DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1941 - 1966
23,5 m² post- og rejsegodsvogn. Trykluftbremse. Skruebremse. Dynamoanlæg system Rosenberg 24 Volt til vognens egenbelysning. Kakkelovn og lavtryksvarmeapparater system Weilbach & Cohn i postrummet. Brændeovn og lavtryksvarmeapparater system Westinghouse i rejsegodsrum. 2 toiletter.
Længde:
21,72 m.![](../images/hvidpixel.gif)
![](../images/hvidpixel.gif)
Bogietapafstand:
14,9 m.![](../images/hvidpixel.gif)
![](../images/hvidpixel.gif)
Last:
12,5 tons![](../images/hvidpixel.gif)
![](../images/hvidpixel.gif)
Taravægt:
30,7 tons![](../images/hvidpixel.gif)
![](../images/hvidpixel.gif)
Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
![]() | DC 5139 | Scandia | 1950 | Omlitreret 1967 til Dc 139. |
![]() | DC 5140 | Scandia | 1950 | Omlitreret 1967 til Dc 140. |
![]() | DC 5141 | Scandia | 1950 | Lysstofrør fra 1960. Omlitreret 1967 til Dc 141. |
![]() | DC 5142 | Scandia | 1950 | Omlitreret 1967 til Dc 142. |
![]() | DC 5143 | Scandia | 1950 | Lysstofrør fra 1960. Omlitreret 1967 til Dc 143. |
![]() | DC 5144 | Scandia | 1950 | Omlitreret 1967 til Dc 144. |
![]() | DC 5145 | Scandia | 1950 | Omlitreret 1967 til Dc 145. |
![]() | DC 5146 | Scandia | 1950 | Omlitreret 1967 til Dc 146. |
![]() | DC 5147 | Scandia | 1950 | Omlitreret 1967 til Dc 147. |
![]() | DC 5148 | Scandia | 1950 | Omlitreret 1967 til Dc 148. |
![]() | DC 5149 | Scandia | 1950 | Omlitreret 1967 til Dc 149. |
![]() | DC 5150 | Scandia | 1950 | Omlitreret 1967 til Dc 150. |
Ingeniøren
Containerskib brændte i fem døgn - Maersk bekræfter dødsfald
Biler skøjter rundt i rekordregn: »Med en grovere asfalt kan man formentlig undgå ulykker«
Atomkraft er på vej tilbage i fragtskibe
Spørg Fagfolket: Hvorfor skal øen i midten af rundkørslen være så høj?
Nekrolog over brintbilen: Du var aldrig helt i live og nu er enden nær
![Sukkerkogeriet Odense Sukkerkogeriet Odense](https://www.jernbanen.dk/Tekster/Artikler/A60/A60_mini.jpg)
Sukkerkogeriet Odense
Sukkerkogeriet Odense åbnede i december 1873 som en af de første sukkerfabrikker i Danmark. Sydfynske Jernbaneselskab forestod i starten driften på fabrikken indtil man selv begyndte at indkøbe brugte lokomotiver. Her er historien om Odense Sukkerfabrik.
Læs mere![Indsend billeder Indsend billeder](https://www.jernbanen.dk/images/indsendbilleder.jpg)