DSB lyntog og togsæt
DSB Lyntog - Prototype APO
I 1978 skrev DSB kontrakt med Scandia om levering af to nye prototypelyntog. Konceptet var helt nyt idet toget bestod af 5 fast sammenkoblede vogne beregnet til fremførsel med separat lokomotiv. Længden på togsættet var - som altid - afstemt efter længden på færgerne over Storebælt; dennegang de tre nye Intercityfærger, der blev taget i brug i 1980.
Togsættet bestod af følgende vogne: Litra Bfs - to identiske styrevogne i hver ende af toget med 74 pladser på 2. klasse i storrum med midtergang. Litra Afm - en 1. klasses sidegangs kupévogn med 60 pladser. Litra Bfm - en 2. klasses storrumsvogn med 72 pladser. Litra Cfm - en servicevogn med bl.a. tre flexkupeer, der kunne indrettes til konferencekupe. Vognen havde 22 pladser på 2. klasse, handicapkupé og kiosk, og rummede ligeledes alt udstyr til klimaanlæg, elanlæg m.v.
I sommeren 1981 blev de to togsæt leveret fra Scandia, og en intensiv prøvekørsel blev iværksat. Da de mange børnesygdomme var blevet rettet, blev toget indsat i ordinær drift København-Århus i 1982.
Allerede inden prototypelyntoget var sat i ordinær drift, skiftede DSB planer med hensyn til anvendelse af materiel i fjerntrafikken, og der blev derfor aldrig bygget mere end disse to sæt. DSB besluttede i stedet at satse på selvkørende togsæt, og resultatet blev IC3 og IR4 på de henholdsvis ikke-elektrificerede og elektrificerede strækninger.
I 1991 blev der foretaget en mindre renovering idet mellemvognen Afm blev deklasseret til Bafm, og mellemvognen Cfm blev ombygget til ABfm med to 1. klasses kupeer i flexarealet. Herefter blev begge togsæt indsat som bådtog mellem København og Kalundborg.
I 1995 blev alle ti vogne solgt til de iranske jernbaner efter længere tids hensættelse i Rødby Færge. Efter istandsættelse på centralværkstedet i Århus og en omlakering til grå, blev begge togsæt sendt til Padborg for videre transport til Iran. Imidlertid var togene for brede til det europæiske fritrumsprofil så i stedet blev de udskibet fra Esbjerg Havn den 2/6 1995.
Togsættet bestod af følgende vogne: Litra Bfs - to identiske styrevogne i hver ende af toget med 74 pladser på 2. klasse i storrum med midtergang. Litra Afm - en 1. klasses sidegangs kupévogn med 60 pladser. Litra Bfm - en 2. klasses storrumsvogn med 72 pladser. Litra Cfm - en servicevogn med bl.a. tre flexkupeer, der kunne indrettes til konferencekupe. Vognen havde 22 pladser på 2. klasse, handicapkupé og kiosk, og rummede ligeledes alt udstyr til klimaanlæg, elanlæg m.v.
I sommeren 1981 blev de to togsæt leveret fra Scandia, og en intensiv prøvekørsel blev iværksat. Da de mange børnesygdomme var blevet rettet, blev toget indsat i ordinær drift København-Århus i 1982.
Allerede inden prototypelyntoget var sat i ordinær drift, skiftede DSB planer med hensyn til anvendelse af materiel i fjerntrafikken, og der blev derfor aldrig bygget mere end disse to sæt. DSB besluttede i stedet at satse på selvkørende togsæt, og resultatet blev IC3 og IR4 på de henholdsvis ikke-elektrificerede og elektrificerede strækninger.
I 1991 blev der foretaget en mindre renovering idet mellemvognen Afm blev deklasseret til Bafm, og mellemvognen Cfm blev ombygget til ABfm med to 1. klasses kupeer i flexarealet. Herefter blev begge togsæt indsat som bådtog mellem København og Kalundborg.
I 1995 blev alle ti vogne solgt til de iranske jernbaner efter længere tids hensættelse i Rødby Færge. Efter istandsættelse på centralværkstedet i Århus og en omlakering til grå, blev begge togsæt sendt til Padborg for videre transport til Iran. Imidlertid var togene for brede til det europæiske fritrumsprofil så i stedet blev de udskibet fra Esbjerg Havn den 2/6 1995.
DSB litra Bfs
DSB litra Bfs
Længde:
26,4 m.
Vægt:
54 tons
Effekt:
-
Hastighed:
160 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
74
Antal:
4 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
Bfs 100 | Scandia | 1981 | Udrangeret 1992. Solgt 1995 til Iran BON 110. | |
Bfs 101 | Scandia | 1981 | Udrangeret 1992. Solgt 1995 til Iran BON 114. | |
Bfs 102 | Scandia | 1981 | Udrangeret 1992. Solgt 1995 til Iran BON 119. | |
Bfs 103 | Scandia | 1981 | Udrangeret 1992. Solgt 1995 til Iran BON 115. |
DSB litra Afm
DSB litra Afm
Længde:
26,4 m.
Vægt:
54 tons
Effekt:
-
Hastighed:
160 km/h
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
60
Pladser 2. kl:
Antal:
2 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
Afm 000 | Scandia | 1981 | Omlitreret 1991 til Bafm 50 86 20-74 000-3. Udrangeret 1992. Solgt 1995 til Iran BON 111. | |
Afm 001 | Scandia | 1981 | Omlitreret 1991 til Bafm 50 86 20-74 001-1. Udrangeret 1992. Solgt 1995 til Iran BON 117. |
DSB litra Bfm
DSB litra Bfm
Længde:
26,4 m.
Vægt:
54 tons
Effekt:
-
Hastighed:
160 km/h
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
72
Antal:
2 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
Bfm 300 | Scandia | 1982 | Udrangeret 1992. Solgt 1995 til Iran BON 113. | |
Bfm 301 | Scandia | 1982 | Udrangeret 1992. Solgt 1995 til Iran BON 118. |
DSB litra Cfm
DSB litra Cfm
Længde:
26,4 m.
Vægt:
54 tons
Effekt:
-
Hastighed:
160 km/h
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
0
Pladser 2. kl:
22
Antal:
2 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
Cfm 200 | Scandia | 1981 | Ombygget 1991 til ABfm 50 86 84-74 200-2. Udrangeret 1992. Solgt 1995 til Iran BON 112. | |
Cfm 201 | Scandia | 1981 | Ombygget 1991 til ABfm 50 86 84-74 201-0. Udrangeret 1992. Solgt 1995 til Iran BON 116. |
Jernbanebøger
Østbanen 1879-2004. Pris 330 kr.
Læs mereØstre Gasværk
I jernbanekredse er Østre Gasværk mest kendt for sin unikke jernbane og de 3 små engelske sadeltanklokomotiver, der i over 70 år skubbede kulvogne op til de store retortovne. Her er historien om Østre Gasværk med fokus på værkets interne jernbane og det rullende materiel.
Læs mereJernbanelinks
Arkivet for jernbaner
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest