Avatar

A2 - nu HFHJ I 150

af Morten Flindt Larsen, København K, 19/11 2017, 12:37 (2352 dage siden) @ UTJ

Eftersom G10 først blev produceret fra 1909, hvor den afløste G02 som standardtype, lydet det meget plausibelt.
Humlen er blot, at ZF'eren er en fiskevogn og ikke en regulær G02. Men det er selvfølgelig et definitionsspørgsmål. Jeg vil gerne give dig ret, men så har der jo også været en Oppeln-vogn indregistret ved DSB.

Det er i øvrigt pudsigt, at I 150 ser ud til ikke at have haft pladejernsagafler som G10, men akselgafler af stangjern. Det tyder på, at den er ældre end hævdet af visse sekundærkilder og rent faktisk udspringer af G02-typen og ikke G10. Passer vistnok også med, at vognens byggeår ikke er anført i DSB's skematiske fortegnelser over privatbanemateriel.

.
Altså G10 er DB's betegnelse fra 1950'erne.

Ja, men det er den betegnelse, der er mest kendt i DK, så derfor.

Vogne efter normaltegning A 2 (DWV) blev først bygget efter 1910 og formentlig først senere.

Stefan Carstens angiver 1910 som første byggeår.

3. udgave (der er flere udgaver af tegningen) er fra juli 1915). Preussen bygget vogne noget lignende og var forbilledet, men andre Länder byggede tilsvarende vogne med samme ydre dimensioner.

Hverken fiskevognene eller IE(B) 18801 var helt præcist "G10"-vogne.

Nej, vel.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


De jydske Skærvefabrikker
De jydske Skærvefabrikker

De jydske Skærvefabrikker var en af Jyllands største producenter af sten og grus til især Statsbanernes mange anlægsarbejder i 1930´erne. Ved Balle på Djursland blev der etableret sidespor til Ebeltoftbanen, og opført adskillige skærveværker med tilhørende smalsporsbaner.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak