DSB litra AX
DSB litra AX
(Retur til oversigt)
2 wc. Dynamoanlæg system Thrige-Dick 24 volt fra 1945.

Længde:
21,24 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
12
Egenvægt:
35,3 tons
Bogietapafs.:
14 m.
Kupeer:
8
Pladser 2. kl.:
48
Antal:
8 stk.
Akselafstand:
3 m.
Beklædning:
Stål
Hastighed:
120 km/h

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB AX 301AX 301Scandia1938Oml. 1941 fra AV 301. Bombesprængt 8/10-44 nord for Hobro. Omlitreret 1955 til AX 391.
DSB AX 302AX 302Scandia1938Oml. 1941 fra AV 302. Omlitreret 1955 til AX 392.
DSB AX 303AX 303Scandia1938Oml. 1941 fra AV 303. Omlitreret 1955 til AX 393. Ejes af DSB Museumstog. Cvk Kh 1989-2011. I drift 1997-2011.
DSB AX 304AX 304Scandia1938Oml. 1941 fra AV 304. Omlitreret 1955 til AX 394.
DSB AX 305AX 305Scandia1938Oml. 1941 fra AV 305. Omlitreret 1955 til AX 395.
DSB AX 306AX 306Scandia1938Oml. 1941 fra AV 306. Omlitreret 1955 til AX 396.
DSB AX 307AX 307Scandia1938Oml. 1941 fra AV 307. Omlitreret 1955 til AX 397.
DSB AX 308AX 308Scandia1938Oml. 1941 fra AV 308. Omlitreret 1955 til AX 398.
DSB AX 391AX 391Scandia1938Omlitreret 1955 fra AX 301. Omlitreret 1967 til Ax 391.
DSB AX 392AX 392Scandia1938Omlitreret 1955 fra AX 302. Omlitreret 1967 til Ax 392.
DSB AX 393AX 393Scandia1938Omlitreret 1955 fra AX 303. Omlitreret 1967 til Ax 393. 1982 til DJK (D-mask.) I drift 1982-86. 19xx til DSB Museumstog. I drift 1997-2009, 12 og 16-18.
DSB AX 394AX 394Scandia1938Omlitreret 1955 fra AX 304. Omlitreret 1967 til Ax 394. Solgt 1982 til DJK (D-mask.). I drift 1982-86.
DSB AX 395AX 395Scandia1938Omlitreret 1955 fra AX 305. Omlitreret 1967 til Ax 395. Solgt 1982 til DJK (D-mask.). I drift 1982-87..
DSB AX 396AX 396Scandia1938Omlitreret 1955 fra AX 306. Omlitreret 1967 til Ax 396.
DSB AX 397AX 397Scandia1938Omlitreret 1955 fra AX 307. Omlitreret 1967 til Ax 397.
DSB AX 398AX 398Scandia1938Omlitreret 1955 fra AX 308. Omlitreret 1967 til Ax 398.
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
DSB litra AX






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen