Lokomotivfabrikker

Arlöf
Aktiebolaget Arlöfs Mekaniska Verkstad & Waggonfabrik, Arlöf, Sverige
Retur til oversigt
I slutningen af 1890erne grundlagde svenskeren Ludvig Rössel virksomheden Ludvig Rössels Mekaniska Verkstad AB, der fabrikerede jernbanevogne og sporvogne. I begyndelsen lå fabrikken i Malmø, men blev allerede i 1898 flyttet til Arlöv i Skåne. Foruden jernbanemateriel eksperimenterede Ludvig Rössel også med konstruktion af biler, og i 1902 udstilledes en af fabrikkens automobiler på en større udstilling i København. Hvorvidt disse eksperimenter var medvirkende til fabrikkens konkurs samme år vides ikke, men det lykkedes dog at reetablere virksomheden under navnet Aktiebolaget Arlöfs Mekaniska Verkstad & Waggonfabrik. I de følgende år specialiserede virksomheden sig indenfor produktion af jernbanemateriel. Navnlig godsvogne og personvogne. En lille serie dampvogne byggedes i årene omkring 1910 til en række svenske privatbaner. Ligeledes fandt en enkelt dampvogn også vej til Danmark, idet Langelandsbanen i 1911 anskaffede LB M 1, der dog aldrig blev nogen succes, og derfor måtte hensættes allerede i 1914. En del af dampvognenes vitale dele var konstrueret og fremstillet af det franske firma Purrey i Bordeaux.

Jernbanevogne af forskellige typer blev virksomhedens speciale i begyndelsen af 1900-tallet med en produktion på omkring 1300 nye vogne pr. år i årene op til 1918. Også en række danske privatbaner fik leveret vogne af fabrikken i Arlöv. Det gælder eksempelvis Thisted-Fjerritslev Jernbane (TFJ) som i 1908 fik leveret flere godsvogne, samt Silkeborg - Kjellerup - Rødkærsbro Jernbane (SKRJ), der i 1913 fik leveret en serie lukkede godsvogne fra den svenske fabrik. Enkelte af Arlöv-vognene er endnu bevaret. Det gælder således Nordsjællands Veterantogs personvogn OKMJ C 9 fra 1911, der byggedes til Kertemindebanen. Også Dansk Jernbane-Klubs OMB B 5, der leveredes i 1911, er bevaret på Lolland. Foruden Danmark blev også Belgien et af virksomhedens vigtigste udenlandske afsætningsmarkeder

Imidlertid blev Aktiebolaget Arlöfs Mekaniska Verkstad & Waggonfabrik i 1918 opkøbt af det svenske firma AB Svenska Järnvägsverkstäderna (grundlagt 1907) i Linköping. Overtagelsen betød dog ikke at fabrikken i Arlöv nedlagdes, idet man helt frem til 1965 fremstillede jernbanevogne i den skånske by.
(LC)

Byggenummer År Enhed Tegning
11907DJ 1DJ 1
21907SOEJ 1SOEJ 1
31908KjBJ 1KjBJ 1
41908KjBJ 2KjBJ 2
51909LJ 4LJ 4
61909MHJ 1MHJ 1
71910MÅJ 10MÅJ 10
81911LB M 1LB M 1
91912VVJ ångvagnVVJ ångvagn
Veterantog kalender
Rangerlokomotiv litra ML
Rangerlokomotiv litra ML

I Jernbanebladet 1967 nr. 3 har vi fundet denne artikel om en ener på de danske skinner: rangerlokomotivet DSB ML 6, der blev bygget i foråret 1945 på Derby Works, som var de Britiske Statsbaners værksteder for det centrale distrikt.

Læs mere

Jernbanebøger

På Sporet af 2018

På Sporet af 2018. Pris 240 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak