DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966

DSB litra CYP

DSB litra CYP (I)
(Retur til oversigt)
Trykluftbremse. Skruebremse. Dampvarmeapparater. Elektriske varmeapparater. Toilet.

CYP var personvogne ejet og overtaget sammen med København-Slangerupbanen i 1948 (KSB). Oprindelig var det ikke meningen, at vognene skulle have DSB litra og nummer, men da man i 1949 også indlemmede ikke så få vogne fra de tidligere Sydfynske Jernbaner, tog man alligevel skridtet. CYP var vogne med midtgang og trykluft- og skruebremse i modsætning til CÆP som var uden toilet og kun havde trykluftledning, og hvor DSB fjernede øvrigt bremseudstyr. Litraet CYP hentød til DSB’s egne CY-vogne, som de overtagne vogne indretnings- og brugsmæssigt lignede mest, her forstået som DSB’s Trafikafdelings anvendelse af vognene, for det var det der i sidste ende afgjorde bogstaveringen. Vognene havde læderbetrukne sæder – en betingelse for at de blev accepteret og indlemmet i DSB’s vognpark – men forlod i øvrigt ikke Slangerupbanen før udrangering i 1954/6, da Farum-Slangerup strækningen blev nedlagt. Efter udrangeringen i 1954 henstod vognene i nogen tid på Nørrebro Godsstation, inden de overgik til andre formål, herunder ombygning til værkstedsvogne mm.

De tre CYP (I) vogne var oprindelig bygget til Troldhede-Kolding-Vejen-Jernbane (TKVJ) i 1916 til denne banes åbning. TKVJ fik i alt leveret 7 vogne af denne type, men frasolgte de fem i takt med at man anskaffede diverse stykker motormateriel, og i øvrigt havde et overskud af personvogne som man ikke havde råd til at vedligeholde. KSB købte tre af vognene i 1934 og moderniserede dem med lædersæder og formentlig el-varme som de fleste af KSB’s personvogne fik (med opvarmning fra diesellokomotiverne). Ved KSB var vognene, som havde teakbeklædning lakerede, og havde for at matche de øvrige grønne pladebeklædte personvogne, grønne endeperronskærme. DSB malede ikke vognene om i første omgang (fjernede kun bronzebogstaverne ved omnummereringen), men i forbindelse med DSB’s dekret om maling af toakslede teakvogne i 1951 var den ene af disse vogne grundlaget for de forsøg, der gik forud, og de to øvrige blev ligeledes hurtigt malet om i 1951. I forbindelse med den sidste opmaling som personvogne, blev endeperronskærmene malet brune, for at matche vognkassens farve. Efter DSB’s overtagelse blev vognene benyttet til forstærkning i persontogene, og i øvrigt som togførervogn i godstogene. Glimt af vognene kan i øvrigt ses i filmen ”Jul i den gamle købmandsgård”. Vognene blev overflødige i midten af 1950’erne, og alle tre blev ombygget til værkstedsvogne. To af vognene eksisterer den dag i dag; den ene er overtaget af KLK - Kolding Lokomotivklub, og den anden er ejet af Danmarks Jernbanemuseum. Begge vogne er ikke sat i stand, men TKVJ C 21 som ikke blev solgt fra, eksisterer ligeledes ved KLK, og er intakt som personvogn (2003).
(UTJ)


Længde:
12,99 m.
Indretning:
Midtgang
Pladser 1. kl.:
 
Taravægt:
13,8 tons
Akselafstand:
7,22 m.
Kupeer:
2
Pladser 2. kl.:
56
Antal:
3 stk.
 
   
Beklædning:
Træ
Hastighed:
80 km/h

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB CYP 4653CYP 4653Scandia1916Overtaget 1948 fra KSB C 5. 1954 midlertidigt anvendt ved Maskindepot Enghave. Ombygget 1956 til Værkstedsvogn for Vægtsmede 5.
DSB CYP 4654CYP 4654Scandia1916Overtaget 1948 fra KSB C 10. Fra 1954: "Til midlertidig anvendelse for Toldvæsenet på Kh´s godsbg". Ombygget 1955 til Svejsevogn 29.
DSB CYP 4655CYP 4655Scandia1916Overtaget 1948 fra KSB C 15. Udrangeret 1955. Ombygget 1955 til Værkstedsvogn for Signaltjenesten 13.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak