DSB specialvogne 1893 - 1958


DSB Brovægtsprøvevogn
(Retur til oversigt)

Nr. Fabrikat År Noter
Nr. 1
Esslingen1879Ombygget 1899 fra tender til Bs 293. Under vognen er ophængt en belastningsvægt i form af en lukket jernkasse, som ved hjælp af en skrue kan sænkes og frakobles vognen. Ballast 2 tons. Udrangeret 1907.
Nr. 1
Borsig1883Ombygget 1937 af vk Nyborg fra tender til A 139. Skruebremse. Hjemsted Nyborg. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 171.
Nr. 1Kitson1871Ombygget 1907 fra tender til J 58. Medfører det ved reparation af brovægte fornødne værktøj, der må fjernes, når vognen benyttes til prøvevejning. Skruebremse. Hjemsted Nyborg. Udrangeret 1934.
Nr. 2Hartmann1884Omlitreret 1944 fra Brovægtsprøvevogn 6. Skruebremse. Hjemsted Nyborg. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 172.
Nr. 2Breda1900Ombygget 1937 af vk Nyborg fra tender til G 641. Omlitreret 1944 til Brovægtsprøvevogn 6. Skruebremse. Hjemsted Nyborg.
Nr. 2
Esslingen1863Ombygget 1899 fra tender til Es 223. 3-akslet. Medfører det ved reparation af brovægte fornødne værktøj, der må fjernes, når vognen benyttes til prøvevejning. Tenderkassen delvis fyldt med ballastjern, aflukket og dækket med tag. Lukket bremsehus med skruebremse. Hjemsted Nyborg. Udrangeret 1933.
Nr. 3Borsig1882Ombygget 1937 af vk Nyborg fra tender til A 132. 28 tons fra 1943. Skruebremse. Hjemsted Nyborg. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 173.
Nr. 3
Esslingen1876Ombygget 1899 fra tender oprindelig Gs 219, tilkoblet ca. 1895 til Cs 247. 3-akslet. Tenderkassen delvis fyldt med ballastjern, aflukket og dækket med tag. Skruebremse. Hjemsted Nyborg. Udrangeret 1937.
Nr. 4Hartmann1884Omlitreret 1937 fra Brovægtsprøvevogn 14. Skruebremse. Hjemsted Nyborg. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 174.
Nr. 4Linden1875Ombygget 1901 fra tender til L 90. Medfører det ved reparation af brovægte fornødne værktøj, der må fjernes, når vognen benyttes til prøvevejning. Skruebremse. Hjemsted Nyborg. Udrangeret 1933.
Nr. 5Borsig1884Omlitreret 1937 fra Brovægtsprøvevogn 16. Skruebremse. Hjemsted Nyborg. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 175.
Nr. 5Esslingen1863Ombygget 1901 fra tender til Es 224. 3-akslet. Medfører det ved reparation af brovægte fornødne værktøj, der må fjernes, når vognen benyttes til prøvevejning. Tenderkassen delvis fyldt med ballastjern, aflukket og dækket med tag. Lukket bremsehus med skruebremse. Hjemsted Nyborg. Omlitreret 1937 til Brovægtsprøvevogn 8.
Nr. 6Breda1900Omlitreret 1944 fra Brovægtsprøvevogn 2. Skruebremse. Hjemsted Nyborg. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 176.
Nr. 6Hartmann1884Omlitreret 1937 fra Brovægtsprøvevogn 15. Omlitreret 1944 til Brovægtsprøvevogn 2. Skruebremse. Hjemsted Nyborg.
Nr. 6
Esslingen1866Ombygget 1901 fra tender til Es 228. 3-akslet. Tenderkassen delvis fyldt med ballastjern, aflukket og dækket med tag. Skruebremse. Hjemsted Nyborg. Udrangeret 1937.
Nr. 7Stephenson1868Omlitreret 1937 fra Brovægtsprøvevogn 11. Skruebremse. Hjemsted Nyborg. Udrangeret 1955.
Nr. 7Linden1875Ombygget 1901 fra tender til L 87. Medfører det ved reparation af brovægte fornødne værktøj, der må fjernes, når vognen benyttes til prøvevejning. Skruebremse. Hjemsted Nyborg. Udrangeret 1936.
Nr. 8Esslingen1863Ombygget 1901 fra tender til Es 222. 3-akslet. Medfører det ved reparation af brovægte fornødne værktøj, der må fjernes, når vognen benyttes til prøvevejning. Tenderkassen delvis fyldt med ballastjern, aflukket og dækket med tag. Lukket bremsehus med skruebremse. Hjemsted Nyborg. Udrangeret 1937.
Nr. 8Esslingen1863Omlitreret 1937 af vk Nyborg fra Brovægtsprøvevogn 5. 3-akslet. Skruebremse. Hjemsted Nyborg. Omlitreret 1958 til DSB Specialvogn 178.
Nr. 9Beyer1870Omlitreret 1937 fra Brovægtsprøvevogn 13. Skruebremse. Hjemsted Nyborg. Udrangeret 1957.
Nr. 9Esslingen1863Ombygget 1901 fra tender til Es 225. 3-akslet. Tenderkassen delvis fyldt med ballastjern, aflukket og dækket med tag. Skruebremse. Hjemsted Nyborg. Udrangeret 1933.
Nr. 10Beyer1870Ombygget 1921 fra tender til Ds 208. Omlitreret 1926 til Brovægtsprøvevogn 12.
Nr. 10Stephenson1868Ombygget 1926 i Nyborg fra tender til B 24. Skruebremse. Hjemsted Nyborg. Fra 1934 "Må kun anvendes i Nyborg Værksted". Udrangeret 1955.
Nr. 11Beyer1870Ombygget 1921 fra tender til Ds 213. Omlitreret 1926 til Brovægtsprøvevogn 13.
Nr. 11Stephenson1868Ombygget 1926 i Nyborg fra tender til E 29. Skruebremse. Hjemsted Nyborg. Omlitreret 1937 til Brovægtsprøvevogn 7.
Nr. 12Beyer1870Omlitreret 1926 fra Brovægtsprøvevogn 10. Tara fra 1933 29 tons. Skruebremse. Hjemsted Nyborg. Udrangeret 1937.
Nr. 13Beyer1870Omlitreret 1926 fra Brovægtsprøvevogn 11. Tara fra 1934 29 tons. Skruebremse. Hjemsted Nyborg. Omlitreret 1937 til Brovægtsprøvevogn 9.
Nr. 14Hartmann1884Ombygget 1933 af vk Nyborg fra tender til G 162. 2-akslet. Skruebremse. Hjemsted Nyborg. Omlitreret 1937 til Brovægtsprøvevogn 4.
Nr. 15Hartmann1884Ombygget 1933 af vk Nyborg fra tender til G 165. 2-akslet. Skruebremse. Hjemsted Nyborg. Omlitreret 1937 til Brovægtsprøvevogn 6.
Nr. 16Borsig1884Ombygget 1933 af vk Nyborg fra tender til A 143. 2-akslet. Skruebremse. Hjemsted Nyborg. Omlitreret 1937 til Brovægtsprøvevogn 5.
ContecRail
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966

Dette hæfte på 66 sider om Hornbækbanen blev i 1966 udgivet af Jernbanehistorisk Selskab som en hyldest til banens 50 hhv. 60 års jubilæum. Det er skrevet af Arne Gregersen i samarbejde med Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak