Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mobilbilletter - app-mobilklip fjernes - den relle årsag (Generelt)

af PD Hansen, 30/12 2018, 00:29 (1945 dage siden) @ hrstorm@comxnet.dk

Sakset fra et Facebook-opslag:

Movias årsrapport 2017 afslører nok den REELLE begrundelse for at Movia/DOT fjerner mobil-klippekort i app - som er helt anderledes end PR-historien om “forenkling” :-( :

“Det giver effektiviseringer, hvis rejsekortet bliver endnu mere attraktivt for borgerne. Movias bestyrelse besluttede i september 2016 at udarbejde en budgetanalyse af Movia. Analysen blev færdig i foråret 2017 og viser, at Movias busdrift er blandt de mest omkostningseffektive i et europæisk perspektiv - både for by og regionalkørsel, men også at der på udvalgte udgiftsområder er potentiale for at høste effektiviseringer frem mod 2021. Et af de store potentialer er Movias udgifter til salg og distribution af kort og billetter. En del af potentialet kan realiseres ved at flytte langt mere af salget over på rejsekort OG APPS og ved at understøtte, at en langt større del af salget på rejsekort gennemføres via automatiske tank-op aftaler eller selvbetjening på nettet. Movia arbejder derfor med at gøre REJSEKORTET til et endnu mere attraktivt billetvalg for passagererne”

I 2012 kunne man læse dette: “På Sjælland har Movia beregnet, at rejsekort giver tre gange så store udgifter for selskabet som papirbilletter, klippekort og papmånedskort.”

Men efterfølgende har Movia og DSB forpligtet sig til at betale hundredevis af millioner til Rejsekort, og så vil alt andet fremstå som mer-omkostninger, der kan/bør spares væk.

Bemærk at 2017-analysen også nævner APPS som omkostningseffektive, men det er angiveligt KUN Rejsekort at Movia vil tvinge/motivere kunderne over på, desværre.

Det hænger måske sammen med de øgede data om rejsemønstre, som Movia dermed kan høste. Årsrapporten er fyldt med eksempler om hvordan Rejsekort-data bruges til fordelingsregnskaber.

Med andre ord er det næppe korrekt, når Movia/DOT’s PR-folk hævder at man fjerner mobil-klippekort for at gøre det “nemmere” og “enklere”. Det, som Movia selv har skrevet i Movias egen årsrapport, er nok tættere på sandheden. Det ville have klædt Movia/DOT at holde sig til 1 forklaring…

Sakset herfra:
https://www.facebook.com/groups/takstsjaelland/permalink/498209377331756/

Movias årsrapport:
https://www.moviatrafik.dk/media/6443/aarsrapport-2017-godkendt.pdf

Når kommunikationsafdelinger i DOT, Movia osv. konfronteres med ovenstående fra deres egen årsrapport, gentager de bare standardsvaret om forenkling osv.

Som andre har mistænkt, hjælper det nok heller ikke at Movia-bestyrelsen består af en masse borgmestre, der ikke selv bruger offentlig transport.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak