Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB seeks locomotive procurement consultant

af Niels Munch, 27/5 2015, 15:30 (3257 dage siden) @ hansenph

Dette læser jeg som et skrig om hjælp fra en bygherre, der absolut intet kan/tør selv.

Sørgeligt, at "den gamle etat" er nået dertil - årsagerne ufortalt.

V.h.
Niels

DSB seeks locomotive procurement consultant

af Bruger4711, 27/5 2015, 16:06 (3257 dage siden) @ Niels Munch

...fra en bygherre, der absolut intet kan/tør selv.

Hvem er bygherren du hentyder til? Går ikke udfra du mener DSB, da de jo er en operatør.

DSB seeks locomotive procurement consultant

af Niels Munch, 27/5 2015, 16:20 (3257 dage siden) @ Bruger4711

Hvem er bygherren du hentyder til? Går ikke udfra du mener DSB, da de jo er en operatør.

Det er vel operatøren DSB, der skal anskaffe lokomotiver, og så er DSB jo også bygherre.

V.h.
Niels

DSB seeks locomotive procurement consultant

af Gæst1, 27/5 2015, 17:27 (3257 dage siden) @ Niels Munch

Hvad der måske er endnu mere interessant er, at DSB allerede har een rådgiver til Fremtidens Tog og en rammeaftale med en anden rådgiver om netop køb af tog.

Det er altså enten en tredie del af DSB, der køber lokomotiver, eller blot et forsøg på at trække indkøb af lokomotiverne i langdrag. Indkøbet blev besluttet ved politisk forlig april 2014, og med dette rådgiver udbud synes der at gå laaaaang tid, inden noget så simpelt som lokomotiver kan komme på danske spor.

Men særligt tankevækkende, hvis det ikke er den organisation, der skal købe Fremtidens Tog, som DSB er ved at bygge op, der også skal gennemføre et køb af lokomotiver.

...og hvorfor op til 20 lokomotiver, når man har 25 styrevogne?

DSB seeks locomotive procurement consultant

af S. Andersen, 28/5 2015, 13:56 (3256 dage siden) @ Gæst1

...og hvorfor op til 20 lokomotiver, når man har 25 styrevogne?

Dels fordi ME kommer til at køre med dem også et pænt stykke tid endnu, og dels fordi man forventer at få EA'erne ud og køre med dem også.

DSB seeks locomotive procurement consultant

af Gæst1, 28/5 2015, 17:26 (3256 dage siden) @ S. Andersen

Naturligvis. Men hvis man virkelig skal være på tværs her - og man må formode at DSB har tænkt sig om - så er DSBs ambition at ende med tyve nye lokomotiver, og så fem gamle af to forskellige typer....man må håbe, at de laver buddene med nogle optioner, der som minimum dækker det fulde behov. Det ville være lidt ærgerligt (og ret dyrt) at starte forfra med et helt nyt udbud på fem lokomotiver om fem års tid....

DSB seeks locomotive procurement consultant

af S. Andersen, 29/5 2015, 08:55 (3255 dage siden) @ Gæst1

Naturligvis. Men hvis man virkelig skal være på tværs her - og man må formode at DSB har tænkt sig om - så er DSBs ambition at ende med tyve nye lokomotiver, og så fem gamle af to forskellige typer....man må håbe, at de laver buddene med nogle optioner, der som minimum dækker det fulde behov. Det ville være lidt ærgerligt (og ret dyrt) at starte forfra med et helt nyt udbud på fem lokomotiver om fem års tid....

Ja, helt klart. Men man kan heller ikke regne med, at der går 25 lokomotiver på 25 styrevogne. Der skal være en overvægt af lokomotiver, da de har mere "værkstedstid" end styrevognene.
Så man påregner næppe, at dobbeldækkerne skal fremføres af rent el-materiel i fremtiden. Der kommer også til at gå lang tid (op til 10 år) før der er strøm på til Kalundborg og Rødby Færge - og der må ME'erne tage slæbet, indtil der evt. kan frigrives flere dieseltogsæt fra den landsdækkende trafik.
Det er en større kabale der skal gå op.

DSB seeks locomotive procurement consultant

af Gæst1, 29/5 2015, 09:24 (3255 dage siden) @ S. Andersen

Udbuddet gælder også (eventuelle) diesellokomotiver - og ja, der er "længe" til fuld elektrificering. Og nok også længere end ME kan holde til...og jeg ser ikke, at nogle dieseltogsæt kan frigives før der er el til Aalborg

De nye diesel og el lok har i det store hele synkroniserede vedligeholdelsesintervaller med dobbeltdækkervogne. Men hvor meget reserve der skal være, kommer an på, hvad man vælger (herunder hvor og hvornår man vil udføre vedligehold). Men det er ikke umuligt, at man kan "nøjes" med 25 lok til 25 togstammer, hvor een komplet togstamme er ude til vedligehold ad gangen.

DSB seeks locomotive procurement consultant

af S. Andersen, 29/5 2015, 10:56 (3255 dage siden) @ Gæst1

De nye diesel og el lok har i det store hele synkroniserede vedligeholdelsesintervaller med dobbeltdækkervogne. Men hvor meget reserve der skal være, kommer an på, hvad man vælger (herunder hvor og hvornår man vil udføre vedligehold). Men det er ikke umuligt, at man kan "nøjes" med 25 lok til 25 togstammer, hvor een komplet togstamme er ude til vedligehold ad gangen.

Måske ikke umuligt, men i praksis kan det ikke lade sig gøre, med mindre at flåden er dimensioneret til det - dvs. i tilfælde af fejl på lokomotivet eller en enkelt vogn, skal man kunne undvære hele togstammen i driften.

DSB seeks locomotive procurement consultant

af Gæst1, 29/5 2015, 13:34 (3255 dage siden) @ S. Andersen

Måske ikke umuligt, men i praksis kan det ikke lade sig gøre, med mindre at flåden er dimensioneret til det - dvs. i tilfælde af fejl på lokomotivet eller en enkelt vogn, skal man kunne undvære hele togstammen i driften.

Ikke desto mindre ses det hos en række operatører i udlandet :-)

DSB seeks locomotive procurement consultant

af Peter Christensen, 27/5 2015, 17:35 (3257 dage siden) @ Niels Munch

I min lille verden er det ret nemt.

Deloitte kom med en meget hvas kritik af DSBs evner udi materielkøb. Jeg grublede lidt over hvem som så skulle komme med et oplæg omkring indkøb af materiel.
Svaret kom fornylig da jeg så "en del" stillingsopslag hvor DSB søgte 20-30 personer til et team, som rode med nyt materiel.
Jeg kan kun se disse opslag som et svar på Deloittes kritik.
Det får være at DSB ikke aner en disse om hvad de skal gribe og gøre i, men perspektiverne er ikke morsomme.
Disse nyansatte skal nu bruge 3-4 år på at finde ud af det andre faktisk ved (nok med meget grin og frustation imellem).
Herefter 2 år til en udbudsrunde og 2-3 års leveringstid (hvis DSB ikke vælger nok en IC4 løsning). Så er det pludselig gået 7-9 år inden vi ser noget nyt materiel. Imens slides det nuværende bare mere ned og det er ikke for godt til at begynde med. Imens elektrificeres på livet løs (med forbehold for folketingsvalget og politikerluner) og kan de fordele høstes? Næppe.
Flot gået - bilfolket får alle argumenter om lukning af DSB serveret af DSB.

DSB seeks locomotive procurement consultant

af Gæst1, 27/5 2015, 17:40 (3257 dage siden) @ Peter Christensen

Dertil kommer at DSB er blevet pålagt af Deloitte at gennemføre en markedsundersøgelse gældende for hele verden. Det må være et fedt job, at tage til Argentina, Thailand og Australien for at se, om de har nogle tog, der lever op til de europæiske TSI krav...

DSB seeks locomotive procurement consultant

af Bent Jensen, 31/5 2015, 11:43 (3253 dage siden) @ Gæst1

Jeg tror nu at man kunne nøjes med at se på egnet materiel i
Europa ingen nævnt ingen glemt

Med venlig hilsen

Bent Jensen

DSB seeks locomotive procurement consultant

af mss-logoff, 27/5 2015, 18:16 (3257 dage siden) @ Niels Munch

I min optik er en bygherre en person eller virksomhed der bestiller et arbejde til udførelse. Her er det at bygherrerådgiveren kommer ind som et særdeles vigtigt led mellem bygherre og entreprenør. Bygherrer der selv prøver at planlægge og derefter at styre udførelsen er ofte lallende optimister med lidt for stort ego. Resultatet bliver derefter. Sådan kender jeg det fra min branche (byggeriet).
Ordet "bygherre" kender jeg også kun fra byggeriet, men egentlig viser det meget godt hvor en operatør (DSB) bør stå i forhold til en producent, og jeg hilser den nye procedure hjerteligt velkommen.
Mht. den "gode gamle etat" så er den forlængst væk, og erstattet med en tyndbenet forretning der byder deres kunder et værre og værre produkt. Dette marked skriger efterhånden på konkurrenter der kan overtage deres virksomhed, skridt for skridt.

Endelig er der så DSB's forventede restlevetid på dobbeltdækkerne. De tror stadig at de bare kan få uanede mængder nyt materiel (togsæt) og regner med at udfase dobbeltdækkerne om 10-15 år. Temmeligt forkælet når man ved at de vogne er gode for mindst 20-25 år mere i driften. Men sådan er det når man ikke kan slippe sin "våde drøm"...

Mvh MSS

DSB seeks locomotive procurement consultant

af M Thomsen, 27/5 2015, 18:47 (3257 dage siden) @ Niels Munch

Dette læser jeg som et skrig om hjælp fra en bygherre, der absolut intet kan/tør selv.

Sørgeligt, at "den gamle etat" er nået dertil - årsagerne ufortalt.

V.h.
Niels

For mig lyder som et selskab der erkender de nye tider på det globale jernbanemarket, hvor det efterhånden er meget normalt at anskaffe materiel inklusiv vedligeholdelse i en samlet pakke fra leverandøren.
Leverandøren har og vil altid have bedre expertise end operatøren selv i det tilfælde hvor det blot handler om 20 enheder, der kun skal bruges i en begrænset årrække.

M Thomsen

DSB seeks locomotive procurement consultant

af Gæst1, 27/5 2015, 19:22 (3257 dage siden) @ M Thomsen

Ang vedligehold, så er DSBs vedligehold af egne tog fritaget for moms, så længe arbejdet udføres af DSB. Så længe lovgivningen ikke ændres, kommer leverandørerne næppe til at vedligeholde noget som helst...det samme gælder også for de andre operatører indenfor passagertrafik.

DSB seeks locomotive procurement consultant

af M Thomsen, 27/5 2015, 20:56 (3257 dage siden) @ Gæst1

Ang vedligehold, så er DSBs vedligehold af egne tog fritaget for moms, så længe arbejdet udføres af DSB. Så længe lovgivningen ikke ændres, kommer leverandørerne næppe til at vedligeholde noget som helst...det samme gælder også for de andre operatører indenfor passagertrafik.

Det kan implementeres som en underleverandør til DSB, ligesom da Siemens vedligeholdt MK lokomotiverne da de kørte i DSB regi.

DSB seeks locomotive procurement consultant

af Gæst1, 27/5 2015, 21:34 (3257 dage siden) @ M Thomsen

Underleverandøren betaler også moms, medmindre det er et selskab ejet af operatøren.
Godskørsel er ikke fritaget for moms, så derfor kunne Siemens vedligeholde MK, idet kun MK 625 var anskaffet til passagerbrug.

DSB seeks locomotive procurement consultant

af M. Thmsen, 27/5 2015, 22:45 (3257 dage siden) @ Gæst1

Underleverandøren betaler også moms, medmindre det er et selskab ejet af operatøren.
Godskørsel er ikke fritaget for moms, så derfor kunne Siemens vedligeholde MK, idet kun MK 625 var anskaffet til passagerbrug.

Nå, - sådan hænger det sammen.

Men man kan vel godt tænke sig et scenarie hvor man til trods for momsfordelen finder der for dyrt selv at vedligeholde. Det er jo dyrt med et lokomotivværksted til en bestand på blot 20 maskiner og leverandøren har jo
fordelen af stordrift, så man kan da godt forestille sig et sådant scenario. Er det ikke lidt det artiklen ligger op til ?

Mvh
M Thomsen

Avatar

DSB seeks locomotive procurement consultant

af mss ⌂, 27/5 2015, 23:09 (3257 dage siden) @ M. Thmsen

Helt enig. Både reservedele, skoling og faciliteter koster penge, så der kan helt sikkert være penge at spare alligevel. Dertil kommer at man næppe finder nogle der er bedre til at håndtere materiellet end dem der har bygget det.
Der kan også være stor forskel på hvor godt en materieltype virker ved forskellige operatører. Når bare man tænker på hvordan DSB synes at have kæmpet for at holde EA'erne kørende. Det havde næppe været nær så svært for producenten -eller for en større operatør med mange ellokomotiver for den sags skyld.

Mvh MSS

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

DSB seeks locomotive procurement consultant

af Peter Christensen, 28/5 2015, 05:50 (3256 dage siden) @ mss

Er dybt uenig i at leverandøren ville have nemmere ved at vedligeholde EA.
Meget af elektronikken er forældet og da mantraet var (er?) "IC4 kommer snart" så blev der ikke sendt mange penge efter vedligehold. Den nuværende stand er blot et resultat af denne politik.
Så at få de lokomotiver op på et bare nogenlunde niveau er ikke helt nemt.
Bevares, man kan da også rykke alt ud og indbygge nyt......men den pris bliver voldsom. Nok oppe i den ende hvor nyindkøb vil være en seriøs mulighed.

Vedligeholdelse kan være en gevaldig grå-zone og man skal virkelig se sig godt for. Der findes firmaer, som sælger deres udstyr relativt billigt og når en 5-7 år er gået, så kommer de - helt uden skam i livet - og siger at nu er det tid til en mid-life opgradering. Det er ikke acceptablet for udstyr, som forventes at være i drift henad 15 år. Og fik vi noget at vide om denne op-gradering i kontraktforhandlingerne? Næ. Har det firma nemt ved at få ordre nu? Måske, men ikke hos os.....
Så er der vedligeholdelseskontrakter....jeg har set et firma give ret god service i starten, men gradvist blev det værre og værre. Forstået på den måde at tingene virkede såmænd OK, men kæft det var dyrt købt. Det firma laver ikke ret meget for os nu......istedet har vi 2 mand internt til at lave næsten det samme.
Tingene virker lige godt og vi spare "en del" herpå.....+ at vi ikke behøves spekulere på hvornår vi ringer med udstyr i udu.

Man kan også lave den grove "kanonbådspolitik". Hvis i ikke skifter det og det (og betaler en faens stor regning), så vil vi ikke længere garantere dit og dat. Spørgsmålet er så om man tror på leverandøren eller om der er en anden løsning (som koster mindre). Der ligger meget ballade gemt her.
Og vil man den ballade?
Der er mange valg.....og ikke alt er entydigt.

DSB seeks locomotive procurement consultant

af Gæst1, 28/5 2015, 09:28 (3256 dage siden) @ Peter Christensen

Er dybt uenig i at leverandøren ville have nemmere ved at vedligeholde EA.
Meget af elektronikken er forældet og da mantraet var (er?) "IC4 kommer snart" så blev der ikke sendt mange penge efter vedligehold. Den nuværende stand er blot et resultat af denne politik.
Så at få de lokomotiver op på et bare nogenlunde niveau er ikke helt nemt.
Bevares, man kan da også rykke alt ud og indbygge nyt......men den pris bliver voldsom. Nok oppe i den ende hvor nyindkøb vil være en seriøs mulighed.

Tommelfingerregler: Levetidsforlængelse koster 60% af nyprisen for et tog, forlængere levetiden med 15 år, og er tjent hjem i lavere driftsomkostninger på 10 år.

Ifølge forliget om 12-13 nye el lokomotiver (419,9 mio inkl moms) koster et nyt lok ca 32 mio inkl moms.

En levetidsforlængelse af EA vil (hvis tommelfingereglerne også gælder her) kunne gennemføres for ca 15 mio plus moms pr lok. DSB ansøgte og fik bevilget 50 mio til alle 6 lok (altså ca 8 mio pr lok), så det er relativt optimistisk, at forvente, at EAerne kommer til at køre rigtig godt (hurtigt). DSB skal nok få dem til at køre godt, for vedligehold af lokomotiver er de gode til, men fejlene skal lige findes, stumperne leveres og fejlene rettes.

Der er forskel på at bruge 6 lok til en enkelt dobbelttur til Padborg med få stop og komfortabel køretid, og så bruge de samme lok til intensiv regionaltogsdrift.

Hvis leverandøren havde været ansvarlig for veldigehold, havde man bedt om de 15 mio pr lok - eller nok nærmere forklaret fornuften i at anskaffe nogle helt nye lok.

Helt generelt vil leverandøren jo nok bruge de folk, der laver vedligehold nu, så i EA sagen, er det ligegyldigt, hvem der vedligeholder. "Fejlen" - hvis man altså kan kalde den det - er at budgettet til ombygningen af EA, nok ikke står mål med behovet. Men det har givetvis været det "man kunne få".

DSB seeks locomotive procurement consultant

af gzt, 28/5 2015, 17:47 (3256 dage siden) @ Gæst1

Det forlyder på vandrørene, at EA er midlertidig "grounded", dels af bureaukratiske grunde, dels af mangel på reservedele.

Måske har nogen set et EA-tog i går eller i dag og kan afkræfte dette rygte?

DSB seeks locomotive procurement consultant

af mss-logoff, 31/5 2015, 16:46 (3253 dage siden) @ gzt

Til en afveksling har DSB's skøn vedr. en levetidsforlængelse nok været fuldstændigt urealistisk. Man troede formentlig at man kunne klare det med ny software, og i øvrigt efter det forhåndenværende søms princip.
Igen var det nok en bedre idé at lade andre tage sig af det. F.eks. kunne man sende dem til Siemens, og så få 6 lokomotiver tilbage der var up-to-date.

Mvh MSS

DSB seeks locomotive procurement consultant

af M Thomsen, 31/5 2015, 17:03 (3253 dage siden) @ mss-logoff

Igen var det nok en bedre idé at lade andre tage sig af det. F.eks. kunne man sende dem til Siemens, og så få 6 lokomotiver tilbage der var up-to-date.

Undskyld jeg anfægter dit indlæg, men det skriger på manglende logik.
Hvorfor tror du Siemens ville kunne klare den opgave.
Lokomotiverne er bygget af Henschel, som endte med at indgå i Bombardier koncernen.
Hvis der findes reservedele eller værktøjer til disse, er de nok ikke hos Siemens,

M Thomsen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak