DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
Nærtrafikvogn med polstrede sæder og rullelejer. Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg, system Rosenberg, spænding 24 volt, til vognens egenbelysning. Varmtvandsvarmeanlæg ved koksfyring eller højtryksdamp fra hovedledningen. Toilet.
Længde:
19,45 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
33,5 tons
Bogietapafs.:
13,2 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
78
Antal:
59 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
CRM 3601 | Scandia | 1928 | Ombygget 1950 fra CR 3601. Udrangeret 13/4-64. Ombygget 1965 til Specialvogn 959. | |
CRM 3619 | Scandia | 1929 | Ombygget 1946 fra CR 3619. A+B+C styreledning fra før 1950. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner. Tjenestekupe fra 1954. Omlitreret 1964 til CRML 3619. | |
CRM 3620 | Scandia | 1928 | Ombygget 1946 af Cvk Kh fra CR 3610. Omlitreret 1964 til CRML 3620. Omlitreret 1964 tilbage til CRM. Udrangeret 13/1-65. Ombygget 1965 til Specialvogn 958. | |
CRM 3622 | Scandia | 1929 | Ombygget 1946 af Cvk Kh fra CR 3622. Udrangeret 1967. Solgt 1968 til DJK (MHVJ) som CR 3622. | |
CRM 3623 | Scandia | 1929 | Ombygget 1946 fra CR 3623. Ombygget 1947 med lukkede endeperroner. Omlitreret 1964 til CRML 3623. Omlitreret 1964 tilbage til CRM. Udrangeret 9/3-65. Ombygget 1965 til Specialvogn 962. | |
CRM 3624 | Scandia | 1929 | Ombygget 1946 af Cvk Kh fra CR 3624. Tjenestekupe fra 1954. A+B+C styreledning fra før 1955. Udrangeret 17/4-64. Ombygget 1965 til Specialvogn 955. Vognkasse på Helgoland 1973-82. 1985 til DJK (D-mask.). Monteret på undervogn fra CRML 3631. Fredericia 1994. 1998 til DJK (VtV). Herning 1999. Esbjerg 2001. Holstebro 2002. Ophugget 11/11-04 af Dansk Genbrug på Esbjerg Havn. | |
CRM 3625 | Scandia | 1929 | Ombygget 1950 fra CR 3625. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner. Tjenestekupe fra 1954. A+B+C styreledning fra før 1955. Omlitreret 1964 til CRML 3625. | |
CRM 3626 | Scandia | 1929 | Ombygget 1946 af Cvk Kh fra CR 3626. Udrangeret 23/6-66. Ombygget 1966 til Specialvogn 984. | |
CRM 3628 | Scandia | 1929 | Ombygget 1950 fra CR 3628. Udrangeret 22/5-66. Ombygget 1966 til Specialvogn 983. | |
CRM 3631 | Scandia | 1929 | Ombygget 1949 fra CR 3631. Tjenestekupe fra 1955. Omlitreret 1964 til CRML 3631. | |
CRM 3632 | Scandia | 1930 | Oml. 1941 fra FFM 12232. Ombygget 1949 med lukkede endeperroner. Tjenestekupe fra 1954. A+B+C styreledning fra før 1955. Udrangeret 9/2-66. Ombygget 1966 til Specialvogn 981. | |
CRM 3633 | Scandia | 1930 | Ombygget 1946 af Cvk Kh fra CR 3633. Udrangeret 9/2-66. | |
CRM 3634 | Scandia | 1930 | Ombygget 1946 af Cvk Kh fra CR 3634. Udrangeret 20/2-64. Ombygget 1965 til Specialvogn 957. | |
CRM 3635 | Scandia | 1929 | Oml. 1941 fra FFM 12235. Styreledning 1941-47. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner. A+B+C styreledning fra 1951. Udrangeret 30/4-63. Ombygget 1965 til Specialvogn 960. | |
CRM 3636 | Scandia | 1929 | Oml. 1941 fra FFM 12236. Styreledning 1941-47. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner. Tjenestekupe fra 1954. A+B+C styreledning fra før 1955. Omlitreret 1964 til CRML 3636. | |
CRM 3637 | Scandia | 1929 | Oml. 1941 fra FFM 12237. Styreledning 1941-47. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner. Tjenestekupe fra 1955. Udrangeret 22/5-66. Ombygget 1966 til Specialvogn 985. | |
CRM 3638 | Scandia | 1929 | Oml. 1941 fra FFM 12238. Styreledning 1941-47. Ombygget 1956 med lukkede endeperroner til CRS 3638. | |
CRM 3639 | Scandia | 1929 | Oml. 1941 fra FFM 12239. Styreledning fra 1941. Udrangeret 4/12-63. Ombygget 1965 til Specialvogn 956. | |
CRM 3640 | Scandia | 1929 | Oml. 1941 fra FFM 12240. Styreledning 1941-47. Ombygget 1956 med lukkede endeperroner, tjenestekupe samt A+B+C styreledninger. Omlitreret 1964 til CRML 3640. | |
CRM 3641 | Scandia | 1929 | Oml. 1941 fra FFM 12241. Styreledning 1941-47. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner. A+B+C styreledning fra 1951. Tjenestekupe fra 1955. Udrangeret 8/2-62. | |
CRM 3642 | Scandia | 1930 | Oml. 1941 fra FFM 12242. Styreledning 1941-47. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner. A+B+C styreledning fra 1951. Omlitreret 1964 til CRML 3642. | |
CRM 3643 | Scandia | 1929 | Oml. 1941 fra FFM 12243. Styreledning fra 1941. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner. Tjenestekupe fra 1954. A+B+C styreledning fra før 1955. Omlitreret 1964 til CRML 3643. | |
CRM 3644 | Scandia | 1929 | Oml. 1941 fra FFM 12244. Styreledning fra 1941. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner. Omlitreret 1964 til CRML 3644. | |
CRM 3645 | Scandia | 1930 | Oml. 1941 fra FFM 12245. Styreledning 1941-45. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner. Omlitreret 1963/65 til CRML 3645. | |
CRM 3646 | Scandia | 1930 | Oml. 1941 fra FFM 12246. Styreledning fra 1941. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner. Udrangeret 5/9-63. Ombygget 1965 til Specialvogn 961. | |
CRM 3647 | Scandia | 1930 | Oml. 1941 fra FFM 12247. Styreledning fra 1941. Ombygget 1946 af Cvk Ar med lukkede endeperroner. 78 pladser fra 1948. Omlitreret 1963/65 til CRML 3647. | |
CRM 3648 | Scandia | 1930 | Oml. 1941 fra FFM 12248. Styreledning 1941-48. Ombygget 1950 med lukkede endeperroner. Omlitreret 1964 til CRML 3648. | |
CRM 3649 | Scandia | 1930 | Oml. 1941 fra FFM 12249. Styreledning 1941-48. Ombygget 1949 med lukkede endeperroner. Tjenestekupe fra 1954. Omlitreret 1963/65 til CRML 3649. | |
CRM 3650 | Scandia | 1930 | Oml. 1941 fra FFM 12250. Styreledning fra 1941. Udrangeret 30/4-67 og overdraget til Jernbanemuseet som FFM 12250. | |
CRM 3651 | Scandia | 1930 | Oml. 1941 fra FFM 12251. Styreledning 1941-48. Ombygget 1949 med lukkede endeperroner. Udrangeret 1/4-67. | |
CRM 3652 | Triangel | 1930 | Oml. 1941 fra FFM 12252. Styreledning fra 1941. Ombygget 1949 med lukkede endeperroner. Omlitreret 1964 til CR 3652. | |
CRM 3653 | Triangel | 1930 | Oml. 1941 fra FFM 12253. Styreledning 1941-48. Ombygget 1949 med lukkede endeperroner. Udrangeret 26/4-66. Ombygget 1966 til Specialvogn 988. | |
CRM 3654 | Triangel | 1930 | Oml. 1941 fra FFM 12254. Styreledning 1941-49. Ombygget 1949 med lukkede endeperroner. Udrangeret 25/11-65. Ombygget 1966 til Specialvogn 978. | |
CRM 3655 | Triangel | 1930 | Oml. 1941 fra FFM 12255. Styreledning 1941-49. Ombygget 1949 med lukkede endeperroner. Udrangeret 10/2-66. | |
CRM 3656 | Triangel | 1931 | Oml. 1941 fra FFM 12256. Styreledning fra 1941. Ombygget 1947 af Cvk Ar med lukkede endeperroner. Udrangeret 24/7-65. Ombygget 1966 til Specialvogn 977. | |
CRM 3657 | Triangel | 1930 | Oml. 1941 fra FFM 12257. Styreledning fra 1941. Udrangeret 13/11-62. | |
CRM 3658 | Triangel | 1931 | Oml. 1941 fra FFM 12258. Styreledning 1941-47. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner til CRS 3658. Ombygget 1961 tilbage til CRM. Udrangeret 30/9-65. Ombygget 1969 til Specialvogn 1191. | |
CRM 3659 | Triangel | 1931 | Oml. 1941 fra FFM 12259. Styreledning 1941-47. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner til CRS 3659. Ombygget 1962 tilbage til CRM. Omlitreret 1963 til CR 3659. | |
CRM 3660 | Triangel | 1931 | Ombygget 1950 fra CR 3660. Udrangeret 5/9-63. Ombygget 1965 til Specialvogn 954. | |
CRM 3661 | Triangel | 1931 | Ombygget 1945 fra CR 3661. Udrangeret 14/10-65. Ombygget 1965 til Specialvogn 963. | |
CRM 3663 | Triangel | 1931 | Ombygget 1946 fra CR 3663. Udrangeret 9/3-65. Ombygget 1965 til Specialvogn 967. | |
CRM 3664 | Triangel | 1931 | Ombygget 1950 fra CR 3664. Udrangeret 14/10-65. Ombygget 1965 til Specialvogn 964. Vognkasse opsat ved Vigerslev. | |
CRM 3665 | Triangel | 1931 | Oml. 1941 fra FFM 12265. Styreledning 1941-47. Udrangeret 16/10-65. Ombygget 1965 til Specialvogn 966. | |
CRM 3666 | Triangel | 1931 | Oml. 1941 fra FFM 12266. Styreledning 1941-47. Ombygget 1956 med lukkede endeperroner samt A+B+C styreledninger. Udrangeret 23/3-62. | |
CRM 3667 | Triangel | 1931 | Oml. 1941 fra FFM 12267. Styreledning fra 1941. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner til CRS 3667. Ombygget 1961 tilbage til CRM. Udrangeret 22/5-66. Ombygget 1967 til Specialvogn 862. | |
CRM 3668 | Triangel | 1931 | Oml. 1941 fra FFM 12268. Styreledning fra 1941. Ombygget 1950 med lukkede endeperroner. Udrangeret 9/5-66. Ombygget 1966 til Specialvogn 982. | |
CRM 3669 | Triangel | 1931 | Oml. 1941 fra FFM 12269. Styreledning fra 1941. Ombygget 1950 med lukkede endeperroner. Udrangeret 18/3-66. Ombygget 1966 til Specialvogn 974. | |
CRM 3670 | Scandia | 1933 | Oml. 1941 fra FFM 12270. Styreledning fra 1941. Ombygget 1950 med lukkede endeperroner til CRS 3670. Ombygget 1961 tilbage til CRM. Udrangeret 16/10-65. Ombygget 1965 til Specialvogn 968. | |
CRM 3671 | Scandia | 1933 | Oml. 1941 fra FFM 12271. Styreledning 1941-47. Ombygget 1950 med lukkede endeperroner til CRS 3671. | |
CRM 3672 | Scandia | 1934 | Oml. 1941 fra FFM 12272. Styreledning fra 1941. Ombygget 1950 med lukkede endeperroner til CRS 3672. Ombygget 1961 tilbage til CRM. Udrangeret 31/8-65. Ombygget 1966 til Specialvogn 979. | |
CRM 3673 | Scandia | 1934 | Oml. 1941 fra FFM 12273. Styreledning fra 1941. Ombygget 1950 med lukkede endeperroner til CRS 3673. Ombygget 1961 tilbage til CRM. Udrangeret 30/4-64. Ombygget 1964 til Specialvogn 653. | |
CRM 3674 | Scandia | 1934 | Oml. 1941 fra FFM 12274. Styreledning 1941-47. Ombygget 1950 med lukkede endeperroner til CRS 3674. | |
CRM 3675 | Scandia | 1934 | Oml. 1941 fra FFM 12275. Styreledning 1941-47. Ombygget 1950 med lukkede endeperroner til CRS 3675. | |
CRM 3676 | Scandia | 1934 | Oml. 1941 fra FFM 12276. Styreledning fra 1941. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner til CRS 3676. | |
CRM 3677 | Scandia | 1934 | Oml. 1941 fra FFM 12277. Styreledning 1941-47. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner til CRS 3677. | |
CRM 3678 | Scandia | 1934 | Oml. 1941 fra FFM 12278. Styreledning fra 1941. Ombygget 1951 med lukkede endeperroner til CRS 3678. | |
CRM 3679 | Scandia | 1934 | Oml. 1941 fra FFM 12279. Styreledning 1941-47. Ombygget 1950 med lukkede endeperroner. Udrangeret 18/3-66. Ombygget 1966 til Specialvogn 980. |
Ingeniøren
I nat viser Tesla en helt ny robottaxi
Ikke for landkrabber: 'Miss Piggy' fløj direkte ind i orkanen Milton
Analyse: Derfor kan statsministerens grønne flyrute ikke komme i luften
Spørg Fagfolket: Hvor varmt bliver et ballistisk missil?
Budgetskred på en milliard: Vejdirektoratet vil spare på naturhensyn for at få råd til motorvej
Jernbanelinks
Arkivet for jernbaner
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest
Danmarks Jernbanemuseum
Dansk Jernbane Klub
Danske veterantogsoperatører
Det fyenske sidespor
Erik Juul-Pedersen
Erik V. Pedersen
Eyolfs jernbanebilder
Hedelands Veteranbane
Industribaner i Danmark
Jernbanearkivalier
Jernbanekilder
Mortens Jernbanefotos
Mosebanen
Nordisk Jernbane-Klub
Nordjyllands jernbaner
Nordsjællands Veterantog
Ole Dinesens jernbanebilleder
Simontog.dk
Skovbo Jernbane-Arkiv
Stücklers blog
Syd Fyenske Veteranjernbane
Sydjyllands Veterantog
Thomas Boberg Nielsen
Tog-billeder.dk
Vestsjællands Veterantog
Veterantog Vest