Lokomotiv på afveje, det VAR altså D til indvielsestoget.

af Georg Schmidt, 18/7 2018, 17:35 (2109 dage siden) @ Georg Schmidt
redigeret af Georg Schmidt, 18/7 2018, 17:50

Lidt mere om prøvetogene i forbindelse med indvielsen af Oddesundbroen.
I Langå skulle særtog K og til sin tid indvielsestoget foretage maskinskift og lille vacuumprøve på 5-6 minutter, som jo er meget kort tid. Personalet skulle være instrueret i at undgå generende røg, blæsende ventiler og der skulle udvises største forsigtighed med blæseren og den store ejektor. Lokomotivmesteren skulle personlig være til stede og overvåge at alt blev udført hurtigt og præcist.
Langås K-maskine -599- slulle på indvielsesdagen holdes opsmurt og under fuld damp som reserve for de to Struer K-maskiner indtil indvielsestoget havde passeret Viborg, hvorefter Viborgs K-maskine -596- overtog reserveholdet. Maskinerne skulle være vel pudsede men ikke pyntede og skorstesbåndene skulle om nødvendigt opmales.
Det nøjagtige standsningssted på stationerne blev vist med håndsignal stop med rødt flag, som viste hvor førerhuset på forreste maskine skulle standse. Stedet var ved festpladsen 38 meter fra midten af vejen til tribunen og i Thisted 23,9 meter fra drejeskivens forreste kant. Generelt var standsningsstedet afpasset efter at afstanden fra forreste førerhus til forreste dør i S 1 var 37,91 meter.
Kørslen over Oddesundbroen foregik "efter anlægsingeniørens bestemmelse" forhandlet med 8. trafiksektion, som underrettede personalet om de trufne foranstaltninger.
Humlum afmeldte tog K til både Oddesund Syd og Oddesund Nord. Oddesund Syd skulle sørge for, at indgangssposkiftet var retsillet og aflåst til fri kørsel ad brosporet. Oddesund Syd skulle ved I-signalet vise håndsignal 30 "Kør igennem" således at særtog K kunne passere indkørselssignalet uanset dette viste stop. Særtog K ankom et par minutter før tid til Thisted. På tilbageturen skulle Oddesund Nord afmelde til både Oddesund Syd og Humlum og Oddesund Syd skulle bekræfte at sporskiftet stod til kørsel ad brosporet.
I Struer blev de to D-maskiner udvekslet med K 588 og 592 som førte toget til Langå hvor maskinerne blev til indvielsestoget følgende søndag.
Der blev i begge retninger rangeret forbi Skive signal.

Fortsættes.

M v h
Georg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Knutzens personvogne
Knutzens personvogne

Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere
DSB EA3009

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak