Frihavnsbanen (Malmø)
Så det andet leje var vel nærmest overflødigt.
Kære Ole
Jeg synes nu ikke, at det er så underligt, at man byggede et reservefærgeleje ved en ret væsentlig international færgeoverfart. Jeg finder det faktisk ganske logisk. Så sent som i 1982 blev der da også sejlet med to færger for at få has på en ophobning af godsvogne.
Men du bør nok læse Torben Nellemanns: Jernbanefærger på Øresund og Strelasund. ISBN 87-87-050-25-0.
Der kan du blandt meget andet spændende læse, at færgerne på frihavnsruten - f.eks. Malmöhus - principielt havde facon som storebæltsfærger, og der kom jævnligt afløserfærger fra Storebælt.
Men Drottning Victoria og Konung Gustav V havde - meget logisk - facon som på Trelleborg-Sassnitz, og derfor ombyggede man det østlige leje (leje2) i Frihavnen så de kunne være dér.
Så overflødigt: Mon dog.
Med venlig hilsen
Hans-Henrik Landsvig