Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Saft må der til (Jernbanen i dag)

af Allan Støvring-Nielsen, 16/1 2013, 17:26 (4120 dage siden)

CFL tankes i Ringsted i dag

mvh, Allan

[image]

Saft må der til - Hvor meget?

af Lennart H, 16/1 2013, 17:50 (4120 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Det er vist en meget passende tråd, til kommende 2 spørgsmål. Hvor mange liter diesel kan der være i en My? Jeg har aldrig kunnet finde oplysninger på nettet nogen steder. Det kan jo være at Allan så hvad liter tælleren løb op på, efter billedet blev taget. ;-) Og er der nogen der fortælle lidt om diesel forbruget, både når det virkelig skal slæbe, og når det kører alene, eller kun med en vogn eller to? Mvh Lennart

Saft må der til - Hvor meget?

af Allan Støvring-Nielsen, 16/1 2013, 18:16 (4120 dage siden) @ Lennart H

Det kan jo være at Allan så hvad liter tælleren løb op på, efter billedet blev taget.

- Nej det så jeg nu ikke. Jeg skulle videre ... ;-)

mvh, Allan

[image]

Saft må der til - Hvor meget?

af Steff, 16/1 2013, 20:10 (4120 dage siden) @ Lennart H

Kære Lennart!

Forbruget af brændolie for litra MY er ca. (afhængig af motortype):
-Tomgang 10 til 15 liter/timen.
-Maksimal ydelse er beregnet til ca. 300 til 425 liter/timen.
-Lokomotivets brændoliebeholdning er 3400 liter.
-Brændolieforbrug ca. 3,1 til 3,8 liter/kilometer afhængig af belastning (MY 1101 – 1104 målt i 1956).
-Gennemsnit ca. 3,3 liter/kilometer, svarende til ca. 1000 km kørsel uden genoptankning.

Vedr. teknik mv. henvises – hvis ikke man råder over en manual – til ”DSB litra MY type 567” skrevet af Torben Andersen, Lokomotivets forlag 1998, ISBN 87-90 779-00-2.

Fortsat god aften

Steffen

--
Steffen Dresler

Saft må der til - Hvor meget?

af Jens MO-Møller @, 17/1 2013, 02:37 (4119 dage siden) @ Steff

En MO-vogn forbruger ca. 1,5 liter pr kilometer og 2,3 liter pr. kilometer med varmekedlen i drift.

Venlig hilsen
Jens Møller

Saft må der til - Hvor meget?

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 17/1 2013, 03:41 (4119 dage siden) @ Jens MO-Møller

En MO-vogn forbruger ca. 1,5 liter pr kilometer og 2,3 liter pr. kilometer med varmekedlen i drift.

Venlig hilsen
Jens Møller

Bruges kedlen også til opvarmning af selve MO vognen, eller kun til de efterfølgende vogne?

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Saft må der til - Hvor meget?

af Jens Møller, København S, 7/3 2013, 22:55 (4070 dage siden) @ BlackThorneDK

En MO-vogn har kun een varmekilde og det er dampvarmekedlen. Det var kun målevognen, MO 1997 alias specialvogn 489, som i 1971 blev udstyret med el-varme.

Venlig hilsen
Jens Møller

--
Jens MO-Møller
[image]

Avatar

Saft må der til - Hvor meget?

af Hans Christian Davidsen ⌂, Flensborg, 6/3 2013, 15:44 (4071 dage siden) @ Jens MO-Møller

MOeren har nogle steder fået skylden for, at DSBs sidebaner havde dårlig driftsøkonomi i 1960erne og 1970erne.

Den brune brumbasse skulle således bære sin del af ansvaret for den store sidebanedød i 1971.

Jeg har flere steder læst, at havde DSB i tide skiftet til noget lettere og mindre brændstofslugende materiel, så havde sidebanernes økonomi set bedre ud - og måske havde man kunnet redde dem.

Er der nogle kloge hoveder, der ved, om det har noget på sig?

--
Hans Christian Davidsen

Saft må der til - Hvor meget?

af jiko, 7/3 2013, 12:01 (4070 dage siden) @ Hans Christian Davidsen

Hej.

Har da mange hørt folk sige, var bare MR-togene kommet 10 år tidligere. Så havde nogle af de nedlagte baner nok levet i dag.

Saft må der til - Hvor meget?

af Michael Svendsen, Denmark, 7/3 2013, 17:02 (4070 dage siden) @ jiko

Har fundet noget om nyere materiel til sammneligning.
Kan ME sammenlignes med MY/MZ?

Fra http://www.trm.dk/~/media/Files/Publication/2006/Noegletalskatalog_rev_feb_2006.pdf

Type - Besrivelse - Liter/km - Antal sæder

MR Ældre diesel togsæt regionalt og lokalt 0,89 liter/km 132
IC3 Nyere diesel togsæt regionalt 0,92 liter/km 144
ER Nyere elektrisk togsæt regionalt 5,6 kWh/km 229
ME Diesel lokomotiv m. vogne regionalt 2,92 liter/km 360
EA Elektrisk lokomotiv m. vogne regionalt 11,8 kWh/km 600
ØR Nyeste elektriske togsæt regionalt 6,4 kWh/km 231
IC3 Nyere diesel togsæt Intercity 0,77 liter/km 144
ER Nyere elektrisk togsæt Intercity 4,5 kWh/km 221
IC3 Nyere diesel togsæt lyn tog 0,92 liter/km 144
Desiro Nyeste diesel togsæt regionalt og lokalt 0,84 liter/km 114
Nye S-togsæt nye målinger3) 5 kWh/km 336
Ældre S-togsæt S-tog 7 kWh/km 256

Saft må der til - Hvor meget?

af Morten Flindt Larsen, 3/11 2014, 18:21 (3464 dage siden) @ Hans Christian Davidsen

"Den brune brumbasse skulle således bære sin del af ansvaret for den store sidebanedød i 1971. "

Så må skinnebusserne også bære deres del af ansvaret for den store privatbanedød i 1950'erne og 60'erne. De selvsamme skinnebusser, som kloge hoveder har ment kunne have reddet DSB's sidebaner, hvis DSB i stedet for de brune brumbasser havde anskaffet skinnebusser. Hvorfor skulle de have kunnet redde DSB's sidebaner, når de ikke kunne redde deres egne baner? At bilernes overlegne fleksibilitet og gennemgående større rejsehastighed og komfort i forhold til tog og bus også har haft stor betydning ude på landet, hvor der er langt mellem husene, er naturligvis blot en biting.

Med venlig hilsen

M:-)rten

Saft må der til - Hvor meget?

af Lennart H, 17/1 2013, 05:20 (4119 dage siden) @ Steff

Steff tak for svar :-)

Saft må der til - Hvor meget?

af Stephan Aller, 17/1 2013, 12:25 (4119 dage siden) @ Lennart H

Det er vist en meget passende tråd, til kommende 2 spørgsmål. Hvor mange liter diesel kan der være i en My? Jeg har aldrig kunnet finde oplysninger på nettet nogen steder. Det kan jo være at Allan så hvad liter tælleren løb op på, efter billedet blev taget. ;-) Og er der nogen der fortælle lidt om diesel forbruget, både når det virkelig skal slæbe, og når det kører alene, eller kun med en vogn eller to? Mvh Lennart


Jeg tror bundrekorden for mit vedkommende er noget jeg regnede ud til ca. 195 meter/liter diesel med MY 1101 og 9 personvogne med et materieltog fra Aarhus til København H. Men med 120 km/t og et IC-tog der skulle holdes lidt på afstand så krævede det sin mælk - eller diesel...

//Stephan

Saft må der til - Hvor meget?

af Stig Bang-Mortensen, 17/1 2013, 21:08 (4119 dage siden) @ Stephan Aller

Strengt taget må dit dieselforbrug pr.km falde med stigende hastighed, da My har konstanteffekt. Dvs. når du er i stilling 8 bruger du 420 liter/t uanset hastigheden.

420/120= 3,5 liter/km og 1000/3,5=285 meter/l

Hvis du har kørt 195 m/l har din hastighed igennemsnit været 82 km/t.

Saft må der til - Hvor meget?

af Søren Jakobsen, Randers, 17/1 2013, 21:56 (4119 dage siden) @ Stig Bang-Mortensen

Strengt taget må dit dieselforbrug pr.km falde med stigende hastighed, da My har konstanteffekt. Dvs. når du er i stilling 8 bruger du 420 liter/t uanset hastigheden.

420/120= 3,5 liter/km og 1000/3,5=285 meter/l

Hvis du har kørt 195 m/l har din hastighed igennemsnit været 82 km/t.

Belastningen må da også have en betydningen? Svaren en given kørestilling ikke til et bestemt omdrejningstal?


S.

Saft må der til - Hvor meget?

af gæst, 18/1 2013, 06:58 (4118 dage siden) @ Søren Jakobsen

Belastningen må da også have en betydningen? Svaren en given kørestilling ikke til et bestemt omdrejningstal?

Omdrejningstal på motoren, ja.
Men togets hastighed er en anden snak.

Saft må der til - Hvor meget?

af Stig Bang-Mortensen, 18/1 2013, 07:23 (4118 dage siden) @ Søren Jakobsen

Omdrejningstallet er bare en konsekvens af konstanteffekten. Hvis du kører i et bestemt kontrollertrin vil en lavere belastning resultere i en højere acceleration og hastighed indtil der er balance.

Avatar

Saft må der til - Aalborg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 3/11 2014, 16:28 (3464 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Her fyldes der olie på DSBs tankanlæg ved Hjulmagervej i Aalborg. Ikke engang det kan det betale sig at transportere med jernbane - trods den absolut spornære beliggenhed;-).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

[image]
Der fyldes olie på DSBs tankanlæg ved Hjulmagervej i Aalborg. 3. november 2014. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Saft må der til - Maskindepotet København G (2 billeder)

af Rask Ingemann Lambertsen, 30/7 2016, 23:43 (2829 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Her fyldes der olie på DSBs tankanlæg ved Hjulmagervej i Aalborg. Ikke engang det kan det betale sig at transportere med jernbane - trods den absolut spornære beliggenhed;-).

Også på Otto Busses Vej i København kan man blive vidne til samme falliterklæring fra jernbanens side. 20. april i år var der to tankbiler forbi, heraf den ene med anhænger.
[image]

I formiddags var der igen en tankbil forbi med forsyninger. De vinrøde personvogne bag hegnet skyldes Danmarks Jernbanemuseums materielflytning.
[image]

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Saft må der til - Maskindepotet København G (2 billeder)

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 31/7 2016, 09:46 (2828 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen


I formiddags var der igen en tankbil forbi med forsyninger. De vinrøde personvogne bag hegnet skyldes

Hej

Hedder farven ikke maroon, vinrød var vel tidligere, eller ?

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak