe Kbh.-Køge. Hvis A var beskadiget, men ikke E, så måtte problemet være på Farumgrenen. Så burde H godt nok også være berørt, men det er jo ikke sikkert alle forbikørende tog har taget skade, ligesom man ikke ved hvor længe fejlen har været der.

Der findes en sensor ved Østerport som undersøger kulbanen på strømaftagerne:
Sådan afslører PantoInspect slidte kulbaner for DSB
Jeg ved ikke om den kan opdage alle typer fejl.

Avatar

Pt. ingen S.tog

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 11/12 2012, 21:46 (4172 dage siden) @ Casper

Der findes en sensor ved Østerport som undersøger kulbanen på strømaftagerne:
Sådan afslører PantoInspect slidte kulbaner for DSB
Jeg ved ikke om den kan opdage alle typer fejl.

Det er vel den der netop har opdaget fejlen efterhånden som togene er kørt forbi? Og når man så får et antal fejlregistreringer på kort tid - så har vi balladen!

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Pt. ingen S.tog

af Leif Jørgensen, København Ø., 11/12 2012, 21:49 (4172 dage siden) @ Casper

Ifølge Politiken har fejlen nået at beskadige en trediedel af strømaftagerne på S-togene. Det er jo en nået større andel end det, der færdes på Hareskovbanen til daglig, så fejlen må have været der over længere tid.

Nu er togene jo imidlertid ikke bundet til de enkelte linier, så hvis fejlen f.eks. er opstået i går kan tog fra linie A og H, der blev ramt der, godt have kørt på linie B, C eller E i dag, alt efter hvor de har overnattet. Følgen er at stadig flere tog er blevet ramt i takt med, at det var deres tur til at køre på Hareskovbanen, hvorefter de så er kommet over på andre linier med det resultat, at fejlen ikke længere kunne knyttes til en given linie eller strækning.

Med venlige fejl-hilsner
Leif Jørgensen

Pt. ingen S.tog

af Fysikeren, 12/12 2012, 11:08 (4171 dage siden) @ Leif Jørgensen

I starten var det så også kun linje A og E's sydlige del der var lukket ned, så kom de andre linjer lidt efter (undtagen F).

Avatar

Pt. ingen S.tog - pressemeddelelse

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 11/12 2012, 14:40 (4172 dage siden) @ Rolf Jensen

Pressemeddelelse:

"Passagerer henvises til togbusser, mens der arbejdes på højtryk for at lokalisere fejlen på S-togsnettet

Banedanmark arbejder intens på at lokalisere den fejl på S-togsnettet, der betyder, at alle linjer holder stille, bortset fra Ringbanen.

En lang række S-tog har fået beskadiget deres kørestrømsaftagere, og Banedanmark er sammen med DSB S-tog i gang med at tjekke S-togsnettet for at finde frem til, hvor fejlen er opstået for at undgå, at der sker yderligere skader flere steder på S-togsnettet.

For hurtigst muligt at lokalisere fejlen på S-togsnettet indsættes der nu enkelte S-tog i pendulfart mellem Dybbølsbro og Svanemøllen, ligesom der kører enkelte tog til og fra endestationerne på de forskellige strækninger til henholdsvis Dybbølsbro og Svanemøllen. Disse tog kører i lav fart og foretager inspektioner af S-togsnettet samtidig med, at Banedanmarks teknikere også sideløbende er i fuld gang rundt om på S-banen.

”Vi henviser fortsat passagererne til togbusserne og vil meget gerne opfordre folk til at tænke på, om de måske kan give en kollega et lift med hjem idag. Vi beklager meget generne"

"Vi kører nu med enkelte s-tog, der kører i lav hastighed og foretager inspektioner af S-togsnettet, samtidig med at vi har arbejdskøretøjer på skinnerne, der foretager visuelle inspektioner af kørestrømsanlægget for at finde fejlen så hurtigt som muligt,” siger sektionschef for S-bane Claus Bendix Christiansen.

Det er endnu for tidligt at sige, hvornår og i hvilken form S-togsdriften kan genoptages. Der meldes løbende ud.

For yderligere informationer kontakt Banedanmarks pressevagt på 82 34 13 13

For oplysninger vedrørende erstatningskørslen kontakt DSB’s pressevagt på 24 68 00 00"

Pt. ingen S.tog - pressemeddelelse

af kamo, 11/12 2012, 14:45 (4172 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Sakset fra Banedanmarks hjemmeside tirsdag den 11. december 2012 kl. 14:43:


S-togene begynder nu at blive sat i drift. Der vil blive kørt i 20-minuttersdrift på alle linjer, dog vil togdriften fortsat være indstillet mellem Svanemøllen og Farum og mellem København H og Køge.


Banedanmark er fortsat i gang med at lokalisere den fejl, der har beskadiget strømaftagerne på en række S-tog

Så der er lidt lys forude.

Indsend billederContecRailBillige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak