DSB Hs 388

af Steffen Dresler, 3/3 2018, 13:44 (2248 dage siden) @ Tommy Nilsson

DSB litra Hs II nr. 388

”Der er så meget jeg ikke forstår” for at citere ”Krumme visen”, og det er der sikkert masser af personer, der vil give mig ret i. Men hér drejer det sig om den i overskriften nævnte rangermaskine.

På billedet af K. Otzen fra ”ca.” 1964 er maskinen angiveligt fotograferet på ”ophugningssporet” langs opkørslen til kulanlægget på Godsbanegårdens maskindepot i København. Og det var jo også ganske normalt for udrangerede og MULIGVIS hensatte lokomotiver (vente på indgang til værksted??).
Men, ser man efter i diverse udrangeringsskrivelser er der næsten altid anført – fra ca. 1950´erne og frem til dampens endelige udrangering - at ”nummerskilt, fabriksplader og bånd omkring skorsten aftages inden” og at lokomotivet normalt blev afkoblet og stængerne smidt i tenderen eller lagt på barrierepladen. Yderligere blev brugbare armaturer fjernet og for eventuel senere og anden anvendelse.

Det var altså normalen og ser vi på billeder i al almindelighed passer det stort set også.

Men hvis billedteksten er korrekt er H II nr. 388 udrangeret i 1964 med det hele påmonteret incl. lanterner og det samme gælder for billedet optaget af Chr. Oddershede fra ca. 1965, altså året efter (og hvor traktoren til venstre er blevet udskiftet med en stor tender type III fra en litra PI (http://www.jernbanen.dk/damp_solo.php?s=1&lokid=596.)).

Yderligere står der anført på ”Jernbanen” følgende: Hensat 1963-64 på Gb. Udrangeret 1964. Gb 1969-70. Ophugget 1970 af Levin, Islands Brygge.

Det med at være hensat med alt monteret var normalt, fik så også en ”hat” ovenpå skorstenen og kedlen kunne eventuelt udtørres.

Desværre kan jeg ikke følge lokomotivet længere end til det blev overført fra 2. Dc. og til 1 Dc. pr. 30. NOV 1959 og m.h.t. udrangeringer er det ikke at finde i MINE kopier af udrangeringsskrivelserne fra 1964.

Så, er der nogen der har en præcis udrangeringsskrivelse (Ma00000/19xx) og en præcis dato for hensætning?
Informationerne er jo på ingen afgørende, men jeg kunne bare godt lide at vide hvorfor – hvis udrangeret – at lokomotivet optræder angiveligt i både 1964 og 1965 med alt påsat som en driftsmaskine?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak