Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

banetæthed (Generelt)

af gamle ole, 6/7 2015, 15:49 (3217 dage siden)

Når man kigger på gamle kort, mener jeg at Lolland må have DK-rekord mht til (privat)banetæthed i forhold til øens og befolkningens størrelse (også fratukket roebaner mm).
Mon ikke det holder vand?


Hilsen Ole

banetæthed

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, 6/7 2015, 16:51 (3217 dage siden) @ gamle ole

Når man kigger på gamle kort, mener jeg at Lolland må have DK-rekord mht til (privat)banetæthed i forhold til øens og befolkningens størrelse (også fratukket roebaner mm).
Mon ikke det holder vand?


Hilsen Ole


Mon ikke Fyn løb med den 1. plads dengang :-D

banetæthed

af gamle ole, 7/7 2015, 11:26 (3217 dage siden) @ Steen Nielsen

Tænkte også på Fyn. . ikke mindst Sydfyn. Men øen er arealmæssigt meget større end Lolland, og mange flere indbyggere, så i relation til størrelse og population er det nok "større og tættere" på Lolland..
Men klart nærmeste konkurrent.

Hilsen Ole

banetæthed

af GÆST, 7/7 2015, 12:37 (3216 dage siden) @ gamle ole

Tænkte også på Fyn. . ikke mindst Sydfyn. Men øen er arealmæssigt meget større end Lolland, og mange flere indbyggere, så i relation til størrelse og population er det nok "større og tættere" på Lolland..
Men klart nærmeste konkurrent.

Lige om et øjeblik, når du har læst Fysikerens indlæg, fortæller du vel også at Als naturligvis har indgået i dine overvejelser ;-)

banetæthed

af GÆST, 7/7 2015, 13:20 (3216 dage siden) @ GÆST

Tænk jeg havde gættet dit svar på forhånd (se nedenfor) :-D :-D

Avatar

Banetæthed

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 6/7 2015, 17:36 (3217 dage siden) @ gamle ole

Når man kigger på gamle kort, mener jeg at Lolland må have DK-rekord mht til (privat)banetæthed i forhold til øens og befolkningens størrelse (også fratukket roebaner mm).
Mon ikke det holder vand?


Det kan anbefales af låne denne bog på biblioteket. Heri behandles emnet indgående.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

banetæthed

af Fysikeren, 7/7 2015, 11:56 (3217 dage siden) @ gamle ole

Såvidt jeg kan komme frem til, så er det Als med 156 meter jernbane pr. kvadratkilometer der har rekorden i privatbaner. Lolland ligger på 127 meter pr. kvadratkilometer.

banetæthed

af gamle ole, 7/7 2015, 13:05 (3216 dage siden) @ Fysikeren

Rigtig. Tillod mig bare at se bort fra smalsborbaner (og de gl amtsbaner i SSønderjylland)

Hilsen Ole

banetæthed

af gaest, 7/7 2015, 13:57 (3216 dage siden) @ gamle ole

Rigtig. Tillod mig bare at se bort fra smalsborbaner (og de gl amtsbaner i SSønderjylland)

Hilsen Ole

Roebanerne kan man se bort fra idet deres formål ikke var offentlig persontransport. Hvilket også ligger i dit spørgsmål ift befolkning.
Amtsbanerne derimod bør medregnes ud fra de premisser.

Avatar

Banetæthed

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/7 2015, 14:05 (3216 dage siden) @ gamle ole
redigeret af Thomas Boberg Nielsen, 7/7 2015, 14:38

Når man kigger på gamle kort, mener jeg at Lolland må have DK-rekord mht til (privat)banetæthed i forhold til øens og befolkningens størrelse (også fratukket roebaner mm).
Mon ikke det holder vand?


Hilsen Ole


Definitioner er en spøjs ting. For hvordan defineres "banetæthed"? "Fysikeren" har foreslået én definition: Nemlig meter bane pr. kvadratkilometer. Og hvis vi anvender den målestok, foreslår jeg, at vi kårer Thyholm som vinder. Her er nemlig 17,85 kilometer jernbane til ca. 76 kvadratkilometer areal, hvilket giver en banetæthed på ca. 235 meter bane pr. kvadratkilometer.

Nu vil mørkemændene sandsynligvis protestere og fortælle os, at Thyholm ikke er en ø, men kun en halvø. Showstoppers!:-D

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort

Avatar

Banetæthed

af Gert, Aalborg, 7/7 2015, 16:40 (3216 dage siden) @ Someone

Det var måske nok mere relevant at sætte sporlængden i forhold til befolkningstætheden. ;-)

Gert

Banetæthed

af ulca, 10/7 2015, 20:19 (3213 dage siden) @ Gert

Det var måske nok mere relevant at sætte sporlængden i forhold til befolkningstætheden. ;-)

Gert

Ja og vel også i forhold til erhverv, for så kan vi samtidig beregne trafikgrundlag for såvel passagerer som gods; og ikke mindst gavn for lokalsamfundet.

banetæthed

af gæsten, 7/7 2015, 18:00 (3216 dage siden) @ gamle ole

Sådan Ole

Nu har du fået god råd om hvordan du foretager beregningerne. Oplysninger om øers størrelse, befolkning og strækningslængder er Google sikkert leveringsdygtig i.
Så venter vi spændt på resultatet ;-) :-P :-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak