DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
Trykluftbremse. Skruebremse. Egenbelysning, system Rosenberg 24 volt. Varntvandsvarmeanlæg. 2 toiletter. Styreledning. Pladsnumre.

Længde:
21,72 m.

Indretning:
Sidegang 

Pladser 1. kl.:
42 

Taravægt:
36 tons

Bogietapafs.:
14,4 m.

Kupeer:
7 

Pladser 2. kl.:

Antal:
2 stk.

Akselafstand:
3 m.

Beklædning:
Stål 

Hastighed:
120 km/h


Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
![]() | ACM 51 | Scandia | 1939 | Oml. 1941 fra ACM 139. Beskadiget 29/3-45 ved sabotage Skalborg-Aalborg. Ombygget 1947 til reservevogn for Englænderen: Styre- og brummerledning, pladsnummerering mv. Brummertryk fra 1949. Omlitreret 1950 til ACM 71. |
![]() | ACM 52 | Scandia | 1939 | Oml. 1941 fra ACM 140. Ombygget 1947 til reservevogn for Englænderen: Styre- og brummerledning, pladsnummerering mv. Brummertryk fra 1949. Omlitreret 1950 til ACM 72. |
![]() | ACM 71 | Scandia | 1939 | Omlitreret 1950 fra ACM 51. Ombygget 1954 til AC 71. |
![]() | ACM 72 | Scandia | 1939 | Omlitreret 1950 fra ACM 52. Ombygget 1953 til AC 72. |

Ingeniøren
Jernbanen er sårbar: sikkerheden halter i ny trusselsituation
Verdens mægtigste mand hader dem: Alligevel sætter elbilsalget ny rekord
Piloter skal bruge mere brændstof og komme for sent: Sådan kan flyrejser blive mindre klimaskadelige
Kawasaki klar med robothest på brint: Snart kan du ride gennem landskabet
Synspunkt: Danske Regioner: Den kollektive trafik skal ikke siloopdeles

Danske privatbaner
Læs historien om:
C Rail Safety ApS
C Rail Safety ApS