DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
Alle vogne havde trykluftbremse senest 1944. Skruebremse. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch eller Westinghouse. Toilet.
Længde:
14,4 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
Taravægt:
18,4 tons
Akselafstand:
9 m.
Kupeer:
6
Pladser 2. kl.:
48
Antal:
75 stk.
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
CU 4101 | Scandia | 1916 | Oml. 1941 fra CC 10801. Var pladebeklædt. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Fra 1955: "Togførervogn nr. 40". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 22/2-58. | |
CU 4102 | Scandia | 1916 | Oml. 1941 fra CC 10802. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1952. Var pladebeklædt. Fra 1955: "Togførervogn nr. 41". Udrangeret 1957. | |
CU 4103 | Scandia | 1916 | Oml. 1941 fra CC 10804. Trykluftbremse fra 1943. Udlejet vinteren 1946/47 og 47/48 til Holland. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Fra 1955: "Togførervogn nr. 42". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 15/11-58. | |
CU 4104 | Scandia | 1916 | Oml. 1941 fra CC 10805. Trykluftbremse fra 1943. Beskadiget 26/6-44 ved bombesprængning af tysk særtog ved Holte. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Var pladebeklædt. Fra 1955: "Togførervogn nr. 43". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 1957. | |
CU 4105 | Scandia | 1916 | Oml. 1941 fra CC 10806. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1950. Var pladebeklædt. Beskadiget 16/3-45 ved sabotage ved Brøndbyøster. Fra 1955: "Togførervogn nr. 44". Udrangeret 25/6-58. | |
CU 4106 | Scandia | 1916 | Oml. 1941 fra CC 10807. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Fra 1955: "Togførervogn nr. 45". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 22/2-66. | |
CU 4107 | Scandia | 1916 | Oml. 1941 fra CC 10808. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Var pladebeklædt. Fra 1955: "Togførervogn nr. 46". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 7/10-60. | |
CU 4108 | Scandia | 1916 | Oml. 1941 fra CC 10809. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Var pladebeklædt. Fra 1955: "Togførervogn nr. 47". Udrangeret 1956. | |
CU 4109 | Scandia | 1916 | Oml. 1941 fra CC 10810. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Var pladebeklædt. Fra 1955: "Togførervogn nr. 48". Udrangeret 1957. | |
CU 4110 | Scandia | 1916 | Oml. 1941 fra CC 10811. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Var pladebeklædt. Fra 1955: "Togførervogn nr. 49". Udrangeret 10/2-61. | |
CU 4111 | Scandia | 1916 | Oml. 1941 fra CC 10812. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Var pladebeklædt. Fra 1955: "Togførervogn nr. 50". Udrangeret 1957. | |
CU 4112 | Scandia | 1916 | Oml. 1941 fra CC 10813. Trykluftbremse fra 1943. Udlejet vinteren 1946/47 og 47/48 til Holland. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Var pladebeklædt. Fra 1955: "Togførervogn nr. 51". Udrangeret 1957. | |
CU 4113 | Scandia | 1917 | Oml. 1941 fra CC 10814. Udlejet vinteren 1947/48 til Holland. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Fra 1955: "Togførervogn nr. 52". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 16/5-60. | |
CU 4114 | Scandia | 1917 | Oml. 1941 fra CC 10815. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Fra 1955: "Togførervogn nr. 53". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 23/2-66. | |
CU 4115 | Scandia | 1917 | Oml. 1941 fra CC 10816. Trykluftbremse fra 1943. Udlejet vinteren 1946/47 til Holland. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1950. Fra 1955: "Togførervogn nr. 54". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 16/8-58. | |
CU 4116 | Scandia | 1917 | Oml. 1941 fra CC 10817. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1952. Fra 1955: "Togførervogn nr. 55". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 10/3-66. | |
CU 4117 | Scandia | 1917 | Oml. 1941 fra CC 10818. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1950. Fra 1955: "Togførervogn nr. 56". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 22/2-66. | |
CU 4118 | Scandia | 1917 | Oml. 1941 fra CC 10819. Trykluftbremse fra 1943. Fra 1955: "Togførervogn nr. 57". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 22/2-66. | |
CU 4119 | Scandia | 1917 | Oml. 1941 fra CC 10820. Ombygget 1957 med togførerkupe. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1952. Fra 1955: "Togførervogn nr. 58". Udrangeret 22/2-66. | |
CU 4120 | Scandia | 1917 | Oml. 1941 fra CC 10821. Udlejet vinteren 1946/47 til Holland. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Fra 1955: "Togførervogn nr. 59". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 24/6-63. | |
CU 4121 | Scandia | 1917 | Oml. 1941 fra CC 10822. Trykluftbremse fra 1943. Beskadiget 26/6-44 ved bombesprængning af tysk særtog ved Holte. Udlejet vinteren 1946/47 til Holland. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1951. Fra 1955: "Togførervogn nr. 60". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 21/9-59. | |
CU 4122 | Scandia | 1917 | Oml. 1941 fra CC 10823. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Fra 1955: "Togførervogn nr. 61". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 22/6-60. | |
CU 4123 | Scandia | 1917 | Oml. 1941 fra CC 10824. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Fra 1955: "Togførervogn nr. 62". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 15/9-67. Ombygget 1968 til Specialvogn 418. | |
CU 4124 | Scandia | 1917 | Oml. 1941 fra CC 10825. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1950. Fra 1955: "Togførervogn nr. 63". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 22/2-66. | |
CU 4125 | Scandia | 1919 | Oml. 1941 fra CC 10826. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Fra 1955: "Togførervogn nr. 64". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 27/7-60. | |
CU 4126 | Scandia | 1919 | Oml. 1941 fra CC 10827. Trykluftbremse fra 1943. Udlejet vinteren 1947/48 til Holland. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Fra 1955: "Togførervogn nr. 65". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 13/10-59. | |
CU 4127 | Scandia | 1919 | Oml. 1941 fra CC 10828. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Fra 1955: "Togførervogn nr. 66". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 20/11-57. | |
CU 4128 | Scandia | 1919 | Oml. 1941 fra CC 10829. Trykluftbremse fra 1943. Udlejet vinteren 1947/48 til Holland. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Fra 1955: "Togførervogn nr. 67". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 5/10-67. | |
CU 4129 | Scandia | 1919 | Oml. 1941 fra CC 10830. Trykluftbremse fra 1943. Udlejet vinteren 1946/47 og 47/48 til Holland. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1952. Fra 1955: "Togførervogn nr. 68". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 7/5-65. | |
CU 4130 | Scandia | 1921 | Oml. 1941 fra CC 10831. Trykluftbremse fra 1943. Udlejet vinteren 1947/48 til Holland. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Fra 1955: "Togførervogn nr. 69". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 31/3-67. Ombygget 1967 til Specialvogn 703. Solgt 1987 til DJK (D-mask.). Restaureret 1992. I drift 1992-2011. Hvalsø 1997-2005. Høng 2005-22. | |
CU 4131 | Scandia | 1921 | Oml. 1941 fra CC 10832. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Fra 1955: "Togførervogn nr. 70". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 19/8-66. | |
CU 4132 | Scandia | 1921 | Oml. 1941 fra CC 10833. Trykluftbremse fra 1943. Udlejet vinteren 1946/47 og 47/48 til Holland. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1952. Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Fra 1955: "Togførervogn nr. 71". Udrangeret 15/2-67. Ombygget 1967 til Specialvogn 702. | |
CU 4133 | Scandia | 1921 | Oml. 1941 fra CC 10834. Trykluftbremse fra 1943. Udlejet vinteren 1946/47 til Holland. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1950. Fra 1955: "Togførervogn nr. 72". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 19/8-66. | |
CU 4134 | Scandia | 1921 | Oml. 1941 fra CC 10835. Trykluftbremse fra 1943. Udlejet vinteren 1946/47 og 47/48 til Holland. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1952. Fra 1955: "Togførervogn nr. 73". Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 31/5-67. Ombygget 1968 til Specialvogn 704. | |
CU 4135 | Scandia | 1921 | Oml. 1941 fra CC 10836. Udrangeret 1958. Ombygget 1958 til Specialvogn 295. | |
CU 4136 | Scandia | 1921 | Oml. 1941 fra CC 10837. Udrangeret 1966. | |
CU 4137 | Scandia | 1921 | Oml. 1941 fra CC 10838. Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn fra 1948. Westinghouse-apparater fjernet 1948. Udrangeret 1959. | |
CU 4138 | Scandia | 1921 | Oml. 1941 fra CC 10839. Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn fra 1950. Udrangeret 1960. Ombygget 1960 af Cvk Ar til Specialvogn 678 (kun vognkasse). | |
CU 4139 | Scandia | 1921 | Oml. 1941 fra CC 10840. Lavtryksvarmeapparater system Pintsch fra 1947. Westinghouse-apparaterne fjernet 1947. Ombygget 1960 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 4/9-67. | |
CU 4140 | Scandia | 1921 | Oml. 1941 fra CC 10841. Ombygget 1961 med togførerkupe. Udrangeret 2/7-68. Ombygget 1970 til Specialvogn 422. | |
CU 4141 | Scandia | 1921 | Oml. 1941 fra CC 10842. Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn fra 1947. Westinghouse-apparater fjernet 1947. Ombygget 1960 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 1966. | |
CU 4142 | Scandia | 1921 | Oml. 1941 fra CC 10843. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1952. Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 12/9-58. | |
CU 4143 | Scandia | 1921 | Oml. 1941 fra CC 10844. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl og 32 pl. Udrangeret 22/2-66. | |
CU 4144 | Scandia | 1921 | Oml. 1941 fra CC 10845. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 10/8-65. | |
CU 4145 | Scandia | 1921 | Oml. 1941 fra CC 10846. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 1966. | |
CU 4146 | Scandia | 1921 | Oml. 1941 fra CC 10847. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1950. Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 22/2-66. | |
CU 4147 | Scandia | 1921 | Oml. 1941 fra CC 10848. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 7/5-65. | |
CU 4148 | Scandia | 1921 | Oml. 1941 fra CC 10849. Udlejet vinteren 1946/47 til Holland. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Knust 11/6-66 ved Klarskov-ulykken. Udrangeret 20/6-66. | |
CU 4149 | Scandia | 1921 | Oml. 1941 fra CC 10850. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Ombygget 1956 med togførerkupe og 32 pl og beskiltet "Togførervogn". Udrangeret 22/2-66 efter uheld i Helsingør den 5/2-66. | |
CU 4150 | Scandia | 1921 | Oml. 1941 fra CC 10851. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1950. Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 23/3-59. | |
CU 4151 | Scandia | 1921 | Oml. 1941 fra CC 10852. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 22/2-66. | |
CU 4152 | Scandia | 1921 | Oml. 1941 fra CC 10853. Udlejet vinteren 1947/48 til Holland. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1952. Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 21/1-60. | |
CU 4153 | Scandia | 1921 | Oml. 1941 fra CC 10854. Trykluftbremse fra 1943. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 24/1-66. | |
CU 4154 | Scandia | 1921 | Oml. 1941 fra CC 10855. Trykluftbremse fra 1943. Udlejet vinteren 1946/47 til Holland. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt fra 1953. Ombygget 1957 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 30/9-66. | |
CU 4155 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10856. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1960 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 2/7-68. Ombygget 1970 til Specialvogn 719. | |
CU 4156 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10857. Trykluftbremse fra 1943. Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn fra 1949. Westinghouse-apparater fjernet 1949. Ombygget 1960 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 17/3-67. Ombygget 1967 til Specialvogn 481. | |
CU 4157 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10858. Trykluftbremse fra 1943. Angrebet 7/1-45 af allieret fly ved Haderslev i tog 217 med O 335. Ombygget 1960 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 24/1-66. | |
CU 4158 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10859. Trykluftbremse fra 1943. Lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn fra 1951. Westinghouse-apperater fjernet 1951. Ombygget 1961 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 23/2-67. | |
CU 4159 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10860. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1960 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 10/8-65. | |
CU 4160 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10861. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1961 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 2/7-68. Langå 1972. Solgt 1973 for 230,-kr. til DJK. Lersøen 1978. Roskilde 1981. Renoveret 1988-89 i Flintholm. I drift 1989-2011. Hvalsø 1997-2005. 2006 til Vestsjællands Veterantog. Høng 2005-23. Byttet 2023 med DSB ME 35 til Danmarks Jernbanemuseum. Roskilde 2023. | |
CU 4161 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10862. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1958. Ombygget 1958 til Specialvogn 724. | |
CU 4162 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10863. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1959. | |
CU 4163 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10864. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1960 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 1966. | |
CU 4164 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10865. Trykluftbremse fra 1943. Beskadiget 7/4-45 ved sabotage i Tønder. Udrangeret 1968. Ombygget 1968 til Specialvogn 324. | |
CU 4165 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10866. Trykluftbremse fra 1943. Beskadiget ved allieret luftangreb 15/4-44 i Tinglev. Udrangeret 1958. Ombygget 1958 til Specialvogn 293. | |
CU 4166 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10867. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1958. Ombygget 1958 til Specialvogn 696. | |
CU 4167 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10868. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1959. Ombygget 1959 til Specialvogn 691. | |
CU 4168 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10869. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1958. | |
CU 4169 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10870. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1961 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 1968. Ombygget 1968 til Specialvogn 162. | |
CU 4170 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10871. Trykluftbremse fra 1943. Ombygget 1961 med togførerkupe og 32 pl. Udrangeret 2/7-68. Ombygget 1971 til Specialvogn 707. | |
CU 4171 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10872. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1958. Ombygget 1958 til Specialvogn 697 (kun vognkasse). | |
CU 4172 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10873. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1966. | |
CU 4173 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10874. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1966. | |
CU 4174 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10875. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1966. | |
CU 4175 | Scandia | 1924 | Oml. 1941 fra CC 10876. Trykluftbremse fra 1943. Udrangeret 1957. |