Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Vestbanen

af Ove Nygaard, 1/3 2011, 09:03 (4807 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Ove Nygaard, 1/3 2011, 09:35

Jeg er selvfølgelig glad for at Vestbanen forbliver åben, Men det kommer ikke til at ændrer mine politiske holdninger!!


Det er heller ikke nødvendigt, Christian, vel: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=10698 ?

(Jeg kunne altså ikke dy mig!).:-D

M.v.h.

[image]
Niels

Hej Niels og Christian.

Jeg kan så heller ikke dy mig, da jeg i samfulde over 3 timer fulgte debatten på Region Syddanmarks hjemmeside. Og det kan godt være, at DF udadtil står som "redningsmændene" til banen. Men mage til dagsordensforkludring, som blev præsteret af DF-gruppeformanden, der samtidig er 2. viceregionsrådsformand, skal man da lede længe efter. Freddie H Madsen, som jo ellers går for at være en "rutineret" politiker, fik ordet for at kommentere det fremsatte forslag. Og han sagde følgende:" Hvis vi kan beslutte at tilbageføre de studerendes betaling for at køre med Vestbanen til det tidligere niveau, og samtidig give pensionister med ældrecheck gratis kørsel med busserne i hele Region Syddanmark, så kan DF støtte det foreliggende forslag. Ellers vil vi undlade at stemme. Det står en enig gruppe bag". På dette tidspunkt forelå alene det forslag, som udvalget for regional udvikling havde fremsendt til regionsrådsmødet, nemlig om at lukke Vestbanen med udgangen af juni 2012 og tilpasse buskørselen i området. Da S-gruppeformanden og 1. viceregionsformand, Poul Erik Svendsen, nogen tid efter fremsatte et næsten enslydende forslag om de studerendes betaling og pensionisternes gratis kørsel koblet sammen med en beslutning om at videreføre banen , fremsatte "et menigt medlem af DF" et nyt DF-forslag, efter hvilket banen skulle videreføres. Det skabte naturligt nok en vis forvirring hos mødelederen, regionsformand Carl Holst, som måtte bede DF om at præcisere, hvad de stillede ændringsforslag om. Redningsplanken (for DF's slingrekurs) blev så øjensynligt, at DF koblede sig på S-forslaget, som også SF (naturligvis) kunne støtte. Forslaget blev efter en time out udfærdiget skriftligt og omdelt til medlemmerne. Ændringsforslaget blev af mødelederen sat til afstemning først, og da det blev vedtaget med stemmerne 21 - 19, bortfaldt forslaget fra udvalget til regional udvikling om at nedlægge Vestbanen med udgangen af juni måned 2012. Prøv selv at gå ind på optagelserne fra mødet. De findes endnu. Men afsat god tid. Det gjorde jeg, og jeg er da glad for beslutningen, men den ændrer heller ikke mine politiske holdninger. Det var en flot gave fra regionsrådet til befolkningen i Varde Kommune truffet efter en god demokratisk proces. Om den så ud fra overordnede økonomiske betragtninger er korrekt, det vil jeg lade fremtiden om at vurdere.

Bedste hilsener og til lykke til Varde Kommune

Ove
fhv. banemand her og der:-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Et uheldigt lokomotiv
Et uheldigt lokomotiv

DSB MY 1123 havde et rigtigt skidt år i 1966, hvor det var involveret i hele 2 uheld. Først gennem en stopbom i Helsingør og 4 måneder senere op bag i et godstog ved Klarskov på Sydsjælland.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak