DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Siemens-Pintsch, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning, fra 1945 system Thrige-Dick. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch. 2 toiletter. Pladsnumre.
Længde:
21,24 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
12
Taravægt:
35,3 tons
Bogietapafs.:
14 m.
Kupeer:
8
Pladser 2. kl.:
48
Antal:
8 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
AX 301 | Scandia | 1938 | Oml. 1941 fra AV 301. Bombesprængt 8/10-44 nord for Hobro. Omlitreret 1955 til AX 391. | |
AX 302 | Scandia | 1938 | Oml. 1941 fra AV 302. Omlitreret 1955 til AX 392. | |
AX 303 | Scandia | 1938 | Oml. 1941 fra AV 303. Omlitreret 1955 til AX 393. Ejes af DSB Museumstog. Cvk Kh 1989-2011. I drift 1997-2011. | |
AX 304 | Scandia | 1938 | Oml. 1941 fra AV 304. Omlitreret 1955 til AX 394. | |
AX 305 | Scandia | 1938 | Oml. 1941 fra AV 305. Omlitreret 1955 til AX 395. | |
AX 306 | Scandia | 1938 | Oml. 1941 fra AV 306. Omlitreret 1955 til AX 396. | |
AX 307 | Scandia | 1938 | Oml. 1941 fra AV 307. Omlitreret 1955 til AX 397. | |
AX 308 | Scandia | 1938 | Oml. 1941 fra AV 308. Omlitreret 1955 til AX 398. | |
AX 391 | Scandia | 1938 | Omlitreret 1955 fra AX 301. Omlitreret 1967 til Ax 391. | |
AX 392 | Scandia | 1938 | Omlitreret 1955 fra AX 302. Omlitreret 1967 til Ax 392. | |
AX 393 | Scandia | 1938 | Omlitreret 1955 fra AX 303. Omlitreret 1967 til Ax 393. 1982 til DJK (D-mask.) I drift 1982-86. 19xx til DSB Museumstog. I drift 1997-2009, 12 og 16-20. | |
AX 394 | Scandia | 1938 | Omlitreret 1955 fra AX 304. Omlitreret 1967 til Ax 394. Solgt 1982 til DJK (D-mask.). I drift 1982-86. | |
AX 395 | Scandia | 1938 | Omlitreret 1955 fra AX 305. Omlitreret 1967 til Ax 395. Solgt 1982 til DJK (D-mask.). I drift 1982-87.. | |
AX 396 | Scandia | 1938 | Omlitreret 1955 fra AX 306. Omlitreret 1967 til Ax 396. | |
AX 397 | Scandia | 1938 | Omlitreret 1955 fra AX 307. Omlitreret 1967 til Ax 397. | |
AX 398 | Scandia | 1938 | Omlitreret 1955 fra AX 308. Omlitreret 1967 til Ax 398. |
Ingeniøren
Blogindlæg: Hvorfor pokker er det så dyrt at bygge ny jernbane?
Politiet øger overvågning: Udvider med 200 nye nummerpladescannere
Teknisk fejl lukker luftrummet i det sydlige Norge
Eksperter dumper jysk vejprojekt til en halv milliard: »Det er en meget dårlig forretning«
Blogindlæg: Forvirret? Nu bygger Tesla både en robottaxi og en billigbil
Jernbanen.dk forum
Jernbanelinks
Arkivet for jernbaner
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest