Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

DSB og Ansaldobreda ingår aftale om IC4/IC2

af Jens, 30 cm bag skærmen, 18/12 2012, 14:48 (4165 dage siden) @ MMT

Ja vi kender vel efterhånden allesammen udfaldet af det ræs der: så snart DSB har en chance for at trække sig ud af kontrakten misser de den...

Med venlig hilsen
Jens

DSB og Ansaldobreda ingår aftale om IC4/IC2

af A. Nissen, 18/12 2012, 16:11 (4165 dage siden) @ Jens

Hvorfor skriver du "misser den"? Er du sikker på, det er bedre for DSB, at opsige kontrakten? Hvad nu, f.eks., hvis der ikke er penge at komme efter hos den part, der har sviget kontrakten?

DSB og Ansaldobreda ingår aftale om IC4/IC2

af Woodi, 18/12 2012, 16:18 (4165 dage siden) @ A. Nissen

DSB er blot bange for, at de ind til videre 200 millioner kroner er spildte af de sidste 300 millioner på den i 2011 indgåede kontrakt på 500 millioner kroner på reservedelskøb-rabat for varekøb i det samlede konsortium, Finmeccanica S.p.A.

--
[image]

DSB og Ansaldobreda ingår aftale om IC4/IC2

af sorensen_dk, Tølløse, 19/12 2012, 10:31 (4164 dage siden) @ A. Nissen

For nylig var der i Ingeniøren en fin artikel om, hvordan ledelsen allerede i 2004 var advaret om Ansaldos inkompetance - de (ledelsen) havde dog travlt med at holde sig for ørerne og udrense de sidste med teknisk viden!

Når man ser noget underskrevet "DSB Kommunikation" ved man, at DJØF'ere og andet godtfolk HAR overtaget biksen, og facen kan fortsætte med uformindsket styrke - for skatteydernes regning.

Tom

DSB og Ansaldobreda ingår aftale om IC4/IC2

af A. Nissen, 19/12 2012, 13:36 (4164 dage siden) @ sorensen_dk

Jeg tror, det er et spørgsmål om "at redde, hvad reddes kan." Det er nemlig dyrere at opsige kontrakten, hvorefter alt er tabt - også det, der er betalt indtil da.
Der er nok ingen penge i den kasse, man evt. sagsøger - heller ikke de penge man selv har lagt i den.
Opsiger man kontrakten, har man derfor intet andet end en bunke jern. Derfor prøver man at hutle sig igennem og betale selv for en delvis færdiggørelse af projektet og derved dog få noget ud af stumperne hen ad vejen.

Problemet i den slags sager er, "at det må man ikke sige højt - det kan "Ane i Kæret" ikke få til at stemme med "en liter dårlig mælk fra købmanden." "Den må han jo bytte uden vrøvl - og så må det vel være det samme (gange fem milliarder), når sagen er et tog-projekt."

Læren for "små" købere af store projekter er, at man kun skal købe projekter hos gode leverandører og betale prisen - ellers skal man holde sig til færdige hylde-produkter. Har man først "stukket hånden i løvens gab" er der i den virkelige verden ingen vej tilbage, hvis leverandøren ikke kan/vil holde dampen oppe i projektet. Men sådan køber Ane jo ikke mælk hos købmanden - og købmanden har jo sit renommé at se til.
Men det må man som sagt ikke sige højt.

Avatar

DSB og Ansaldobreda ingår aftale om IC4/IC2

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 19/12 2012, 16:16 (4164 dage siden) @ A. Nissen

Problemet i den slags sager er, "at det må man ikke sige højt - det kan "Ane i Kæret" ikke få til at stemme med "en liter dårlig mælk fra købmanden." "Den må han jo bytte uden vrøvl - og så må det vel være det samme (gange fem milliarder), når sagen er et tog-projekt."

Den danske købelov - og så vidt jeg er orinteret også EU reglerne - er opdelt i en forbruger del og så en del der gælder forresten (erhvervslivet - off. eller privat).

Ved forbruger køb anses Arne i kæret at være den svage part og købmanden den stærke, så der er der indbygget noget beskyttelse af Arne så han har ret til under særlige forhold at levere varen tilbage hvis den ikke levede op til forventningerne (sat af købmandens anprisninger).

I erhvervslivet anses de to parter for ligeværdige og derfor er der ingen "køber" beskyttelse i samme grad som der er for forbrugerkøb.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

DSB og Ansaldobreda ingår aftale om IC4/IC2

af A. Nissen, 19/12 2012, 16:59 (4164 dage siden) @ Michael Deichmann

Kære Michael.
Du har utvivlsomt ret i det juridiske.
Men både i forbrugerkø´v og i erhvershandel gælder det jo, at du ikke kan "klippe håret af en skaldet." Er kassen tom/gjort tom, er der ikke noget at hente - selv ikke i byretten, hverken den i Kbh eller den i Milano (?). Og så kan der stå alle de beskyttelseshensyn i loven, der er lyst til. ;-)

DSB og Ansaldobreda ingår aftale om IC4/IC2

af sorensen_dk, Tølløse, 19/12 2012, 22:41 (4163 dage siden) @ A. Nissen

Hvor sandt.....ligesom der er fri jagt på skatteyderne året rundt!

Hvis DSB havde været et ægte A/S, var festen stoppet forlængst. Men her har vi (som med SAS, hvis nogen skulle have glemt det) den umulige bastard af privat/offentlig "forretning", som derfor kan fortsætte med - i overført betydning - at gå på kasino for skatteydernes penge.

DSB og Ansaldobreda ingår aftale om IC4/IC2

af A. Nissen, 19/12 2012, 23:28 (4163 dage siden) @ sorensen_dk

Det kan jo være sådan, at private erhvervsvirksomheder i et vist omfang også har de samme problemer med leverandører af større projekter. Der er bare det ved de private, at de gerne må holde det hemmeligt for offentligheden - og ofte har en interesse i ikke at blamere sig. I det offentlige er dette reelt forbudt - og umuligt - at holde sådanne sager hemmelige.

DSB og Ansaldobreda ingår aftale om IC4/IC2

af Gæst5, 20/12 2012, 08:38 (4163 dage siden) @ A. Nissen

Det kan jo være sådan, at private erhvervsvirksomheder i et vist omfang også har de samme problemer med leverandører af større projekter.

Det firma jeg er ansat i, har oplevet noget lignende som "IC4-skandalen", men i noget mindre omfang. Vi kalder det "lærepenge".

DSB og Ansaldobreda ingår aftale om IC4/IC2

af Jonas, 20/12 2012, 09:08 (4163 dage siden) @ sorensen_dk

Hvor sandt.....ligesom der er fri jagt på skatteyderne året rundt!

Hvis DSB havde været et ægte A/S, var festen stoppet forlængst. Men her har vi (som med SAS, hvis nogen skulle have glemt det) den umulige bastard af privat/offentlig "forretning", som derfor kan fortsætte med - i overført betydning - at gå på kasino for skatteydernes penge.

Som udgangspunkt er det DSBs egne penge, genererede via DSBs egne indtægter, der financierer DSBs indkøb af tog. Skatteydernes penge er kun involverede i den forstand, at staten (hvis ellers EU giver lov) kan garantere for omlægningen af noget af DSBs gæld på et for øjeblikket knastørt lånemarked.

Skatteyderpenge, derimod, er det som Banedanmark lever af. Var der blevet sat lidt flere af dem af i sin tid - da man valgte at stoppe al videre electrificering for i stedet at koncentrere sig om at reparere og opgradere et nedslidt skinnenet - så havde vi rimeligvis ikke haft IC4-skandalen... eller hvis vi havde haft den, så havde hovedpersonen været et elektrisk togsæt (dem skulle Ansaldo-Breda efter sigende være langt bedre til at bygge) og ikke et dieseltogsæt, der var forældet allerede da det forlod tegnebrættet.

Sidst idéen om helt at droppe IC4 var oppe at vende var der en trafikforsker (Alex Landex? Jeg husker det ikke helt) der foreslog, at man omgående investerede de derved frigivede midler til electrificering af resterende hovedstrækninger og derefter bevægede sig ud på lånemarkedet for at låne/leje/lease el-tog i resten af Europa. Men DSB har sjældent fået noget særligt ud af deres juridiske tvister med Ansaldo-Breda. Heller ikke i dette tilfælde, ser det ud til.

DSB og Ansaldobreda ingår aftale om IC4/IC2

af Fysikeren, 20/12 2012, 09:50 (4163 dage siden) @ Jonas

DSB får nu også penge fra statskassen til drift af strækninger i Danmark, på samme måde som Arriva gør. Dog har DSB's strækninger ikke været i udbud, men i disse penge er der også afsat midler til materiel, igen på samme måde, som pengene til Arriva også finansiere deres Lint.

DSB og Ansaldobreda ingår aftale om IC4/IC2

af Gæst5, 20/12 2012, 16:15 (4163 dage siden) @ Fysikeren

DSB får nu også penge fra statskassen til drift af strækninger i Danmark, på samme måde som Arriva gør.

Det kaldes mig bekendt kontraktbetaling (for udført transportarbejde).

DSB og Ansaldobreda ingår aftale om IC4/IC2

af Claus C Klausen @, 20/12 2012, 19:04 (4163 dage siden) @ MMT

Når jeg læser denne meddelelse igennem, kan jeg se at vi er nogen som evt. for meget travlt.

Der skal laves 9 transporter på 10 mdr. det vil sige ca. 1 transport pr. måned og det skal værer med dobbelt-sæt hvergang. Altså 2 sæt IC4 eller 2 sæt IC2 eller blandet ved hver levering i Århus.

Jeg har ofte haft fornøjelsen at levere en sending i Århus til Ansaldobreda. Så der skal ikke gå meget galt for at den Deadline ikke kan overholdes.

Forsat god aften

;-) Claus

DSB og Ansaldobreda ingår aftale om IC4/IC2

af Henrik Ø @, 6500, 20/12 2012, 21:09 (4163 dage siden) @ MMT

Jeg tror sgu at ansaldobreda har taget røven på DSB DVS: At de ikke har fuldført deres arbejde ordenligt:-(

DSB og Ansaldobreda ingår aftale om IC4/IC2

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 20/12 2012, 23:06 (4162 dage siden) @ Henrik Ø

Jeg tror sgu at ansaldobreda har taget røven på DSB DVS: At de ikke har fuldført deres arbejde ordenligt:-(

Det er svært at sige, uden insiderviden.
Det kan også være, at DSB er 'den umulige kunde', som jeg har set en del af i mit normale arbejde.
Der er simpelt hen ind i mellem kunder, der ikke forstår at skrive en kravsspecifikation, og som slet ikke holder sig til den, når den nu er skrevet. Hvis DSB har blandet sig for meget i opbygningen af togene, så er det meget muligt at de har skubbet AB derud, hvor AB ikke længere kan bunde. Hvis skyld er det så? Det kan meget vel være, at AB's tilbud på de oprindelige togsæt var realistisk, men at DSB har bygget så meget skrammel ovenpå, at AB til sidst må give op, selvom det koster dyrt i Goodwill og markedsry at gøre det.

Vi kan ikke andet end spekulere, og bande over at DSB ikke vil enten fortælle historien, eller endnu bedre, lade AB tale frit, så vi også kan få deres version af skandalen.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK


Indsend billederContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak