Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Weekendens juletog (Generelt)

af MY1146, 15/12 2012, 23:10 (4152 dage siden)
redigeret af MY1146, 16/12 2012, 00:01

Jeg var på jagt efter Vestsjællands veterantogs K 564 og DSB Museumstogs S 736 i dag. Heldigvis lå der stadig sne, så der var lidt julestemning over det.

Her er mine skud:

K 564 under omløb i Slagelse
[image]

S 736 i Tølløse
[image]

--
Mange hilsner fra Jacob
Lokomotivfører
[image][image]

Weekendens juletog

af Svend, 16/12 2012, 01:42 (4152 dage siden) @ MY1146

Meget hyggeligt med sådanne damptog anno 2012. Jeg kan se at personalet er klædt fornuftigt på (i orange tøj). Når det nu skal være så moderne, praktisk og sikkert, hvorfor fører lokomotiverne så ikke også triangel-lys?

For mit eget vedkommende tror jeg ikke, at jeg ville tage kameraet frem for at fotografere sådanne motiver. Det hele virker noget kunstigt. Så hellere tage billeder af almindelige tog i drift; de bliver også til historie en dag - den rigtige historie.

--
Svend

Weekendens juletog

af Jens MO-Møller @, 16/12 2012, 04:25 (4152 dage siden) @ Svend

Jeg kan kun være enig med dig! Orange er blevet tidens trend og det bliver nok kun værre i fremtiden; nutidens mennesker (publikum) accepterer det nødtvungent, men fremtidens mennesker vil opfatte det som normalt!

Venlig hilsen
Jens Møller

Avatar

Weekendens juletog

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 16/12 2012, 08:45 (4152 dage siden) @ Jens MO-Møller

Guys, jeg er for så vidt ikke uening - vi har jo samme problematik med veteranbilerne. Og især i et bonert land som Danmark er det sjældent man ser folk klæde sig tidstypisk. Vi er også nødt til at have blinklys på,selvom det kan laves meget diskret og alligevel opfylde formålet.
Det er en hårfin balancegang mellem nutidens krav,publikums forventninger og puristernes krav onm originalitet.
Årstiden taget i betragtning kan man ikke helt afvise at det har været termotøj, som man af hensyn til andre aktiviteter (eller job) kun har i orange model. Men man kunne jo godt have haft en blåtidstypisk kittel ud over.

Klubberne og Museumstog bliver nødt til at have fokus på formidling og publikums oplevelse end egen fornøjelse ved at køre futtog eller klubbens behov for klingende mønt til financiering af aktiviteterne.

Nu tror jeg nu nok at oplevelsen inde i vognene er mere tidstypisk korrekt.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Weekendens juletog

af Søren Jakobsen, Randers, 16/12 2012, 10:24 (4152 dage siden) @ Svend

Meget hyggeligt med sådanne damptog anno 2012. Jeg kan se at personalet er klædt fornuftigt på (i orange tøj). Når det nu skal være så moderne, praktisk og sikkert, hvorfor fører lokomotiverne så ikke også triangel-lys?

Ja, og diesellokomotiv, og moderne vogne. . . . Desværre synes mange at de er nogle fandens karle og super seje når de er iført orange fra top til tå. . . . Personeligt synes jeg det havde været fint om man kunne nøjes med at tage en orange vest på, når man rangerede. Det er mig ufatteligt at man ikke sætter en større ære i det man laver

S.

Weekendens juletog

af Schack, Odense, 16/12 2012, 11:04 (4152 dage siden) @ Søren Jakobsen

Hej Søren og andre.

Nu er det jo sådan at reglerne forskriver at al arbejde i og ved spor kræver påklædning Kat. 3. der opfylder EN 471.

Og færden i og ved spor kræver påklædning Kat. 2. der opfylder EN 471.

Kat. 2. Dækker over veste, jakker o. lign. i EN 471.
Kat. 3. er do. plus bukser.

Så det kan man altså ikke gøre ret meget ved....

Men vi er enige om at det er ikke en nødvendighed, når togpersonalet står på perronen eller når lokomotivpersonalet er på maskinen.

--
Med venlig hilsen
Peter Schack

Weekendens juletog

af MY1146, 16/12 2012, 20:28 (4151 dage siden) @ Schack

Og med Schacks vise ord, så stopper sikkerhedsbeklædningssnakken her!.

--
Mange hilsner fra Jacob
Lokomotivfører
[image][image]

Weekendens juletog

af Søren Jakobsen, Randers, 16/12 2012, 21:56 (4151 dage siden) @ MY1146

Og med Schacks vise ord, så stopper sikkerhedsbeklædningssnakken her!.

Hvorherre til hest, bare fordi andre og jeg påpeger at man er åbenbart fløjtende ligeglad med at give en så historisk oplevelse som muligt, er der jo ingen grund til at fare i flindt. Jeg spørger bare mig selv om, hvorfor man bruger store ressurser på at lave matriellet så historisk korrekt så muligt, og derefter lader folkene på maskinen klæde sig som moderne asfalt arbejdere. Jeg er helt enig i at man skal overholde reglerne, men det kunne man godt gøre på en noget mere proffesionel måde. . .

S.

Weekendens juletog

af martin, 16/12 2012, 22:32 (4151 dage siden) @ Søren Jakobsen

Kære Søren Jacobsen
Jeg kan KUN udtale mig for Vsvt`s vedkommenden.
Hvordan skulle man kunne lave det mere professionelt når der nu engang står at man skal bare orange tøj ved arbejde i og omkring sporet.
Herren på maskinen er rangerleder og skal derfor være med under omløb på Slagelse station.
Det virker på mig ret logisk det er ham der er tydelig på billedet da det er på hans lykke og fromme man bevæger sig rundt der.
Det er også en professionel måde at skille sig ud fra mellem dem der har en sikkerhedsfunktion og dem der (bare er klædt ud som togpersonale)
Når vi kommer op på banen mellem Høng og Gørlev bruger vi også vejvagter disse er naturligvis også klædt i orange tøj specielt i tåget og diset vejr som weekenden jo bød på.
Men ellers er jeg enige i at det skal være en total oplevelse og det skal se godt ud !
Mvh Martin

Weekendens juletog

af MY1146, 16/12 2012, 23:32 (4151 dage siden) @ Søren Jakobsen

Og tak til tøjministeren.
Jeg havde sådanset ikke hensigt i at starte endnu en latterlig diskution igen omkring forkert uniformering, for dem har vi haft så rigeligt af.
Jeg ville bare vise mine fotos, og med håb om at andre ville ligge deres juletogsbilleder ind her.

--
Mange hilsner fra Jacob
Lokomotivfører
[image][image]

Weekendens juletog

af kamo, 16/12 2012, 22:14 (4151 dage siden) @ MY1146

Hvornår er du blevet moderator eller webmaster? Så vidt jeg ved, er det KUN dem, som kan sige "STOP" for en diskussion.

Weekendens juletog

af Niels Munch, 16/12 2012, 22:23 (4151 dage siden) @ kamo

Vi kan vel alle have en mening om, hvornår bægeret er fyldt, ikke? Og mig bekendt har dette emne efterhånden været drøftet til trivialitet i dette forum i ordets sande betydning.

[image]

V.h.
Niels

Weekendens juletog

af MY1146, 16/12 2012, 23:22 (4151 dage siden) @ Niels Munch

Hørt!

--
Mange hilsner fra Jacob
Lokomotivfører
[image][image]

Weekendens juletog

af Theo, 16/12 2012, 22:43 (4151 dage siden) @ MY1146

Her er mine skud fra Juletoget Aarhus-Ryomgaard på Djurslands Jernbanemuseum, hvor K563 skulle vendes og forsynes med vand fra Juniorbrandkorpsets brandbil. De var desuden så flinke at køre i pendulfart med gæster fra stationen til museet.

Og ja, der er med masser af sikkerhedsveste, men jo, folkene fra DSBM er meget gode til at stille i den "originale" beklædning.

mvh
Theo

[image]

[image]
Drejeskiven havde sat sig fast, så der skulle arbejdes en del.

[image]

[image]

[image]

Weekendens juletog

af steen møller jensen, 17/12 2012, 10:37 (4151 dage siden) @ Theo

jeg kan kun tilslutte mig det martin skriver .. nu skal man jo også lige have for øje at tit når man ser en orange vest på et damplokomativ skal man jo ikke udelukke at det er lodsen .. og lodsens beklædning ligger ligesom ikke i vores hænder .. men lige i den givne situation på slagelse station så er sagen den som martin beskriver at det er vores rangerleder, og mig bekendt er det ikke unormalt at rangerlederen uanset hvilken veteranbane det er at han er iført orange vest eller jakke ,og når vi er på de større og meget trafikerede stationer så må proriteten af sikkerhed overgå alt andet, vi kan ikke tillade os andet , , man kan ikke frasige sig muligheden for at noget kan gå galt og at der kunne være en eller anden emsig person der kunne blive stødt hvis han så at vi ikke fulgte foreskrifterne .ënig ja det ville pynte så meget mere hvis vi kunne undgå orange beklædning .. men det må vi desværre bare afinde os med .. ( for god ordens skyld så er det mig der er lokofører på 564 på det omdiskuterede billede og jeg har IKKE oragne tøj på:-D )og så lige en anden ting .. det var pi... koldt og den det var den varmest jakke den stakkels mand havde:-D

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak