Lokomotiv på afveje, det VAR altså D til indvielsestoget.

af Georg Schmidt, 11/7 2018, 23:58 (2116 dage siden) @ Georg Schmidt

Lidt mere om prøvekørslerne i forbindelse med indvielsen af Oddesundbroen.
Der blev kørt prøvekørsel mandag den 9/5 1938 Aarhus-Langå-Thisted (tog K) Aarhus afg. 7.30 Thisted ank 12.43 og Thisted-Langå-Aarhus (tog L) Thisted afg. 13.35 ank Aarhus 19.44, og den 14/5 1938 Struer-Hanbjerg-Thisted-Struer.
I den årle morgenstund mandag den 9/5 kl. 5.10 kørte 2 K-maskiner 588 og 592 fra Struer som tog 8304 med lkf H A J Christensen og lfb Th Lorenzen på 588 og lkf A E Engtorp og lfb P N Sørensen på 592 til Langå for at fremføre særtog K fra Langå til Struer. Særtog K blev kørt som togart K Ar-Lg 100 km/t, H I Langå Struer 90 km/t og H P Struer Thisted 70 km/t. Særtog L Thisted Aarhus som I hele vejen.
R 959 fremførte særtoget Aarhus-Langå med oprang: EM/Lg- 4 CX-CN-3 CR-EL.
Langå-Struer: 2 K-maskiner 588 og 592- EL-3CR-CN-4CX
I Struer var lkf H P Christensen og lfb F Honore (D808) og lkf Viggo Petersen og lfb N P Thomsen (D838) klar til at videreføre toget til Thisted med afgang Struer kl. 10.40.
Sporbenyttelse særtog K: Langå III, Viborg I, Struer I (rangeres ud), Oddesund nye station I og Thisted II.
På indvielsesdagen skulle de to K-maskiner efter ankomsten til Struer ret hurtigt videre som særtog til Herning, for der at holde klar til at videreføre kongetoget over strækningen Herning-Fredericia.

Fortsættes.

M v h
Georg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak