Særudstilling om Assensbanen åbner til april

af Hans-Henrik Landsvig ⌂ @, Amagerbro, 16/3 2017, 22:13 (2600 dage siden) @ Niels Munch

At billedet nu skulle vise sig at være fra 1966 gør stadig ikke, at det er repræsentativt for Assensbanen og det materiel, der blev anvendt i banens aktive tid.

I mine øjne nærmer det sig "historisk fusk". Men hvad ved jeg om det? Jeg var jo blot et subjektivt øjenvidne til en del af den epoke, udstillingen vil skildre.

M.v.h.
Niels


Ja, jeg går stadig rundt og er knotten, selv om museet pænt takker for min kommentar.

Velbekomme.

Museets begrundelse for at bruge det famøse billede er mildest talt søgt, og billedet formidler under alle omstændigheder et forkert indtryk af banen til de mennesker, som netop skal opleve og forstå noget af dens historie på udstillingen.

Når der nu til plakaten skal findes et symbol, som repræsenterer Assensbanen som helhed, er det helt ved siden af at vælge en lokomotivtype, som aldrig - hverken historisk eller teknisk - har hørt hjemme på den, og som kun har kørt ganske få kilometer på den i helt specielle anledninger.

Jernbanekyndig læsning af Lars Viinholt-Nielsens Assensbanen 1884-1984 afslører hurtigt, at banen havde et meget svagt spor, som først blev ordentligt forstærket mellem 1949 og 1953 - men kun til Ebberup. Et lokomotiv af R-maskinestørrelse fik først lov at køre helt til Assens efter persontrafikkens ophør i 1966 - og så med max. 30 km/t.

Ifølge Lars Viinholt-Nielsens bog, som museet altså har orienteret sig i med glæde og stor respekt, var det af damplokomotiver især litra J, G, Df og D, som tog det rå slid i 1900-tallet.

Jeg tilføjer for egen regning, at de har et visuelt udtryk, som adskiller sig særdeles væsentligt fra R-maskinen, som i øvrigt måler 16,35 meter over akslerne, og derfor slet ikke kunne vendes på 12,7 meter drejeskiven i Assens.

Nu er det vel meget naturligt at vælge et damplokomotiv til museumsplakaten, og jeg synes, at Lars Viinholt-Nielsen har fundet mange plakategnede billeder til sin bog (om end de er ringe gengivet), og der er da forhåbentlig mange flere gode billeder i arkivet i Assens. Sågar en MP-motorvogn ville passe bedre i sammenhængen end R-maskinen.

Og så for god ordens skyld: Jeg har generelt intet mod R-maskiner på plakater. Min yndlingsplakat er sjovt nok netop denne:

http://permild-rosengreen.dk/shop/168-retro-plakater/5854-rasmussen-10-dsb-1950/

Mange hilsner

Hans-Henrik Landsvig


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak