Frihavnsbanen (Malmø)

af Hans-Henrik Landsvig ⌂ @, Amagerbro, 12/7 2017, 21:45 (2480 dage siden) @ gamle ole2

Så det andet leje var vel nærmest overflødigt.


Kære Ole

Jeg synes nu ikke, at det er så underligt, at man byggede et reservefærgeleje ved en ret væsentlig international færgeoverfart. Jeg finder det faktisk ganske logisk. Så sent som i 1982 blev der da også sejlet med to færger for at få has på en ophobning af godsvogne.

Men du bør nok læse Torben Nellemanns: Jernbanefærger på Øresund og Strelasund. ISBN 87-87-050-25-0.

Der kan du blandt meget andet spændende læse, at færgerne på frihavnsruten - f.eks. Malmöhus - principielt havde facon som storebæltsfærger, og der kom jævnligt afløserfærger fra Storebælt.

Men Drottning Victoria og Konung Gustav V havde - meget logisk - facon som på Trelleborg-Sassnitz, og derfor ombyggede man det østlige leje (leje2) i Frihavnen så de kunne være dér.

Så overflødigt: Mon dog.

Med venlig hilsen

Hans-Henrik Landsvig


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak