DSB litra EG
DSB litra EG (II)
(Retur til oversigt)
Rejsegodsvogn med jernbanegodsrum, kedelrum. Bremserum med skruebremse. Varmekedel til togopvarmning (fjernet før 1913). Vakuumbremse. Olielamper. Dampvarmeapparat i bremsekupe.

Længde:
8,49 m.
Akselafstand:
4,27 m.
Last:
6 tons
Egenvægt:
9,6 tons
 
   
Beklædning:
 
Antal:
7 stk.

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB EG 1564EG 1564Wagenbau1874Omlitreret 1931 fra EG 1726. Udrangeret 1935.
DSB EG 1721EG 1721Lauenstein1870Oml. 1893 fra DSB/S Fb 453. Elektriske lamper fra 1913. Kedel fjernet 1914. Ombygget 1925 af Cvk Kh til Hjælpevogn B 1.
DSB EG 1722EG 1722Lauenstein1870Oml. 1893 fra DSB/S Fb 454. Elektriske lamper fra 1913. Kedel fjernet 1914. Ombygget 1925 af Cvk Kh til Hjælpevogn B 4.
DSB EG 1723EG 1723Lauenstein1870Oml. 1893 fra DSB/S Fb 455. Elektriske lamper fra 1913. Kedel fjernet 1914. Ombygget 1925 af Cvk Kh til Hjælpevogn B 5.
DSB EG 1724EG 1724Lauenstein1870Oml. 1893 fra DSB/S Fb 456. Elektriske lamper fra 1913. Kedel fjernet 1914. Ombygget 1925 af Cvk Kh til Hjælpevogn B 6.
DSB EG 1725EG 1725Wagenbau1874Oml. 1893 fra DSB/S Fb 457. Elektriske lamper fra 1913. Kedel fjernet 1914. Ombygget 1925 af Cvk Kh til Hjælpevogn B 10.
DSB EG 1726EG 1726Wagenbau1874Oml. 1893 fra DSB/S Fb 458. Elektriske lamper fra 1913. Kedel fjernet før 1914. Omlitreret 1931 til EG 1564.
DSB EG 1727EG 1727Wagenbau1874Oml. 1893 fra DSB/S Fb 459. Elektriske lamper fra 1913. Kedel fjernet før 1914. Ombygget 1928 til Hjælpevogn B 9.
Svenska-lok
Faxe Jernbane - FJ
Faxe Jernbane - FJ
Danmarks første privatbane var den smalsporede Faxe Jernbane fra Faxe Kalkbrud til ladepladsen ved stranden, der åbnede i 1864. Banen var i drift helt frem til 1982, hvor lastbilerne overtog transporterne. Her er historien om Faxe Jernbane med fokus på det rullende materiel.
 Læs artiklen 

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
DSB litra EG






Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen