Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

138 Banestiruter i Danmark (Generelt)

af sven_aarhammar, 19/12 2012, 11:44 (4164 dage siden)

For et par måneder siden gjorde jeg opmærksom på mit nye site om banestier
www.railtrails.dk

Jeg har nu listet alle de banestier og baneruter jeg har kendskab til på siden og det er blevet til 138 banestier/baneruter og 5 skinnecykelstrækninger i alt. Mangler jeg nogle så hører jeg gerne om det, så siden kan blive komplet. Generelt lister jeg dog ikke ruter under 1 km medmindre der er noget specielt interessant ved ruten.

Jeg har uploadet over 600 billeder fra over 40 forskellige stier og er ikke helt færdig med det endnu.

Er der nogen, der har billedserier fra nogle af de stier jeg ikke har billeder fra og har lyst til at stille dem til rådighed, så kontakt mig endelig. Jeg sætter selvfølgelig navn på billederne og krediterer på sitet. :-)

- Sven Århammar

Avatar

138 Banestiruter i Danmark

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 19/12 2012, 12:37 (4164 dage siden) @ sven_aarhammar

For et par måneder siden gjorde jeg opmærksom på mit nye site om banestier
www.railtrails.dk

Jeg har nu listet alle de banestier og baneruter jeg har kendskab til på siden og det er blevet til 138 banestier/baneruter og 5 skinnecykelstrækninger i alt. Mangler jeg nogle så hører jeg gerne om det, så siden kan blive komplet. Generelt lister jeg dog ikke ruter under 1 km medmindre der er noget specielt interessant ved ruten.

Jeg har uploadet over 600 billeder fra over 40 forskellige stier og er ikke helt færdig med det endnu.

Er der nogen, der har billedserier fra nogle af de stier jeg ikke har billeder fra og har lyst til at stille dem til rådighed, så kontakt mig endelig. Jeg sætter selvfølgelig navn på billederne og krediterer på sitet. :-)

- Sven Århammar


Hej Sven

Det skulle da lige være den bette stump sti mellem Asylgade og Vestergade, samt langs Markedsvej her i Frederikshavn, hvor Vendsysselbanen og Skagensbanen blev indført til Frederikshavn Gl. Station - som omtalt her (og et par billeder her).
Men den strækning er nok så kort, at den måske egentlig ikke tæller med som "sti".

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

138 Banestiruter i Danmark

af Sven Århammar @, 19/12 2012, 13:01 (4164 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej Carsten!

Tak for info.

Den stump sti fra Asylgade til Vestergade og lidt videre har jeg med - Efter din info viser det sig så, at jeg har kortlagt den fejlagtigt under Sæbybanen?

Jeg har hele tiden troet, at stationsbygningen man passerer på Parallelvej var privatbanestationen. Det har jeg også fejlagtigt kaldt den i mit billedgalleri på siden.

Hvor lå privatbanestationen?

Det slår mig lige, er der egentlig ikke også lavet sti fra den gamle havnestation til den nuværende station i Frederikshavn?

Jeg retter lige min side til i løbet af et par dage.

Bedste hilsener, Sven.

138 Banestiruter i Danmark

af Børge Sundahl, 19/12 2012, 14:41 (4164 dage siden) @ Sven Århammar

Hej

Stien fra Langå til Laurbjerg er på traceen af den gamle banestrækning på den østjyske længdebane.
Stien, der går over den gamle jernbanebro fra 1862 (1864) blev taget i brug kort efter at den nye strækning mellem Langå og Laurbjerg blev taget i brug i 1952.
Stien blev i sin tid overtgaet af Langå Kommune og blev asfalteret engang sidst i 70'erne. (Jeg var på daværnde tidspunkt medlem af Byrådet og Langå og var med til at beslutte, at den skulle asfalteres og den bliver benyttet daglig af mange mennesker, især Laubjerg-folk efter at trinbrættet i Laubjerg blev nedlagt)

Stien ligger nu i Favrskov kommune og broen er fælles for både Randers og Favrskov kommune.

M v h Børge

138 Banestiruter i Danmark

af Sven Århammar @, 19/12 2012, 14:55 (4164 dage siden) @ Børge Sundahl

Hej Børge!

Tak for info.

Jeg har stien med.
Jeg har af praktiske årsager sat den under Langå-Bramminge banen, selvom den
måske nok burde stå særskilt under Århus-Randers.

Jeg har selv cyklet stien 2 gange og det er en dejlig sti, men kan første gang være lidt svær at finde i Langå, når man ikke er stedkendt.

Godt at der var byrådsmedlemmer som du, der var fremsynede mht. den ressource for lokaltrafik, motionisme og turisme, som ubenyttede banetracéer repræsenterer.

Bedste hilsener, Sven.

138 Banestiruter i Danmark

af UTJ, 19/12 2012, 15:06 (4164 dage siden) @ Sven Århammar

1) kortet vedr Almindingen er forkert, da banen forløb en anden mere nordøstlig vej.
2) du mangler også den lille korte stistump i Lyngby når det gælder Lyngby-Nærum/Vedbæk Jernbane.

138 Banestiruter i Danmark

af Sven Århammar @, 19/12 2012, 15:32 (4164 dage siden) @ UTJ

Hej!

Tak skal du have.

Jeg får det rettet. :-)

Bedste hilsener, Sven.

138 Banestiruter i Danmark

af Sven Århammar @, 19/12 2012, 19:51 (4164 dage siden) @ Sven Århammar

Hej!

Jeg har rettet Almindingen banesti nu.

Stiafsnittet i Lyngby er så kort, at jeg vælger ikke at tage det med lige nu.
Jeg har valgt at sætte en nedre grænse på ca. 1 km, da jeg synes det ville blive uoverskueligt ellers, men måske ændrer jeg holdning senere...

Vh. Sven.

138 Banestiruter i Danmark

af Sven Århammar @, 20/12 2012, 00:53 (4164 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej Carsten!

Nu har jeg rettet mine fejlagtige billedtekster vedr. stationerne i Frederikshavn.

Så bygningen der ligger på Parallelvej er altså den gamle stations postbygning, mens den egentlige gamle station er revet ned?

Endnu engang tak for info.

Mvh. Sven.

138 Banestiruter i Danmark

af Niels Bak, 20/12 2012, 00:49 (4164 dage siden) @ sven_aarhammar

Spændende kortlægning - tak for arbejdet.

Supplerende vil jeg blot bemærke at "banen" på Rømø Kongsmark-Lakolk ikke var en rigtig jernbane, men en såkaldt skinnevej, hvor hestetrukne skinnevogne fragtede turister fra landingspladsen på østkysten hen over det sumpede område til badehotellerne i Lakolk. Altså ingen lokomotiver etc.

Sidst jeg var på Rømø var stien, hvor skinnevejen løb, i øvrigt lukket, og jeg tror det var permanent - måske af miljøhensyn i det ret unikke moseområde, den går igennem.

138 Banestiruter i Danmark

af Poul Andersen, 20/12 2012, 08:01 (4163 dage siden) @ Niels Bak

I Varde er der sti på ca. 1,6 km. af Varde - Grindsted Jernbane.
Stien begynder kort efter Vestbanen/ARRIVA´s værksted, krydser Gellerupvej og slutter kort før Østre omfartsvej.

Ved Nymindegab er der ca. 2 km. cykelsti på den tidligere tracé der afgrenede fra Nr. Nebel - Nymindegab sporet og videre ud i klitterne til skydepladsen.

Mvh.
Poul.

138 Banestiruter i Danmark

af Sven Århammar @, 20/12 2012, 09:45 (4163 dage siden) @ Poul Andersen

Hej Poul!

Tak for info!

Jeg har listet begge ruter nu.

Varde banesti

Er der ingen mulighed for at komme videre fra slutningen af stien og videre over omfartsvejen?

Starter stien ved Ådalsvænget, eller går den helt hen til remisen?

Hvordan er stibelægningen?

Nymindegab værnemagtsbane

Jeg har valgt at tage det stykke med der går langs banen frem til Lønne, idet det ser ud til at være en naturlig fortsættelse af stien og den går lige ved siden af banen.

Det ser ud til at tracéen fortsætter ind i skydebanen og derfor har jeg ikke taget det sidste lille stykke med. Er det korrekt?

Mvh. Sven.

138 Banestiruter i Danmark

af Willy Andersen @, 20/12 2012, 10:15 (4163 dage siden) @ Sven Århammar

Hej Svend
Det kort du har brugt til Mesinge - Martofte er forkert.
Hilsen
Willy

138 Banestiruter i Danmark

af Sven Århammar @, 20/12 2012, 10:33 (4163 dage siden) @ Willy Andersen

Hej Willy!

Tak for info!

Det skulle være rettet nu.

Vh. Sven.

138 Banestiruter i Danmark

af Poul Andersen, 20/12 2012, 11:28 (4163 dage siden) @ Sven Århammar

Hej Poul!

Tak for info!

Jeg har listet begge ruter nu.

Varde banesti

Er der ingen mulighed for at komme videre fra slutningen af stien og videre over omfartsvejen?

Starter stien ved Ådalsvænget, eller går den helt hen til remisen?

Hvordan er stibelægningen?

Nymindegab værnemagtsbane

Jeg har valgt at tage det stykke med der går langs banen frem til Lønne, idet det ser ud til at være en naturlig fortsættelse af stien og den går lige ved siden af banen.

Det ser ud til at tracéen fortsætter ind i skydebanen og derfor har jeg ikke taget det sidste lille stykke med. Er det korrekt?

Mvh. Sven.

Ang. Varde.

Stien starter officielt ved Ådalsvænget, men går dog et stykke hen imod værkstedet.
Man kan ikke komme videre over omfartsvejen, og der er heller intet af banen tilbage her.
På de sidste ca. 250 m. af stien før omfartsvejen, ligger det orginale 22,5 kg/m. spor stadig, meget overgroet, idet dette aldrig er fjernet efter nedlæggelsen af sporet som industrispor efter 1994. Stien er forsynet med grusbelægning.

Ang. Nymindegab:

Stien slutter ved P pladsen før skydebanen.

Mvh.
Poul.

138 Banestiruter i Danmark

af Poul Andersen, 29/12 2012, 12:46 (4154 dage siden) @ Poul Andersen

I Varde er der sti på ca. 1,6 km. af Varde - Grindsted Jernbane.
Stien begynder kort efter Vestbanen/ARRIVA´s værksted, krydser Gellerupvej og slutter kort før Østre omfartsvej.

Ved Nymindegab er der ca. 2 km. cykelsti på den tidligere tracé der afgrenede fra Nr. Nebel - Nymindegab sporet og videre ud i klitterne til skydepladsen.

Mvh.
Poul.

Havde helt glemt, at i Nr. Nebel er der nu gangsti på ca. 750 m. af Nymindegabsporet, idet skinnerne er fjernet fra ca. 100 m. efter Klintingvej og frem til Blåbjergvej, hvorfra skinnecykel strækningen til Nymindegab starter.

Mvh.
Poul.

138 Banestiruter i Danmark

af Sven Århammar ⌂ @, Nørresundby, 29/12 2012, 16:21 (4154 dage siden) @ Poul Andersen

Hej Poul!

Tak for info!

Jeg har sat den på sitet.

Det virker lidt underligt, at den ikke er lavet gennemgående, men det kommer måske?

Mvh. Sven.

138 Banestiruter i Danmark

af Poul Andersen, 29/12 2012, 17:05 (4154 dage siden) @ Sven Århammar

Hej Poul!

Tak for info!

Jeg har sat den på sitet.

Det virker lidt underligt, at den ikke er lavet gennemgående, men det kommer måske?

Mvh. Sven.

Sporstumpen på ca. 100 m. over Klintingvej, ligger på en dæmning med bebyggelse til begge sider, men jeg ved godt hvordan folk kommer til gangstien:-D

Mvh.
Poul.

138 Banestiruter i Danmark

af Sven Århammar @, 20/12 2012, 10:00 (4163 dage siden) @ Niels Bak

Hej Niels!

Tak for info! :-)

Jeg var godt klar over, at det var en heste-bane, men jeg har besluttet også at medtage de lidt mere kuriøse baner herunder værnemagts og industribaner i de tilfælde de er lavet til stier.

Det er selvfølgelig ikke så heldigt hvis Rømø-stien stadig er spærret. Jeg opdaterer kortet med en advarsel.

I google-streetview ser det dog ud til at en del af stien er åben. Det er så spørgsmålet hvor lang tid det er siden Google-bilen var der og om man stadig kan regne med det og om stien så måske spærret længere nede af stien?

Mvh. Sven.

138 Banestiruter i Danmark

af Niels Bak, 21/12 2012, 10:19 (4162 dage siden) @ Sven Århammar

Hej Sven

Det var heller ikke en brok over at det ikke var en "rigtig" jernbane - bare en supplerende oplysning om den kuriøse bane.

Det første stykke af skinnevejen er offentlig vej, så det er naturligvis åbent - der ligger en halv snes sommerhuse med adresse på "Gl. skinnevej", og det er formentlig det du kan se på streetview (jeg har ikke været inde og tjekke). Men det er kun 150 m. eller så. Resten er en til tider ret mudret sti ud mod Lakolk og det er den, som var spærret sidst jeg var der, men det er et par år siden. En mail til Rømø turistkontor kan formentlig opklare sagen.

Niels Bak

138 Banestiruter i Danmark

af Sven Århammar @, 21/12 2012, 15:06 (4162 dage siden) @ Niels Bak

Hej Niels!

Tak for info!

Ja, jeg tjekkede "Gl. Skinnevej" som kan ses som sidevej på streetview og ser fin ud. Så har jeg tjekket et nyere 1:25.000 kort, hvor stien er vist gennemført hele vejen, samt set google maps fra luften.

Desværre er det ikke altid nok, hvilket jeg selv har måttet sande nogle gange jeg har været på banestitur og er endt ude på en smattet, tilgroet eller afspærret banetracé, stået ved en upassabel bro mm. Så ens barnetro på landkort som ufejlbarlige autoriteter er blevet manet i jorden.

Du har ret, jeg bør kontakte turistinformationen - indtil da har jeg sat en advarsel på kortet på baggrund af dine oplysninger.

Mvh. Sven.

138 Banestiruter i Danmark

af Anders Madsen, 22/12 2012, 15:45 (4161 dage siden) @ Sven Århammar

Flot arbejde med siden.

Der mangler en lille sti på Nakskov-Rødby Jernbane. Det er dog kun en lille stump af banen, man kan køre på, men specielt interessant ved cykelstien er, at man køre på den oprindelige jernbanebro og at man køre med Nakskov Indrefjord på begge sider.

Man anlagde en lavbro over fjorden i forbindelse med anlæggelsen af NRJ, der i øvrigt voldte store problemer og forsinkede den officielle åbning, men det er en helt anden historie.

138 Banestiruter i Danmark

af Sven Århammar @, 22/12 2012, 16:03 (4161 dage siden) @ Anders Madsen

Hej Anders!

Tak, og tak for info!

Jeg har tilføjet stien nu.
Jeg har ført den videre ud til Maglebyvej for at synliggøre at den ikke ender blindt.
Ellers ser det jo også ud til at der er andre stier langs Indrefjord, så jeg kunne forestille mig at området bliver brugt meget af vandrere og motionister.

Mvh. Sven.

138 Banestiruter i Danmark

af Anders Madsen, 22/12 2012, 16:13 (4161 dage siden) @ Sven Århammar

Hej Anders!

Tak, og tak for info!

Jeg har tilføjet stien nu.
Jeg har ført den videre ud til Maglebyvej for at synliggøre at den ikke ender blindt.
Ellers ser det jo også ud til at der er andre stier langs Indrefjord, så jeg kunne forestille mig at området bliver brugt meget af vandrere og motionister.

Mvh. Sven.

Nemlig. Den tidligere jernbanestrækning er en del af "Hjertestien" langs Indrefjorden.

138 Banestiruter i Danmark

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 22/12 2012, 21:55 (4161 dage siden) @ Anders Madsen

Hej Anders!

Tak, og tak for info!

Jeg har tilføjet stien nu.
Jeg har ført den videre ud til Maglebyvej for at synliggøre at den ikke ender blindt.
Ellers ser det jo også ud til at der er andre stier langs Indrefjord, så jeg kunne forestille mig at området bliver brugt meget af vandrere og motionister.

Mvh. Sven.


Nemlig. Den tidligere jernbanestrækning er en del af "Hjertestien" langs Indrefjorden.

I Skive ligger der også en del af den gamle strækning, syd for åen ud til jernbanebroen.

http://goo.gl/maps/oegjx

Stien blev til, dengang man omlagde strækningen i 1962.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

138 Banestiruter i Danmark

af Sven Århammar @, 22/12 2012, 22:56 (4161 dage siden) @ BlackThorneDK

Hej Jacob!

Tusind tak for info!

Jeg har listet stien på sitet nu og placeret den under Langå-Struer på Midtjyske banestier.

Mvh. Sven.

138 Banestiruter i Danmark

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 23/12 2012, 01:52 (4161 dage siden) @ Sven Århammar

Hej Jacob!

Tusind tak for info!

Jeg har listet stien på sitet nu og placeret den under Langå-Struer på Midtjyske banestier.

Mvh. Sven.

Det var så lidt.

I Ravnstrup kan man også følge noget af den gamle bane, der blev omlagt af to omgange.

http://goo.gl/maps/mdILm

Det første stykke ligger Kirkevej på banedæmningen, men herefter følger den traceen ved siden af.
På den anden side af Holstebrovej, har man tidligere kunnet følge Gårdsdalvej og banen længere ud, men jeg har ikke været den vej for nyligt, så det kan være at det er spærret af de lokale lodsejere.

Det kunne ellers have været ganske interessant, om der havde ligget en Cykelsti af den helt gamle bane fra 1864, da man så nemt kunne cykle og gå fra Ravnstrup til Liseborg, men sådan tænkte man næppe da banen blev omlagt, i forbindelse med bygningen af Viborgs nye banegård i 1896.
Resten af banen er omlagt under krigen i 1944, hvorved Ravnstrup ny station er bygget.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

138 Banestiruter i Danmark

af Sven Århammar @, 23/12 2012, 12:41 (4160 dage siden) @ BlackThorneDK

Hej Jacob!

Tak, igen!

Jeg har listet den nu.

Ifølge mit 1:25.000 landkort burde stien være gennemgående på banetracéen øst for Ravnstrup, så jeg har angivet denne linieføring dog med forbehold.

Mvh. Sven.

138 Banestiruter i Danmark

af Niels Bak, 25/12 2012, 20:19 (4158 dage siden) @ Sven Århammar

Hej Sven

Så fik jeg lige konsulteret min fætter her i julen, som har to sommerhuse på - nå ja, Gammel Skinnevej ;-)

Skinnevejen var lukket for et par år siden men er formelt set åbnet igen efter en sag i naturklagenævnet. Dog er en del af vejen lukket i hele fuglesæsonen, som her er defineret som 1. marts til 1. september - altså hele sommeren. Jeg er ikke klar over hvor stor en del af stien det omfatter, men der er i hvert fald ikke passage fra Kongsmark til Lakolk.

Resten af året er der så altså åbent - men medbring gummistøvler. Området er meget vådt og står ofte under vand i vinterperioden...

138 Banestiruter i Danmark

af Sven Århammar @, 26/12 2012, 00:29 (4158 dage siden) @ Niels Bak

Hej Niels!

Tak for info. :-)

Man må sige, at stien lever op til samme kuriøsitet, som banen havde i sin tid. ;-)

Jeg har opdateret kortet nu.

Her om et par dage, uploader jeg en liste, hvor alle der har hjulpet med info, rettelser og materiale krediteres på siden.

Mvh. Sven.

138 Banestiruter i Danmark

af UTJ, 26/12 2012, 04:38 (4157 dage siden) @ Sven Århammar

Du kan roligt tilfoje stien mellem hammersholt og allerod fra den tidligere teglvarksbane fra hammersholt som gik helt til nord for lynge. Der er ogsaa stier fra baade allerod og blovstrod teglvarker som er aldeles farbare.

En mere kurios af slagsen er resten af kalkbanen i ravnsholt lige ved kratbjerg i allerod. Desuden sti i Farum Lillevang.

138 Banestiruter i Danmark

af Sven Århammar @, 26/12 2012, 23:02 (4157 dage siden) @ UTJ

Hej!

Tak for info! :-)

Jeg har tilføjet Hammersholt-Allerød, hvor en del af stien er på den gamle teglværksbane, Allerød teglværksbanesti, samt
Blovstrød-Ravnsholt teglværksbanesti.

Jeg har markeret Blovstrød stien med gul linie, hvilket betyder, at den evt.
er af mindre god kvalitet, ud fra 1:25.000 kort + google maps/earth/street view.
Har du andre erfaringer retter jeg det gerne - naturligvis hører jeg også gerne hvis
du mener der er fejl på de kort jeg har uploadet. Bl.a. er jeg i tvivl om der er passage under jernbanebroerne ved Blovstrød og Allerød.

Mvh. Sven.

138 Banestiruter i Danmark

af AVZ, 23/12 2012, 10:25 (4160 dage siden) @ sven_aarhammar

For et par måneder siden gjorde jeg opmærksom på mit nye site om banestier
www.railtrails.dk

Jeg har nu listet alle de banestier og baneruter jeg har kendskab til på siden og det er blevet til 138 banestier/baneruter og 5 skinnecykelstrækninger i alt. Mangler jeg nogle så hører jeg gerne om det, så siden kan blive komplet. Generelt lister jeg dog ikke ruter under 1 km medmindre der er noget specielt interessant ved ruten.

Jeg har uploadet over 600 billeder fra over 40 forskellige stier og er ikke helt færdig med det endnu.

Er der nogen, der har billedserier fra nogle af de stier jeg ikke har billeder fra og har lyst til at stille dem til rådighed, så kontakt mig endelig. Jeg sætter selvfølgelig navn på billederne og krediterer på sitet. :-)

- Sven Århammar

Du skriver på hjemmesiden, at du vil liste natur-banestier. Jeg vil dog tillade mig at nævne en sti i København/Frederiksberg på gammelt baneterræn. Det drejer sig om ruten fra Nørrebroparken (den gamle Nørrebro Station) (muligvis endda lidt før mod Lersøen) via Frederiksberg Station mod Vigerslev, stien stopper dog ved Roskildevej, men der er dog en lille stump på den anden side af banen Valby-Vanløse. Jeg har ikke den nøjagtige længde - et skud er omkring 4 km.

Allan

138 Banestiruter i Danmark

af Sven Århammar @, 23/12 2012, 15:50 (4160 dage siden) @ AVZ

Hej Allan!

Tak for info!

Hele ruten kom op på 8.1km.

Jeg har sat den på nu.

Mvh. Sven.

138 Banestiruter i Danmark

af PD Hansen, 29/12 2012, 00:50 (4155 dage siden) @ sven_aarhammar

Dejlig hjemmeside med gode kort-links. Tak for den! :-)

138 Banestiruter i Danmark

af Sven Århammar ⌂ @, Nørresundby, 30/12 2012, 10:36 (4153 dage siden) @ PD Hansen

Tak for det! :-)

I første omgang har jeg bestræbt mig på, at få en så komplet som mulig oversigt over
danske banestier - og her har jeg allerede fået stor hjælp i dette forum.

De næste trin bliver, at få flere detaljer om de enkelte ruter med, samt at få flere
funktioner på hjemmesiden.

Nu er juleferien snart slut, så kommer det nok til at gå lidt langsommere frem, men
jeg vil fortsætte med opdateringer ugentligt.

Mvh. Sven.

138 Banestiruter i Danmark

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 29/12 2012, 10:29 (4154 dage siden) @ sven_aarhammar

Hej Sven

Når nu du også inkluderer teglværksbaner m.v. så vil jeg da lige nævne smalsporsbanen mellem Hasle Klinker og Hasle Havn. Den er nu en ca. 3 km lang sti og selve banen er ganske tydelig at se på historiskatlas.dk.
Vi var også kort inde på den i denne tråd.

Med Venlig hilsen

Klaus

--
[image][image][image]

138 Banestiruter i Danmark

af Sven Århammar ⌂ @, Nørresundby, 29/12 2012, 12:35 (4154 dage siden) @ K.B.Andreasen

Hej Klaus!

Tak for info!

Jeg har sat stien på hjemmesiden nu.

Det viser sig at jeg selv har cyklet turen,
idet jeg cyklede den nationale cykelrute på Bornholm den er en del af,
men ikke var klar over at det var en banesti. Jeg kan huske jeg syntes den
var lidt baneagtig, men slog det hen med, at der jo ikke havde været bane i Hasle. ;-)

Mvh. Sven.

138 Banestiruter i Danmark

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 29/12 2012, 13:22 (4154 dage siden) @ Sven Århammar

Jeg kan huske jeg syntes den var lidt baneagtig, men slog det hen med, at der jo ikke havde været bane i Hasle. ;-)

Hej Sven jeg havde det på nøjagtig samme måde da jeg i sin tid, som granitkriger på Almegårds Kaserne, tit frekventerede området. Jernbaneinteressen var dog på dette tidspunkt skubbet lidt i baggrunden, pga. andre fremskredne interesser i denne alder ;-) :-D
"DBJ-stierne" kendte jeg jo godt, men hver gang banestier på Bornholm kom på tale spøgte denne strækning alligevel i baghovedet, så sagen måtte jo selvfølgelig lige undersøges lidt.

Du kan læse mere om HASLE Klinker- og Chamottestensfabrik A/S her.

Jeg ved at Niels Munch et sted på nettet har nogle billeder derfra, men min feberramte krop mestre åbenbart ikke lige google i dag, da jeg ikke selv lige kan finde dem, men mon ikke Niels straks springer til når han læser dette ;-)

Og ellers har gutterne fra smalspor.dk jo nok styr på materiellet :-)

Jeg har selv stødt på produkter fra denne fabrik så langt væk som i Qullissat og Qaqortoq i Grønland (billeder haves).

Med klinkende hilsen :-D

Klaus

--
[image][image][image]

138 Banestiruter i Danmark, Hasle (1 foto)

af Niels Munch, 29/12 2012, 18:09 (4154 dage siden) @ K.B.Andreasen

Jeg ved at Niels Munch et sted på nettet har nogle billeder derfra, men min feberramte krop mestre åbenbart ikke lige google i dag, da jeg ikke selv lige kan finde dem, men mon ikke Niels straks springer til når han læser dette ;-)


Hej Klaus og øvr.

Ja, jeg besøgte ganske rigtigt Hasle Klinker og Chamottestensfabrik på en geologiekskursion med gymnasiet i 2.G., men har desværre ingen billeder derfra. Du husker sikkert mine fotos fra Rabækkeværket, som kan ses her: http://www.hybenvang.dk/forum/forum_posts.asp?TID=156 .

JB-P og jeg travede banen igennem, da vi hærgede på Bornholm i 1965, og her sender jeg ham ud på et sidespor:

[image]
Hasle, klinkerbanen 22.07.1965 (foto: JB-P, arkiv: nm)

Der var lidt fra Hasle på naboforum: http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=1323 .

Desuden fandt jeg denne hjemmeside: http://www.den-metersporede.dk/30366825 .

M.v.h. & go' bedring, Klaus
Niels

Avatar

138 Banestiruter i Danmark, Hasle (1 foto)

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 29/12 2012, 19:28 (4154 dage siden) @ Niels Munch

[image]
Hasle, klinkerbanen 22.07.1965 (foto: JB-P, arkiv: nm)

I 2011 var jeg en uge i et lejet sommerhus lige ved "Smaragdsøen" som er det hul der var gravet efter det ler der blev brugt til klinkerne.

Vi var da ude at gå på stien rundt om søen, hvor noget af det tydeligvis var på en gammel banetracé.

Jeg har det her billede som KUNNE være ved det samme sted hvor vige sporet på Niels' billede lå:
[image]

(Av - der satte jeg et billedgæt over styr :-) )

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

138 Banestiruter i Danmark, Hasle (1 foto)

af OJK37, 29/12 2012, 20:19 (4154 dage siden) @ Niels Munch

Synes lige jeg vil henlede opmærksomheden på en fin lille bog om en spændende fabrik: Hasle Klinker- og Chamottestensfabrik i 150 år (1993). Skrevet af Heidi Pfeffer, ISBN 87 88179 03 06.
Ole-Jørn

138 Banestiruter i Danmark, Hasle (link til kort over Rønne)

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 29/12 2012, 23:39 (4154 dage siden) @ Niels Munch

Ja, jeg besøgte ganske rigtigt Hasle Klinker og Chamottestensfabrik på en geologiekskursion med gymnasiet i 2.G., men har desværre ingen billeder derfra. Du husker sikkert mine fotos fra Rabækkeværket, som kan ses her: http://www.hybenvang.dk/forum/forum_posts.asp?TID=156 .

Hej Niels

Det var nemlig lige præcis dem jeg tænkte på :-)

JB-P og jeg travede banen igennem, da vi hærgede på Bornholm i 1965, og her sender jeg ham ud på et sidespor:

Det er jo en nydelig ung mand vi ser der ;-) Der er åbenbart gået inflation i ungdomsbilleder i dag. Vi har jo også kunne nyde et billede af en ganske ung EVP :-D

Desuden fandt jeg denne hjemmeside: http://www.den-metersporede.dk/30366825 .

Denne side havde jeg helt svedt ud, mange tak det hjalp lidt på selvmedlidenheden her på en dag hvor man ikke rigtig kan bevæge sig for langt væk fra brændeovnen og den varme chokolade ;-)

Jeg vil lige springe til med dette kort, hvor man i høj opløsning lige så tydeligt kan se DBJs sporføring i og omkring Rønne, samt hvor nogle af de forskellige lergrave/teglværker.
Kortet har jeg "arvet" af Thomas Boberg og efter lidt "restaurering" pryder det min køkkenvæg. En dag ved lejlighed, når jeg er i nærheden af en scanner der kan tage denne størrelse (93x65) vil jeg få det scannet i høj opløsning, så det kan komme ud til glæde for andre end dem der frekventerer mit køkken ;-)

Som en lille sidebemærkning kan det nævnes at de nu vandfyldte huller fra teglværkerne i Rønne og omegn, fra tid til anden er mål for ekskursioner, for især det yngre personel på Almegårds kaserne, i forbindelse med den ædle disciplin vandpasage (been there, done that, got the t-shirt) ;-) :-P :-D

Med venlig hilsen

Klaus/1LOPESK :-)

--
[image][image][image]

138 Banestiruter i Danmark, Hasle (1 foto)

af Sven Århammar ⌂ @, Nørresundby, 30/12 2012, 10:07 (4153 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels & Klaus!

Tak for linket til

http://www.den-metersporede.dk/30366825

Hjemmesiden er jo i det hele taget interesant.

Imponerende med alle de gode ressourcer - man må vist konkludere, at
jernbanefolket er ihærdige mennesker! ;-)

Mvh. Sven.

Avatar

138 Banestiruter i Danmark

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 17/12 2013, 08:48 (3801 dage siden) @ sven_aarhammar
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 17/12 2013, 09:03

For et par måneder siden gjorde jeg opmærksom på mit nye site om banestier
www.railtrails.dk

Jeg har nu listet alle de banestier og baneruter jeg har kendskab til på siden og det er blevet til 138 banestier/baneruter og 5 skinnecykelstrækninger i alt. Mangler jeg nogle så hører jeg gerne om det, så siden kan blive komplet. Generelt lister jeg dog ikke ruter under 1 km medmindre der er noget specielt interessant ved ruten.

Jeg har uploadet over 600 billeder fra over 40 forskellige stier og er ikke helt færdig med det endnu.

Er der nogen, der har billedserier fra nogle af de stier jeg ikke har billeder fra og har lyst til at stille dem til rådighed, så kontakt mig endelig. Jeg sætter selvfølgelig navn på billederne og krediterer på sitet. :-)

- Sven Århammar

Lidt nyt på denne front:

[image]

[image]

Link:

http://www.aalborgkommune.dk/Om_kommunen/Landdistriktsudvikling/Lokalsamfund/Sider/Vadu...

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

138 Banestiruter i Danmark - Svenstrup - Nibe

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 17/12 2013, 11:52 (3801 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der er også lidt nyt omkring et projekt mellem Svenstrup og Nibe.

Her er der samme problem, som min gamle Efterskole i Haubro har, nemlig at de lokale landmænd har vundet hævd på at dyrke de gamle bane arealer, fordi de har kunnet dyrke dem uafbrudt i 20 år.
Jeg gik på Efterskolen i 98, og der havde der været planer om at anlægge en cykelsti fra skolen og ind til Farsø, så vi nemmere kunne cykle derind. Der er allerede banesti det meste af vejen fra Haubro til Aars, og Cykelsti resten af vejen.
Det lader til at man mellem Nibe og Svenstrup rent faktisk vil købe eller ekspropriere jorden tilbage, så stien kan blive sammenhængende. Det lyder ikke som en dårlig ide for mig, for så kan vi da gemme lidt af de gamle baner på den måde, også selvom det egentlig er 'for sent'. :-)

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

ContecRail

Jernbanebøger

På Sporet Af 2022

På Sporet Af 2022. Pris 240 kr.

Læs mere
Ringsted i snestorm
Ringsted i snestorm

Webmaster Tommy Nilsson var den 28. december 2001 i Ringsted midt i en snestorm. Det kom der denne fotoreportage ud af. Det lykkedes at holde kameraet nogenlunde fri for sne selv om sneen væltede ned.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak