DSB litra S
DSB litra S (I)
(Retur til oversigt)
Kongevogn. Trykluftbremse. Skruebremse. A+B styreledninger 1966-83. Varmtvandsvarmeanlæg. Elektrisk varmeledning. 2 dynamoer system Pintsch 24 volt til vognens egenbelysning. Læselamper. Varmt og koldt vand. Elektriske kogeapparater. Isskab. Radiomodtager. Max. hastighed fra 160 til 200 km/t fra 1984.

Længde:
23,5 m.
Indretning:
Sidegang
Pladser 1. kl.:
 
Egenvægt:
44,6 tons
Bogietapafs.:
16 m.
Kupeer:
 
Pladser 2. kl.:
 
Antal:
1 stk.
Akselafstand:
3 m.
Beklædning:
Stål
Hastighed:
140 km/h

Tegning Litra Fabrikat År Noter
DSB S 001S 001Scandia1937Omlitreret 1966 fra S 1. Moderniseret 1983-84 af Cvk Kh med bl.a. nye endegavle, gummivulstovergange og 160 km/t. I drift igen 31/5-84. Kørte sidste tur for Kongehuset 17/4-01. Udrangeret 2001 og overdraget til Jernbanemuseet.
Gastoget
Gastoget
Under 2. Verdenskrig kørte flere motorvogne og -lokomotiver fra både DSB og privatbanerne på naturgas. Denne artikel om DSBs forsøg med naturgasdrift stammer fra Vingehjulet nr. 2/1946 og er skrevet af Trafikassistent K. F. Fauerschou, Struer.


 Læs artiklen 
DB Cargo
DB Cargo
Svenska-lok
Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
DSB litra S






Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen