Union Pacific Big Boy 4014 flyttes til Cheyenne

af Flemming, torsdag 17. april, 2014, 18:32 (1465 dage siden)

Union Pacific besluttede sig i 2013 for at restaurere eet af deres tidligere Big Boy lokomotiver med henblik på at kunne idriftsætte lokomotivet i forbindelse med den transkontinentale jernbanes 150 års jubilæum i 2019 (The Golden Spike - Ogden/Promontory Point). (Er tidligere kort omtalt i en tråd).

Valget faldt på UP 4014, som siden 1961 har været en seværdighed ved RailGiants Museum i Pomona, Californien, idet klimaet i Californien har bevaret lokomotivet næsten intakt gennem årene. Ulempen ved at vælge dette lokomotiv har været, at der ikke længere var sporforbindelse fra museet til jernbanenettet, hvorfor UP´s dampafdeling med Ed Dickens i spidsen forberedte flytningen af UP 4014 i efteråret 2013. Det skulle vise sig, at eksempelvis lejerne på lokomotivet var i samme velsmurte stand i lighed med, da lokomotivet blev anbragt på museet i 1961.

En forudsætning for at kunne flytte lokomotivet var etableringen af ca. 2 km spor hen over en større parkeringsplads frem til den nuværende Metro-Link jernbanelinie. Dette skete ved at lægge interimistiske sporrammer bag lokomotivet og trække lokomotivet baglæns (med en gummiged) henover sporrammerne for efterfølgende at flytte de frigjorte sporrammer foran lokomotivet om bagved og fortsætte således, til arbejdsholdet nåede Metro-Links spor.

Den 27. januar i år tidligt om morgenen opnåede UP 4014 atter kontakt med det nationale jernbanesystem, hvorefter lokomotivet blev trukket til UP´s værksteder i Colton under stor bevågenhed af den lokale befolkning og mange jernbaneentusiater.

Der har været stor interesse for, hvornår UP ville transportere lokomotivet videre til Cheyenne i Wyoming, og hvilken rute man ville vælge. Up har bevidst valgt at udsætte den videre transport til dette forår, så man ikke havnede i sneproblemer med det enorme lokomotiv. Ruten og "køreplanen" er nu offentliggjort og jeg vedlægger linket her: http://t.co/IufXIH3mPn

Endvidere seneste nyt fra Ed Dickens i dette link: http://t.co/kzZcMu8j9b

Up har valgt at transportere lokomotivet ad egne skinner på en stor del af strækningen til Salt Lake City og videre over den legendariske Sherman Hill i "The Black Mountains" til dampdepotet i Cheyenne, hvor lokomotivet skal restaureres og ombygges til oliefyring. Lokomotivet er stokerfyret, og UP har ikke tidligere haft succes med oliefyring af Big Boy-typen, men årsagen blev angivet til, at man anvendte for få brændere, så varmen ikke fordelte sig tilstrækkeligt i fyrkassen.

Et TV-produktionsselskab havde for nogle år siden planer om at restaurere UP 4018, men måtte opgive på grund af de omfattende omkostninger.

Man må nøgterne konstatere, at hvis nogen kan lykkes med dette projekt, er det Union Pacific, som både har den fornødne kapital og en fantastisk dygtig "steam crew" i Cheyenne. Spændende at følge projektet.

Venlig hilsen

Flemming Høj Petersen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2018 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen