Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Foto af en anden kupévogn.

af UTJ, 16/10 2010, 07:00 (4942 dage siden) @ Aleman

Her på sitet kunne måske komme en serie: "Hvorfor ser man aldrig . . . " med nogle af de "skæve" billeder, der ellers ikke falder ind under hverken det ene eller andet interessante emne.

Jeg er helt enig med Erik V. Pedersen i, at 'skæve' billeder godt kan bruges, så her er mit bud på et, der kan være lidt svært at indplacere. For den udenforstående viser det noget rodet, blandet materiel - en tysk passagervogn, en gammel vognkasse, en gul værkstedsvogn og en muligvis fransk Gs-vogn - og hvad så?

Nogle har nok allerede regnet ud, hvor jeg vil hen med dette - og lad mig så afsløre, at billedet er taget ved drejeskiven i Nyborg Færge i 1981, hvor denne vognkasse henstod et stykke tid. Mere ved jeg desværre ikke om den, men mon ikke den havnede i 'vognsamlingen' i København?

Hvis nogle har yderligere data om vognen, er alle informationer velkomne.
Venlig hilsen,
Aleman
[image]

Det er ganske rigtigt jernbanemuseets kupébogievognsprojekt. BN 884 fra 1897. At det blev den skyldtes vel nok så meget af der under jordniveau gemte sig det meste af vacuumbremsen. Bogierne kunne man jo få fra en CP-vogn eller lignende (en art tilbageombygning). Hvis den bliver færdigrestaureret bliver det nok det dyreste projekt og der vil være meget nyt i vognen - men den vil samtidig være et uhyre godt eksempel på vognbyggeri til DSB omkring forrige århundredeskifte.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

De jydske Skærvefabrikker
De jydske Skærvefabrikker

De jydske Skærvefabrikker var en af Jyllands største producenter af sten og grus til især Statsbanernes mange anlægsarbejder i 1930´erne. Ved Balle på Djursland blev der etableret sidespor til Ebeltoftbanen, og opført adskillige skærveværker med tilhørende smalsporsbaner.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak