DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
Dobbeltvogn med AY. Trykluftbremse. Skruebremse. Egenbelysning, system Stone 24 volt. Lavtryksvarmeapparater, system Weilbach & Cohn. 2 toiletter. Brummertryk. Pladsnumre. Kørte "Englænderen" 1951-63, derefter eksprestog på Sjælland.

Længde:
21,295 m.

Indretning:
Sidegang 

Pladser 1. kl.:
42 

Taravægt:
33 tons

Bogietapafs.:
17,635 m.

Kupeer:
7 

Pladser 2. kl.:

Antal:
3 stk.

Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
![]() | AD 185 | Scandia | 1951 | A+B styreledning fra 1951. Omlitreret 1967 til Ad 185. |
![]() | AD 187 | Scandia | 1951 | A+B styreledning fra 1951. Omlitreret 1967 til Ad 187. |
![]() | AD 189 | Scandia | 1951 | A+B styreledning fra 1951. Omlitreret 1967 til Ad 189. |
Jernbanen.dk forum

Sønderjyske jernbaneminder
Uwe Hänel fortæller her om sin barndom i Sønderjylland i 1940erne og sin interesse for jernbaner. Hukommelsen fejler ikke noget, når Uwe fortæller om de forskellige lokomotivtyper, tog gennem Jernbanegade i Sønderborg, gasværket osv.
Læs mereIngeniøren
Jernbanen er sårbar: sikkerheden halter i ny trusselsituation
Verdens mægtigste mand hader dem: Alligevel sætter elbilsalget ny rekord
Piloter skal bruge mere brændstof og komme for sent: Sådan kan flyrejser blive mindre klimaskadelige
Kawasaki klar med robothest på brint: Snart kan du ride gennem landskabet
Synspunkt: Danske Regioner: Den kollektive trafik skal ikke siloopdeles