Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Dagens rejsekorthistorie (Generelt)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 27/11 2014, 11:29 (3438 dage siden)

Jeg stiger i Aalborg ind i X-bus 960 mod Viborg afgang kl 11.10. Da Midttrafik endnu ikke tilbyder anvendelse af rejsekort, anvender jeg 10-tursklippekort. Jeg kaster altid et blik på Almex-maskinen, inden jeg stempler. Den var indstillet til zone 50, dato 28/11, klokken 13.15.

Klokken var jo "til den gode side", så det kommenterede jeg ikke. Jeg gjorde opmærksom på den forkerte zoneindstilling (skulle være zone 01 og ikke zone 50). Det rettede chaufføren straks. Derimod var det vanskeligt at overbevise ham om, at datoen i dag ikke er 28/11 men kun 27/11. Som "bevis" hev han sin mobiltelefon frem og viste mig, at den sagde 28/11!

Det tog rimelig lang tid at overbevise ham om, at hverken han eller hans mobiltelefon havde ret.

Og hvad har alt dette så med rejsekortet at gøre? Tja, det tjener vel som en illustration af, at ikke alle menneskelige fejl kan elimineres, når rejsekortet indføres. For som jeg forstår det, kræver rejsekortstanderne i busserne en "manuel" medvirken fra chaufførens side.

Men indtil da kan jeg så glæde mig over de 20% rabat og i øvrigt ærgre mig over, at jeg ikke bare holdt min kæft, for så kunne jeg have kørt på det samme klip i morgen :-).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Dagens rejsekorthistorie (edit)

af Thomas Rasmussen, Nordjylland, 27/11 2014, 15:16 (3438 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Thomas Rasmussen, 27/11 2014, 15:52

Jeg stiger i Aalborg ind i X-bus 960 mod Viborg afgang kl 11.10. Da Midttrafik endnu ikke tilbyder anvendelse af rejsekort, anvender jeg 10-tursklippekort.

Der burde kunne bruges rejsekort på bus 960X jævnfør Midttrafik, hvorfor jeg foreslår dig at skrive til NT eller Rejsekort A/S (begge kan behandle sagen), som, såfremt du har brugt et 10-turskort Aalborg-Viborg, refunderer differencen mellem et klip på dit 10-turskort og en rejsekortrejse med dit rabattrin (v/rabattrin 0 96 kr).

Jeg kaster altid et blik på Almex-maskinen, inden jeg stempler. Den var indstillet til (...) klokken 13.15.
Og hvad har alt dette så med rejsekortet at gøre? Tja, det tjener vel som en illustration af, at ikke alle menneskelige fejl kan elimineres, når rejsekortet indføres. For som jeg forstår det, kræver rejsekortstanderne i busserne en "manuel" medvirken fra chaufførens side.

Jeg er ikke buschauffør, men jeg dog hjulpet en ældre buschauffør, da han skulle lave check ind ekstra for mig. Det hele gøres fra en "BusPC". Denne BusPC styrer også skærmene i bussen (jeg ved ikke, om det gør sig gældende i X-busser, hvis skærme ikke er særlig rutebestemte) og udsteder også billetter i alle nyere busser med rejsekort. Når chaufføren møder ind om morgenen, indtaster denne sit chauffør-ID og sin kode, hvorefter BusPC'en finder hans ruter frem. Når buschaufføren efter at have holdt pauser skifter rute, trykker han blot på en knap på BusPC'en og vælger næste rute i hans plan. Tidspunktet styres af satellit, så det burde virke fint; hvilket nok ikke forhindre chaufførens ændring.

*Ovenstående kan være fejlagtigt, da jeg ikke er chauffør*

EDIT: Jeg har kigget på det, og et klippekort Aalborg-Viborg koster efter sigende 771 kroner = 77 kroner og 10 øre pr. rejse, hvorfor du kan få noget igen, hvis du har rabattrin 2 eller derover Vest for Storebælt.

PS: Hvis man er 100% sikker på, at en rute burde have rejsekort, og hvis man viser sit rejsekort, kan som regel få lov at rejse gratis med, hvilket også må være rimeligt. Især hvis man ikke har mulig for at bruge anden billetform (intet klippekort og ingen kontanter).

--
Thomas Rasmussen
[image][image]

Dagens rejsekorthistorie

af thomash, 27/11 2014, 20:59 (3437 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg stiger i Aalborg ind i X-bus 960 mod Viborg afgang kl 11.10. Da Midttrafik endnu ikke tilbyder anvendelse af rejsekort, anvender jeg 10-tursklippekort. Jeg kaster altid et blik på Almex-maskinen, inden jeg stempler. Den var indstillet til zone 50, dato 28/11, klokken 13.15.

Klokken var jo "til den gode side", så det kommenterede jeg ikke. Jeg gjorde opmærksom på den forkerte zoneindstilling (skulle være zone 01 og ikke zone 50). Det rettede chaufføren straks. Derimod var det vanskeligt at overbevise ham om, at datoen i dag ikke er 28/11 men kun 27/11. Som "bevis" hev han sin mobiltelefon frem og viste mig, at den sagde 28/11!

Det tog rimelig lang tid at overbevise ham om, at hverken han eller hans mobiltelefon havde ret.

Og hvad har alt dette så med rejsekortet at gøre? Tja, det tjener vel som en illustration af, at ikke alle menneskelige fejl kan elimineres, når rejsekortet indføres. For som jeg forstår det, kræver rejsekortstanderne i busserne en "manuel" medvirken fra chaufførens side.

Men indtil da kan jeg så glæde mig over de 20% rabat og i øvrigt ærgre mig over, at jeg ikke bare holdt min kæft, for så kunne jeg have kørt på det samme klip i morgen :-).

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Du burde begynde at skrive kronikker eller noveller.. Det vil med garanti skabe kæmpe opmærksomhed og hype..

/Thomas H.

Dagens rejsekorthistorie

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 28/11 2014, 11:33 (3437 dage siden) @ thomash

Hej

Det lader da til at man ikke behøver at tænke på hvad tiden skal gå med hvis man skal kontrollere om rejsekortet har betalt for de rigtige rejser.
Bare at finde ud af hvad den rigtige pris er virker ret uoverskueligt.
Jeg forsøgte at sætte mig ind i det for at se om rejsekortet var noget jeg skulle have i stedet for en stak klippekort i alle retninger, men mit rejsemønster gjorde bare alle rejser dyrere med rejsekortet og det kunne ydermere ikke (dengang)bruges på mange af mine rejser.
Klippekortene gav 20% altid og jeg lånte det gerne ud til trængende kollegaer der ellers ville købe kontantbilletter.
Vi boede i Vejen og har/havde ikke bil, vi flyttede til Sverige 2013 og nu er problemet bare at vi ved besøg i Danmark er nødt til at købe kontantbilletter.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Dagens rejsekorthistorie

af Tonny Andersen, 28/11 2014, 10:41 (3437 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Den 16. oktober kl. 13:55 benyttede jeg mit rejsekort på Gråsten station. Undervejs til Kolding blev mit rejsekort kontrolleret af en togfører. Resultatet af dette er blevet, at man har trukket mig for en rejse Gråsten-Kolding og en rejse Gråsten-Ukendt sted. Det ukendte sted fremkommer ved, at togførerens håndholdte dims til at tjekke rejsekort med, stod registreret om værende på Sønderborg station.
Jeg har nu klaget til rejsekort, og opfordret dem til at sende mig yderligere beviser for deres påstand om, at jeg er gået ind i et tog på Gråsten station, og så er kørt mod både Sønderborg og Kolding på samme tid.

Jeg har prøvet noget lignende i sommers, hvor jeg kørte fra Odense til Vejen, og i Middelfart blev tjekket med en maskine som åbenbart troede den var i Høje Taastrup.

Hvad kan man så lære af det. Tjek altid rejsekortkontoen. Og jo, jeg må fremover bede om, at se hvor den lille maskine tror den er, før den får lov at sætte et kontrolmærke på min konto.
Det er så også de eneste problemer jeg har haft med rejsekort. Og de har været hurtige til at rette sådanne fejl hos Rejsekort. Jeg er mega glad for mit rejsekort.

Dagens rejsekorthistorie

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 6/12 2014, 21:56 (3428 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen
redigeret af Henrik Hansen, 6/12 2014, 22:54

Kun 10 procent af rejserne i tog/bus skete på rejsekort i første halvdel af 2014.

http://www.b.dk/nationalt/kun-hver-tiende-rejse-er-med-rejsekort

Thomas Boe Bramsen fra Rejsekortet, er dog klar med endnu et arrogant svar i sin efterhånden store samling af sådanne:

'Det er klippekortets skyld, de ændrer sig når de udfases i hovedstaden'.

Men Hr. Thomas Boe Bramsen - kunder har pt. et valg - det valg som åbenbart IKKE er i Rejsekortets favør, - men med tvang kan meget jo ændres i Rejsekortets favør...

Dagens rejsekorthistorie

af Morten Flindt Larsen, 7/12 2014, 07:02 (3428 dage siden) @ Henrik Hansen

"men med tvang kan meget jo ændres i Rejsekortets favør..."

Ja, klippekortet blev i sin tid også indført med tvang, og det er der jo mange, der ser som en favorabel billetteringsform, selv om folk både glemmer at checke ind med det og ikke kan hitte ud af at tælle zoner. Så du har desværre nok ret i, at noget tilsvarende vil ske med Rejsekortet i dettes favør.

Det er formentlig kun de dummeste og mest letpåvirkelige af brugerne af den kollektive trafik, der har valgt at skifte over til de ubrugelige Rejsekort. De kan simpelthen ikke se, hvor elendigt et system, Rejsekortet er. Omvendt har de kloge og velbegavede foretaget et valg - hovedparten endda uden at afprøve produktet - som IKKE er i Rejsekortets favør, så vi må håbe, at klippekortet bibeholdes.

Med venlig hilsen

M:-)rten

[image]

Dagens rejsekorthistorie

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 7/12 2014, 07:46 (3428 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej

De tog jo tid og penge på sig for at udvikle rejsekortet, gad vide hvad det blev brugt til, så mistede ministeren tålmodigheden og gav dem en frist.
Er det ikke utroligt hvad man kan udvikle når man tvinges til det.

:-D :-D :-D :-D

De fleste tilfredse forumlæsere bor tydeligvis i Hovedstadsområdet og der er det jo også lettere at implementere et sådant system, da der i forvejen fandtes aftaler og zonesystem.
Den gang det indførstes var der hårde forhandlinger med DSB og i begyndelsen var det kun de Nordsjællandske privatbaner der var med i systemet på jernbanesiden.

med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Dagens rejsekorthistorie

af Morten Flindt Larsen, 7/12 2014, 09:21 (3428 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej Lars,

"De fleste tilfredse forumlæsere bor tydeligvis i Hovedstadsområdet og der er det jo også lettere at implementere et sådant system, da der i forvejen fandtes aftaler og zonesystem."

De første tanker om et dansk rejsekortsystem opstod i DSB omkring 1998, hvor der blev foretaget en studietur til - så vidt jeg husker - Singapore for at se det derværende trafikselskabs rejsekortsystem i brug. Man havde hos DSB og flere andre danske trafikselskaber dengang indset, at den eksisterende billetteringsteknologi fra begyndelsen af 1970'erne var forældet og ville kræve betydelige summer at udskifte med ny teknologi. Det koster mange penge at administrere analoge papir- og papbilletter, og den nye digitale verden gav mulighed for store omkostningsbesparelser, samtidig med at man kunne få et præcist datagrundlag for rejsestrømmene i den kollektive trafik til brug ved den løbende planlægning/omlægning af trafikken. Det er ikke er gået op for klippekort-tilhængerne er, at klippekortsystemet alene af disse grunde ikke længere kan opretholdes indenfor økonomisk forsvarlige rammer. Verden ude omkring os ændres hastigt, og også det meget berømmede jojo-kort (magnetkort) i Skåne er en forældet teknologi. Omtrent samtidig med de indledende undersøgelse af rejsekort-konceptet, der som bekendt er et kontaktfrit kort uden magnetstriber eller lign., var DSB og de amtslige trafikselskaber i fuld gang med at indlægge DSB's tog i de amtslige trafikselskabers takstsystemer, som stammer helt tilbage til 1970'erne. Der blev kørt pilotprojekter i Århus og Viborg Amt. Indtil da havde der kun eksisteret ét fælles takstsystem for bus og tog, nemlig i hovedstadsområdet, men nu koblede DSB sig på de amtslige systemer, mens togrejser imellem amterne fortsat skete efter DSB's takstsystem, hvor det nu blev muligt at skifte til bus i et såkaldt "omstigningsområde" bestående af én eller flere lokale takstzoner omkring stationerne. Så siden årtusindeskiftet har der ikke - som du hævder - været nogen forskel i hovedstadsområdets favør, hvad angår aftaler og zonesystemer. Der har være forskelle i zonestrukturer og prisniveauer, og det er også disse forskelle, der har været vanskelige at håndtere med det landsdækkende Rejsekort-system. Når man i et geografisk set meget lille land som Danmark fra politisk side har valgt at bibeholde hele 12-14 forskellige takstsystemer (i Singapore er det kun ét), skyldes det ikke et naturligt ønske om at gøre tilværelsen enklere for brugerne af den kollektive trafik, men alene, at der snart ikke er ret mange andre områder tilbage, som regionspolitikerne kan kalde "deres egne". At Rejsekortets tilblivelsesproces har trukket ud og er blevet unødigt kompliceret af forskellighederne i de involverede takstsystemer, er derfor et valg foretaget af politikerne. Der har mig bekendt ikke på noget tidspunkt været givet en ordre fra det politiske system om, at nu skulle Danamrk have ét fælles, ensartet takstsystsem for rejser med bus og tog i den kollektive trafik. Man har valgt at bygge videre på de bestående systemer efter "de for hånden værende søms princip". I trafikministeriet har man omkring år 2000 forsøgt at strikke et nyt fællessystem sammen, men det blev aldrig til andet end luftkasteller og overordnede visioner.

"De tog jo tid og penge på sig for at udvikle rejsekortet, gad vide hvad det blev brugt til,"

Fra et ret tidligt tidspunkt i forløbet har trafikministeriet bakket op om ideen om et landsdækkende rejsekort, bl.a. fordi det på sigt vil indebære store rationaliseringsgevinster, men ministeriet har ikke kunnet tvinge noget ned over amterne/regionerne en bloc. Derfor er en del af den anvendte tid blandt andet blevet brugt på at påvirke og afvente, at fodslæbende amtslige/regionale trafikselskaber gik med i systemet. Anden "unødig" tid er blevet brugt af de private leverandører til Rejsekort-systemet, der har forregnet sig på omgavens omfang.

"så mistede ministeren tålmodigheden og gav dem en frist. Er det ikke utroligt hvad man kan udvikle når man tvinges til det."

Netop, der er på et tidspunkt givet de regionale trafikselskaber m.fl. et kraftigt trafikministerielt "vink med en vognstang", så arbejdet med Rejsekortet kunne komme videre.

"Den gang det indførstes var der hårde forhandlinger med DSB og i begyndelsen var det kun de Nordsjællandske privatbaner der var med i systemet på jernbanesiden."

De nordsjællandske privatbaner har siden 1970'erne ikke haft nogen takstkompetence i hovedstadsområdet; den lå hos HT (nuv. Movia), så privatbanerne har ingen afgørende indflydelse haft i forhandlingerne. Privatbanerne har naturligvis haft en mening om rejsekortet, men det er noget andet. Det er ikke dem, der er fohandlet med. Alle afgørende forhandlinger er foregået mellem de amtslige/regionale trafikselskaber, trafikministeriet og DSB.


Med venlig hilsen

M:-)rten

Dagens rejsekorthistorie

af Lars Møller Jensen ⌂, Röbäck, Sverige, 7/12 2014, 11:37 (3428 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten

jeg takker for din udlægning af teksten.:-)
Jeg var nok længere tilbage i historien med min iagttagelser end du, så vi taler nok om to forskellige perioder, men lad det endelig ikke skille os ad.:-)
Jeg har ikke boet i Danmark i perioden1977-1999 og kunne ved repatrieringen konstatere at mangt og meget havde ændre sig. Jeg har således heller ikke så gode forudsætninger for at udtale mig om den periode.
Hvad der der imod er sket efter år 2000 er en kommunalreform og stor var min overraskelse da man end ikke tilstræbte end fusion mellem Ribe Amtstrafik og Sydtrafiks billetsystemer, men udgav ens klippekort hvor man kun ud fra afstemplingen kunne se hvor de var gyldige.
Jeg boede i Vejen og kunne konstatere at det at bo ved en(to) Amtsgrænse(r),gjorde det besværligere at rejse rent rejsehjemmelmæssigt.
Min kone og jeg arbejdede begge nær hjemmet, en prioritering fra vor side og vi havde (og har) ikke bil, derimod havde vi en stak klippekort i alle relevante retninger,dvs Ribe og Esbjerg i samme amt, Kolding, Vejle, Fredericia, Århus, Helsingør ud over amtsgrænsen, et fungerende rejsekort havde været velkomment (forenkling) men ville ikke give den rabat som klippekortene, desuden var det ikke så langt udviklet at det kunne bruges i alle vore rejserelationer.

Jeg taler altså om rejsekortet som kunde, dog nu forhenværende sådan.
Hvor vi bor nu (Umeå) findes et udmærket chipkort til lokal eller amts/länstrafik(k) og et samtrafiksystem mellem länen der er fint fungerende.

I Holland indførte man jo ret tidligt et landsdækkende zonesystem og "strippenkart" landsdækkende klippekort efter antal zoner (som hvis man havde udvidet HT-systemet til hele Danmark), jeg ved det egentlig ikke, men de har nok et fungerende rejsekort, jeg skal spørge mine hollandske jernbanevenner ved første lejlighed.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

"Ding-dong så er svigemor i Hongkong" citat fra Cirkusrevyens "poletter,poletter"

Dagens rejsekorthistorie

af Morten Flindt Larsen, 7/12 2014, 22:33 (3427 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej Lars, :-)

Jeg har ikke boet i Danmark i perioden1977-1999 og kunne ved repatrieringen konstatere at mangt og meget havde ændre sig. Jeg har således heller ikke så gode forudsætninger for at udtale mig om den periode.

Okay, så forstår jeg bedre. Jeg studsede også lidt. Undskyld hvis jeg var lidt studs. ;-)

Hvad der der imod er sket efter år 2000 er en kommunalreform og stor var min overraskelse da man end ikke tilstræbte end fusion mellem Ribe Amtstrafik og Sydtrafiks billetsystemer, men udgav ens klippekort hvor man kun ud fra afstemplingen kunne se hvor de var gyldige.

Ja,, den samme problemstilling gælder her på Sjælland mellem Movia og Vestsjællands Trafikselskab, der også blev sluttet sammen. På sammenslutningstidspunktet (ved dannelsen af regionerne) var Rejsekortet forlængst i støbeskeen, så derfor valgte man at bibeholde de bestående takst- og billetteringssystemer stort set uændret. En omlægning til et nyt fælles zone- og billet-/kort-system ville have været for kostbar set i lyset af, at Rejsekortet var på vej.

"Jeg boede i Vejen og kunne konstatere at det at bo ved en(to) Amtsgrænse(r),gjorde det besværligere at rejse rent rejsehjemmelmæssigt."

Ja, helt enig. Det kan være meget bøvlet.

"Min kone og jeg arbejdede begge nær hjemmet, en prioritering fra vor side og vi havde (og har) ikke bil, derimod havde vi en stak klippekort i alle relevante retninger,dvs Ribe og Esbjerg i samme amt, Kolding, Vejle, Fredericia, Århus, Helsingør ud over amtsgrænsen, et fungerende rejsekort havde været velkomment (forenkling) men ville ikke give den rabat som klippekortene, desuden var det ikke så langt udviklet at det kunne bruges i alle vore rejserelationer."

Også helt enig. Et fungerende rejsekort vil være en betydelig forenkling, så det er synd, at man ikke vil give samme rabat som på klippekortene. Da man i sin tid - tilbage i 1979 - indførte fælles billetter og kort for bus og tog her i hovedstadsområdet, valgte man at sætte taksterne så lavt, at det stort set altid var billigere med det nye bus/tog-system end med de gamle billetter, der - bortset fra i København og på Frederiksberg - indtil da skulle købes særskilt. Folk fik billige billetter og klippekort, kunne valgsfrit benytte bus og tog - og var glade. De strømemde rent faktisk til den kollektive trafik, især fordi vi i 1979 havde den 2. oliekrise, men siden forsvandt "billigheden" i de årlige takstforhøjelser. Det samme "billighedsprincip" har man ikke i samme omfang ville bruge i forbindelse emd Rejsekortet, hvilket jeg ser som en stor fejl. Hvis folk generelt havde fået deres rejser billigere, havde de også lettere taget det nye billetteringskoncept til sig. Men billigere billetter koster som bekendt penge, også selv om det kun ville være i en overgangsperiode, hvorefter priserne så skulle hæves igen.

"Jeg taler altså om rejsekortet som kunde, dog nu forhenværende sådan. Hvor vi bor nu (Umeå) findes et udmærket chipkort til lokal eller amts/länstrafik(k) og et samtrafiksystem mellem länen der er fint fungerende."

Ja, jeg kender godt de chipkort og tidligere hen magnetkort, der anvendes i Sverige, men de blev i sin tid af beslutningstagerne i Danmark anset for forældende, mens det kontaktfri Rejsekort var mere fremtidssikret.

"I Holland indførte man jo ret tidligt et landsdækkende zonesystem og "strippenkart" landsdækkende klippekort efter antal zoner (som hvis man havde udvidet HT-systemet til hele Danmark), jeg ved det egentlig ikke, men de har nok et fungerende rejsekort, jeg skal spørge mine hollandske jernbanevenner ved første lejlighed."

Det hollandske "strippenkart" var meget populært, ved jeg fra mine besøg dernede, men det var et pap-magnetkort ligesom de danske klippekort, der indførtes fra 1979 og frem. Hollænderne må have haft en ret stram overordnet styring af den kollektive trafik, for at det kunne lade sig gøre at realisere "strippenkart"et. De er siden gået over til elektroniske kort. Den store fordel ved "strippenkart"et var ganske rigtigt det landsdækkende, ensartede zonesystem. Det kunne man også have indført i Danmark i 1970'erne, men her valgte de amtslige trafikselskaber at gå enegang hver især med vidt forskellige zonestørrelser (-antal) og forskellige takst- og rabattrin, hvorved et sammenhængende system som det hollandske desværre umuliggjordes. Havde vi haft et "strippenkart"-system i Danmark, havde der ikke været alle de problemer, der har været med at lægge de individuelle takstsystemer ind i Rejsekortet. Her tror jeg, at de geografiske og ikke mindst befolkningstæthedsmæssige forskelle mellem Holland og Danmark har spillet ind. I det tæt befolkede geografisk sammenhængende Holland havde en opsplitning i individuelel systemer været meget uhensigtsmæssig.


Med venlig hilsen

M:-)rten Flindt Larsen

Med venlig hilsen Lars Møller Jensen "Ding-dong så er svigemor i Hongkong" citat fra Cirkusrevyens "poletter,poletter" - See more at: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=90428#sthash.oqNQPSfY.dpuf

Rejsekortet tre gange så dyrt som klippekortet i drift

af Rask Ingemann Lambertsen, 7/12 2014, 13:16 (3428 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Morten Flindt Larsen skrev:

Det koster mange penge at administrere analoge papir- og papbilletter, og den nye digitale verden gav mulighed for store omkostningsbesparelser, samtidig med at man kunne få et præcist datagrundlag for rejsestrømmene i den kollektive trafik til brug ved den løbende planlægning/omlægning af trafikken. Det er ikke er gået op for klippekort-tilhængerne er, at klippekortsystemet alene af disse grunde ikke længere kan opretholdes indenfor økonomisk forsvarlige rammer.

Du burde sætte dig ind i sagen, i stedet for at sprede misinformation. Det er for længst blevet oplyst, at for Movia er Rejsekortet tre gange så dyrt at drive som det klippekort, Rejsekortet det skal afløse. Som det fremgår, så er alene transaktionsomkostningerne ved Rejsekortet større end hele driften af klippekortsystemet.

Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

Rejsekortet tre gange så dyrt som klippekortet i drift

af esni, Frederikssund, 7/12 2014, 13:44 (3428 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Morten Flindt Larsen skrev:

Det koster mange penge at administrere analoge papir- og papbilletter, og den nye digitale verden gav mulighed for store omkostningsbesparelser, samtidig med at man kunne få et præcist datagrundlag for rejsestrømmene i den kollektive trafik til brug ved den løbende planlægning/omlægning af trafikken. Det er ikke er gået op for klippekort-tilhængerne er, at klippekortsystemet alene af disse grunde ikke længere kan opretholdes indenfor økonomisk forsvarlige rammer.


Du burde sætte dig ind i sagen, i stedet for at sprede misinformation. Det er for længst blevet oplyst, at for Movia er Rejsekortet tre gange så dyrt at drive som det klippekort, Rejsekortet det skal afløse. Som det fremgår, så er alene transaktionsomkostningerne ved Rejsekortet større end hele driften af klippekortsystemet.

Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

Klippekortets væsentligste ulemper for ejerne er at det er et elektromekanisk system, og at det ikke kan oplyse transportleverandørerne om trafikstrømmene. Det første problem bliver så yderligere ofte forværret af placeringen af klippekortsmaskinerne. (Fx er de maskiner på Ballerupstation der er anbragt helt i det fri hyppigere ude af drift end de øvrige. Hvorfor man ikke flytter dem ned i Perrontunnellen, hvor de er i læ - det fatter jeg ikke)

Rejsekortet tre gange så dyrt som klippekortet i drift

af Morten Flindt Larsen, 7/12 2014, 21:30 (3427 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Rask Ingemann Lambertsen skrev:

"Du burde sætte dig ind i sagen, i stedet for at sprede misinformation."

Og du bør læse, hvad jeg skriver i stedet for at komme med fordrejninger. Jeg skrev, at en meget vægtig grund til at indføre rejsekortsystemet i sin tid var, at klippekortsystemet var baseret på forældet teknologi og stod over for en udskiftning, og at man ved en digitalisering ønskede at fremtidssikre den kollektive trafiks billetteringskoncept, dvs. billetter, klippekort og periodekort. Det var bl.a. dette, som indgik i beslutningsgrundlaget, og jeg skriver intet, gentager intet steds, at det er gået, som man i sin tid ønskede, ligesom jeg ikke kommer ind på den foreløbige økonomi i projektet. Jeg skriver om baggrunden for, at det blev besluttet at indføre kortet.

Hvis du tror, at beslutningstagerne i sin tid med fuldt overlæg valgte et system, der var tre gange så dyrt i drift, som det bestående analoge system, så tager du fejl. Der har siddet højtuddannede akademiske regnedrenge og lavet beregninger på omkostningerne ved indførelsen af Rejsekortet – ikke blot i DSB, men også i Movia og de øvrige trafikselskaber – og de beregninger indbefattede naturligvis, at det bestående billet- og klippekortsystem inden for en overskuelig fremtid skulle udskiftes, fordi billetmaskiner og stempleautomater m.m. var fysisk udtjente. Det eksisterende billetteringssystem var udviklet i en tid, hvor der var bemandede billetsalg på stationerne, hvor man kunne købe klippekort i busserne (hvilket for længst er historie i Movia) og hvor al afregning af salget af billetter og klippekort foregik manuelt. Hvis det eksistereende billetteringskoncept skulle forsætte endnu 30 år, så skulle der investeres i nye billetmaskiner til busserne, nye stemplemaskiner etc. etc., ligesom der forsat skulle administreres delvist analogt med trykning og distribution af pap- og papirbilletter i stort tal. Dette er baggrunden for, at Movia i sit notat over for "Ingeniøren" understreger, at selskabet ser Rejsekortet som et 'reinvesteringsprojekt' mere end 'en business case med krav om en positiv nettoforretning'. Lidt firkant sagt ville det som udgangspunkt have været lige så tåbeligt at beholde det eksisterende billetteringssystem, som det ville have været for bankerne at undlade at lade Dankortet erstatte de gammeldags manuelle papirchecks, sedler og mønter og bankbøger. Det er så på nuværende tidspunkt ikke gået med Rejsekortet helt, som man havde forventet, men det er vist før set, at omkostningerne ved et systems indkøringsforløb er blevet reduceret over tid, når først systemet var fuldt implementeret.

"Det er for længst blevet oplyst, at for Movia er Rejsekortet tre gange så dyrt at drive som det klippekort, Rejsekortet det skal afløse. Som det fremgår, så er alene transaktionsomkostningerne ved Rejsekortet større end hele driften af klippekortsystemet."

Nej, det er blevet påstået i en artikel i "Ingeniøren". De ansvarlige deltagere i Rejsekortet har ikke oplyst, at det forholder sig således. Du må lære at skelne mellem en påstand og en oplysning.

Movia har oplyst, at alene transaktionsomkostningerne ved Rejsekortet større end hele driften af klippekortsystemet, og en hovedårsag hertil er, at Movias omkostninger ved driften af klippekortssystemet er meget små, hvilket igen skyldes, at Movia i forhold til DSB har et minimalt salg af klippekort, der fordeler sig på nogle ganske få kortsalgssteder. Hovedparten af klippekortene i Movia sælges af DSB, så det er også her, at hovedomkostningerne ved at drive klippekortsystemet ligger, hvilket ”Ingeniøren” ikke har korrigeret for. Af samme årsag kan man ikke overføre Movias konklusioner direkte til de øvrige trafikselskaber, der deltager i Rejsekortet. Her er de indbyrdes forhold mellem DSBs og trafikselskabernes salg af klippekort ikke som mellem DSB og Movia. Desuden skal Rejsekort-systemet ikke kun afløse klippekortet, men også trafikselskabernes kontantbilletter og periodekort, og her kan der heller ikke udledes noget om den samlede økonomi på baggrund af Movias klippekort/rejsekort-oplysninger. Rejsekort-projektets økonomi skal ses i en helhed for hele landet, men ”Ingeniøren” undlader behændigt at inddrage forholdene i de øvrige trafikselskaber og DSB i deres beregninger, hvilket kunne tyde på, at det faktisk er ”Ingeniøren”, der ikke har sat sig ind i sagen og som har spredt misinformation. Det kan meget vel være, at DSB og de andre trafikselskaber ikke har villet lade ”Ingeniøren” tilflyde de ønskede oplysninger, men det bliver bladets konklusioner ikke mere korrekte af.

Som det fremgår af ”Ingeniøren”s artikel, så undrer professor Kim Normann Andersen fra CBS sig over størrelsen af meromkostningerne til Rejsekortet. ”Det burde altid være sådan, at de digitale ydelser er billigere end et papirbaseret system. Det er mystisk, at det her er omvendt," konstaterer han. Ja, gu’ er det mystisk, når ”Ingeniøren” konkluderer på så tyndt et grundlag og kritikløst overfører nogle premature erfaringer fra Movia til alle landets trafikselskaber. Det kunne jo være, at ”mystikken” skyldes manglende oplysninger.

Kim Normann Andersen hæfter sig ved, at Movia skal betale 78 mio. kr. i afgifter til selskabet bag rejsekortet, for at passagererne tjekker ind og ud af busserne - mere end alle (Movias) omkostninger til klippekort. Han hæfter sig ikke ved, at Movia ejer en tredjedel af selskabet bag rejsekortet og således til dels betaler de 78 mio. kr. til sig selv. Hvordan dette ejerforhold påvirker den samlede økonomi i Rejsekortet, og hvor mange penge Movia via sit ejerskab får fra de øvrige trafikselskaber, skal jeg ikke kloge mig på, men det gør ikke så meget, for det skriver ”Ingeniøren” heller ikke noget om.

På baggrund af de tilgængelige tal herunder Movias oplysninger har ”Ingeniøren” ladet en betalingskortekspert Henning N. Jensen fra konsulentfirmaet Pluscon udarbejde et skøn over bus- og togselskabernes samlede merudgifter over en periode på 15 år. Skønnet lyder på en samlet merpris på 2,7 mia. kr. Tallet er angiveligt justeret for den rationaliseringsgevinst, selskaberne kan opnå gennem forbedret data om passagerernes rejsemønstre og for forventede merudgifter til at vedligeholde nedslidte klippekortautomater. Det er jo forfriskende, at en ekstern betalingskortekspert kan udarbejde et sådant skøn i skarp konkurrence med trafikselskabernes egne erfarne folk med års indsigt i emnet, men skønnets værdi vil jeg godt nok stille store spørgsmålstegn ved, dels på baggrund af det meget tynde og ufuldstændige datagrundlag jf. ovenstående, dels på baggrund af skønnets indbyggede forudsætning om, at de samlede merudgifter og startomkostninger for alle trafikselskaberne skal fordeles over en 15 års periode og ikke f.eks. en 30 års periode (nuværende billetteringssystem i hovedstadsområdet er f.eks. 35 år gammelt) og – last but not least – en forudsætning om, at de nedslidte klippekortautomater (der menes formentlig stemplemaskiner), hvoraf en del er 35 år gamle, i de kommende 15 år blot kan vedligeholdes og ikke skal udskiftes. De fleste prognoser opererer med flere passagerer i den kollektive trafik på sigt, og dermed vil der også være et større slid på det analoge billetteringsudstyr, hvilket Henning N. Jensen heller ikke tager højde for.

Artiklens i ”Ingeniøren” er skrevet for 1½ år siden, da udrulningen af Rejsekortet i Movia kun var i sin indledende fase, så derfor kan jeg godt se, at det er ”de vises sten”, du der har fundet. Det er muligt, at du selv tror på, at artiklen påviser noget som helst mur- og nagelfast om Rejsekortets samlede økonomi, men din påstand om, at jeg ikke har sat mig ind i sagen og spreder misinformation kan du stikke op et vist sted, der aldrig ser solens lys, hvis ”Ingeniøren”s artikel skal bruges som sammenligningsgrundlag.

Med venlig hilsen

M:-)rten Flindt Larsen

Dagens rejsekorthistorie

af Peter Brantevik, 7/12 2014, 17:37 (3428 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Morten Flindt Larsen: Verden ude omkring os ændres hastigt, og også det meget berømmede jojo-kort (magnetkort) i Skåne er en forældet teknologi.

Sludder og vrøvl, MFL! JoJo-magnetkortet blev i 2009 erstattet af et chip-kort. Sidste år – i 2013 – blev dette kort udskiftet med et 2. generations chip-kort. Og JoJo-kortet kan også problemfrit anvendes i følgende naboregioner (län): Blekinge, Halland, Kronoberg och Jönköping samt med Öresundståg til og fra Kalmar län samt Göteborg C. Samt på Københavns H. samt Lufthavnen i Kastrup. Og selvfølgelig kan det også anvendes som periodekort - også til Danmark! Funktionelt er rejsekortet (reskassan) fremragende – og kan i øvrigt også levere en sand syndflod af rejsedata til en stadig voksende hær af (svenske) DJØF'ere. Og hvor ved jeg så det fra: Jeg bor såmænd i Skåne, hvor jeg i øvrigt kan konstatere, at mine logistikproblemer som oftest starter, når jeg med et tidligt morgentog forsøger at komme videre fra Helsingør mod København. Talrige er de gange, hvor den geniale togoperatør DSB har måttet aflyse afgangene pga. af manglende personale eller manglende materiel. Men jeg antager, at det skyldes svenske elge, brokkende pendlere eller tåbelige politikere. Det kan da umuligt være DSB's skyld …

Dagens rejsekorthistorie

af Morten Flindt Larsen, 7/12 2014, 21:56 (3427 dage siden) @ Peter Brantevik

"Sludder og vrøvl, MFL! JoJo-magnetkortet blev i 2009 erstattet af et chip-kort."

Ja, netop - i 2009, ikke da Rejsekortet var i sin indledende fase for 10-15 år siden. Jeg skrev, at JoJo-magnetkortet dengang var forældet, hvilket folkene bag Rejsekortet var klar over, og nu bekræfter du det jo så selv ved at oplyse, at det søreme er blevet udskiftet i 2009. Sludderet og vrøvlet er helt på din side.

JoJo-magnetkortet var i sin tid meget populært, er jeg ganske klar over, ligesom klippekortet i hovedstadsområdet var meget populært. De to teknologisk forskellige systemer kunne imidlertid ikke bruges hen over Øresund, så derfor var DSB/HT og Skånetrafiken nødt til at strikke en nødløsning sammen for lokale rejser over Øresund. HT/Movia ville ikke indføre JoJo-magnetkort og Skånetrafiken ville ikke indføre Rejsekortet, som HT/Movia og flere andre danske trafikselskaber allerede den gang havde besluttet. Derfor var JoJo-kortet aldrig en reel mulighed i Danmark, hverken som magnetkort eller chipkort, og tilsvarende med det kontaktfrie rejsekort i Skåne (Sverige).

"Sidste år – i 2013 – blev dette kort udskiftet med et 2. generations chip-kort. Og JoJo-kortet kan også problemfrit anvendes i følgende naboregioner (län): Blekinge, Halland, Kronoberg och Jönköping samt med Öresundståg til og fra Kalmar län samt Göteborg C. Samt på Københavns H. samt Lufthavnen i Kastrup. Og selvfølgelig kan det også anvendes som periodekort - også til Danmark!"

2. generations chip-kort svarer vel blot til Dankort-chipkortet, der nu så småt er på vej til at blive afløst af et kontaktfrit Dankort, som svarer til det kontaktfri Rejsekort. Det nye Dankort kan man så mene er lige så mislykket som Rejsekortet, men det må fremtiden vist vise.

Jeg bor såmænd i Skåne, hvor jeg i øvrigt kan konstatere, at mine logistikproblemer som oftest starter, når jeg med et tidligt morgentog forsøger at komme videre fra Helsingør mod København. Talrige er de gange, hvor den geniale togoperatør DSB har måttet aflyse afgangene pga. af manglende personale eller manglende materiel. Men jeg antager, at det skyldes svenske elge, brokkende pendlere eller tåbelige politikere. Det kan da umuligt være DSB's skyld …

Ja, det kan jeg så forstå, at du mener, har noget med emnet (Rejsekortet) at gøre. Men nuvel. Jeg synes, at det er rent ud sagt p....ærgerligt, at de politikere og beslutningstagere på begge sider af Sundet, der i sin tid galpede op om integration i Øresundsregionen, ikke kunne finde ud af at skabe integration via trafikselskabernes billetteringssystemer. Man overlod det til indenlandske svenske og danske forhold at afgøre den sag.


Med venlig hilsen

M:-)rten Flindt Larsen

Med P 917 over Sjælland
Med P 917 over Sjælland

Lars B. Christensen har igen været i avisarkivet og har fundet denne levende beretning i Dagens Nyheder en søndag i 1935. I artiklen beskriver journalisten, hvilken oplevelse det var, at køre med på maskinen fra København til Korsør.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak