Lokomotiver på skib (+ 2 fotos)

af Niels Munch, 7/1 2016, 13:57 (3035 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af Niels Munch, 7/1 2016, 14:53

Når man på de forskellige billeder ser hvor meget Belbetty giver sig under lastning af de tunge sager, kom jeg til at tænke på en oplevelse jeg havde på Århus havn engang i tresserne. Det var et fabriksnyt ankerspil der fra en blokvogn skulle svinges om bord på DFDS "Blenda" med en lossebom og med til England sammen med en masse smør. Nu hørte Blenda jo ikke ligefrem til de største skibe, men man begyndte at løfte i ankerspillet og der skete kun dette, at Blenda måtte give sig mange faretruende grader ind mod kajen. Til sidst ville Blenda ikke længere ned, og spillet måtte op og om bord.:-D


Kære Georg,

Her endnu et markant billede af en tung last, der under skibets truende krængning hales lykkeligt om bord:

[image]

[image]Eine interessante Ansicht aus dem Hamburger Hafen, die zeigt, dass selbst Ozeandampfer von dem Gewicht der Lokomotiven ins Schwanken gerieten. Da die Kaikräne am Schuppen 59 zu schwach sind, wird die Krupp-Lok für Tsingtau in China über das bordeigene Ladegschirr an Bord der "Belmoira" gehieft. (24.10.1936) Foto: Gustav Werbeck. www.eisenbahnstiftung.de


Vi nikker genkendende til M/S Belmoira, nævnt andetsteds i tråden, som tilhørte Oslo-skibsrederen Christen Smiths rederi Belship Co. Ltd. (Smiths navn ses på kranåget), der tidligt specialiserede sig i oversøisk sejlads med jernbanemateriel.

Der er faktisk tale om dette lokomotiv:

Krupp D 1579/1936 Santa Fe 1'E1'h2 1435 mm, 10.10.1936 Carlowitz & Co., Hamburg, für Eisenbahnministerium der Chinesischen Republik, Nanking, für Tientsin-Pukow "301" /=> Chinesische Staatsbahn "ST 2-21"

..... det første i en serie på 10 stk.


Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak