Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Om veteranbanekørsel og bevaring af jernbanemateriel.

af Per Hauberg, 26/2 2011, 18:53 (4811 dage siden) @ andersj

Mon ikke det med turisterne, der svigter, er fælles for alle turistattraktioner ?
Tyskerne kommer ikke til Danmark i samme tal som tidligere, fordi her er blevet for dyrt. En overnatning her i landet (ihvertfald i og i nærheden af større byer) koster let det dobbelte af, hvad den koster i deres hjemland, uden at det er kvaliteten, der gør, at Danmark er dyrere. Sommerhusudlejerne forærer så vidt jeg ved heller ikke noget væk i højsæsonen.
Derudover kan man efterhånden se veterantog overalt. -De ligger måske nok ikke så tæt som privatbanerne i halvtredserne, men der er mange, og dermed er sensationen ikke længere den samme, når man får øje på en fane af røg og damp i horisonten.
Jo flere udbydere om det samme antal turister, jo færre til hver. Og det er skidt, eftersom vedligeholdelsen af alle de prægtige køretøjer, som trådstarter skriver, ikke kun koster oceaner af arbejdstimer, men også rigtig mange penge.
Jeg håber meget, det må lykkes at få turiststrømmen til at stige, så der bliver nok til, at alle veteranbanerne kan fortsætte, så de mennesker, der har evnerne, og knokler løs i deres fritid på at bevare baner og køretøjer må se deres slid bære frugt, men det bliver næppe lettere fremover.
Jeg har et splittet forhold til store contra små klubber/museer: Jeg kan godt finde på at sige, at med for mange små kan der blive indbyrdes krig om såvel køretøjer som meninger, men samtidig betyder de små måske, at der reddes - og fremvises ( ! ) - materiel som, hvis det var havnet et stort sted, kun ville blive registreret og nummereret, og derefter lagt i kasser i et magasin. -Bevaret, ja - men gemt og glemt... Den tredie variant er, når opgaven bliver for stor - når noget af det bevarede materiel viser sig for kostbart og for tidkrævende at vedligeholde, -ja så går det til, eller måske bliver man ligefrem nødt til at hugge det op. Bare tanken er skrækkelig. Gennem billeder på jernbanen.dk har vi set eksempler på, hvordan det kan gå i begge retninger: Een af de skinnebusser, som berettiget har været fremhævet i tråden "Danmarks smukkeste skinnebus" er i dag et vrag, som næppe står til at redde, mens et unikt diesellokomotiv, som var ved at smuldre bort, nu er underkastet den helt store renovering i Odense, og formentlig snart vil komme til at kalde smilet frem hos nye generationer jernbaneentusiaster.

Alle gode ønsker til ildsjælene, og tak, for de mange store oplevelser, I med Jeres indsats giver os !

vh

Per


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak