DSB litra AC
DSB litra AC (I)
(Retur til oversigt)
2 wc. Dynamoanlæg system Thrige-Dick 24 volt fra 1945.

Længde:
21,72 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
42
Egenvægt:
32,5 tons
Bogietapafs.:
14,4 m.
Kupeer:
7
Pladser 2. kl.:
 
Antal:
28 stk.
Akselafstand:
3 m.
Beklædning:
Stål
Hastighed:
120 km/h

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB AC 11AC 11Scandia1938Oml. 1941 fra AC 80. Udstillet 1947 på Østerport station. Beskadiget 27/2-61 ved påkørsel af MB 413 i Hedehusene. Omlitreret 1967 til Ac 011.
DSB AC 12AC 12Scandia1938Oml. 1941 fra AC 81. Omlitreret 1967 til Ac 012.
DSB AC 13AC 13Scandia1938Oml. 1941 fra AC 82. Omlitreret 1967 til Ac 013.
DSB AC 14AC 14Scandia1938Oml. 1941 fra AC 83. Omlitreret 1967 til Ac 014.
DSB AC 15AC 15Scandia1938Oml. 1941 fra AC 84. Omlitreret 1967 til Ac 015.
DSB AC 16AC 16Scandia1938Oml. 1941 fra AC 85. Omlitreret 1967 til Ac 016.
DSB AC 17AC 17Scandia1938Oml. 1941 fra AC 86. Omlitreret 1967 til Ac 017.
DSB AC 18AC 18Scandia1938Oml. 1941 fra AC 87. Omlitreret 1967 til Ac 018.
DSB AC 19AC 19Scandia1938Oml. 1941 fra AC 88. Omlitreret 1967 til Ac 019.
DSB AC 20AC 20Scandia1938Oml. 1941 fra AC 89. Omlitreret 1967 til Ac 020.
DSB AC 21AC 21Scandia1938Oml. 1941 fra AC 90. Omlitreret 1967 til Ac 021.
DSB AC 22AC 22Scandia1938Oml. 1941 fra AC 91. Omlitreret 1967 til Ac 022.
DSB AC 23AC 23Scandia1937Oml. 1941 fra AC 92. Omlitreret 1967 til Ac 023.
DSB AC 24AC 24Scandia1937Oml. 1941 fra AC 93. Beskadiget 24/2-45 ved Schalburgtage nord for Hobro. Omlitreret 1967 til Ac 024.
DSB AC 25AC 25Scandia1937Oml. 1941 fra AC 94. Beskadiget 8/10-44 ved bombesprængning nord for Hobro. Omlitreret 1967 til Ac 025.
DSB AC 26AC 26Scandia1937Oml. 1941 fra AC 95. Bombesprængt 24/2-45 ved Schalburgtage nord for Hobro. Genopbygget 1945 med ny vognkasse i stil med litra AV (tag med sikker og Wendelsugerventiler). Omlitreret 1967 til Ac 026.
DSB AC 27AC 27Scandia1938Oml. 1941 fra AC 96. Omlitreret 1967 til Ac 027.
DSB AC 28AC 28Scandia1938Oml. 1941 fra AC 97. RIC-mærket 1948-53. Omlitreret 1967 til Ac 028.
DSB AC 29AC 29Scandia1938Oml. 1941 fra AC 98. RIC-mærket 1948-53. Omlitreret 1967 til Ac 029.
DSB AC 30AC 30Scandia1938Oml. 1941 fra AC 99. Ombygget 1947 til brug for Englænderen: A+B styreledning, brummerledning, pladsnumre mv. RIC-mærket 1948-52. Styreledning fjernet 1962. Omlitreret 1967 til Ac 030.
DSB AC 31AC 31Scandia1938Oml. 1941 fra AC 100. Ombygget 1947 til brug for Englænderen: A+B styreledning, brummerledning, pladsnumre mv. Brummertryk fra 1949. Omlitreret 1967 til Ac 031.
DSB AC 32AC 32Scandia1938Oml. 1941 fra AC 101. Ombygget 1947 til brug for Englænderen: A+B styreledning, brummerledning, pladsnumre mv. Brummertryk fra 1949. Omlitreret 1967 til Ac 032.
DSB AC 33AC 33Scandia1938Oml. 1941 fra AC 102. Ombygget 1947 til brug for Englænderen: A+B styreledning, brummerledning, pladsnumre mv. Brummertryk fra 1949. Omlitreret 1967 til Ac 033.
DSB AC 34AC 34Scandia1938Oml. 1941 fra AC 103. RIC-mærket 1948-52. Omlitreret 1967 til Ac 034.
DSB AC 35AC 35Scandia1938Oml. 1941 fra AC 104. RIC-mærket 1948-53. Omlitreret 1967 til Ac 035.
DSB AC 36AC 36Scandia1938Oml. 1941 fra AC 105. RIC-mærket 1948-53. Omlitreret 1967 til Ac 036.
DSB AC 71AC 71Scandia1939Ombygget 1954 fra ACM 71. A+B styreledning fra 1941. Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn fra 1953. Varmtvandsanlægget fjernet 1953. Omlitreret 1967 til Ac 071.
DSB AC 72AC 72Scandia1939Ombygget 1953 fra ACM 72. A+B styreledning fra 1941. Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn fra 1953. Varmtvandsanlægget fjernet 1953. Omlitreret 1967 til Ac 072.
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
DSB litra AC






Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen