DSB person-, post- og rejsegodsvogne 1966 - 2025
Kongevogn. Trykluftbremse. Skruebremse. A+B styreledninger 1966-83. Varmtvandsvarmeanlæg. Elektrisk varmeledning. 2 dynamoer system Pintsch 24 volt til vognens egenbelysning. Læselamper. Varmt og koldt vand. Elektriske kogeapparater. Isskab. Radiomodtager. Max. hastighed fra 160 til 200 km/t fra 1984.

Længde:
23,5 m.

Indretning:
Sidegang 

Pladser 1. kl.:

Taravægt:
44,6 tons

Bogietapafs.:
16 m.

Kupeer:

Pladser 2. kl.:

Antal:
1 stk.

Tegning | Litra | Fabrikat | År | Noter |
![]() | S 001 | Scandia | 1937 | Omlitreret 1966 fra S 1. Moderniseret 1983-84 af Cvk Kh med bl.a. nye endegavle, gummivulstovergange og 160 km/t. I drift igen 31/5-84. Kørte sidste tur for Kongehuset 17/4-01. Udrangeret 2001 og overdraget til Jernbanemuseet. |

Ingeniøren
Jernbanen er sårbar: sikkerheden halter i ny trusselsituation
Verdens mægtigste mand hader dem: Alligevel sætter elbilsalget ny rekord
Piloter skal bruge mere brændstof og komme for sent: Sådan kan flyrejser blive mindre klimaskadelige
Kawasaki klar med robothest på brint: Snart kan du ride gennem landskabet
Synspunkt: Danske Regioner: Den kollektive trafik skal ikke siloopdeles
DSB trafikinformation

Stenlejerne på Sjællands Odde A/S
Sjællands Odde består primært af sten og grus, som er ført dertil af skiftende havstrømme. I næsten 100 år blev disse materialer gravet ud, knust, sorteret og fragtet bort, og en 600 mm smalsporsbane med både damp- og diesellok spillede en vigtig rolle i et effektivt transportsystem.
Læs mere