A2 - nu HFHJ I 150

af UTJ, 19/11 2017, 12:07 (2352 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Eftersom G10 først blev produceret fra 1909, hvor den afløste G02 som standardtype, lydet det meget plausibelt.
Humlen er blot, at ZF'eren er en fiskevogn og ikke en regulær G02. Men det er selvfølgelig et definitionsspørgsmål. Jeg vil gerne give dig ret, men så har der jo også været en Oppeln-vogn indregistret ved DSB.

Det er i øvrigt pudsigt, at I 150 ser ud til ikke at have haft pladejernsagafler som G10, men akselgafler af stangjern. Det tyder på, at den er ældre end hævdet af visse sekundærkilder og rent faktisk udspringer af G02-typen og ikke G10. Passer vistnok også med, at vognens byggeår ikke er anført i DSB's skematiske fortegnelser over privatbanemateriel.

.
Altså G10 er DB's betegnelse fra 1950'erne. Vogne efter normaltegning A 2 (DWV) blev først bygget efter 1910 og formentlig først senere. 3. udgave (der er flere udgaver af tegningen) er fra juli 1915). Preussen bygget vogne noget lignende og var forbilledet, men andre Länder byggede tilsvarende vogne med samme ydre dimensioner.

Hverken fiskevognene eller IE(B) 18801 var helt præcist "G10"-vogne.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak